X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעמד עגלה ערופה מדגיש את האחריות האישית של כל אחד ואחד ממנהיגי העיר לוודא שאיש לא יופקר, איש לא יישאר לבדו ושום רוצח לא יתהלך חופשי
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

"כי יימצא חלל באדמה... לא נודע מי הכהו" (דברים כ"א, א'). הפרשה מתארת את מצוות עגלה ערופה, שבאה במקום בו נמצא הרוג אך לא נמצא הרוצח. נראה שתכליתו של המעמד להצביע על אחריותם העקיפה של מנהיגי העיר למה שהתרחש בעיר ובסביבותיה. "הזקנים" הם הגורם המרכזי שלוקח חלק בפרשה. תחילה זקני סנהדרין הגדולה, שמודדים וקובעים איזו עיר היא הקרובה ביותר אל החלל. לאחר שנקבעה העיר משתתפים במעמד כל זקני העיר, כלומר: כל שכבת ההנהגה של העיר.
הזקנים נדרשים לומר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו" (כ"א, ז'). המשנה תמהה על אמירה זו: "וכי על דעתינו עלתה שזקני בית דין שופכי דמים הן?! אלא שלא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזון, ולא ראינוהו והנחנוהו בלא לויה" (משנה ט', ו').
מסתבר, כפי שמפרש רש"י ואחרים, שהכוונה היא לנרצח. הזקנים נדרשים לברר ולהצהיר שלא השאירו אותו לבד ללא סיוע, שאם לא כן, הם נושאים באחריות למה שאירע לו. התלמוד הירושלמי מביא מחלוקת, המרחיבה את תחומי האחריות של הזקנים. לדברי הירושלמי, חכמי בבל פירשו את המשנה כאחריות על הנרצח, אך חכמי ארץ ישראל מפרשים שזו אחריות כלפי הרוצח: "שלא בא על ידינו ופטרנוהו ולא הרגנוהו ולא ראינוהו והנחנוהו ועמעמנו על דינו" (ירושלמי, סוטה פ"ט).
"וכל זקני העיר ההיא הקרובים אל החלל" - לכאורה, היה צריך הכתוב לדבר על העיר ולא על הזקנים, שהרי לא הזקנים הם הקרובים, אלא העיר היא הקרובה. אולם נראה, כי בלשון זו מבקש הכתוב להדגיש את אחריותם האישית של הזקנים. כל זקן וזקן הוא בבחינת "הקרוב אל החלל" ולכן הוא נושא באחריות אישית. אחריות זו באה לידי ביטוי גם במספר הזקנים. זקני בית דין הגדול הם חמישה, צוות מצומצם המייצג את כלל בית דין הגדול. לעומת זאת, זקני העיר הם "כל זקני העיר, אפילו הם מאה" (רמב"ם). אין הגבלה למספר, כיוון שאין די בנציגות כשמדובר באחריות אישית.
אפשר היה להבין שהמעמד בא לשחרר את הזקנים מאחריות; הרי הם מצהירים שלא הייתה להם כל אפשרות לדעת על המתרחש, אך נראה שהמעמד כולו מדגיש את אחריותם של הזקנים גם כשלא ידעו ולא ראו. ננסה לתאר לעצמנו את מעמד העריפה. זקני העיר מורידים את העגלה אל הנחל ועורפים אותה. ניתן לפרש שהזקנים עצמם הם העורפים, אך גם מי שאיננו עורף בפועל עומד בסמוך. העגלה נערפת במכת סכין והדם קולח. זקני העיר שעומדים בסמוך אינם נותרים בחולצה לבנה נקייה וחגיגית, אלא ידיהם ובגדיהם ספוגים בדמה של העגלה.
והנה, מצווים הזקנים "הקרובים אל החלל", שהם גם הקרובים אל העגלה, לרחוץ את ידיהם "על העגלה הערופה בנחל". אין הם מתרחקים לצד על-מנת לרחוץ את ידיהם, אלא ממש בסמוך לעגלה - "על העגלה". הם רוחצים שם את ידיהם ומיד אומרים - "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו". המחזה הוא אירוני. כל מי שמתבונן בו אומר לעצמו: הנה דם העגלה זורם, וכיצד הם אומרים "ידינו לא שפכו את הדם הזה"? הרי בעינינו ראינו את אותם אנשים שופכים את הדם, ואף אם לא כל זקן החזיק בפועל את הסכין, כיצד הם אומרים "ועינינו לא ראו"?
המסר לזקנים ברור. כפי שבנוגע לעגלה הם אינם יכולים לרחוץ בנקיון כפיכם ולומר "ידינו לא שפכו", כך גם בנוגע להרוג ולהורג. האחריות כזקני העיר מוטלת עליהם, לדאוג שלא יהיה בעיר אדם שאין לו עוזר, ולא יהיה בעיר פושע שמהלך חופשי.

הכותב הוא מאגף הנישואים בארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ידינו לא שפכו"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לתשומת לב הנהגת מתיישבי איו״ש
אחד העם  |  21/08/15 17:54
2
המעמד הזה בא למנוע נקמת דם
חשדנית  |  22/08/15 19:52
3
המאמר כולל הסבר מקורי ומוזר
חשדנית  |  22/08/15 20:10
4
לא פטרנוהו: הורג או נהרג ?
חשדנית  |  22/08/15 20:27
5
ארגון צוהר הוא ארגון רפורמי
חשדנית  |  23/08/15 19:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אלישע קנוהל
פרשת השבוע מלמדת, שלעיתים הקב"ה מנסה אותנו על-ידי מתן כוחות מיוחדים למי שמשתמשים בהם לרעה. חובתנו היא לזהות רשעים ונוכלים שכאלו ולהישמר מפניהם
הרב אלישע אבינר
משה מפסיק את נאום הפרידה שלו מבני ישראל לשם הבדלת שלוש ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי - כדי להראות שהוא לא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים
הרב מאיר מימון
שני הפסוקים הראשונים של ספר דברים מלמדים שיעור בתוכחה: כיצד לומר, מתי לומר ומה לומר. כל אלו חיוניים כדי שהתוכחה תשיג את מטרתה: לבנות קומה נוספת בנפשו של האדם
הרב דוד גרינוולד
פעולתו של משה ערב מותו - המלחמה נגד מדין - מלמדת אותנו על הדרך בה צריך לפעול מנהיג אמיתי, השם בראש מעייניו את טובת העם
הרב ד"ר רונן לוביץ
משה הקנאי אינו משה המנהיג, וגם יהושע הקנאי אינו יהושע המנהיג. מי שמגיע למנהיגות חייב לשקול את הדברים בקור רוח ולהכיר בקיומה של מציאות מורכבת
רשימות נוספות
מבלעם ועד בלפור  /  הרב ד"ר משה פינצ'וק
מלחמת העצמאות  /  הרב חנוך חיימוביץ
אקס-טריטוריה  /  הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il