X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע גייסו הפרקליטים בשירות המדינה את דורית ביניש לתמיכה במאבקם נגד הביקורת הפרטנית של נציבות הביקורת בראשותה של הילה גרסטל. לרגל האירוע, הבה נחזור להתחלה ונבדוק מה טוענים הפרקליטים והאם יש בזה ממש
▪  ▪  ▪
פרטנית - או בכלל לא
גם אני רוצה
אם הפרקליטים בשירות המדינה יקבלו חסינות מפני ביקורת אישית, כאשר כבר יש להם חסינות מפני תביעות אישיות, גם אני רוצה כזאת – לעצמי ולכל העיתונאים. שאפשר יהיה לתבוע אותנו רק על כשלים מערכתיים, לא על לשון הרע נקודתית. מה יש? האם האחריות שלנו כעובדים במגזר הפרטי צריכה להיות גדולה מזו של עובדים במגזר הציבורי?

1. הפרקליטים בשירות המדינה טוענים שאין מישהו שיותר מבוקר מהם: בתי המשפט, לשכת עורכי הדין, נציבות שירות המדינה, מבקר המדינה. הטענה הזאת מוציאה דברים מהקשרם, משום שאין אף אחד שמקבל מהציבור תלונות נגדם (להוציא מבקר המדינה, והוא זז הצידה עם הקמת נציבות הביקורת). ומה שיותר משמעותי: אין אף אחד שעוסק בפשלות מקצועיות שלהם.
נציבות שירות המדינה עוסקת בעבירות משמעת ולשכת עורכי הדין עוסקת בעבירות אתיות. מטבע הדברים, הללו מטפלות במקרים חריגים וקיצוניים, והטיפול אורך זמן רב. ואילו בתי המשפט מעירים לפרקליטות ולנציגיה רק לעיתים רחוקות, שוב - במקרים יוצאי דופן. איש אינו שומע את האדם הפרטי, את עורך הדין הבודד. זהו בדיוק תפקידה של נציבות הביקורת.
2. עוד חשוב לדעת, שלמעשה אין כיום אחריות אישית בפרקליטות. אם מישהו מגיש תביעת נזיקין נגד פרקליט כלשהו, המדינה מודיעה מיד שהיא נכנסת בנעליו ונושאת בכל האחריות המשפטית והכספית. עוד לא שמענו שפרקליט פוטר משום שנכשל במילוי תפקידו. אם כבר, אז שמענו את ההפך: רות דוד מונתה לפרקליטת מחוז המרכז בהתרסה בוטה וברורה נגד ממצאי דוח מבקר המדינה על מחדליה בנושא האזנות הסתר בפרשת חיים רמון. כלומר: נציבות הביקורת היא הגוף היחיד שיכול לבוא ולומר מי בדיוק טעה, נכשל או חלילה פעל במזיד.
3. טענה מרכזית נוספת של הפרקליטים היא שקיומה של הנציבות הפך לכלי לאיומים נגדם מצד עורכי דין פרטיים. שוב: זוהי הוצאת דברים מהקשרם. ראשית נאמר בצורה הברורה ביותר, שיש לפעול מיידית ובכל חומרת הדין נגד מי שמאיים על פרקליטים. הנציבה הילה גרסטל צריכה להודיע, שאם יתברר לה שעורך דין הגיש תלונת סרק - היא תגיש תלונה נגדו ללשכת עורכי הדין. הלשכה מצידה צריכה לטפל בתלונות אלו במהירות וביד קשה. יש לי הרגשה, ששלוש-ארבע הרשעות מתוקשרות יספיקו כדי להעביר את המסר.
שנית, כבר היום ניתן לאיים על פרקליטים. אם הם באמת מבוקרים ומפוקחים כפי שהם טוענים, כל אחד יכול להתלונן לנציבות שירות המדינה וללשכת עורכי הדין ולמבקר המדינה - אז מה זה כבר משנה אם יש עוד כתובת אחת? שלישית, מי שפועל כשורה לא צריך לפחד מאיומים כאלו. רביעית, ככל הידוע האיומים הללו טרם עברו משלב ההתלהמות (הגסה והפסולה) לשלב המעשה, כך שלא צריך להתרגש מהם.
4. הנקודה החשובה ביותר היא, שבלי ביקורת פרטנית - אי-אפשר לבצע ביקורת בכלל. הפרקליטים טוענים שהם בעד ביקורת מערכתית. מצוין. אבל שמישהו יסביר לי איך בודקים מערכת בלי לבדוק את מרכיביה ומפעיליה. מה בדיוק יבדקו שם? את המחשבים? את השולחנות? הרי אם יש כשל מערכתי - נניח: בהתמשכות ההליכים עד הגשת כתב אישום - צריך לבדוק עשרות ומאות מקרים פרטניים. ואז צריך להגיע למסקנה האם פרקליט פלוני פישל בתיק מסוים, או שמא מדובר בשיטת עבודה רוחבית לקויה.
