X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יצאנו מיום כיפור וכעת אנחנו בדרך לחג הסוכות. ארבעה ימים יש לנו להכנות, לבנות סוכה ולהצטייד בארבעת המינים
▪  ▪  ▪

לפני יום כיפור היה ראש השנה ולאחריו קיבלנו שבעה ימים להתכונן ליום הקדוש. ולפני ראש השנה היה לנו חודש שלם להתכונן לקראתו, חודש אלול. ושלא נשכח, חג הסוכות מסתיים בשמיני עצרת, שהוא חג בפני עצמו, שמחת תורה. ובהתאם לרצף הנ"ל אפשר לומר שהימים של חג הסוכות - כולל כמובן מצוות החג, ארבעת המינים והמגורים בסוכה - מהווים הכנה לשמיני עצרת שמחת תורה. שהרי לכל חג יש את ימי ההכנה שלו ואין סיבה לקפח את שמיני עצרת. כלומר יוצא שחמישים ואחד יום רצופים אנחנו עסוקים בחגים ובהכנות לקראתם. במאמר מוסגר נוסיף כי יש מי שמקדימים את ההכנות ליום העשרים בחודש אב ואפילו ליום החמישה עשר בו. בסך-הכל למעלה משישים יום.
ממה מטהר אותנו יום כיפור?
תהיתי ביני לבין עצמי מה עניינם של חגים אלו. כלומר, מה הם מציעים ליהודי שחי במילניום השלישי ואולי ביומיום מזהה את עצמו כישראלי ולא כל כך זוכר את היהודי שבו. ובעיקר מה עניינו של יום כיפור? כי בראש השנה ובסוכות אפשר לחדש ולרענן קשרים, משפחתיים וחבריים. זה עשוי להעניק סיפוק וזה משהו שלא בכל יום יש הזדמנות לעשות אותו. אבל מה העניין ביום כיפור, מעבר לירידה הקיצונית בזיהום אוויר כתוצאה מהשבתת כלי הרכב ליממה שלמה? והשאלה הזאת תקפה לכאורה גם ביחס לשומרי מצוות. אומנם ביחס ליום הזה הקב"ה מבטיח: [ל] כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ. אבל אנחנו הרי לא אמורים להתלכלך במהלך השנה, ולכאורה, אם לא מתלכלכים, לא זקוקים לטיהור הזה. אבל העובדה היא שגם מי שלא התלכלך כלל במשך השנה, צדיק גמור, מקיים את כל מצוות היום הזה.
לא שחור ולבן
ואדרבה, די בטוח שדווקא מי שלא התלכלך כלל במהלך השנה החולפת, מי שלא הוציא מפיו מילה רעה, ואפילו לא חשב רעות, על יהודי, שלא לדבר על לכלוכים גסים ובולטים יותר, דווקא הוא מקפיד לקיים את מצוות היום בדקדוק מירבי. האם גם הוא זקוק לטיהור שבא מלמעלה? ולאיזה סוג של טיהור, בדיוק, הוא זקוק? מפגש אקראי עם חבר מתלבט העלה בדעתי את הפתרון; אותו חבר התלבט בין שתי אפשרויות קיצוניות, נניח בעניין העיסוק שלו, האם ללמוד כל היום ושמישהו אחר ידאג לפרנסה, או לצאת לעבוד ושאחרים ילמדו? לשלב בין שתי המשימות לא נראה לו אפשרי, כי הוא רוצה לעשות הכל מושלם. או לבן או שחור. תוך כדי דיבור עלה ברעיוני שאולי גם לזה נועדו החגים בכלל ויום הכיפורים בפרט, להזכיר לנו כי אומנם מצד עצמנו אין אנו מושלמים אבל הקב"ה מתנדב להשלים אותנו.
