X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוות הדעת של המשנות ליועץ המשפטי בנוגע למימון תיאטראות התומכים בטרור, מנוגדת גם לחוק, גם להיגיון וגם לעמדת היועץ עצמו
▪  ▪  ▪
זילבר. תטרפד [צילום: פלאש 90]
בג"ץ בניגוד לווינשטיין: אפשר למנוע תמיכה
איתמר לוין
בפסק הדין בנוגע לחוק החרם קבעו רוב השופטים - שקיבלו את עמדתו של וינשטיין עצמו - שהמדינה אינה חייבת לתמוך במי שמשתמש נגדה בכספים שהוא מקבל ממנה
לרשימה המלאה

בעיצומו של גל החום שפקד את האזור בשבוע שעבר שוחררו חרצובות לשונם הכבולות של אזרחי המדינה. אם לא חשתם ברוח החרות המצננת שנשבה על פני הארץ, נגלה לכם שמדינת ישראל הפכה לאחרונה למעצמת חופש ביטוי, כאשר היועץ המשפטי לממשלה קבע שעל המדינה לממן ולתמוך במי שקורא לפגוע בי ובך.
במה דברים אמורים? לאחרונה התגלעה מלחמת תרבות בישראל לאחר ששרת התרבות, מירי רגב, הכריזה, כי לא תתקצב תיאטראות התומכים בטרור. בתגובה הזדעק היועץ המשפטי לממשלה. בחוות דעת שהוצאה על-ידי אורית קורן ודינה זילבר, המשנות ליועץ המשפטי לממשלה, נקבע, כי השרה מנועה מליצור קריטריונים לתמיכה במוסדות תרבות המבוססים על תכני היצירות, שכן לשיטתן מדובר בפגיעה בחופש הביטוי.
המשמעות האבסורדית של עמדתן היא, כי השרה מנועה מלקדם מדיניות במשרדה. כלומר: פקידים לא-נבחרים מחייבים נציגה נבחרת של אזרחי המדינה לתמוך כלכלית בעמדות הקוראות לפגיעה במדינה. כל זאת בשם חופש הביטוי שכן לשיטתן בכדי שלא לפגוע בחופש הביטוי על המדינה לממן כל ביטוי, יהא אשר יהא.
צריך להדגיש: השאלה אינה האם אמן יכול להתבטא או לא. השאלה שעומדת לדיון היא האם המדינה מחויבת לתמוך ולתקצב גורמים המעודדים פגיעה בה. מסתבר שהיועמ"ש סבור שהמדינה חייבת לממן בכספי אזרחי המדינה את הקוראים לפגוע בהם עצמם, שאם לא כן - תיפגע חרות הביטוי שלהם.
לא צריך להיות משפטן כדי להבין שהממשלה לא מחויבת לניטראליות כלפי השקפות עולם כאלו ואחרות. אין גם הצדקה לכפות תמיכה אקטיבית במי שקוראים לפגיעה במדינה. תובנה יסודית זאת נקבעה בעבר על-ידי בית המשפט, אולם המשנות במכתבן התעלמו מהפסיקה ומההיגיון הפשוט. ההיגיון הפשוט הזה הביא לתמיכה חוצת מפלגות במהלכיה של רגב - מהליכוד בימין, דרך יאיר לפיד ויש עתיד במרכז, ועד לאיציק שמולי וחבריו ממפלגת העבודה בצידה השמאלי של המפה הפוליטית.
כידוע ליועצות המשפטיות, בטרם נגלוש אל מחוזות ההיגיון, הרי שמוטל על המשפטן לבחון מה הוא המצב החוקי הקיים. התשובה על שאלה זאת היא חד-משמעית וברורה. חוק התרבות והאמנות קובע את המטרות שצריכות להנחות את מימון היצירות בישראל. בחוק נקבע, כי קידום מדיניות של תרבות ואמנות ייעשה, בין היתר, בשים לב לערכי המדינה כיהודית ודמוקרטית, כלומר: באמצעות התערבות בתכני היצירה.
חשוב להדגיש שאפילו בארה"ב, שביצרה את מעמדו של חופש הביטוי, כבר נקבע מזמן שאין מניעה מלהתערב בתכנים פוגעניים במסגרת תקצוב תרבות. כך גם בקנדה ובמדינות נוספות. מסתבר שאפילו בישראל הייתה עמדת היועמ"ש עד לאחרונה שונה. היועץ סבר, כי מניעת תקצוב אינה פגיעה בחופש הביטוי, ועמדה זאת אפילו הוצגה בשמו לבית המשפט העליון בעניין חוק החרם.
מלבד הצגת מצב משפטי שגוי, רומזות המשנות במכתבן, כי לא יאפשרו חקיקה בניגוד לעמדתן. עמדה זאת מסוכנת ומזכירה את המצב העגום של הדמוקרטיה הישראלית ואת העדר יכולת המשילות של נבחרי הציבור.
המשמעות מרחיקת לכת. פקידים בשירות המדינה מבהירים לשרה על סמך עמדה משפטית שגויה, שלא רק שהרשות המבצעת לא תוכל לקדם את המדיניות לשמה נבחרה - אלא שגם אם הרשות המחוקקת תבקש לחוקק חוק ברוח זאת, הרי שהיועץ המשפטי לא יאפשר זאת. סמכות התערבות זאת מעולם לא הוענקה להן, ואין לה מקור חוקי או הצדקה בתורת הפרדת הרשויות.
שלמה המלך אמר: "אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר, למה תִשוֹמַם". לא כל חידוש הוא התקדמות, והניסיון של היועצים המשפטיים בישראל להגן על חופש הביטוי בניגוד להיגיון הפשוט ובשונה מהמקובל בעולם, לא הופך אותנו לצדיקים או לחכמים יותר, אלא סתם למשונים.

