X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
משה הולך לעולמו - ומלמד את בני ישראל שכל אחד נושא באחריות למעשיו-שלו. אותו לקח צריך ללוות אותנו גם במעבר מראש השנה ליום הכיפורים
▪  ▪  ▪
כבני מרון [ציור: איזידור קאופמן]

הפרשה נפתחת בהכרזתו של משה לעם: "בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, לא אוכל עוד לצאת ולבוא". המנהיג, שהיה אחראי ליציאת העם ממצרים, קיבל עבורם את התורה והנהיג אותם ארבעים שנה במדבר, מבשר לעם על מותו הקרב, אך אצל העם אין שום הבעת אבלות. כמדומני שנתק זה ניתן להבנה על-רקע ראש השנה ממנו יצאנו ויום הכיפורים שבפתחו אנו עומדים.
חז"ל מתארים את חווית העמידה במשפט לפני בורא עולם בראש השנה במילים "כבני מרון" (ראש השנה י"ח, ע"א). הגמרא מציעה שלושה פירושים להבנת המושג "בני מרון" בה מתארים חז"ל את העמידה בדין הזו. הפירוש הראשון הוא כ"כבשים, שמונין אותן לעשרן, ויוצאין זה אחר זה בפתח קטן, שאין יכולין לצאת כאחד" (רש"י, שם). הפירוש השני מופיע בדבריו של ריש לקיש שאמר: "כמעלות בית מרון", ורש"י מבאר: "הדרך קצר, ואין שניים יכולין לילך זה בצד זה, שהעמק עמוק משני צידי הדרך". הפירוש האחרון הוא של רב יהודה שאמר בשמו של שמואל: "כחיילות של בית דוד". ועל כך אומר רש"י: "בני חיילות של מלך, וכך היו מונין אותם יוצאים זה אחר זה, בצאתם למלחמה". על דברים אלו העיר רבה בר בר חנה בשם רבי יוחנן: "וכולן נסקרין בסקירה אחת" (דהיינו: באותו זמן, למרות שכל אחד בא בתורו).
לפי כל הפירושים יוצא, כי למרות שכולנו עומדים במשפט יחד לפני בורא עולם, עדיין כל אחד ואחת מאתנו נידון לבדו. זה לא משנה מי לידי, כמה הוא פחות או יותר דתי, טוב או רע. בורא עולם דן כל אדם בנפרד.
אם כנים הדברים, הרי שלעניין זה לא משנה מיהו שליח הציבור ומיהו הרב של הקהילה או מיהם ההורים שלך. העמידה בדין היא אישית, ומתוך כך אנו נקראים לקחת אחריות על עצמנו, שהרי כולנו בסופו של דבר נעמוד לבדנו בפני בית דין של מעלה כשנצא מן העולם.
האחריות היא עצומה, אך יש כאן גם הזדמנות נהדרת. היהדות מלמדת אותנו, כי כל אחד חשוב וחיוני בדיוק באותה מידה כמו המנהיגים העומדים סביב. כל אחד חשוב וחיוני עד כדי כך שהוא ראוי לעמוד לבדו לפני בורא עולם בימים הנוראים.
מתוך כך ברור מדוע ימיו האחרונים של גדול המנהיגים, המתוארים בפרשתנו, זוכים ליחס רגיל מהעם. משה רבינו, על-אף כל השפעתו על היהדות, זו שאף מנהיג אחר בהיסטוריה שאחריו לא הגיע אליה, מלמד אותנו שכל אחד לוקח אחריות על עצמו בלבד. זה עניין אישי.
ייתכן שניתן להסביר כך את ההלכה המובאת ברמ"א על ברכת "אשר פטרני מעונשו של זה" שהאבא מברך ביום קבלת עול מצוות בידי בנו. לכאורה איך אפשר לומר "מזל טוב" על ברכה שכזאת? אלא שלאור הלימוד שלנו מובן, כי בהחלט ניתן. יש כאן שמחה מרובה על בן יהודי שמסוגל ומתחיל לקחת בעצמו אחריות על חייו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב מנהל הכשרה ושיבוצים במכון שטראוס-ברן-עמיאל של מוסדות "אור תורה סטון".
תאריך:  18/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
ממשיך להסביר זאת הרב דסלר, האדם הראשון בא להודות לבורא על שיכוך סערת רוחו בגלל חטאו. החטא פגם בצורה עמוקה בנפשו דבר שלא נתן לו מנוח. הוא ידע כי בזה שגרם לחטא פגם בבריאה ובייעוד שייעד לו הבורא. על-ידי הציות לקב"ה הביא הדבר לרוגע ולשלוות הנפש
ארי בוסל
פעם-פעם נהגנו לשלוח בראש השנה איגרות ברכה לכל מכרינו    היום אנחנו מברכים באי-מייל ובדרכים אחרות, בשנייה, ויוצאים ידי חובה    העולם השתנה, "התקדם". האם זה לטובה?
ד"ר זיו בר
בתקופת החגים קיימת עלייה ניכרת של 30% בפניות לחדר מיון בגלל התקף חרדה    אם כי סביר להניח שהעלייה האמיתית גדולה יותר, פשוט חלק לא פונים לחדר מיון ואחרים לא מאובחנים כהתקף חרדה
זכי הלר
במד"א נערכים בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח    פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים הנמצאות בטיפולי פוריות    אז איך לצלוח את הצום בקלות ואיך שומרים על רוכבי האופניים?
אסתר שניאורסון גרי
ראש השנה, ראש וראשון למועדים, אנו מקבלים בו את המלכות, ומשם לשאר ימות השנה    ראש השנה - גילוי מידת הדין, יום כיפור, יום התבוננות אישית, ויום עמידה לפני המלכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il