שיפור מתמשך
כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, מכל התסכולים שצברתם במשך השנה על העדר השלמוּת בחייכם בכלל ובהתנהגותכם בפרט. לזה נועדו חמישים ואחד הימים של אלול ותשרי עד שמיני עצרת, כולל. בעשרים ותשעה ימי אלול משתדלים להשתפר ברובד המעשי, היומיומי; בשיפור המעשה, הדיבור, המחשבות והרגשות שלנו. בראש השנה מקבלים עלינו את מלכותו יתברך ובכך מודים כי הוא יתברך, רק הוא, השלמוּת האמיתית והיחידה. ביום כיפור אנחנו מוותרים על כל הנאות העולם הזה ומתרכזים בקשר אתו יתברך. על הקשר הזה אנחנו מתענגים ובתמורה הוא יתברך מטהר אותנו כנ"ל. עד כאן זו בעיקר עבודה אישית של כל אחד, אבל בחג הסוכות התכלית היא ה'ביחד' והעבודה בהתאם. וגם השמחה. וכדי למנוע אי-הבנות, חותמים בשמיני עצרת, שמחת תורה, בריקודים עם ספר תורה להזכיר לנו שזה הביחד האמיתי והיחיד שלנו.
כמיהה לאחדות
וכל הנ"ל בא על-רקע הנטייה הטבעית שלנו ללכת אחר נטיות לבנו ולבחור בנתיב ההתנגדות הקלה. זה הרי התוכן של פרשת השבוע, האזינו. הנה למשל (דברים לב): [טו] וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט, שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ; וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ, וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ. כאן, בפעם הראשונה אנחנו נקראים בשם יְשֻׁרוּן. אומרים המפרשים שזה מלשון אֲשׁוּרֶנוּ, רְאִיָה. שם שמבטא את המעלה של עם ישראל, שזכו לראות את כל הנפלאות. ובפרט אנשי המעלה לכאורה שבעם ישראל, שדווקא אצלם רואים את התופעה של וַיִּבְעָט. ולא מסתפקים בבעיטה במסורת, בהתפרקות מערכים, אלא מרחיקים לכת ומביעים זילזול מופגן ר"ל: וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ. והכל נובע מעודפי שומן - שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ - שנוצרו כתוצאה מהתמכרות לחומר, לתענוגות עולם הזה. אומנם זו נטייה טבעית שלנו אבל חגי תשרי, ובפרט יום הכפורים, אמורים לעזור לנו להתגבר על הנטייה הזאת להשמנה מופרזת. והלוואי שנצליח לחגוג כראוי, באחדות, את סוכות ושמחת תורה.

תאריך:  25/09/2015   |   עודכן:  25/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 העולם הזה / Haolam Haze
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
בערב יום הכיפורים היו הרשתות מלאות במילים נפלאות של סליחה ואהבה    זה פשוט הציף, מילא וריגש    יום כזה יש רק פעם בשנה    ומה קורה ביום שאחרי? לפעמים ירידת מתח ועצבות    עושים אתחול
הרב יובל שרלו
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
איתמר לוין
מי בעל הבית במדינה? מדוע קצינים במשטרה מרשים לעצמם להתבטא נגד השר? למה ארה"ב לא מגיבה על הפעילות הרוסית בסוריה? למי יש ספק בדבר הצורך בביקורת פרטנית על הפרקליטות? איך יורם טורבוביץ יכול להיות מועמד לתפקיד היועץ המשפטי? ולמה אני צריך לחכות חודשיים לטיפול במכבי?
צ'לו רוזנברג
אם השר ארדן היה מתגבר על מחסומים פסיכולוגיים כאלה ואחרים, הרי הצעד הראשון שלו היה צריך להיות לפנות אל אותם גורמים המוסמכים לדווח לו אם גל הירש נקי מכל חקירה, גלויה או סמויה, חשדות לפלילים וכדומה
רבקה שפק ליסק
הפלשתינים מנהלים מערכת הסברה שיקרית כאילו הם האוכלוסייה הוותיקה בארץ זו והיא שייכת להם    הם טוענים שהיהודים הם קולוניאליסטים מאירופה שגזלו את אדמתם    אין שקר גדול מזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il