X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ישיבה בטור עורפי. ראיית עולם של שליטה בתלמיד [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
הדרך לחינוך אמיתי
המעגל הסגור הזה הפך למטרת מערכת החינוך. היחס למורים כפי שמתבטא בשכרם הנמוך משתקף ביחס החברה לדמות המורה. המורה כאדם אינו מסמל יותר מאומה מלבד היותו מעביר מסרים מתוכנתים שהמערכת דבררה. הדרך לחינוך אמיתי עוברת דרך חשיבה חיובית ובונה

לעניין החינוך התוודעתי בשלבים מאז שמשתי כמורה מחליף בבית ספר של החינוך המיוחד בבת ים. עמדתי התגבשה לאחר מכן, כשלמדתי לתעודת הוראה באזרחות במכללת סמינר הקיבוצים. ראיתי בעצמי ודרך מורים אחרים מערכת שמתנהלת בוואקום כי הסביבה כמו חלק מהמערכת הממונה וכי משרד החינוך סובל "מתסמונת הכשל המיומן". במקום לשאוף ולהתרכז בהקניית ערכים ופיתוח אישיות חיובית, עסוקה המערכת בהנצחת תרבות ציונים בלבד הישגיות ריקה מתוכן ערכי ממשי.
המעגל הסגור הזה הפך למטרת מערכת החינוך. היחס למורים כפי שמתבטא בשכרם הנמוך משתקף ביחס החברה לדמות המורה ... המורה כאדם אינו מסמל יותר מאומה מלבד היותו מעביר מסרים מתוכנתים שהמערכת דבררה - לא כדי להטמיע יסודות אמינים ותכנים של איכות אנושית, אלא כדי להצליח במבחנים שהמערכת כולה עורכת פולחן סביבם. מעבר לזה שלא נשאר מפולחן הציונים דבר כמעט בדרך להשגת המטרה של אנשים טובים משכילים ומוסריים.. המערכת גם מתעלמת ממה שצופן העתיד הלא רחוק שבו המורים לא יוכלו עוד לאגור כמות מידע שתאתגר את הרשת החברתית שבה התלמידים שקועים וממנה הם לומדים ממילא חלק ניכר הן המקצועות.
במצב שכזה מעמדם ולא רק מעמדם אלא תפקידם של המורים יצטמצם לשני מחוזות אפשריים: מחנכים ושומרי סדר בכתות הלימוד. נבחן את שמירת הסדר תחילה. סדר על מה ולמה? במצב שבו המורים אינם מלמדים עוד תוכן עיוני דידקטי מדוע להושיב, למשל, תלמידים בצמדים בטור עורפי? זה לא טבעי ומבטא ראיית עולם של שליטה בתלמידים מתוך נקודת מוצא שהם מועדים להפריע למורה . אבל מה יעשה המורה בכתה "מסורתית" כזאת אם ממילא אין לו ללמד או לחדש לתלמידיו? בטרם נענה על כך, נעבור לאפשרות השנייה, של המורה כמחנך.
מורה כמחנך צריך להתרכז בקידום התלמיד לעבר מטרה משולבת: לסייע לו להיות ככל הניתן אדם משכיל, נאור ואנושי. המורה צריך להשתמש בהשכלה אותה רוכשים התלמידים באופן חופשי, להוסיף עליה נדבכים ערכיים, ולהביא ערך מוסף אנושי לאהבת האדם והעולם, מהסוג שחסר מאוד ברשת החברתית בפרט ובשיח המודרני בכלל. רב שיח כזה הוא בעצם דו שיח עם כל תלמיד בנפרד עם המורה בשלב ההטמעה הבסיסית, ולאחר מכן השתלבות ברב שיח עם כל התלמידים הנוכחים - כחלק מבניית סוציאליזציה מתאימה להשלמת התוצאה המבוקשת.
ישיבה מסורתית בטור עורפי אינה פתוחה ומסמלת ניכור של המערכת בראיית התלמידים. מרחבי למידה אלטרנטיביים אינם המצאה חדשה ובטח לא שלי,אבל הם מאפשרים לכל תלמיד למצוא את מקומו ולהרגיש שלם עם עצמו ובזה חשיבותם. תלמיד המרגיש טבעי ומשוחרר יהיה קשוב יותר למסרים חיוביים המגיעים אליו - והכוונה להציף רק במסרים חיוביים. (גם ילדים בחינוך המיוחד מתנהגים ברוח דומה אם כי להם צריך לאפשר "להתפרק" כחלק מתוכנית הלימודים על-ידי פיתוח הנושא המועדף עליהם, והתנייתו בהטמעת מסרים לימודיים הקשורים ישירות לנושא .. כדי לא ליצור נתק בין הילד לתחביב חשוב.
חשוב להדגיש שבחינוך המיוחד המורה ימשיך לשמש גם כמלמד כי התלמידים יתקשו ללמודו בכוחותיהם ממקורות חיצוניים. הדרך לחינוך אמיתי עוברת דרך חשיבה חיובית ובונה שמעצימה ומעודדת התנהגות ערכית כבסיס לבניית אנשים טובים.

תאריך:  24/08/2015   |   עודכן:  24/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדרך לחינוך אמיתי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
השחקנים הטובים על הספסל
א.כ  |  24/08/15 16:00
2
זה לא חינוך, זו תרבות
אהרון שחר  |  24/08/15 16:26
 
- וכך גם השלום החזירי ל"ת
יהודי מפוכח  |  24/08/15 22:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
האם הקדנציות של בנימין נתניהו כראש ממשלה, תרמו וקדמו את הביטחון המדיני והביטחון המיקרו כלכלי של אזרחי מדינת ישראל? האם המדיניות של נתניהו בכלל ברורה, ומקדמת את ישראל?
אפרים הלפרין
במחשבה שנייה, סוף-סוף הצלחה ראשונה למפלגת לפיד, אחרי שכשלו בגיוס, בגיור, בדיור, ברווחה, ‏ובבריאות ואחרי הנפילה בבחירות - הם הצליחו לסכל לליצמן את התואר וכפי שאומר לפיד "אדם שחולש ‏על מערכת חיונית כמו מערכת הבריאות, צריך להיות אדם שיושב לצד שולחן הממשלה, נשבע אמונים ‏למדינת ישראל ונוטל אחריות"‏
שמעון זיו
עצם העלאת זכאותם של הכורדים למדינה היה מוריד קצת לחץ מהנושא הפלשתיני ומעביר את נקודת הכובד לנושא אחר שיאפשר לנו להרים קצת את הראש. אני מניח שניתן למצוא מיעוטים נוספים כמו הכורדים ולהעלות אותם על סדר היום העולמי.
עמוס גלבוע
לאחר 11 שנים של מאבק משפטי בניו-יורק, "הבנק הערבי" - רשת בינלאומית של סניפים; הון ירדני-פלשתיני, לבנוני וסעודי הרים ידיים והסכים להליך פיצויים לנפגעי טרור של החמאס ב-23 פיגועי טרור. הדבר המדהים והבלתי נתפס הוא שלטובת הבנק ונגד נפגעי הטרור התייצבו 4 "גנרלים" ישראלים ובכך ביצעו, לדעתי, בגידה ערכית
איתן קלינסקי
אני משתף את הקורא ממה אני ירא, כשבמרחק של סיגריה ממרכז של תרבות יפה, מוזיקה פילהרמונית וספרות, אולמות מלאים של שוחרי תאטרון וקולנוע מתנהלת מלחמה בלתי פוסקת בין עם, המבקש חרות לאומית, ובין עוצמה צבאית יהודית, הנחושה להיות סכר לכמיהה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il