X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצוות חג הסוכות היא גם מצווה של שמחה יש לדאוג שכל המשפחה תשמח ואיך אפשר שלא לשמוח כשמתנתקים מן השגרה והטרדות היומיומיות ויושבים בסוכה מקושטת ונוצצת?
▪  ▪  ▪
ארבעת המינים מסמלים קבוצות שונות [צילום: יעקב נעמי/פלאש 90]

אין ספק שמצוות חג הסוכות מפתיעה ומרגשת בכל שנה מחדש. עצם הכנת סוכה יפה ומקושטת לשבעה ימים, יש בה משהו ראשוני המחזיר אותנו לימים תמימים של ילדות וביטחון.
בניית הסוכה הנעשית בדרך-כלל (לא תמיד) על-ידי הגברים. את הקישוטים מכינים בעיקר ילדים אבל גם נשים. הקישוט עצמו ועיטור הסוכה נעשה בדרך-כלל על-ידי הנשים והבנות הבוגרות. כל זה מלמד אותנו על התנהגותנו ותפקודנו בחיים.
שכנים משתפים ברשמים ובסיוע. ילדים מביטים בהוריהם המכינים בכובד ראש ובהקפדה על כללי כשרות בית זמני לשבעה ימים. שרשראות צבעוניות נתלות, קישוטים נוצצים קורנים אלינו. כל העשייה ממלאה שמחה והתרגשות ובעשייה הזאת כבר יש שמחה. שמחה שאפשר לקחת הלאה לימים ושנים. העשייה, ההשקעה, היופי, היכולות וחלוקת התפקידים - ההתעסקות הזאת בבניית סוכה נאה ובהקפדה על כללי הכשרות, מחברת אותנו אל המאמין והבוטח. אל התם והשמח.

מצוות חג הסוכות - סוכה ושמחה

"חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים באספך מגרנך ומיקבך. ושמחת בחגך אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך והלוי והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך" (דברים טז, יג-יד) עשה סוכה ושמח! זוהי המצווה. אנו מצווים לעזוב את ביתנו הנוח והנעים, הממוזג והמטופח, עם כל מכשירי החשמל החדישים ומשוכללים, את המיטה הנוחה שבבית, את כל אותם דברים העושים את חיינו לנעימים ונוחים, לצאת אל הסוכה מעץ ובד שבנינו, לשבת בה, לאכול ולישון בדירת הארעי הזאת וגם לשמוח.
בשלושה מקומות אנו מוצאים את הציווי על שמחת החג הזה:
בספר דברים טז,יד נאמר: "ושמחת בחגיך אתה ובנך ובתך ועבדך.."
בספר דברים טז, טו נאמר: "והיית אך שמח".
בספר ויקרא כג, מ נאמר: "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעת ימים".
למה לשמוח? ולמה דווקא בבית ארעי של בד ועצים עם קישוטי נייר נוצצים על קירות הסוכה, מנותקים מן הקביעות של הבית הנוח והרגיל לנו כל-כך? מפני שחג הסוכות הוא חג הביטחון בהשם והרוחניות.

חג של שחרור מכבלי הגשמיות והחומרנות

אנו נדרשים להתנתק מכל הדברים הגשמיים שחשבנו שמביאים שמחה לחיינו, מכל הנוחות שבנינו לעצמנו כל השנים כדי "ליהנות מהחיים": מהמזגן, מהכורסאות ומהספות הנוחות, מהביטחון שמעניקים הקירות ודלת הפלדלת שלנו. אנו מצווים לצאת החוצה לאוויר הפתוח וה"לא מוגן" לבנות לנו סוכה פשוטה מעץ ובדים, לקשט אותה בקישוטי נייר נוצצים כילדים, לחיות שם שבוע ימים ולחוש שמחים ומוגנים. כלום יש מצב המחזק את הרוח ואת הנפש יותר מחוויה זאת?
ולמה אנו מצווים לשבת בסוכה? "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כג, מב).
אז מה קשור שמחה?
מסתבר ששמחה קשורה לרוח חופשית. כשבא משה אל בני ישראל כדי להודיעם שההצלה קרבה, כשבא להוציאם לחופשי, לא התלהבו בני ישראל. הם הביטו בו באדישות והמשיכו בעבודתם הקשה. כפי שמספרת התורה: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" (שמות ו,ט).
זה מוזר! איך יכול להיות שאדם הנמצא בשבי, בעבדות, בקושי פיזי גדול, לא יקשיב למי שבא להצילו? לא יתלהב וישמח לקראת השחרור הצפוי? ועל כך אומר הרמב"ן: מהדוחק שהיו נוגשים בהם המצרים לא היו מסוגלים לשמוע כלום ולא לחשוב אפילו. עד כדי כך היו נתונים בקשיים עד שרוחם הייתה כבולה ומסוגרת.
וכשיצאו בני ישראל ממצרים, מבולבלים וקצת נרגנים. אולי לא ידעו לשמוח. הם הרי היו שקועים בקשיים שלהם, בהרגלים ישנים של סבל, של עבדות ושל השפלות, בהליכה ארוכה במדבר כשהם מוקפים אויבים, והם לא רגילים לחופש. והינה מושיבם ה' בסוכות ומצווה אותם לקיים מצוות סוכה שכזאת בכל שנה ושנה וגם - לשמוח! וזהו לימוד חשוב ביותר: רק אדם המסוגל להתנתק מן הגשמיות, לשנות את אורח חייו (לפי ההלכה, כמובן) ולשמוח, הינו אדם חופשי. זהו ניצחון הרוח על החומר.

