X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה מן התיקים המשפטיים הצפויים לתפוס את הכותרות בשנה הבאה עלינו לטובה (או לא לטובה, תלוי בנקודת המבט) וכמובן - הזכות לשינויים שמורה
▪  ▪  ▪
שנת ההכרעה [צילום: תומר אוריה, פלאש 90]

אהוד אולמרט וצבי בר

הטיעונים בערעור בפרשת הולילנד נשמעו בדצמבר שעבר. ראש ההרכב, השופט סלים ג'ובראן, היה ב"נבצרות" של חודשיים בשל תפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מדובר במגה-תיק (10,000 עמודי פרוטוקול, 1,000 מוצגים, 700 עמודים של פסק דין, מאות עמודים של ערעורים) וכאשר יש חמישה שופטים – מטבע הדברים ההכרעה נמשכת יותר זמן. אחרי כל זה, סביר להניח שפסק הדין יינתן בחודשים הקרובים. כאן יכולה להיות הפתעה אחת: אם תתקבל בקשת המדינה לשמוע את עדותה של שולה זקן בנוגע לסיועו של שמואל דכנר ליוסי אולמרט – זה יכול להאריך את ההליך לגבי אהוד אולמרט.
במקביל, יישמע בחודש ינואר ערעורו של אולמרט על הרשעתו בפרשת טלנסקי ועל עונשו – שמונה חודשי מאסר. המדינה מבקשת, לאור הרשעה זו, להטיל על אולמרט מאסר בפועל גם בפרשת מרכז ההשקעות (בה הוא לא ערער על הרשעתו ועל עונשו – מאסר על תנאי). התיק הזה הרבה יותר פשוט, וההכרעה בו יכולה להינתן בתוך חודשים בודדים, למרות שגם בו דנים חמישה שופטים.
בית המשפט העליון עשוי גם להכריע בשנה הקרובה בערעורו של צבי בר. מבחינת המעשים בהם הורשע, בר הוא עבריין הרבה יותר גדול מאשר אולמרט: הוא הורשע בקבלת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל בארבע פרשות שונות, לעומת 560,000 שקל בהם הורשע אולמרט בשתי פרשות.
בשולי הדברים: ביוני 2016 ישלים משה קצב ריצוי של שני שלישים מתקופת מאסרו (הוא החל לרצות בדצמבר 2011 עונש של שבע שנות מאסר). האם הוא יבקש שחרור מוקדם? אם כן – לא משנה מה תהיה ההחלטה, יהיה עליה ערעור לבית המשפט המחוזי ואחר כך מן הסתם לבית המשפט העליון.

פרשת פישר

משפטם של רונאל פישר, רות דוד ויתר המעורבים בפרשה אמור להתחיל באופן ממשי בשבוע הבא (20.9.15), עם המענה לכתב האישום. ייתכן שהנאשמים, או מקצתם, יטענו שעדיין לא הספיקו לקרוא את כל חומר החקירה. במקרה כזה, השופט משה סובל יתן להם עוד קצת זמן – שבועות אחדים לכל היותר. לאחר מכן הוא ירצה לקיים דיון היערכות ולהתחיל לשמוע את הראיות.
כמה זמן יימשך המשפט? זה תלוי בשאלה גדולה אחת: האם מי מהנאשמים יגיע/יגיעו להסדרי טיעון. אחרי הודאתו של ערן מלכה, עם עדת המדינה והתיעוד הרב שבידי המדינה – מצבם של הנאשמים לא נראה טוב, בלשון המעטה. מצד שני, עד עכשיו שמענו רק את הצד של התביעה, כך שהתמונה כמובן אינה מושלמת. ובכל זאת נראה, שזהו תיק שממש קורא להסדרי טיעון. הכי מעניין יהיה לראות מה יטענו פישר ודוד.
בשולי הדברים: המשטרה אמורה לסיים את החקירה בנוגע להתנהלותה של דוד כאשר הייתה פרקליטת מחוז מרכז – חקירה שמנוהלת בחוסר חשק ניכר. לא נתפלא אם המסקנה תהיה שיש לסגור את התיק בשל התיישנות והעדר ראיות.

