X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חלק מאיתנו מבין את המשמעות של מה שקרוי על-ידי התקשורת והפוליטיקאים חוק סתימת פיות - ביטוי המבטא התנגדות לסעיף שהוכנס להצעת חוק רשות השידור שעמדה לפני הצבעה בכנסת, אלא שרבים עדיין מדשדשים בין הידיעות השונות והעידכונים לגבי אותו סעיף
▪  ▪  ▪
סתימת פיות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ביום א' (6.9.15) הוגש תזכיר חוק למחיקת הסעיף שזיכה את חוק רשות השידור בכינוי חוק סתימת פיות, והוא אמור להימחק בקרוב. משרד התקשורת שהתנגד מלכתחילה לסעיף, זוכה כעת לגיבוי של המתנגדים לו, ובראשם ראש הממשלה ושר התקשורת, נתניהו. מי שסבור שמדובר במהלך שהציבור ("סערה ציבורית") הוביל אותו, טועה ומטעה. הסערה הייתה תקשורתית וברור מדוע.
הציבור מבין את המושג "סתימות פיות", אבל את ההקשר ההיסטורי של "חופש העיתונות" בישראל רק מעטים מכירים ומבינים את משמעותו. באופן כללי, הסרת סעיף סתימת הפיות מהצעת החוק, פירושה שמירת המסורת הדמוקרטית של "חופש העיתונות" בישראל, "חופש הביטוי" ו"זכות הציבור לדעת". מדובר במניעת צנזורה שמקורה בחקיקה. זהו הישג גדול לדמוקרטיה הישראלית.

תדריך נקדי

סעיף סתימת הפיות שהתווסף להצעת חוק רשות השידור, ביקש לכלול את "תדריך נקדי" בחוק. המסמך נוסח לראשונה ב-1972 והוא עוסק בכללי אתיקה לעוסקים בשידור הציבורי.
את המסמך יזם וניסח העיתונאי והשדרן המיתולוגי של קול ישראל, נקדימון רוגל. המסמך הפך להיות מעין "תורה שבכתב" לעיתונאות בישראל, למרות שאינו מחייב מבחינה חוקית, אלא מבחינה אתית בלבד.
לפי המסמך, מגיש החדשות מנוע מלהביע עמדה אישית בשידור הציבורי והוא מחויב להיצמד לכללי אתיקה עיתונאית המפורטים במסמך. ניתן לכנות את הכללים הללו בשם "צנזורה" מסוג מסוים - צנזורה ממקור פנימי. כללי התנהגות המנוסחים על-ידי הארגון עצמו, מחייבים את חבריו והביקורת עליהם נעשית בבית דין משמעתי של העיתונאים.

מהי "צנזורה"

צנזורה מתקשרת אצל רובנו עם תפישה של משטר לא דמוקרטי וחברה לא דמוקרטית. ההגדרה הקלאסית אומרת ש"צנזורה היא אמצעי המופעל על-ידי השלטון, החברה, ממסד דתי או קבוצה חברתית מסוימת, כדי לפקח על אמצעי התקשורת ובכדי למנוע פרסום מידע שבעיני האליטות השליטות, הוא מהווה איום קיומי עליהן או על ערכים הנתפסים בעיניהן כחשובים".
בחברות דמוקרטיות נתפסת הצנזורה כפוגעת בחופש הביטוי ובחופש העיתונות, ולכן היא גם מסכנת קיומו של "שוק חופשי של דעות ורעיונות". למרות זאת, גם בדמוקרטיה ניתנת לגיטימציה לשימוש מוגבל בצנזורה, למשל בתקופות משבר או מלחמה, וגם כדי להגן על קבוצות חלשות כגון קטינים.
לכל דיון בצנזורה יש לפחות חמש נקודות מוצא:
סוציולוגית, מדעי המדינה, המשפט, כלכלה פוליטית, חקר תקשורת המונים ועיתונאות. כל גישה מסבירה בדרכה שלה את מקור קיומה של צנזורה ומטרותיה.
מנקודת מבט סוציולוגית, המטרה פונקציונלית - הצנזורה חיונית על-מנת לשקף ערכים ונורמות של חברה. ככל שהחברה שמרנית יותר, כך היא מצמיחה הגבלות חברתיות מסוגים שונים, כולל צנזורה. צנזורה בחברה שמרנית היא מנגנון כפוי שמופעל על-ידי האליטה השלטת, כביכול "כדי להגן על הציבור הרחב". כך היא גם נתפסת. בעיתונות החרדית לדוגמה, אין קדימות לערך של זכות הציבור לדעת בעיתונות זאת. העורך והעיתונאי טוענים כי הם "יודעים מה טוב לציבור לדעת".
מנקודת מבט של מדעני מדינה, המטרה היא ויסות יחסי עוצמה. צנזורה היא אחד המאפיינים של הסדרים שמקורם במאבקי עוצמה בין התקשורת והפוליטיקה.
מנקודת המבט של המשפט והחוק, המטרה היא איזון בין זכויות הפרט. במסורת האמריקנית, התיקון הראשון לחוקה אוסר לחוקק חוקים שמגבילים את חופש העיתונות או פוגעים בו. לפי תפיסה אחרת, יש זכויות יסוד בחברה, וחופש העיתונות הוא רק אחד מהם. זוהי גישה שמכירה בזכויות הפרט, וגם בזכויות החברה. לכן הגישה מתירה צנזורה חלקית.
מנקודת המבט של כלכלה פוליטית, המטרה היא מרכסיסטית. לפי תפיסה זאת, אמצעי התקשורת משתפים פעולה עם האליטות, ובמיוחד עם האליטה הפוליטית. הממסד התקשורתי אינו יריב של הממסד הפוליטי, אלא בן בריתו. משום כך אין צורך בציון מפורש של חוקי צנזורה, כי התקשורת ממילא מפעילה צנזורה על פרסומים שעלולים לפגוע בשלטון, שהרי פגיעה בשלטון היא פגיעה בהצלחתם הכלכלית של אילי ההון כולם.
מנקודת המבט של תקשורת המונים, המטרה היא אחריות חברתית של התקשורת עצמה. מוסדות התקשורת מפעילים מערכת של נורמות מקצועיות ברוח "האחריות החברתית". לפי התפיסה הזאת, האחריות מוטלת על כתפי התקשורת. התקשורת אחראית להימנע מפרסומים הנוגדים את החוק, פוגעים בנורמות מוסריות או מסכנים את ביטחון המדינה. למרות שאין צנזורה מטעם המדינה, מי שאינו פועל במסגרת של "אחריות חברתית", חייב מנקודת המבט הנ"ל לתת את הדין.
המשותף לכל נקודות המבט הוא השאלה, מי מקור הצנזורה? ניתן לעשות חלוקה גסה בין מקור שהינו חיצוני לארגון (חוקים, לדוגמה, תקנות ההגנה לשעת חרום, 1945), ומקור שהינו פנימי-עצמי (כללים של מועצת העיתונות בישראל).