סוכות של אירוח - אושפיזין

ועוד מצווים אנו בסוכות - לארח! כי לא די שנשב בסוכה נשיר ונשמח לנו. לא די שנרקוד ונשיר לנו בסוכתנו היפה מול מאכלים טובים ומהנים. לא די שנשב בה וניהנה ממנה. יש לשתף בשמחה הזאת! יש לפזר אותה, יש להעצים ולהפיץ אותה בכל יום מימי סוכות אנו מזמינים אחד משבעת האושפיזין "עילאין קדישין" -אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, וכן משתדלים לארח אושפיזין בשר ודם ממכרינו. להזמין אורחים, לשמוח איתם ולשמחם.

סוכות של אחדות - ארבעת המינים

ובתוך השמחה העילאית הזאת אנו זוכים להרגיש יחד עם כל אחד מישראל. ועל כך מצוות ארבעת המינים. וארבע המינים הם מינים של ישראל שמתאגדים לאגודה אחת - כי בסוכות כולנו ביחד. מעגלים של שמחת מצווה ולא פחות חשוב - אחדות, כי ארבעת המינים מסמלים קבוצות שונות בעם ישראל.
  • האתרוג: יש בו טעם ויש בו ריח - כך ישראל, יש בהם שהם בעלי תורה ומצוות והם גם בעלי מעשים טובים.
  • הלולב: יש בו טעם (התמר) ואין בו ריח - כלך ישראל, יש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים.
  • ההדס: יש בו ריח ואין בו טעם - כך ישראל יש בהם שהם בעלי מעשים טובים ואין בהם תורה.
  • הערבה: אין בה טעם ואין בה ריח - כך ישראל יש בהם שאין בהם תורה ואין בהם מעשים טובים.
והינה - בחג זה מצווים אנו לאגד את ארבעת מינים אלו לאגודה אחת! להתאחד. ואין המצווה שלימה ללא כל ארבעת המינים! "הקב"ה אינו מותר על שום חלק מבניו, אלא אוגדם יחדיו, כי רק כך הם גוף שלם" (ויקרא רבה ל, יא)
ועם אחדות כזו – בעזרת השם - איך לא נשמח?

תאריך:  27/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ציפי לידר
חג סוכות הוא חג האחדות, הסובלנות, השוויון והאהבה    אז איך אפשר שלא לשמוח בחג?    על סמלי הסוכה, ארבעת המינים - ומה שביניהם
חיים שטנגר
כשבאתי לכתוב דברים אלה, שאלתי עצמי מתי בעצם נולדה הכיפה הסרוגה ומתי באה היא אל עולמנו. יגיעות רבות נתייגעתי בשאלה סבוכה, מסקרנת ומרתקת זו, עד שהחלטתי כי אעשה מעשה ואבוא בשעריה של "ישיבת כפר הרא"ה", שראשונה הייתה לישיבות התיכוניות שהוקמו בארצנו הקדושה על-ידי הרב משה צבי נריה. שם ורק שם, סברתי, אוכל למצוא תשובה ומענה לשאלה שטרדה אותי
ציפורה בראבי
בערב יום הכיפורים היו הרשתות מלאות במילים נפלאות של סליחה ואהבה    זה פשוט הציף, מילא וריגש    יום כזה יש רק פעם בשנה    ומה קורה ביום שאחרי? לפעמים ירידת מתח ועצבות    עושים אתחול
מחלקה ראשונה
לקראת חג הסוכות שיחול ביום ראשון בערב, י"ד בתשרי תשע"ו (27.9), במד"א מזהירים מהסכנות האפשריות במהלך בניית הסוכה    איך תימנעו מסכנות? המדריך לסוכות
יצחק מאיר
שתי נפשות הקשורות זו בזו מתענות למן הרגע בו יודעת האחת שהשנייה עתידה, אין מנוס, להיפרד יום אחד מעליה
רשימות נוספות
צניחה דרמטית בזיהום האוויר  /  איציק וולף
חשבון-נפש יהודי: שניכתב לשנה טובה  /  מחלקה ראשונה
התחבורה תסתיים מוקדם; תגבור לבתי עלמין  /  עידן יוסף
המבט היהודי  /  משה חסדאי
בית הכנסת "גדולים מעשי השם"  /  חיים שטנגר
למה בתי משפט?   /  אריה גל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il