הכותב הוא חוקר במחלקה המשפטית בפורום קהלת.
תאריך:  13/08/2015   |   עודכן:  13/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חופש הביטוי נוסח וינשטיין
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ידוע הוא
כבש 44  |  13/08/15 10:05
 
- הגיל של וינשטיין
חרד  |  13/08/15 14:05
2
המשונות ליועץ המשפטי
אהרון שחר  |  13/08/15 11:22
3
הגיע העת לבחור יועצים מבינים י
יוסי ארגואן  |  15/08/15 02:53
4
מאמר של חצי האמת והטעייה
אחד העם  |  17/08/15 09:35
5
וינשטיין מההתחלה כיועץ רועץ
רפרף  |  21/08/15 16:55
6
השלמת המשפט האחרון
רפרף  |  21/08/15 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עם סיום כהונתו של יהודה וינשטיין כיועץ המשפטי לממשלה ב-1 בינואר הקרוב - נשואות כבר עתה העיניים למינויה האפשרי של נציבת הביקורת של הפרקליטות והשופטת בדימוס, הילה גרסטל, לתפקיד רב הכוח הזה
הראלה ישי
על כל אחד ואחד מוטלת החובה להיחלץ לעזרתו של מי שלא שפר עליו מזלו ומצבו הכלכלי בכי רע, ויש לחשוב מה הוא באמת צריך וזקוק לו
רפאל בוכניק
למתבונן מן הצד נראה כי קמפיין האידיאליזציה של הסכם הגרעין מבית היוצר של הנשיא אובמה כמעט עובר את גבולות הטעם הטוב מעצם "חזון אחרית הימים" שהוא מנסה להנחיל בתודעה. גם הדרך הכמו-אלגנטית שבה נוקטים ראשי הממשל בהנמקת ההתגמשות במיקוח מול אירן נראית פתטית במקרה הטוב, כאילו המחיר שמשלמת אירן הוא חסר תקדים
אהרון שחר
לפנינו שני תרחישים קיצוניים למלחמה הבאה. איך זה יהיה באמת? נדע רק בבוא היום. מכל מקום חשיבה מוקדמת לא תזיק
בעז שפירא
סוף בג"ץ להיעלם ממחוזותינו למקום ממנו לא יוכל עוד לגרום לנזקים לעם היהודי, לתורתו ולארצו. הדבר יקרה כאשר הרוב היהודי בישראל יקיאו מקרבו ויחליט על ערכאות אחרות ראויות יותר, זה בהיות פסיקות המוסד הקיים כאלה שאין הציבור יכול לעמוד בהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il