X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשיך להסביר זאת הרב דסלר, האדם הראשון בא להודות לבורא על שיכוך סערת רוחו בגלל חטאו. החטא פגם בצורה עמוקה בנפשו דבר שלא נתן לו מנוח. הוא ידע כי בזה שגרם לחטא פגם בבריאה ובייעוד שייעד לו הבורא. על-ידי הציות לקב"ה הביא הדבר לרוגע ולשלוות הנפש
▪  ▪  ▪
ימי שינוי בגזר הדין של כל אדם ואדם [צילום: פלאש 90]

הימים שבין כסה לעשור נקראים עשרת ימי תשובה. ימים של חשבון נפש, של בקשת סליחה וכפרה בעניינים שבין אדם לחברו. ראש השנה משמש כיום דין לכל באי עולם, כפי שנאמר במסכת ראש השנה: "בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון" (א, ב').
יום זה מופיע לפני צום יום הכיפורים הידוע כיום הקדוש ביותר בשנה, יום סליחה וכפרה על חטאים שבין אדם למקום ואדם לחברו, יום המהווה "זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים, והוא קץ מחילה וסליחה לישראל" (רמב"ם הלכות תשובה ב',ג').
לכאורה נראה תמוה כיצד הקדימה התורה את דינו של האדם ואחר-כך מבקשת היא ממנו לחזור בתשובה ביום הכיפורים. סדר הדברים היה צריך להיות הפוך. ראשית מאפשרים לאדם לחזור ממעשיו הרעים, מתרים בו, ורק לאחר מכן מעמידים אותו בדין על מעשיו.
ברם, בסדר זה, הורתה לנו התורה יסוד חשוב מיסודות התשובה, כי אל לו לאדם מלהתייאש מן התשובה. שערי תשובה לא ננעלים. שערי תשובה פתוחים תדיר לפני הבורא, ואף אם חלילה נגזרה על האדם גזירה קשה ונחרץ גורלו, יש בכוחה של התשובה לבטל את גזר דינו. בידו של האדם מסור הכוח לשנות את מצבו-גורלו, התשובה היא מתנה משמים שמועילה ותקיפה בכל העיתים ובכל הזמנים. ניתן ללמוד זאת מאדם הראשון:
אחרי חטאו ניצב אדם הראשון במבוכה מול הירידה הרוחנית התלולה בגין מעשהו. מדרגת מלאך ירד לדיוטה התחתונה. הקשר הישיר שהיה לו עם בוראו התרופף. הוא הרגיש ריקנות וחיסרון עקב החטא, דבר שהביאו לידי ייאוש גדול. אולם המצב שבו היה שרוי אדם הראשון בשפל המדרגה הביא לכך שאט אט הוא פונה לבורא שיפתח לפניו פתחי תשובה ולאפשר לו לחזור למצבו הראשוני טרם החטא. בקשתו שנבעה מתוך כנות אמתית ומנפש רוטטת קבלה מענה מהבורא, ולמרות שלא עמד בניסיון קבל הקב"ה את תשובתו, כפי המובא במסכת עירובין: "אדם הראשון חסיד גדול היה וישב בתענית ק"ל שנים" (דף י"ח, ע"ב), ואף על-פי כן לא היה בתשובתו כדי לפטרו ממיתה. מדוע לא זכה ונגזרה עליו מיתה?
מסביר זאת הרב אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו" בחלקו השני בפרק ימים נוראים.
חטאו של האדם הראשון היה חטא הרבים שכלל את כל העולם כולו. על-ידי חטאו ירד חושך והסתר פנים לעולם. חטאו היה חילול שם שמים שגרם חטא לאחרים, ועל-כן נגזרה עליו מיתה. כי רק במיתתו יכופר חטאו כדברי הכתוב: "אם יכופר לכם העוון הזה עד תמותון" (ישעיהו כ"ב, י"ד).
כדי שנבין את כוחה ומהותה של התשובה כפי שחש אותה אדם ראשון, נביא את המדרש בספר בראשית רבה כ"ב: "אמר אדם הראשון: כל-כך גדול כוח התשובה - מיד פתח ואמר: 'מזמור שיר ליום השבת'" (תהילים צ"ב, א').
מדוע פתח האדם הראשון בפסוק "מזמור שיר ליום השבת"? מהי המשמעות באמירה זו?
ממשיך להסביר זאת הרב דסלר, האדם הראשון בא להודות לבורא על שיכוך סערת רוחו בגלל חטאו. החטא פגם בצורה עמוקה בנפשו דבר שלא נתן לו מנוח. הוא ידע כי בזה שגרם לחטא פגם בבריאה ובייעוד שייעד לו הבורא. על-ידי הציות לקב"ה הביא הדבר לרוגע, לשלוות הנפש ולביטחונו האישי.
לא לחינם השבת נתפסת כגורם ממתן ומרגיע בחיי היום-יום, השבת מהווה פסק-זמן לימי החולין הגדושים בפעילויות שונות הקשורות בפרנסה ובצרכים שונים ומגוונים שמטבע הדברים מביאים בעקבותיהם מריבות ומתחים.
השבת מביאה את המנוחה את השקט ואת השלווה. בחזרו בתשובה חש אדם הראשון מעין תחושת השבת. הוא מרגיש את הנועם והמרגוע ואת שלוות הנפש שהם נותנים לו את הטעם הנפלא בהשתעבדותו לבורא.
עשרת ימי תשובה ובמיוחד יום-הכיפורים יכולים לשמש ימי שינוי בגזר הדין של כל אדם ואדם, הכול תלוי בזכויותיו ובמעלותיו של השב.

תאריך:  17/09/2015   |   עודכן:  17/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ארי בוסל
פעם-פעם נהגנו לשלוח בראש השנה איגרות ברכה לכל מכרינו    היום אנחנו מברכים באי-מייל ובדרכים אחרות, בשנייה, ויוצאים ידי חובה    העולם השתנה, "התקדם". האם זה לטובה?
ד"ר זיו בר
בתקופת החגים קיימת עלייה ניכרת של 30% בפניות לחדר מיון בגלל התקף חרדה    אם כי סביר להניח שהעלייה האמיתית גדולה יותר, פשוט חלק לא פונים לחדר מיון ואחרים לא מאובחנים כהתקף חרדה
זכי הלר
במד"א נערכים בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח    פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים הנמצאות בטיפולי פוריות    אז איך לצלוח את הצום בקלות ואיך שומרים על רוכבי האופניים?
אסתר שניאורסון גרי
ראש השנה, ראש וראשון למועדים, אנו מקבלים בו את המלכות, ומשם לשאר ימות השנה    ראש השנה - גילוי מידת הדין, יום כיפור, יום התבוננות אישית, ויום עמידה לפני המלכות
שירה נחושתן
יש לאכול לאורך היום ארוחות מסודרות קטנות, תכופות ומזינות    בארוחה המפסקת מומלץ להרבות באכילת מזון עשיר בפחמימות מורכבות    במהלך הצום יש להימנע מפעילות מאומצת
רשימות נוספות
הדקלים של רון ארד ממשיכים לצמוח  /  איציק וולף
שטחי אימון של צה"ל ייפתחו למטיילים  /  איציק וולף
אובמה מפויס: בואו נכתוב דף חדש  /  איציק וולף
צלופן מרשרש  /  יפעת גדות
תחזית קודרת לשנת תשע"ו  /  ראובן לייב
שופרות וספרים  /  יצחק מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il