X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהתכתובות בין מרטין אינדיק להילרי קלינטון אפשר ללמוד על הנחות היסוד (השגויות) של ממשל אובמה לגבי ישראל יום כיפור מספק הזדמנות לעשות תשובה, ולשוב מהריחוף המדיני חסר הבסיס לקרקע המציאות
▪  ▪  ▪
איש לא מתיר לנו להסיק מסקנות בעצמנו. מרטין אינדיק [צילום: AP/Charles Dharapak]
אינדיק הוסיף הערה בעומק שלולית חרבה: נתניהו חושש "שיראו בו 'פראייר'". הנה, נמצא שורש כישלון השלום. לא ייאמן. את מי שלחו האמריקנים לתווך?

1. בספטמבר 2010 הגיע מרטין אינדיק לביקור בזק בישראל וברשות הפלשתינית. אינדיק, בעבר שגריר ארה"ב בישראל ומתווך בשיחות השלום, לא חסך שבטו מישראל. כרבים מעמיתיו לשמאל היהודי-אמריקני (כמו זה הישראלי), הוא סבור שישראל אשמה בכישלון המו"מ עם הפלשתינים.
לאחר הביקור שלח אינדיק בדוא"ל דיווח למזכירת המדינה הילרי קלינטון. הדוא"ל הזה, יחד עם עוד אלפי תכתובות, נחשף לציבור בהוראת בית המשפט האמריקני. יותר משהוא מעיד על המציאות הישראלית (לא משהו שאי-אפשר לקרוא אצלנו בעיתונים), הוא מעיד על הגישה האמריקנית בבואה לעסוק בסכסוך בן מאה שנים בין ישראלים לפלשתינים, שהוא מחובר לסכסוך בן 1,500 שנה בין יהודים למוסלמים.
בדבריו, הזכיר אינדיק את דן מרידור וציפי לבני; הוא למד מהם על המצב. גם מיובל דיסקין (כמו תומס פרידמן השואב תובנותיו על המצב הישראלי מנחום ברנע). הלך זרזיר אצל עורב.
2. אינדיק הציע לקלינטון להתמקד בפסיכולוגיה של נתניהו, להפגין כלפיו חברות, לחבק אותו ממש, "כדי לדחוק בו להתקדם הלאה". עוד הציע "למצוא דרך" שתגרום לנתניהו "להבין שטקטיקת המו"מ שלו מתנגשת עם מטרותיו", כלומר עם דרישות הביטחון שלו, שהרי "ממשל אובמה עשה רבות כדי להדגיש את דאגתו לביטחון ישראל". כחברים טובים, "יש להציג תמונה מציאותית של התוצאות האסטרטגיות של טקטיקת המו"מ" של נתניהו, במיוחד "מה עלול לקרות להנהגת הפלשתינים". גישה כזו, הטעים, אמורה "להגביר את אמינותנו בעיניו".
אם הגישה הפטרונית לא תעבוד, ונתניהו יסרב ליפול בפח החברות ולקבל פרס נובל לשלום על הנייר (ומלחמה בארץ), "יש להימנע מהאשמות שכנגד", מכיוון ש"העולם" ממילא "יאשים כמובן את ביבי". כמובן. אבל חשוב ש"הציבור הישראלי והקהילה היהודית האמריקנית חייבים לדעת באיזו מידה היה הנשיא מוכן להרחיק לכת (כן, באיזו מידה?), ויש להתיר להם להסיק את מסקנותיהם".
נו, חמש השנים שעברו לימדו שאיש לא התיר לנו להסיק מסקנות בעצמנו. כל חרטומי התקשורת ואשפי יחסי החוץ תקעו בקול גדול באוזנינו חזור ותקוע - לבל נחמיץ הברה קלה שבקלות - שישראל אשמה בכישלון המו"מ, ובמיוחד נתניהו. אגב, כך עשו לאהוד ברק, שאחרי ההלם של טרור האינתיפאדה השנייה, הפילו עליו את כישלון קמפ-דייוויד. זה מוסד ידוע במסורת ההיסטורית שלנו: להאשים את עצמנו בפשעי אויבינו.
