X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היכן היו עובדי השידור הציבורי לפני 10 שנים, כאשר 10,000 איש גורשו מבתיהם לקול מצהלותיהם של הכתבים והמגישים בשידור הציבורי? מדוע הביקורת של השידור הציבורי על הממשלה, על כל ממשלה, היא תמיד משמאל בלבד? מדוע אין בשידור הציבורי תחקירים על קשרי הון-תקשורת-שלטון הכרוכים ב"תהליך השלום"? מדוע יש לעז כה רב בשיח של הכתבים והמגישים?
▪  ▪  ▪
הציבור אינו מרים קולו למענם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

עובדי השידור הציבורי משתמשים במיקרופונים הציבוריים שברשותם כדי לנהל את מאבקם על מקום עבודתם, ומתפלאים שהציבור אדיש בדרך-כלל למאבקם. הם מקוננים על כך ש"1,000 איש הולכים הביתה", ושהציבור אינו מרים את קולו למענם.
הם שוכחים ככל הנראה היכן היו עובדי השידור הציבורי לפני 10 שנים, כאשר 10,000 איש גורשו מבתיהם לקול מצהלותיהם של הכתבים והמגישים בשידור הציבורי, שהתייצבו כעדר אחיד וחד-גווני לצידו של יקירם האתרוג והצדיקו את הגירוש הגזעני. הם דמו לאותם קיבוצניקים מאזור "עוטף עזה" אשר שמחו לאיד לנוכח האוטובוסים של המגורשים, ובכך גזרו את דינם שלהם להפוך מ"עוטף עזה" לחוטף עזה.

תקשורת מבקרת וחוקרת ואחראית?

הם מנסים לשכנע שתקשורת מבקרת וחוקרת ואחראית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה. נכון, אבל אם כך, מדוע הביקורת של "השידור הציבורי" על הממשלה, על כל ממשלה, היא תמיד משמאל בלבד? מדוע התקשורת המבקרת אינה מבקרת את הממשלה גם מימין? מדוע התקשורת החוקרת אינה חוקרת גם מקרי רצח שאותם כביכול לא חשוב שאור השמש יחטא? מדוע התקשורת האחראית אינה מפנימה שדמוקרטיה היא החופש להביע גם דעות אישיות אחרות ולא רק את דעותיו של העדר? מדוע התקשורת הקרנפית חגגה כאשר נסתם פיו של ערוץ שבע?
למשל: מדוע אין ב"שידור הציבורי" כתבים ומגישים המותחים ביקורת על "תהליך השלום" שפשט את הרגל כצפוי מראש ומלכתחילה; על "חזון" שתי המדינות שאינו חזון ואינו פתרון ושחובה לחפש לו תחליף; על תוואי גדר "הביטחון" שנקבע משיקולים פוליטיים ולא ביטחוניים; על השחיתות ועל קשרי הון-תקשורת-שלטון הכרוכים בכל הנ"ל; על ההקפאה הגזענית רק של בנייה ליהודים; על יוקר הדיור המחמיר כתוצאה מהקפאה בלתי כלכלית זו; על החמצת ההזדמנות להשתמש במאגרי הגז שהתגלו סמוך לחופי ישראל לטובת החברה והמשק בישראל?