למעשה, הפרקליטים באים ואומרים: אנחנו מוכנים רק שייקבע שהמערכת דפוקה, אנחנו לא מוכנים שייקבע שהמערכת בסדר ושמישהו מאיתנו לא פעל כהלכה. לאמור: לפרקליטים לא ממש אכפת ממקום העבודה שלהם, כל איש מהם לא יימצא אחראי. אם זו רמת ההזדהות של הפרקליטים עם המעסיק שלהם - תזכורת: המעסיק שלהם היא המדינה, כלומר אתם ואני - אז יש לנו בעיה קשה.
5. שלא לדבר על כך שיש לא מעט מקרים בהם הדרישה לאחריות אישית זועקת לשמיים. קחו את המקרה של פקד מוטי מהגר, השוטר האלים מפינוי עמונה. לא רק שנדרשו למח"ש ולפרקליטות שנתיים להעמידו לדין, אלא שהן גם ביקשו להסתפק בעבודות שירות - ובית המשפט הבהיר שאלמלא בקשה זו, היה מטיל עליו מאסר בפועל. או את המקרה בו יוסף אוחנה זוכה מאשמת ירי על ערבי, כאשר בפסק הדין התברר שהפרקליטות עשתה הכל על-מנת להרשיעו - גם במחיר של הזמנת חוות דעת פרטית ובעייתית.
או את המקרה בו המדינה העמידה לדין אדם שהיה למעשה הקורבן, כפי שקבע בית המשפט העליון. או את המקרה בו המדינה טענה ש-40-32 חודשי מאסר בפועל הם "עונש ראוי" לאונס אכזרי במיוחד. או את המקרה בו הפרקליטות הסתפקה בקנסות שהיו נמוכים מהכנסות המירמה של הנאשמים. או את המקרה בו המדינה ייחסה לנאשם גניבה בסכום שהיה נמוך מזה שבו הודה, ועונשו היה קל מדי. או את המקרה בו אדם הואשם במעשה מגונה, למרות שבעת ביצוע העבירה הוא היה בעבודות שירות.
אלו רק כמה דוגמאות משלושת החודשים האחרונים. נכון, בחלק מהם ניתן לשאול האם מדובר רק בפשלה נקודתית או בכשל מערכתי, אבל אין ספק בכך שהיה לפחות כשל חמור של הפרקליט הספציפי. את כל זה הפרקליטים לא רוצים שאיש יבדוק - והרשימה הזאת מסבירה היטב מדוע.
6. השופט בדימוס אליעזר גולדברג אמור להכריע בקרוב האם תהיה ביקורת פרטנית. גולדברג היה שופט בבית המשפט העליון, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור על שופטים. התפקיד האחרון רלוונטי במיוחד לענייננו. הפרקליטים רוצים לקבל מעמד עדיף על פני זה של השופטים, נגדם אפשר להגיש תלונות פרטניות. אם כבר מדברים על זה, הם רוצים גם מעמד עדיף על פני זה של הרמטכ"ל, נגדו אפשר להגיש קבילה לנציב קבילות החיילים. אין שום סיבה שבעולם לתת להם עדיפות כזאת.
7. אם גולדברג יחליט שיש לבצע ביקורות פרטניות והפרקליטים ימשיכו בהתנהלותם החצופה - שיילכו הביתה. יש בפרקליטות 900 עורכי דין, יש בישראל 60,000 עורכי דין, מה שאומר שעל כל מקום שיתפנה בפרקליטות יכולים להתמודד 70 עורכי דין. גם אם מספר המתמודדים יהיה 5% ממספר תיאורטי זה, יהיו ארבעה מועמדים לכל תפקיד.
לעומת זאת, אם גולדברג יפסוק נגד הבדיקה הפרטנית - גרסטל צריכה לשים את המפתחות בתוך דקה. בלי ביקורת פרטנית אין לה מה לחפש שם. דקה אחרי כן צריכים לקום חברי הכנסת, שהשתכנעו בחוסר רצון לפני שנתיים לוותר על יוזמת החקיקה בנושא, ולחדש אותה - עם ביקורת פרטנית, עם החלתה גם על היועץ המשפטי לממשלה, עם שיניים של ממש לנציבות. נראה אז את הפרקליטים, המופקדים על אכיפת החוק, יוצאים נגד חקיקה מפורשת. או אז הם יגלו, שמעשיהם היו בבחינת חרב פיפיות.