אינדיק הצביע על שני מנופי לחץ נוספים על ישראל: דה-לגיטימציה של עמדת ישראל בקהילה הבינלאומית, ופגיעה ביחסים עם ארה"ב (בלשונו: "ביבי זקוק לנשיא אובמה לצידו כדי לטפל באיום של אירן") שתביא ל"עונש מצד הבוחרים". קריאה לא נכונה פעמיים: הן של החברה הישראלית המגיבה כלפי לחץ אמריקני הפוך לגמרי; והן של נתניהו, לאור שבירת הכלים עם אובמה דווקא בנושא אירן. בדיעבד, ההערות הללו מאפשרות לקרוא חלק ניכר מהתנהלות ממשל אובמה כלפינו.
3. לב מכתבו של אינדיק נמצא בפיסקת הביקורת החריפה שלו על "טקטיקת המו"מ" של נתניהו: "מתוך אמונה שהוא מצטיין במו"מ, ושהוא פועל בבזאר מזרח-תיכוני, הוא מנפח את דרישותיו הרבה מעבר לסביר, מתוך אמונה שזאת הדרך הטובה ביותר להבטיח את המחיר הגבוה ביותר". ואני חשבתי שכך מנהלים מו"מ במזרח התיכון כבר 5,000 שנה, אפילו על קניית שטיח קטן. אבל העולם מצפה מישראל להתנהג כאילו היא יושבת במו"מ עם שווייץ ולא עם החבר'ה של ג'יבריל רג'וב. תהליך הורדת המחיר, ממשיך אינדיק, "דורש אנרגיה רבה ושפע של רצון טוב, משפיל את השותף הפלשתיני ומעורר ספקות באשר לרצינותו". ולשם מה לבזבז אנרגיה, הרי "בסופו של דבר, תחת לחץ כבד", נתניהו "יסכים לוויתור הסופי", אז לא חבל על הזמן?
הדברים הללו אינם חדשים למי שקורא את חרטומי התקשורת ואת חכמיה - מבחינתם, אין לנתניהו אידיאולוגיה, לא השקפת עולם ולא ראייה היסטורית, ודרישות הביטחון הן בסך-הכל הזזת כלי משחק בבזאר מזרחי. הבעיה של נתניהו, אליבא דאינדיק, היא ש"ביסודו של דבר, נראה שחסרה לו נדיבות הרוח". מה איתך, תעשה מערוף ותוותר על בקעת הירדן, לא? מה עם גב ההר - מבטיחים לשמור ששום מטורף בן 16 לא יכוון משם טיל כתף לנתב"ג, לא? וירושלים, תלמד מאהוד ברק, מה יש לך בעיר העתיקה? והפליטים, לא תרשה קליטה של מאה-מאתיים אלף, מיליון? איי, חסרה לך נדיבות רוח. שנתיים בלבד קודם למכתב, הציע ראש הממשלה אהוד אולמרט לאבו מאזן ב"נדיבות רוח" של הוריקן, תוכנית ויתורים, שכללה כמעט הכל. זה לא הספיק לשותף הפרגמטי. מדוע יספיק, אם תמיד יהיו לו פרקליטים כמרטין אינדיק שיאשימו את ישראל?
