X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סוגיית הסדרי הטיעון

הסדר לא מוסדר

הנחיה מינהלתית ופסיקה של ביהמ"ש העליון - זה מה שעומד ביסודם של הסדרי הטיעון, המובילים לעיתים לענישה מגוחכת בהנחה שנצטרך להמשיך לחיות איתם, צריך לפחות להסדיר אותם בחוק ולתת עדיפות להסדרי טווח
▪  ▪  ▪
אין סיכוי שהעליון יתערב
כוח אדיר לפרקליטות
מאחר שהשופטים כבולים להסדרים, יש לפרקליטות כוח אדיר לקבוע - בהסכמת הסניגורים - מה יהיה העונש. חוץ מזה, הפרקליטות משיגה עוד הרשעה ועוד תיק שאפשר לסמן עליו V - גם במחיר של הודאות שווא. קרוב לוודאי שיש מי שמודים במסגרת הסדרי טיעון בעבירות שלא ביצעו, במיוחד אם הם נתונים במעצר ארוך שיחפוף את העונש שייגזר עליהם במסגרת ההסדר

צדק, לא רק יעילות
זה אומר שיש לנו משטרה ופרקליטות ובתי משפט, שכולם לא מצליחים למלא את תפקידם: משפט צדק, הכולל גמול הולם והרתעה. האם עלינו להשלים עם מצב זה, להיאנח ולהמשיך בהסדרי טיעון בעייתיים, או שמא יש לשנות את כל התפישה? אולי צריך להחליט שככה אי-אפשר להמשיך? להוסיף תקנים רבים לבתי המשפט ולפרקליטות, להפוך יותר ויותר עבירות למינהלתיות (כך שהענישה עליהן תהיה כספית ותיעשה מחוץ לבתי המשפט), להוציא מבתי המשפט המון תיקים אזרחיים מיותרים (כגון תביעות הפח) - ובקיצור: לאפשר למערכת לשפוט בצדק, ולא רק ביעילות

הסדר הטיעון המקומם שנעשה עם המחבל מוחמד קניבי - 34 חודשי מאסר על עבירות שעונשיהן המצטברים מגיעים לעשרות שנות מאסר - מעלה שוב על סדר היום את סוגיית הסדרי הטיעון בכלל. מחשבה מעמיקה בנושא מובילה למסקנה, שחייב להיעשות בו שינוי מהותי.
הכל יודעים ומודים, שהסדרי הטיעון הם רע הכרחי. בלעדיהם, תקרוס מערכת בתי המשפט תחת הנטל. הם גם מאפשרים למדינה להיות בטוחה שהיא מענישה עבריינים, ולו בעונשים קלים, ומסירים את הסיכון שייצאו זכאים ויוכלו לחזור מיד לעולם הפשע. אך האם המחיר מוצדק? ואולי חשוב עוד יותר: האם הצורה נכונה?
הסדרי הטיעון נעשים מכוחן של הוראה מינהלית ופסיקה של בית המשפט העליון - הא ותו לא. אין שום חוק שמסדיר אותם, ודומה שאין זה מקרה שיוזמות החקיקה בנושא נתקעות שנים רבות בצנרת. שהרי אם תהיה חקיקה, תאבד הפרקליטות את שיקול הדעת המוחלט שיש לה כיום בנושא זה. היא מעדיפה לפעול לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ולפי הלכת פלוני של בית המשפט העליון משנת 1998, הקובעת את החובה לכבד הסדרי טיעון למעט במקרים יוצאי דופן ביותר.
איש לא ישנה את המצב
כעת, הבה ונראה מי יכול לשנות כאן משהו. היועץ המשפטי ודאי שלא ישנה את המצב, שכאמור מעניק לפרקליטות כוח כמעט בלתי מוגבל: היא מחליטה מי יואשם במה וגם מה יהיה עונשו. כן, ממש כך. מאחר שהשופטים כבולים להסדרים, יש לפרקליטות כוח אדיר לקבוע - בהסכמת הסניגורים - מה יהיה העונש. חוץ מזה, הפרקליטות משיגה עוד הרשעה ועוד תיק שאפשר לסמן עליו V - גם במחיר של הודאות שווא. קרוב לוודאי שיש מי שמודים במסגרת הסדרי טיעון בעבירות שלא ביצעו, במיוחד אם הם נתונים במעצר ארוך שיחפוף את העונש שייגזר עליהם במסגרת ההסדר.
יתרה מזאת: הרף שנקבע בהסדרי הטיעון משמש גם כנקודת מוצא לענישה במקרים בהם אין הסדרים. ביום בו כיבד השופט משה דרורי ("בלב כבד מאוד") את ההסדר עם קניבי, שלחה השופטת מיכל ברק-נבו את מנהל ההשקעות מיכאל גביש לחמש שנות מאסר. היא השוותה את המקרה שלו לזה של גיא ממן, שנדון בהסדר טיעון ל-44 חודשי מאסר. עונשו של גביש, שניהל הליך ממושך במיוחד, היה גבוה בשליש מזה של מי שהגיע להסדר. זהו בדרך כלל היחס: מי שמנהל הליך מסתכן בכך שעונשו יהיה גבוה ברבע עד מחצית ממי שמודה במסגרת הסדר. לכן, למרות שלכאורה לא צריכה להיות זיקה בין הסדר לבין העדרו, בפועל ההסדרים גם אחראים לענישה מקלה יחסית בתיקים רבים אחרים.
אז אולי בית המשפט העליון יתערב? הסיכוי לכך קלוש מאוד. ראשית, בית המשפט העליון לא נוטה לשנות הלכות שהפכו לאבני יסוד במערכת המשפטית. שנית, מאחר שהשופטים מאמצים ב-99% מהמקרים את ההסדרים, בית המשפט העליון כמעט ולא נדרש לסוגיה העקרונית. ושלישית, גם אם יגיע לפתחו של העליון מקרה בו ההסדר לא יכובד - לא יהיה מי שיטען נגד הלכת פלוני (למעט דבריו של השופט המחוזי בגזר הדין), שכן הן התביעה והן ההגנה יבקשו לכבד את ההסדר.
מערכת משפט שלא עושה צדק
אלא שכעת עלינו לקחת צעד אחורה ולשאול שאלה שהיא בבחינת כפירה בעיקר: האם באמת חייבים את כל הסדרי הטיעון? כאמור, ההצדקה המרכזית לקיומם היא שאחרת המערכת לא תעמוד בנטל. משמעותה של הצדקה זו היא, שכולם מבינים שמערכת אכיפת החוק והמשפט אינה עושה צדק. שהרי אם כולם מסכימים שעבריין שבעצם מגיעות לו שש שנות מאסר נענש בשנתיים בלבד, כי המערכת עמוסה מדי, הרי שכולם מסכימים שהצדק לא נעשה.
מה זה אומר? זה אומר שיש לנו משטרה ופרקליטות ובתי משפט, שכולם לא מצליחים למלא את תפקידם: משפט צדק, הכולל גמול הולם והרתעה. האם עלינו להשלים עם מצב זה, להיאנח ולהמשיך בהסדרי טיעון בעייתיים, או שמא יש לשנות את כל התפישה? אולי צריך להחליט שככה אי-אפשר להמשיך? להוסיף תקנים רבים לבתי המשפט ולפרקליטות, להפוך יותר ויותר עבירות למינהלתיות (כך שהענישה עליהן תהיה כספית ותיעשה מחוץ לבתי המשפט), להוציא מבתי המשפט המון תיקים אזרחיים מיותרים (כגון תביעות הפח) - ובקיצור: לאפשר למערכת לשפוט בצדק, ולא רק ביעילות.
זה כמובן מחייב בדיקה מעמיקה ביותר, בחינה תקציבית, השוואה לנעשה בעולם ועוד - מה שמקטין את הסיכוי שבמדינת ה"שלוף" שלנו הדבר ייעשה. לכן, אין כנראה ברירה אלא להסתפק ברע במיעוטו: להסדיר בחקיקה את הסדרי הטיעון, לקבוע כללים מחייבים מתי ניתן לכרות אותם, ובעיקר - לתת עדיפות להסדרי טווח, בתוכם יוכל בית המשפט לפסוק ולא רק להיות חותמת גומי.
מה שברור מדי יום הוא, שהמצב הנוכחי אינו יכול להימשך. יותר ויותר שופטים אומרים במפורש, שהם מכבדים הסדרי טיעון קלוקלים רק משום שהם חייבים לעשות זאת. ואם שופטים אומרים את זה - סימן שהעסק מחייב תיקון מעמיק ומיידי.

תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסדר לא מוסדר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין עסקת טעון לעמרם כנפו !
צעקה אילמת  |  17/09/15 09:02
2
וועדת חוק ומשפט עם שיניים כבקר
רק משוב יעזור  |  17/09/15 13:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איציק וולף
הוועדה למינוי דיינים, שנשענה רבות על החלוקה הפוליטית שבין חרדים אשכנזים, ש"ס והציונות הדתית החליטה למנות את אברהם זרביב, עבריין בנייה ומי שפעל בניגוד עניינים כנבחר ציבור להכשרה דיעבדית של עבירות הבנייה שלו לדיין במעמד של שופט    חברי הוועדה ראו את הפרסומים אך לא דנו בעבירות הבנייה שלו אלא רק בתיק הפלילי שלו, בעניין אחר, שהתיישן ונמחק    אין פלא שאנשים המכירים את פרטי המקרה טוענים כי חשבו 'לקרוע קריעה' והצהירו שרגלם לא תדרוך בבית דין רבני
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי בנצרת ביטל בהסכמה פסק דין של שופט המשפחה בקריית שמונה ולמעשה המליץ שלא ידון בתיק פעם נוספת    נאור: העובדה שזהו שופט המשפחה היחיד בעיר אינה עילה שלא לפסול אותו
איתמר לוין
המדינה הסתפקה בשלוש שנות מאסר לאדי מכלוף, שנתפס כאשר ברשותו לבנות חבלה ושכבר הורשע בפיצוץ מטען    ביקורת קשה של בית המשפט על ההסדר: יש להטיל עונשי מאסר מירביים
איתמר לוין
משרד המשפטים מציע לעגן בחוק את המצב בו הרשויות החוקרות עצמן והגופים המפקחים עליהן יכריעו בערעורים על עילות סגירת התיק, ללא אפשרות לפנות בנושא לבית המשפט
איתמר לוין
פוגלמן קובע: פסק דינו של יעקובי, אשר דחה תביעה לנכות של עובד במעון לבעלי מוגבלויות, אינו עולה בקנה אחד עם הראיות שהוצגו בפניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il