X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופטים מרשים לעצמם מה שהיו פוסלים אצל אחרים חופש הביטוי נעלם כאשר מדובר בעמוס שוקן מדוע וינשטיין וניצן לא רוצים לחקור את התאבדות ברכה? קודם סוללים ואז בודקים את הבטיחות וגם שני ענייני אוטובוסים
▪  ▪  ▪
השופטים מסננים [צילום: לע"מ]

מינוי שופטים

שתי כתבות מעולות פורסמו בשבוע האחרון על "הקורס להערכת מועמדים לשפיטה" – האחת של ענת רואה בכלכליסט, והשנייה של קלמן ליבסקינד במעריב. עיקרן: המכון הזה, שפועל ללא שום סמכות שנקבעה בחוק, קובע מי יתמנה לשופט ומי לא – וזה כאשר רק לשופטים המכהנים יש בו דריסת רגל. המועמדים יודעים שמוטב להם להביע דעות מקובלות ולנסות להתחבב על השופטים המנהלים את הקורס בן חמשת הימים. ועוד ממצא: לעוזרים משפטיים יש סיכוי גבוה במיוחד להתמנות לשופטים. מומלץ בהחלט לקרוא את הכתבות במלואן.
מה שאותי הקפיץ במיוחד בסיפור הזה היה, שאותם שופטים עצמם פוסלים – ובצדק – מינויים אחרים שנעשים בשירות הציבורי בחוסר שקיפות דומה. הם דורשים אבחון מקצועי, מכרזים שוויוניים, ועדות מינויים עם נציגים חיצוניים, חשיפת פרוטוקולים, אפשרות ערעור ועוד. אבל כאשר זה מגיע אליהם עצמם – הכל מתהפך: האבחון מקצועי רק בחלקו, לעוזריהם יש עדיפות ברורה, אין נציגים חיצוניים, הרישומים נותרים סודיים, ההמלצות שם סופיות.
אם השופטים רוצים להבין מדוע אמון הציבור בהם הולך ונשחק, שיתחילו מהבסיס – מהצורה בה הם נבחרים. ולא, אנחנו לא מדברים על הוועדה למינוי שופטים, אלא על אותו קורס עלום הנמצא בשליטתם הבלעדית. שיעשו חשבון נפש ויחליטו האם ראוי שהשופטים יהיו עובדי הציבור היחידים שעליהם לא חלים הכללים הבסיסיים ביותר של מינהל תקין ושוויוניות.

התאבדות ברכה

אם היינו הולכים לפי הפרסומים, האמירות וההאשמות בעקבות התאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל, היינו מצפים שמשרד המשפטים יהיה הראשון שידרוש חקירה, ושאנחנו באתר News1 נחשוש מפניה. הרי לפי אותם פרסומים, אמירות והאשמות – הפרסומים כאן גרמו לקצין משטרה מוכשר, אמיץ וישר לשים קץ לחייו על לא עוול בכפו.
המציאות הפוכה: אנחנו דורשים למצות את החקירה, ויהודה וינשטיין ושי ניצן עושים הכל על-מנת למסמס אותה. והרי כאשר מתרחש אירוע טרגי שכזה, המערכת בה עבד המנוח צריכה להיות מעונינת לבדוק לעומק את הסיבות לכך: האם היה כשל מצידה? האם מישהו סחט אותו? האם גורם חיצוני נושא באחריות? זה בדיוק, אגב, מה שעושה צה"ל בכל מקרה של התאבדות (וגם של מוות שלא בפעילות מבצעית) – אבל לא משטרת ישראל ולא משרד המשפטים.
מה שמלמד (ולא בפעם הראשונה), שבעוד שבאתר זה לא חוששים מפני האמת – לווינשטיין וניצן יש כנראה סיבות די טובות להעדיף שהיא לא תצא לאור. יש לקוות, שהשר גלעד ארדן יתעלם מההתנגדות של שני האינטרסנטים הללו – ששיבשו את חקירת הפרשה ואף נתנו לברכה גיבוי פומבי בעיצומה – ויעמוד על מיצוי הבדיקה.

