X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון קובע: קבלן יוכל להותיר בידיו חלק מהרכוש המשותף באמצעות "הקולב המשפטי", אולם תחול עליו חובת גילוי מוגברת
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]
דרושה היערכות מראש
לית מאן דפליג, כי המגמה המסתמנת מפסיקותיו של בית המשפט מחייבת את העוסקים בענף הנדל"ן (יזמים, קבלנים ועורכי דין) להיערך בהתאם. כדי להימנע מחילוקי דעות ומאפשרות לפרשנות מחמירה של ביהמ"ש, עליהם לפרט ברחל בתך הקטנה את כלל סעיפי החוזה, ובייחוד את הסעיפים המתייחסים להוצאת רכוש משותף לטובת הקבלן, ככל שניתן בנסיבות כל מקרה ומקרה ובהתאם לשלב בו מצוי הפרויקט.
כאשר קבלן חפץ להשתמש בטכניקת "הקולב המשפטי", עליו לכלכל את צעדיו מראש, באופן שיותיר בידיו מלכתחילה "תא" או "חדר" שעומדים בכל דרישות החוק והפסיקה, ולא להמתין לסיום המכירות כדי להחליט איזה מהחלקים של הרכוש המשותף ייוחדו ל"דירה". בנוסף, על הקבלן לקחת בחשבון, כי ככל שתתעורר מחלוקת בעניין שתגיע לכותלי בית המשפט, מעשיו ייבחנו על-ידי בית המשפט בקפידה ולחומרה והנטל להוכחת טענותיו יהיה כבד יותר, ועל כן היערכות מראש תוכל לצמצם בעיות אלה.

פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין חברת פרידמן-חכשורי מהווה נקודת ציון נוספת במגמה ההולכת וגוברת בפסיקה, להקשיח את התנאים לצורך הוצאת חלקים מהרכוש המשותף בעסקות קבלן. ככלל, קביעותיו של פסק הדין מתיישבות היטב עם התפיסה המקובלת בפסיקה ובחוק, ולפיהן כאשר הצדדים לעסקה הם קבלן ורוכש דירה, נקודת המוצא הבסיסית היא שיחסי הכוחות נוטים באופן טבעי לטובת הקבלן. לכן, לצורך הגנה על רוכש הדירה, הפסיקה נוטה לפרש את החוק באופן מחמיר יותר כנגד הקבלן.
פסק הדין ניתן בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, בו נקבע, כי חברת פרידמן-חכשורי לא הוציאה מן הרכוש המשותף את המחסנים והחניות במתחם הבניינים שבנתה, ולכן יש לראותם כחלק מן הרכוש המשותף השייך לכלל הדיירים. השאלה העיקרית עליה עמד ביהמ"ש היא, מהי רמת הבהירות הנדרשת בחוזה בעת הוצאת חלק מן הרכוש המשותף בבית המיועד להירשם כבית משותף.
הנטל הוא על הקבלן
נקדים ונציין, כי שטחי בית משותף שייכים לאחת משתי קטגוריות: דירות או רכוש משותף. זאת, בהתבסס על סעיף 77א לחוק המקרקעין, אשר מגדיר "רכוש משותף" כ"כל חלקי הבית חוץ מהדירות". מבחינה קניינית, אין משמעות להוצאת חלק מרכוש משותף כאשר אינו צמוד לדירה מסוימת, כך שלמעשה נראה, כי לא ניתן להיות בעלים של רכוש משותף בבניין ללא בעלות על דירה בבניין, כמשמעותה בחוק המקרקעין.
סעיף 6(א)(1) לחוק המכר (דירות) קובע, כי מוכר המבקש להוציא חלק מן הרכוש המשותף, "חייב לכלול במפרט או לצרף לחוזה המכר פרטים על אותו עניין". לכאורה, לשון הסעיף ברורה, ועל כן קבלן המעוניין להוציא חלקים מהרכוש המשותף, צריך לציין במפרט את הפרטים בדבר הוצאת החלקים, או לחלופין לצרף לחוזה המכר פרטים בדבר אותה הוצאה.
אלא מאי? לאורך השנים פורש סעיף 6(א)(1) נגד הקבלן באופן כזה, שלרוב הוצאת חלק מן הרכוש המשותף צריכה להיות מעוגנת במפרט וגם בהסכם המכר, ורק במקרים חריגים ייתכן שתתקבל טענה לפיה די בעיגון ההוצאה רק באחד מהמסמכים. בתיק ע"א 7746/11 קבע השופט נעם סולברג, כי קבלן צריך לעמוד בשלושה תנאים לביצוע הצמדה כדין: הוצאת החלקים תיעשה במסמך נפרד לחוזה; המסמך הנפרד יצורף לחוזה המכר בעת עריכתו; הוצאת החלקים תיעשה באופן קונקרטי, ספציפי ומסוים.