תאריך:  02/09/2015   |   עודכן:  02/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפחד מגרסטל
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
מי שאמר לא לתת לרב פינטו ניירת ל"ת
רועדים מפחד...  |  2/09/15 14:12
 
- תשובה למגיב 1
תשובה למגיב 1  |  2/09/15 15:07
 
- למעריץ האלמוני
יוסי מ  |  3/09/15 09:50
2
אשרי המאמין
ארי כספי  |  2/09/15 14:26
3
חובה להמשיך ולחקור.  ל"ת
דולי גלבועחיי  |  2/09/15 14:53
4
מדוע צריך לפחד מגרסטל?
לכל פרקליטי המדינ  |  2/09/15 14:58
5
מי אתה?
משהמוישה  |  2/09/15 15:14
6
איך גייסו את דורית ביניש?
עידןסובול  |  2/09/15 15:15
7
מדינת חושך שלטון החוק ל"ת
ללא גרסטל אבודים  |  2/09/15 15:46
8
חזקי השופטת גרסטל.
משפטן  |  2/09/15 15:47
9
גרסטל נכס לאומי של שלטון החוק ל"ת
קודש בשלטון הצחוק  |  2/09/15 15:54
10
היחידה שתחזיר את האמון
תמיכתי בגרסטל  |  2/09/15 16:01
11
את המאמר הזה כולםםםם ל"ת
צריכים לקרוא  |  2/09/15 16:21
12
אין תוכן בבקורת "מערכתית" בלבד
חיפוי  |  2/09/15 16:47
 
- סוף
חיפוי  |  2/09/15 18:44
13
עיקר שכחתם - ברנס, זדורוב
דר' יוסף צרניק  |  2/09/15 18:17
 
- תביעה והרשעה חסרות שחר
צפריר  |  2/09/15 18:36
 
- תביעה והרשעה חסרות שחר2
צפריר  |  3/09/15 04:07
14
את מי גייסו הפרקליטים
צורי  |  2/09/15 20:34
15
פגשתי בחמישה שופטים
שמחה ברטר  |  2/09/15 21:45
16
קל. בייניש השאירה גרורה וורבה
שלישי  |  2/09/15 21:46
17
היחידה שתבדוק את רות דוד
מ.ל  |  2/09/15 22:57
18
גרסטל פותחת קרן אור בחושך הזה
נתי1  |  2/09/15 23:24
19
גרסטל פותחת קרן אור בחושך הזה
נתי1  |  2/09/15 23:24
20
ועוד סיבה חשובה לביקורת פרטנית
נער הייתי  |  3/09/15 06:03
21
סיפורים על הפרקליטות
אזרח דפוק  |  3/09/15 10:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
יואב יצחק
שפרה גליק סירבה לדחות דיון כדי לאפשר לבן להגיש מסמכים בערעור על צוואת אמו    אסתר ז'יטניצקי-רקובר מנעה מאב לחקור פקידת סעד במחלוקת על הסדרי ראייה    בית המשפט המחוזי קבע בשני המקרים: היעילות אינה יכולה לבוא על חשבון עשיית הצדק
איתמר לוין
שלמה נחשון-אטינגר נאלץ להתפטר בשל הערות מיניות כלפי תובעת, אך המשיך לקבל משכורת עוד 20 חודשים    משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט אינם מודיעים על פרישות מוקדמות של שופטים
איתמר לוין
שופט השלום החיפאי הודיע מראש מה יהיה העונש שיטיל, ושינה את מרכיבי גזר הדין שלא בנוכחות הצדדים    ביהמ"ש העליון החליט להתעלם לחלוטין מגזר הדין של פלאח כדי להעניק לנאשם שתי ערכאות
איתמר לוין
היחידה הארצית לחקירות סוהרים מונה שבעה חוקרים בלבד    לשם השוואה: בעוד על כל 300 שוטרים יש איש מח"ש אחד, בשב"ס היחס הוא שוטר אחד לכל 800 סוהרים
איתמר לוין
מני מזוז מצטרף לקריאותיו של בית המשפט העליון להסדיר בחקיקה את נושא הארנונה - ובוחר לצטט פסקי דין שניתנו בנושא מאז 2009. מדוע הוא מתעלם מפסקי דין שניתנו לפני כן, בתקופת שכיהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il