דעות אישיות ידועות, אחידות וחד-צדדיות

רצועות השידור ב"קול ישראל" (ובמקביל גם בגלי צה"ל), נתונות בידי אנשים שדעותיהם האישיות בכל העניינים הנ"ל ידועות, אחידות וחד-צדדיות, ולעולם אינן מצדדות בממשלה בכלל ובממשלת "ימין" בפרט. כך בין שש לשמונה בבוקר, בין שמונה ל10 בבוקר, בין 10 ל-12 לפני הצהריים, בין 12 ל-14 בצהריים, וכן הלאה.
כך בפרשנות המשפטית המתלווה לתוכניות אלה, תמיד מן הכיוון השמאלני, ללא גיוון וללא איזון. כך ביומן הדגל של הערוץ הראשון בערבי שבת, שם מככב בקביעות נציג בכיר של ביטאון השמאל הקיצוני ושוטח שוב ושוב את משנתו בעניין שקר "הכיבוש", ללא גיוון וללא איזון. מצב זה נמשך שנים על-גבי שנים.
כל הנ"ל אינם מחמיצים הזדמנות לבקר ולעקוץ את העיתון ישראל היום על תמיכתו בראש הממשלה נתניהו, בשעה שהעוינות שלהם לראש הממשלה גדולה בהרבה מתמיכת העיתון בו. אבל, האם יש כתב או מגיש ב"שידור הציבורי" שיעז להביע אהדה לראש הממשלה, או לחלופין, ביקורת עליו מימין, על כך שאינו בונה מספיק ביהודה ובשומרון?
כך למשל, בשנות ה-90 השתמשה הפוליטיקאית אז והיום שלי יחימוביץ, במיקרופון של "השידור הציבורי" בין 10 ל-12 לפני הצהריים, יחד עם הכתבת הצבאית של קול ישראל, כרמלה מנשה, כדי לקדם את דעתן הפוליטית הפרטית בעניין הוצאת צה"ל מלבנון. כך למשל, התגייסה התקשורת "הממלכתית" למען המחאה "החברתית" של קיץ 2011, שלא הייתה אלא מחאה פוליטית, שכל תכליתה הייתה להפיל שלטון נבחר באמצעות הרחוב. התוצאה של אותה התגייסות הייתה כניסתם של עסקנים בינוניים מינוס לכנסת, בבחינת "סתיו שפיר לכנסת".
היום אנו עדים לתופעה דומה, בין 8 ל-10 בבוקר. קרן נויבך, שהמאפיין העיקרי שלה הוא שנאת נתניהו, משתמשת במיקרופון של "השידור הציבורי" כדי להילחם במתווה הגז. תחת דגל "חברתי" כביכול מובילה הגברת נויבך (ו"חברתיים" אחרים מן הזן הדמגוגי) מאבק חד-צדדי נגד שימוש מועיל באוצר מבורך שהתגלה במימי ישראל ואשר יכול להביא תועלת רבה לחברה ולמשק בישראל. מה כל זה לעומת שנאת נתניהו? על הדרך נראה תהליך שעלול להתגלות בעתיד כ"אורלי בר-לב לכנסת", בסיועו האדיב של המיקרופון של "השידור הציבורי".

המונחים והעברית

חד-צדדיותו של "השידור הציבורי" מתבטאת גם במונחים שבהם הוא משתמש. כך למשל, המונח "פשע שנאה" מיועד ליהודים בלבד. מעשים חמורים בהרבה ותכופים בהרבה של ערבים, אינם אלא הפרות סדר, מהומות וכדומה, ומקום התרחשותם הוא במקום חסר-שם כביכול, ב"שטחים" או ב"גדה".
ייאמר לזכותה של אפרת וייס, הקרויה ב"קול ישראל" כתבתנו ב"שטחים", שבדרך-כלל היא עצמה מקפידה לדווח על מקום התרחשות האירועים - ביהודה, בשומרון, בבנימין או בבקעת הירדן - אבל המגישים ב"שידור הציבורי" חוזרים לסורם, "שטחים", כאילו אין שמות לאזורים החשובים בלב הארץ. ואגב, אדם יכול לגור ביהודה או בשומרון, אך לא בשניהם, כשם שאין אדם גר בו-זמנית בנגב ובגליל.
מה קשה כל-כך לדייק ולומר באיזה אזור מדובר, כדי לתת לציבור מידע מדויק? ובמסגרת זו ככל הנראה נמנע קול ישראל במשך שנים מלשדר את השיר ב-הא הידיעה של חג השבועות, "סלינו כל כתפינו", כי בו מדובר על הבאת ביכורים מיהודה ומהשומרון, רחמנא ליצלן.
ערוותו של "השירות הציבורי" העברי מתבטאת גם בריבוי הלעז בו. אצל קרן נויבך הנ"ל יש "טייקונים" ו"אוליגרכים", אבל אין אילי-הון; מגישה בכירה ודעתנית חוזרת שוב ושוב על "אנדר סטייטמנט", אם כי מן הסתם היא מכירה את המונח העברי לשון המעטה; הכתבים מדווחים משום-מה על יחסים "בי-לטרליים" אך לא דו-צדדיים; רבים מהם "סקפטיים", אבל חלילה לא ספקנים; אחרים מדברים על "אפקטיביות" במקום על יעילות; כולם זנחו את המילה גרסה לטובת "ורסיה"; ועוד ועוד. וכן, כולם מנציחים את המונח הערבי "אינתיפאדה", רק כדי להימנע מהמונח המקביל בעברית, מלחמת אוסלו. "שידור ציבורי" עברי?

