X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקף לב יכול להיות תאונת עבודה, ובאופן אולי מפתיע - חזקה שכאשר הוא מתרחש בזמן העבודה, אכן מדובר בתאונה שכזו. לכן, גם אם הביטוח הלאומי דוחה את התביעה - כדאי לעיתים לפנות לבית הדין לעבודה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

אירוע לב כתוצאה מאוטם שריר הלב (התקף לב) יכול לפקוד אדם מסיבות רפואיות שונות. כאשר אירוע שכזה מתרחש תוך כדי העבודה וכתוצאה ממנה, הוא יוכר בידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה.
לצורך הגדרת אירוע לבבי כתאונת עבודה, המבוטח נדרש לשכנע את המוסד שקיים קשר סיבתי בין העבודה לאירוע. קביעה בדבר קיומו או העדרו של קשר סיבתי אינה פשוטה שעה שמדובר באוטם שריר הלב - הוא, כאמור, אירוע שיכול להתרחש מסיבות שונות, בהתאם למאפייניו האישיים של כל חולה. הפסיקה מונה מקרים רבים של אירועי לב המתרחשים כתוצאה ממצבי לחץ, בהלה, הלם וכיוצא באלה.
לעיתים אירועי לב, שהם לכל הדעות תגובה קיצונית ביותר של גוף האדם להתרחשות פתאומית, מתרחשים כאשר ברקע קיימים מחלות וגורמי סיכון מובהקים. מה צריכה להיות, אם כן, התשובה לשאלה כיצד ומאלו סיבות נגרם לעובד אירוע לבבי עקב אוטם שריר הלב, אם מתברר שאותו נפגע סבל מגורמי סיכון רבים שנים רבות לפני האירוע? עם גורמים אלה נמנים גיל הנפגע, מינו, נטיותיו התורשתיות, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול, מחלות כגון סוכרת, פסוריאזיס, מחלות כליליות, יתר שומנים בדם ועוד.
לכאורה ניתן היה לחשוב, כי מי שעבר אירוע לב כאשר קודם לכך סבל במשך שנים ממחלות רציניות שקיננו בגופו, אינו צריך לבוא בגדר נפגעי עבודה. אפילו התרחש האירוע במהלך העבודה, וגם אם הדבר קרה כתוצאה מלחץ כלשהו שחווה בקשר לעבודה, ברור הרי שהסיבה העיקרית לפרוץ המחלה נעוצה בבריאותו הלקויה של הנפגע ובגורמי הסיכון האינדיבידואליים שלו.
אלא שאין זה הדין. בהתאם לחוק ולהלכה הנוהגת בבית הדין לעבודה, קיימת חזקה (הנחת מוצא ראשונית) לפיה תאונה שאירעה לעובד תוך כדי עבודה - רואים אותה גם כתאונה שהתרחשה כתוצאה מהעבודה. זאת היא אפוא הנחת המוצא, ובהתאם לחוק על המוסד לביטוח לאומי רובץ הנטל להוכיח את ההפך.
במקרים שבהם אירוע תאונת העבודה אינו ניכר לעין כדוגמת נפילה, פגיעה מכלי עבודה וכיוצא באלה, מתעוררת שאלה של קביעת או שלילת קשר סיבתי בין העבודה לאירוע. אז, בהתאם לדין, בודק רופא המוסד לביטוח לאומי מה השפיע יותר על התוצאה (אירוע לב, לדוגמה): גורמי הסיכון ומחלותיו של הנפגע, או תנאי העבודה ונסיבות התרחשות האירוע.
חשוב להבין שבדיקת הקשר הסיבתי נעשית ביחס לאירוע התאונה הספציפי. המוסד לביטוח לאומי בוחן אם השפעת הגורמים הפנימיים, כגון גורמי הסיכון והמחלות של הנפגע, הייתה כה רבה, שאפילו אלמלא האירוע החריג שהתרחש (הלם, בהלה פתאומית, ריב אמוציונלי קשה עם המנהל, לחץ חריג בעבודה, לעיתים בצירוף גורמים סביבתיים כמו חום, קור או מחנק קיצוני) היה העובד לוקה באירוע לב בכל זאת. רק אם יוכח שהשפעת העבודה על האירוע הייתה פחותה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים, יישלל הקשר הסיבתי והמקרה לא יבוא בגדר תאונות עבודה.
גם במקרים של "פצצה מתקתקת", כאשר מצבו הפיזי והבריאותי של הנפגע מתברר בדיעבד כבעייתי ביותר וככזה שקרוב לוודאי היה מוביל לאירוע לב, אם כי במועד אחר, ניתן להכיר באירוע כתאונת עבודה. השאלה הטעונה בירור תמיד מתמקדת בנקודת הזמן שבה מתרחש האירוע החריג.
לכן אין זה מתמיה שהביטוח הלאומי דוחה תדיר תביעות להכרה באירועי לב כתאונות עבודה. סוגיית הקשר הסיבתי בין האירוע לעבודה היא פרשנית במהותה, אינה פשוטה ותלויה בקביעותיהם המקצועיות של רופאי המוסד. אך הכרעת המוסד לביטוח לאומי אינה בהכרח סוף פסוק. במקרים מסוימים כדאי לבחון את קביעותיו בבית הדין לעבודה, שנעזר במומחים רפואיים מטעמו.

הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בדיני נזיקין, ביטוח לאומי, ביטוח ומשפחה
תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקחת ללב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בית הדין לעבודה-ישראבלוף
נפגע מל"ל  |  17/09/15 08:18
 
- ספר לנו
שתף   |  17/09/15 10:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הנחיה מינהלתית ופסיקה של ביהמ"ש העליון - זה מה שעומד ביסודם של הסדרי הטיעון, המובילים לעיתים לענישה מגוחכת    בהנחה שנצטרך להמשיך לחיות איתם, צריך לפחות להסדיר אותם בחוק ולתת עדיפות להסדרי טווח
איתן קלינסקי
נדהמים מנאום של חבר כנסת ערבי, אזרח ישראלי, ולא נדהמים ממה שכתב אחד העם כ-125 שנה לפני כן    בימת הכנסת היא הבמה להשמיע את הזעקה, גם אם הזעקה לא נעמה לכל אוזן, טוב שהיא הושמעה, וטוב יהיה אם נקשיב לכאב שבצעקה
מרדכי ליפמן
חל עכשיו שינוי, אם כי איטי. בקשר הגורדי של התקשורת והשמאל, מופיעים סדקים ראשונים. שני גורמים עתידים ליצור שינוי במפת התקשורת ובתכניה, ולעשותם למאוזנים יותר. האחד הצלחתו של נתניהו בבחירות האחרונות, בניגוד גמור לרצונה המוצהר של התקשורת, והשני הופעתה המאסיבית על הבמה של התקשורת החברתית
מנחם רהט
בימים אלה של חשבון נפש, הנה חשבון נפש עצמי, שאולי יבהיר פשר הביקורת הנוקבת המועלית בשורות אלה מדי פעם כלפי קהלים שונים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הופקרו, זכות גדולה, נחותים, קנאות ובגרות    כתיבה וחתימה טובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il