עמוס שוקן

קבוצת הארץ יודעת היטב כיצד לנהל מאבקים על חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. לעיתים היא עושה את זה בדרכים חוקיות (כמו העתירה לחשוף את מלאי התיקים בבתי המשפט השונים), לעיתים היא עושה את זה בדרכים פחות חוקיות (כמו עבירת הצנזורה הבוטה בפרשת קו 300 והשימוש במסמכים שגנבה ענת קם). עמוס שוקן מוכן לשלם לא מעט – גם מבחינת כסף, גם מבחינת זמן, גם מבחינת יוקרה – כדי לפרסם כמה שיותר.
אבל מה קורה כאשר שוקן נוגע בדבר אישית? במקרה כזה, נוכחנו לדעת השבוע, העקרונות הנעלים הופכים לעקרונות נעלמים. שוקן חושש שמא יואב יצחק יכפיש אותו בכתב ההגנה בתביעת הדיבה שהגיש שוקן, אז מה הוא עושה? – רץ לבית המשפט ומבקש מראש לאסור את פרסום כתב ההגנה. וזה אחרי שהתביעה פורסמה במלואה (כולל באתר זה).
לפי ההיגיון של שוקן, מותר לפרסם שהוא מאשים את יצחק בשקרים – ואסור לפרסם את האשמות הנגד של יצחק. לפי ההיגיון של שוקן, חופש הביטוי בכלל ושל העיתונות בפרט הוא חשוב מאוד – עד שאותו חופש עלול לפגוע בו עצמו. לפי ההיגיון של שוקן, יש מי ששמם הטוב שווה יותר – ויש מי ששמם הטוב אינו שווה דבר.

הרכבת לירושלים

ערוץ 2 חשף השבוע, שנציבות כבאות והצלה מזהירה שקו הרכבת המהיר לירושלים אינו בטיחותי ולפיכך אינו עומד בדרישות הדין. תגובת רכבת ישראל: זה פרויקט ראשון מסוגו, הקמנו ועדה יחד עם הנציבות ובעוד כמה שבועות יהיו ממצאים.
עולם הפוך כזה מזמן לא ראיתי, אפילו אצלנו. אחרי שהשקיעו מיליארדים במנהרות ובגשרים, מקימים ועדה כדי לבדוק האם הם בטיחותיים. תקראו שוב המשפט הזה, כדי שתאמינו. אז מה יעשו? יחצבו מחדש את המנהרות? יבנו מחדש את הגשרים? יבטלו את כל הפרויקט? יסכנו את חייהם של הנוסעים? לא משנה מה תהיה התשובה – אנחנו נשלם, ובגדול. האחראים לפשלה האיומה הזאת, לעומת זאת, ימשיכו בתפקידיהם כאילו לא קרה כלום.

אוטובוסים: הנתיב

לפני למעלה משנתיים הוקצה בנתיבי איילון נתיב לתחבורה הציבורית. במשך שנתיים אפשרה המשטרה לנהגי מכוניות פרטיות לנסוע בו. עכשיו היא מתחילה סוף-סוף לאכוף את החוק, ואל מי באים בטענות? אל העבריינים? אל מי שיושב במכוניתו הממוזגת ותוקע בפקקים את הנוסעים באוטובוסים? מה פתאום; אל המשטרה.
רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, שבו אוכפי החוק סופגים את הביקורת ולא העוברים עליו. רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, בו הפופוליזם פועל לטובת בעלי האמצעים להם יש רכב פרטי, ולא לטובת מי שמעדיף – אולי מחוסר יכולת – את התחבורה הציבורית. רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, בו חושבים שיש לתת עדיפות לעשרות מכוניות מזהמות על פני אוטובוס אחד.
כמי שמשתמש עשרות שנים רק בתחבורה ציבורית בגוש-דן אני מעיד בפה מלא, כי בסך-הכל – היא טובה ויעילה, ומשתפרת ללא הפסק. נכון, לפעמים צריך לחכות בשמש או בגשם. נכון, לפעמים האוטובוסים מאחרים ללא סיבה. נכון, לפעמים הם דחוסים וצריך לעמוד. אבל בשורה התחתונה – בגוש-דן בכלל ובתל אביב בפרט הם עדיפים על פני רכב פרטי כמעט מכל בחינה שהיא. אז במקום לקטר, עדיף שכולם יתנו כתף לתחבורה הציבורית – וכך כולם ירוויחו.