4. הדברים הללו נאמרו שנייה לפני שהמזרח התיכון שינה פניו לחלוטין וחזר למבנים השבטיים הקדומים, בטרם התוודענו לארגון מדינת האיסלאם ולהתעוררות מלחמות הדת, לזרם הפליטים ולנדידת העמים באזור וממנו לאירופה. להיסטוריה דרכים משלה ללמדנו דרכי ענווה. ולא נחה דעתו של אינדיק, עד שהוסיף ביקורת על ביקורת: "המצב מסתבך עוד יותר" בשל דרישת נתניהו ל"רעיונות יצירתיים". שכן "חשיבה מחוץ לקופסה רק תעכב את המו"מ משום שהקופסה כבר מוגדרת היטב". בדיוק לוז הטענה השמאלית אצלנו: "כולם יודעים" את המחיר ומה התוצאה הסופית של המו"מ, אז מדוע לחכות? בוודאי, כולם יודעים, חוץ מהשותפים למו"מ. השמאל הישראלי היה תמיד חזק במו"מ בינו לבין עצמו ובקביעה מה ירַצה את הפלשתינים. בעקיפין, לא רק אנחנו, גם השותף/יריב ערבי-פלשתיני זוכה ליחס פטרוני, משום שכולנו שחקנים בתַצרֵף האמריקני, כמו במשחקי השלום אצלנו.
אינדיק הוסיף הערה בעומק של שלולית חרֵבה: נתניהו חושש "שיראו בו 'פראייר'" (הוא כתב "freier"). הנה, נמצא שורש כישלון השלום. ומה לנו מאה שנות סכסוך ועשרות שנות מו"מ וטרור אינסופי, אם נתניהו פוחד "להיות פראייר". לא ייאמן. את מי שלחו האמריקנים לתווך?
בסופו של דבר, לא אינדיק הוא הסיפור, אלא הקיבעון הפסיכו-פוליטי של האמריקנים ושל חלקים בתוכנו, המשוכנעים שאנחנו נמצאים עדיין בשנות ה-80. יום הכיפורים הבא עלינו לטובה הוא זמן מתאים לתשובה - שיבה מהריחוף המדיני חסר הבסיס אל קרקע המציאות, שיבה אל אמיתות היסוד של הציונות. גמר חתימה טובה.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 18.9.15)
תאריך:  20/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דואר שליחים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יופי של חיבור אבל אינדיק -
שוחר-שלום  |  20/09/15 16:28
2
דר אידר -אפשר לחשוב אחרת
ראובן גרפיט  |  20/09/15 21:27
3
אתה מופתע מעמדתו של אינדיק?
אלטע קאקער  |  20/09/15 22:44
4
נתניהו דואג לעם בישראל בלבד
עטרה שגב קלימי   |  21/09/15 05:48
5
אינדיק קציה מעניינת ל"ת
אהרון שחר  |  21/09/15 19:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
צ'לו רוזנברג
מדוע אף אחד אינו מוכן לומר בפה מלא שהמאורעות הביטחוניים האחרונים הם למעשה גל טרור נורא, ושכל המהומות, ההסתה, הפצועים וההרוגים הם תוצאה של אינתיפאדה
יואב יצחק
מטוסי צה"ל תקפו שלוש תשתיות טרור בצפון הרצועה    במערכת הביטחון מטילים על החמאס את האחריות לירי הרקטות
עופר וולפסון
שוטרי מג"ב פתחו באש על מפגינים לאחר שרכבם נפגע מבקבוק תבערה בשכונת ג'בל מוכבר    שלושה מהם נפצעו קל, אחד המפגינים נפגע קשה
עופר וולפסון
הרקטות יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל    רקטה ששוגרה לעבר שדרות נפלה בחצר בית בעיר וגרמה נזק למבנה ולאוטובוס סמוך, ללא נפגעים
איתמר לוין
משרד המשפטים מציע לאפשר לבית המשפט לקנוס הורים של קטינים המורשעים בביצוע עבירות שונות, ובהן יידוי אבנים על-רקע אידיאולוגי - אלא אם יוכיחו שנקטו את כל האמצעים למניעת העבירות
רשימות נוספות
5,000 שוטרים ולוחמי מג"ב בירושלים  /  איציק וולף
בג"ץ צפוי לאשר את ההזנה בכפייה  /  איתמר לוין
כיפת ברזל נפרסה סמוך לאשדוד  /  איציק וולף
פסטיבל האו"ם בספטמבר  /  יוני בן-מנחם
אבן היא כלי נשק, אבל...   /  חיים שטנגר
אתגרי תשע"ו  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il