פרשות פינטו וארביב

בית המשפט העליון אמור להכריע בשנה הקרובה בערעורו של הרב יאשיהו פינטו על חומרת עונשו – שנת מאסר בפועל. השאלה היא, האם מבחינת מצבו הרפואי של פינטו יהיה טעם לדון בערעור. במקביל, ממשיכים יהודה וינשטיין ושי ניצן למנוע את השלמת החקירה בענייניו של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל: מדוע התאבד, האם היו שותפים לחשדות שיוחסו לו, האם חקירות נפגעו או שובשו בשל אותם מעשים נטענים.
גם בפרשת ארביב יגיע הזמן לקבל החלטות, לאחר שהחקירה נמרחת זמן רב בצורה שמעוררת תמיהות ואי-נוחות. אם פינטו לא יוכל להעיד נגד ארביב, תצטרך המחלקה לחקירות שוטרים להחליט האם יש לה די ראיות נגדו, או שהתיק ייגנז מחוסר ראיות. לפי האיטיות שבה מתנהלת החקירה, מתקבל הרושם שיהיו מי שלא יצטערו אם בסופו של יום לא ניתן יהיה להשלים אותה.
בשולי הדברים: בחודשים הקרובים צפויה הכרעת הדין בעניינו של ניצב בדימוס ניסו שחם, המואשם בעבירות מין. מבין פרשות הניצבים בקדנציה של יוחנן דנינו, זו הייתה החמורה ביותר, וההכרעה בה תשפיע במידה רבה על דימוי המשטרה ועל מעמדה של מח"ש.

פרשות מצגר ובן-אליעזר

הפרקליטות אמורה להחליט בקרוב האם להגיש כתבי אישום נגד הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, והשר לשעבר בנימין בן-אליעזר, החשודים בקבלת שוחד בהיקפים ניכרים. נראה שההחלטה בעניינו של מצגר תהיה קלה יותר: יש עד מדינה, יש הקלטות, יש מסמכים. בעניינו של פואד נכנסים לתמונה מצבו הבריאותי וגילו המתקדם; ייתכן שההחלטה תהיה להגיש כתב אישום ומיד להתלות את ההליכים.
בשולי הדברים: בחודש הבא יינתן פסק הדין במה שהיה אחד מכתבי האישום המרכזיים בתחום השחיתות העסקית – רכישת 20% ממניות בזק בידי גד זאבי במימונו של מיכאל צ'רנוי. אלא שהזמן העצום שחלף – 15 שנים מהאירועים ו-11 שנים מהגשת כתב האישום – הופך את פסק הדין הזה לחסר חשיבות. כנ"ל לגבי פרשת סימנס וחברת החשמל, בה יוחלט בתחילת 2016 האם להגיש כתבי אישום על עבירות שבוצעו לכאורה בשנים 2005-2000.

מינויים בכירים

לא משנה מי ימונה למפכ"ל המשטרה – צפו לעתירה לבג"ץ נגד המינוי. כך גם לגבי מינוי נציב שירות בתי הסוהר. ואולי גם בחירתו של היועץ המשפטי לממשלה, שיחליף בסוף ינואר את יהודה וינשטיין, תגיע לפתחו של בית המשפט העליון.
הגיע הזמן שבית המשפט יאמר: עד כאן. כמו שאני לא מחליף את שיקול דעתה של ועדת מכרזים, כמו שאני לא מחליף את שיקול דעתה של ועדה לתכנון ובנייה – כך אני לא מחליף את שיקול דעתם של השרים הממנים. אבל זה לא יקרה, כי גם שופטים שאינם אקטיביסטים לא יוותרו על ההזדמנות להתערב במה שהוא לגמרי עניינה של הממשלה. קרוב לוודאי שהעתירות הללו יידחו, אבל העותרים לא יחויבו בהוצאות והדלת תישאר פתוחה להמשך פלישתה של הרשות השופטת לתחומה של הרשות המבצעת.
בשולי הדברים: בג"ץ צריך להחליט גם לגבי מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי, על-רקע פרשת הווילה שלו. אחרי שהכשיר את מינויו של אריה דרעי, לא סביר שבית המשפט יפסול מינוי בשל חקירה שלא הבשילה אפילו לכתב אישום.

הזנה בכפייה

האם החוק המאפשר להזין בכפייה אסירים שובתי רעב הוא חוקתי? השאלה הזו הונחה בחודש שעבר לפתחו של בית המשפט העליון, וניתן להניח שההחלטה תינתן בשנה הקרובה. בהקשר הזה, בניגוד לדברים שבפיסקה הקודמת, בהחלט יש מקום לבחינה בידי בג"ץ: היכן האיזון בין האוטונומיה של הפרט על גופו לבין חובתה של המדינה לשמור על חיי מי שנמצא בידיה? האם החשש מהשלכות ביטחוניות של שביתות רעב, אולי עד מוות, מצדיק לחייב רופאים לתת טיפול בניגוד לרצונו של החולה? לפסיקת בג"ץ בנושא הזה יהיו השלכות משמעותיות, הן לגבי החוק הספציפי והן לגבי החוקתיות של צעדים אחרים, המצריכים איזון בין זכויות הפרט לזכויות הכלל.
בשולי הדברים: עניינו של מוחמד עלאן צפוי לחזור לבג"ץ. צו המעצר המינהלי נגדו לא בוטל, אלא הותלה כאשר מצבו הרפואי היה קריטי, והוא הופעל שוב כאשר מצבו השתפר. עלאן ודאי יעתור שוב, והשופטים יצטרכו לקבל את ההחלטה ממנה הצליחו להתחמק בסיבוב הקודם.