אוטובוסים: המחיר

פרק נוסף מנפלאות התחבורה הציבורית בארצנו. נסיעה מירושלים למעלה אדומים, הנמשכת 40-30 דקות, עולה 6.90 שקלים – כמו נסיעה עירונית. נסיעה מבנימינה לזכרון יעקב, הנמשכת 15-10 דקות, עולה 9 שקלים – כמו נסיעה בין-עירונית. המרחק בקו אווירי מירושלים למעלה אדומים הוא 8.5 ק"מ, ומבנימינה לזכרון יעקב – פחות מ-7 ק"מ. וכפי שאפשר לראות מזמני הנסיעות, ברור שהאוטובוס למעלה אדומים נוסע הרבה יותר מאשר זה שנוסע לזכרון יעקב. אז למה הנסיעה הארוכה זולה יותר והקצרה יקרה יותר? למשרד התחבורה פתרונים. ובהמשך לקטע הקודם: אם רוצים לעודד את השימוש באוטובוסים, כדאי שהמחירים יהיו הגיוניים ולא ייצרו את הרושם שבמקרים מסוימים מנצלים אותנו.

תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עולם הפוך
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
לגבי מחיר נסיעה באוטובוס
מאור¹11111111  |  21/08/15 08:31
2
ואני שואל, למען השם
אהרון שחר  |  21/08/15 10:02
 
- כי אצלךזו התחפושת לתקוףאת ביבי
ע_הראל  |  23/08/15 04:03
3
TOP KAPO
קלאודיה רמות  |  21/08/15 10:02
4
אותה הגברת באותה האדרת
עידןסובול  |  21/08/15 12:20
 
- שיטת חשין
הנ"ל  |  21/08/15 12:55
 
- דרושים אנשי אמת שונאי בצע
הנ"ל  |  21/08/15 13:48
 
- שום דבר מהותי לא השתנה
הנ"ל  |  21/08/15 15:17
5
חובה לחקור הכנסות שוקן בחול ל"ת
לשעבר ע.מס ההכנסה  |  21/08/15 12:31
6
שתי הערות
ש.  |  21/08/15 13:52
7
על שופטים ושוטים
סיוון  |  21/08/15 18:09
 
- שופטים מגנים על עצמם מכל כיון1
חוטר  |  22/08/15 11:18
 
- שופטים מגנים על עצמם מכל כיון2
חוטר  |  22/08/15 11:28
 
- שופטים מגנים על עצמם מכל כיון3
חוטר  |  22/08/15 12:03
8
נשיא בית המשפט עליון אחראי על.
חיפוי  |  22/08/15 10:59
9
המשך.. נשיא בית המשפט העליון.
חיפוי  |  22/08/15 11:08
10
יואה: קבל שיעור-מחירי תחבורה
askzeev  |  23/08/15 01:40
11
אתר על שחיתות השופטים
החמור שעושה מו  |  23/08/15 10:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
עו"ד משה גולדבלט
ועדת השניים שמינתה דורית ביניש לאיתור שופטים המועמדים לקידום, היא בלתי חוקית ובלתי תקינה. יש להקים גוף איתור מרכזי בו יהיו שותפים כל הגופים המיוצגים בוועדה למינוי שופטים
איתמר לוין
התנועה למשילות ודמוקרטיה בפנייה לשקד: פעילות הקורס היא חריגה מסמכות ונותנת לשופטים משקל יתר - בניגוד לאיזון הטבוע בוועדה למינוי שופטים
חיים שטנגר
הגיע הזמן למנוע בכל הכבוד הראוי ניגוד עניינים מובנה, שבו בית משפט העליון וגם/או שבו שופטים דנים, בערכאות שיפוטיות, שבהם מכהנים הם וגם חבריהם, בעניינים הנוגעים להם וגם/או לחבריהם
איתמר לוין
חמישה מבין שמונת השופטים המחוזיים שהתמנו השבוע, מכהנים בפועל בבתי משפט אלו. לפני שנתיים היה למבקר המדינה מה להגיד על תופעה דומה בשירות הציבורי - והוא מאוד לא אהב אותה. אז למה לשופטים מותר?
חיים שטנגר
7 מועמדים מהמגזר הערבי - מוסלמים ונוצרים התמודדו למשרות שיפוט שונות, בבתי-המשפט המחוזיים והשלום, ברחבי הארץ. אף אחד ממועמדים ומועמדות אלה לשפיטה, לא נבחר בידי הוועדה לבחירת שופטים, בישיבתה הגם שהיא מונה שני חברי ועדה מהמגזר הערבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il