לכך יש להוסיף את דבריו של השופט אליקים רובינשטיין (ע"א 374/08), המשקפים היטב את מגמת הפסיקה: "ככלל, על בתי המשפט בבואם לשקול טענות בדבר החרגת חלקים מן הרכוש המשותף להטיל את הנטל על המבקש להחריג להוכיח את ההסכמה בעניין זה, ולהקפיד עימו ביותר. הדברים נאמרים מעבר למקרה זה, ומטרתם כמטרת חוק המכר (דירות), קרי, להגן על רוכשים".
במקרה הנוכחי קבע בית המשפט, כי ההסכם בין הצדדים אכן מאפשר לחכשורי להוציא חלק מהמחסנים והחניות מהרכוש המשותף ולהצמידם לדירות, אם כי ניתן היה לנסח זאת באופן מובהק וספציפי יותר. עוד קבע בית המשפט, כי ניסוחים כגון "לפי קביעת החברה" או "שייקבע על-ידי החברה" אינם תקניים. כלומר: אין מקום להותיר לחברה שיקול דעת מעבר להוצאת חלקים ספציפיים, וניסוחים עמומים וכלליים מעין אלה אינם יכולים להיכלל במפרט.
לאן להצמיד?
מחלוקת נוספת שנידונה בפסק הדין שרלוונטית אף היא לקביעות ביהמ"ש בעניין החמרת התנאים לפי סעיף 6(א)(1) לחוק, מתבטאת בשאלה האם קבלן יכול להוציא חלקים מהרכוש המשותף מבלי להצמידם לדירה כלשהי בבית המשותף.
הגדרתה של "דירה" הרלוונטית לענייננו מצויה בסעיף 52 לחוק המקרקעין: "חדר או תא, או מערכת חדרים או תאים, שנועדו לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים, לעסק או לכל צורך אחר". כפי שכבר ציינו, לא ניתן להצמיד רכוש משותף לרכוש משותף אלא רק ל"דירה" כהגדרתה דלעיל, והצמדה אינה יכולה לעמוד בפני עצמה ללא "דירה".
על-רקע האמור לעיל, באה לעולם טכניקת "הקולב המשפטי". טכניקה זו הוכרה בפסיקה כלגיטימית והיא נפוצה בעסקות קבלן, לפיה משאיר הקבלן בבעלותו חדר או תא קטן הנחשבים ל"דירה" לפי חוק המקרקעין, ו"תולה" עליה הצמדות שונות מהרכוש המשותף.
במאמר מוסגר נציין, כי קיימות בחוק מגבלות הקובעות, כי יש רכוש משותף אותו לא ניתן להצמיד לדירה. לדוגמה, סעיף 55(ג) לחוק המקרקעין קובע: "בעלי הדירות רשאים לקבוע בתקנון... שחלק מסוים של הרכוש המשותף יהיה צמוד לדירה פלונית, ובלבד שלא יקבעו זאת ביחס לחדרי מדרגות, מעליות, מקלטים ומתקנים המיועדים לשמש את כל בעלי הדירות". כך גם סעיף 158א1(ב) לחוק התכנון והבנייה, האוסר על הצמדת יותר משני מקומות חניה לדירה אחת למעט בחריגים מסוימים.
נזכיר בהקשר זה, כי בתיק ע"א 11965/05, המוכר נכשל ביצירת "קולב משפטי", שכן היחידה שנרשמה כ"דירה" הייתה למעשה חלל ריק מתחת למדרגות הבניין. שם נקבע, כי היא איננה יחידה עצמאית ונפרדת, לא מבחינה חזותית ולא מבחינת הייעוד שלה.
לומר בצורה ברורה
בפסק הדין הנוכחי קבע השופט יצחק עמית, כי מבחינה עקרונית, אין מניעה שהקבלן יעשה שימוש בטכניקת "הקולב המשפטי", אלא שבהתאם לסעיף 6(א)(1) לחוק, כאשר הקבלן עושה שימוש בטכניקה זו - חל עליו נטל של חובת גילוי מוגברת, מעבר לנטל הרגיל הקבוע בסעיף.