מועצת העיתונות

בישראל קיים גוף שנקרא "מועצת העיתונות" - גוף וולונטרי שהוקם בשנת 1963 במשותף על-ידי נציגי העיתונות (מו"לים, עורכים ועיתונאים) ונציגי ציבור.
מליאת המועצה קובעת את תקנות האתיקה המקצועית. היא מופקדת מטעם החברים בה על שמירת מעמדה של העיתונות החופשית בישראל ונאבקת נגד חקיקת חוקים בנוגע לאתיקה מקצועית עיתונאית.

הסוף [בינתיים] לסתימת פיות בשידור הציבורי

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ביקש לעגן את "תדריך נקדי" בחוק. דהיינו, מגיש חדשות בשידור הציבורי צפוי להישפט על הפרת החוק - הבעת דעה אישית בשידור מהדורת חדשות - באחד מבתי המשפט בישראל.
זוהי "סתימת פיות" הנוגדת את מסורת חופש העיתונות במדינת ישראל. מנקודת מבט סוציולוגית של אדם המזוהה עם חברה שמרנית, אפשר להבין את ההיגיון שבסעיף שהוצע על-ידי אייכלר.
אי-אפשר להבין את השר אופיר אקוניס. אם הוא נעלב מהחלטת ראש הממשלה לבטל את הסעיף והחליט להתפטר, שיבושם לו. מדינת ישראל תשמור על חופש העיתונות ללא צנזורה וסתימת פיות בשידור הציבורי.

תאריך:  08/09/2015   |   עודכן:  08/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק סתימת הפיות - מורה נבוכים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
דעות
איל  |  10/09/15 12:37
2
הפוך-נקדי והחוק הם נגד צנזורה
1984  |  11/09/15 07:49
 
- חוק סתימת הפיות הוא צנזורה
תרצה  |  11/09/15 14:29
3
רציתי לשאול...
אמנון111  |  11/09/15 08:21
4
"גילוי נאות" ו"חופש הביטוי"
א. וינשטיין  |  11/09/15 09:12
 
- כללי אתיקה שרירים וקיימים
תרצה  |  11/09/15 14:25
5
"בירבור ידעני" - - פוליטי מאוד
akdib  |  12/09/15 07:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
ד"ר ג'מאל זחאלקה גילה אתמול מה חושבים ערביי הארץ על השמאל הישראלי    הערבים לעולם לא יסכימו למדינונת פלשתינית ביו"ש; הם מעוניינים לכונן בארץ ישראל עוד מדינה ערבית    חבריי וחברותיי בשמאל, מה עוד דרוש כדי שתתעוררו?
איתן קלינסקי
מהעיתונות אני מקבל מידע, שאם לא ישחקו בשבת, עלול להיווצר מצב, שתהיה פגיעה בליגות לילדים ולנוער בהן משתתפים 30,000 שחקנים    לוח הזמנים השבועי עלול להשתבש, ועקב כך עלול להיווצר מצב, שנבחרת ישראל תוצא ממסגרות הפעילות בגביע האירופי ומיתר המסגרות הבינלאומיות
יוני בן-מנחם
רון חולדאי יתמודד כנראה על תפקיד יו"ר מפלגת העבודה ומעורר דאגה עמוקה במחנהו של הרצוג המנסה לשריין את עצמו בתפקיד לשנתיים נוספות. מפלגת העבודה צריכה להתנער מציפי לבני ולחפש לעצמה "כוכב" חדש במקום הרצוג שאיננו מתאים לתפקיד יו"ר המפלגה או ראש הממשלה הבא
יורם אטינגר
ההגירה הגוברת של הדור הצעיר היהודי מירושלים, נובעת בעיקר מהיצע דיור מוגבל ויקר ומתשתית תעסוקה מוגבלת, כתוצאה ממדיניות ראשי ממשלה מאז שנות ה-90', שהורידה את ירושלים מצמרת סדר העדיפויות הלאומי
רפי לאופרט
אירופה מתחילה להבין טוב יותר את בעיותיה של ישראל, שלה מיעוט ערבי גדול יחסית ואיום גדול בהסתננות זרים מבחוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il