הלוח העברי

וגם הלוח העברי מתעוות בקול ישראל. לדוגמא: שבועיים לפני ראש השנה, סוף השנה ותחילתה של השנה החדשה, מדווח הרדיו הממלכתי על כך שכהונתו של היועץ המשפטי לממשלה תסתיים בסוף השנה. אבל, שמחתם של המאזינים קצרת-מועד. העורך התכוון שמר וינשטיין יסיים את תפקידו בסוף 2015 ולא בסוף תשע"ה. ובעוד כחודש מן הסתם ידווחו לנו שמספר הקורבנות בדרכים מתחילת השנה הוא 250 (נניח), בשעה שהשנה החדשה זה עתה התחילה, מה קשה כל-כך לדייק ולומר באיזו שנה מדובר?

תאריך:  06/09/2015   |   עודכן:  06/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
1,000 איש הולכים הביתה
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף נציגי הציבור פועלים
אלישע האס  |  6/09/15 11:13
 
- לאלישע: זה שאתה מרצה בבר-אילן
ערן נ.  |  14/09/15 01:32
2
הזדהות מלאה עם כל דבריך .
ד"ר רון בריימן  |  6/09/15 12:20
 
- יפה בריימן שאתה מלקק לאלישע
מדען ממכון וייצמן  |  14/09/15 01:38
 
- זה שאתה מסכים עם אלישע האס
שון גרינמן  |  14/09/15 09:09
3
תגובה
אריק ברהום  |  6/09/15 13:16
 
- ברהום, שנינו באים מגלות מרוקו
עטרה שגב קלימי  |  14/09/15 16:31
 
- שנאמר, ויפתח ה' את פי האתון
יהודי מפוכח  |  14/09/15 20:16
4
כן, אך לשפוך הכל עם מי האמבט?
אפשר וצריך לתקן!  |  6/09/15 14:01
5
בתקשורת הוגנת רון בריימן עצמו
דוד איש  |  6/09/15 17:43
 
- איש, דברך כוזבים, בוטים, ורעים
שימי הכוזרי  |  30/09/15 19:06
6
מהיכן החוצפה למנוע דעה אישית?!
גדי אשל  |  6/09/15 18:48
7
צודק מאד  ל"ת
אדוה נוה   |  6/09/15 23:53
8
"גירוש" , נוסח בריימן
שלמה המגיב  |  7/09/15 19:59
 
- שלמה המגניב מנבל את פיו,
יהודי מפוכח  |  7/09/15 21:09
 
- היכן כאן "ניבול פה" ?
שלמה המגיב  |  7/09/15 22:57
 
- אתה אדם רע שלמה
דשגכ  |  7/09/15 22:44
 
- למה שיגור "בקרוון דולף" ?
שלמה המגיב  |  8/09/15 10:07
 
- למה שלא תגור בעזה? ל"ת
יהודי מפוכח  |  14/09/15 20:25
 
- עזה היא מולדתנו ?
שלמה המגיב  |  15/09/15 17:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
אם היו נתניהו וכחלון מקדישים קצת מחשבה לאלו שהם הבטיחו לעזור, הרי שהיה צורך בפחות מ-4.5 מיליארד שקלים כדי לבצע הקלות המתבקשות במע"מ
אהוד פרלסמן
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי התוספת השנתית למספר ערביי ישראל בעשור האחרון הייתה כמעט קבועה לחלוטין, ואילו התוספת השנתית למספר היהודים עלתה בעקביות, למעט חריג בשנת 2011
אברהם פכטר
מינוי מפכ"ל משטרה הפך להיות ממינוי מנהלי פשוט למדי, לפרשה שמכה גלים, עם שלוחות לעבר כשירות, ניקיון כפיים, התאמה ואולי בעיות משפטיות חוקיות הקשורות גם לחו"ל
אורי שרגיל
הליברלים נוטים לחשוב ולהסביר לכם שזה מאבק על איכות החיים, על זכויות האזרח, על חופש הפרט, על דמוקרטיה מוסרית, על חופש דיבור ועיתונות
דביר מור
מה מצבה של מערכת החינוך הישראלית? האם החינוך הממלכתי בישראל הולך ונחלש בהשוואה למקבילו הדתי, לחינוך הערבי-ישראלי, והחינוך החרדי? ולאן אמורה להיות דרכה של מדינת ישראל, מבחינת מערכת החינוך?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il