הרציונל העומד בבסיס קביעה זו הוא שקבלן שמכר את כל הדירות בבניין, אך נשאר בתמונה באמצעות ה"מחסן" או "תא", אחר ששייר לעצמו, המהווה "קולב משפטי", הוא כמו צד ג' שאין לו דירה בבניין. בנסיבות אלו, קם הצורך להפנות את תשומת ליבם של רוכשי הדירות, כי בדעת המוכר להישאר בתמונה כמעין "שותף רדום". מכיוון שכך קובע ביהמ"ש, כי חובת הגילוי שחלה על המוכר במועד עריכת החוזה, היא לא רק לעצם הוצאת החלקים מהרכוש המשותף, אלא, גם לאפשרות שהחלקים שיוצאו יירשמו כ"דירה" שתישאר בבעלותו.
במילים אחרות: בית המשפט הדגיש, כי לא די לכתוב במפרט שהקבלן שומר לעצמו את הזכות להוציא חלקים מהרכוש המשותף. על המפרט הטכני או המסמך הנספח להסכם להיות בהירים ולהורות, כי המוכר שומר לעצמו גם את הזכות להותיר בידו את החלקים שהוצאו מהרכוש המשותף ולרשום אותם כיחידה בבעלותו.
ביהמ"ש העליון מסביר, כי "מאחר שחוזי מכר דירות הם על-פי רוב חוזים אחידים, ארוכים ומנוסחים בלשון משפטית, שימוש בלשון כללית וגורפת עלול לעמעם את המשמעות המעשית של הכוח שהמוכר מבקש לשייר בידיו ו'להרדים את חושיו' של הקונה" לכן, נדרש המוכר להבהיר לרוכש בלשון ברורה ובהירה, כי המחסן או התא ששייר לעצמו, יכול לשמש גם בייעוד של "דירה", להבדיל מייעוד של מחסן הצמוד לדירה.
לסיום קבע בית המשפט, כי לעתיד לבוא הדרישות מקבלנים העורכים חוזי מכר יהיו קשוחות יותר. כיום סעיף 6(א) על-פי פירושו הפשוט מסתפק בכך שהמוכר יאזכר הוצאת חלקים מהרכוש המשותף, מבלי לדרוש ממנו לפרש שהחלקים שיוצאו מהרכוש המשותף יכול וישמשו אותו כ"דירה" נפרדת. אולם מכאן ולהבא יידרש הקבלן לבצע הבחנה מפורשת ולציין בחוזה המכר ובמפרט, האם הוצאת החלקים מן הרכוש המשותף היא לצורך "קולב משפטי" שישמש אותו, או שמא ההוצאה היא לצורך הצמדה לדירה זו או אחרת בבניין.

תאריך:  31/08/2015   |   עודכן:  31/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
"גם כייס לא מכייס את כל מי שעובר לידו" טען עו"ד אריה פטר בשם המדינה כנגד זיכויו של אולמרט בפרשת ראשונטורס, והביע את מחאתו על שבית המשפט "פרש את המונח 'שיטה' כשיטה קטגורית ומוחלטת לנסות להונות כמה שיותר את כל מי שזז בכתב האישום"
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס מאשימה את מצרים בחטיפת ארבעה פעילים של הזרוע הצבאית בסיני בשיתוף עם הרש"פ. חמאס מאיימת בתגובה אם הם לא ישוחררו כולל חידוש ירי הרקטות לעבר ישראל
ראובן לייב
שנים לפני שהאפ.בי.איי. טרח להעביר למשטרה מידע על העסקות הביטחוניות שבהן היה מעורב תא"ל גל הירש - הן היו כבר במעקב של משרד הביטחון הישראלי, יחד עם עסקות דומות של עשרות קציני-צבא ישראלים אחרים בדימוס, הפועלים רחבי העולם. לי כל גל נושא מזכרת
מנפרד גרסטנפלד, ג'יימי ברק
מועצת האו"ם לזכויות אדם קיבלה יותר החלטות נגד ישראל על הפרות כביכול של זכויות אדם מאשר נגד כל מדינות העולם גם יחד
יוסף אורן
המחבר מנבא בספרו החדש שעד סוף המאה יתרחשו האסונות הבאים לישראלים: בעוד עשר שנים מהיום, בשנת 2025, תיהרס מדינת ישראל בהתקפת טילים מאירן, ועל חלק זעיר משטחה תקום ממלכת יהודה של המתנחלים שתְמוֹטָט בשנת 2050, ובמקומה תקום באותה שנה על כל שטחה של ארץ ישראל, מהירדן ועד הים התיכון, מדינת עמלק של הפלשתינים    ואשר לישראלים – הם יגורשו חזרה למדינות אירופה לחיות בגלות, השלישית בתולדותיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il