תאריך:  18/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם נניקשווילי / Avraham Nanikashvili  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי מסר  אורי קורב  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אייזיק גינדי  איילת  אזולאי  איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky  אילה גלברד-יעקב  אילה גלברד-יעקב  איריס ניב-סבאג  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלון ביכלר  אלי אברבנאל  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלכסנדר משקביץ  אלעד רט  אלעד רט  אפרים ברכה  אריאל קצב  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  אריה פטר  אשר גרוניס / Asher Grunis  בני אלג'ם  בנימין (פואד) בן-אליעזר / Binyamin  Ben-Eliezer  גבריאל כהן  גד זאבי  ג'ואי אש  ג'ורג' קרא / George Kara  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גילה קצב  ג'קי בן-זקן  דוד לוי  דוד ליבאי /  Libay David"  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  דניאל  ויטמן  דניאל ויטמן  הלל צ'רני  הלל צ'רני  חיים אייזנשטט  חיים גייר  טל גבאי  טל פרג'ון  טלמן איסמאילוב  יאשיהו יוסף פינטו  יהודה  אזרד  יהודה וינשטיין  יהודה פריד  יהודית שבח / Yehudit Sevah  יואב גלנט / Yoav Galant  יובל גבעון  יוחנן דנינו  יונה מצגר  יוסי אולמרט  יוסי אלון  יוסי  פריאל  יורם דנציגר / Yoram Danziger  יורם ראב"ד /  "  יחיאל הירש  יניב נפתלייב  יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth  יעקב צבן  יפעת מנור-נהרי  יצחק עמית / Issac Amit  ירון ליפשס  כרמל שאמה-הכהן  לאוניד נבזלין  ליאור קצב  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מוטי גלוסקא  מוסיה ארד  מורן פורת  מיכאל מירלשווילי  מיכאל צ'רנוי  מני מזוז / Meni Mazuz  מרדכי גלוסקה  מרים סוקולוב  משה טלנסקי  משה לדור  משה סובל / Moshe Sobel  משה קצב / Moshe  Katsav  משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  נוית נגב  נחשון שוחט / Nahshon Shohat  נטלי קוקוי  ניל הנדל / Neal Hendel  ניסו שחם  ניסן  ציוני  נעמי גרנות  סלבה ברשט  סלים ג'ובראן / Salim Joubran  עדנה ארבל / Edna Arbel  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עמנואל ארביב  ערן מלכה / Eran  Malka  צבי בר / Zvi Bar  צבי גורפינקל  צבי זילברטל / Zvi Zylbertal  ציון אמיר / Zion Amir  קרן גורן  רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman  רוי מוצפי  רונאל פישר / Ronel Fiaher  רונאלד איזייב  רונית עמיאל  רונן רוזנבלום  רועי בלכר  רות דוד / Ruth David-Blum  ריימונד גינדי  שאול לגזיאל  שבתאי לגזיאל  שגיא  הר-שפר  שולה זקן / Shula Zaken  שי ניצן / Shai Nitzan  שלומי אילון  שמואל ברודמן  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמחה קרקובסקי  שני טביב  שרון כהנא / Sharon Chana
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התיקים של תשע"ו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
על דוד 'תיק' ואולי 'תיקים' ?
ללוין - שאלה  |  18/09/15 14:18
2
רות דוד פרקליטת מחוז ת"א
ללוין - ראוי לתקן  |  18/09/15 15:54
3
מה עם תיק בכירי הסתדרות המורים
מורה מתוסכל  |  20/09/15 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט אולמרט
איתמר לוין
נאור קבעה שהערעורים של המדינה ושל אולמרט יידונו בפני אותו הרכב    זילברטל יחליף את גרוניס, כך שההרכב יהיה זהה להרכב הדן בערעורים בפרשת הולילנד
איתמר לוין
אומר על עדותו של דכנר במשפט הולילנד: זה היה שווה ועוד איך בנזק המלך    על עדותו של מלכה בפרשת פישר: הוא מסר מידע על נושאים לגביהם לא היו ראיות
יוסי דר
לא עובר שבוע בלי שהעיתונאי דן מרגלית יזכיר בעיתונו לשופטי בית המשפט העליון את העיכוב, שנמשך חדשים ארוכים, בפרסום פסק הדין בעניין אולמרט ופרשת הולילנד
איתמר לוין
המדינה הסכימה שעונש המאסר שהוטל על אולמרט בפרשת טלנסקי - שמונה חודשים בפועל - יעוכב עד להכרעה בערעורו על הרשעתו וחומרת עונשו
איתמר לוין
מבקשת להטיל עליו מאסר בפועל של מעל שישה חודשים בפרשת מרכז ההשקעות, בטענה שהנימוק המרכזי של ביהמ"ש המחוזי להימנע מכך שוב אינו קיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il