המסקנה: כדי לאפשר ממשל תקין המסוגל לבצע את מדיניות השר כלשונה ודקדוקה, יש לחוקק חוק ממשל תקין, לפיו מותר יהיה גם לחברי מרכז מפלגה, שוועדת הכנסת מצאה כי הם מתאימים לתפקיד - להתמנות לתפקידים בכירים בשירות הציבורי ולבטל את האיסור הקיים היום. אין שום סיבה בעולם שפעילי מפלגה המתאימים לתפקיד בכיר מסוים, לא יוכלו להתמנות לתפקיד, ומלבד הקיפוח האישי הנגרם למועמדים כאלה, יש כאן גם מגבלה המונעת משר לבצע כהלכה מדיניות שהוא האחראי לביצועה בפני הציבור. חוק זה חייב ליישם גם בישראל שיטת ממשל דומה לזו הנהוגה בארה"ב ובאירופה, לפיה מחליפים את כל הפקידות הבכירה בהתחלף הממשל. לכן יש להרחיב בחוק את מספר משרות האמון של שר (שכיום כוללים רק עוזרים, יועצים, מזכירה ונהג), כך שיכללו גם את חשב המשרד ואת כל הסמנכ"לים המופקדים על ביצוע המדיניות וראשם - משאבי אנוש, תקציבים וכספים. ועדת הכנסת, שתקבל לצורך זה סמכויות ועדת חקירה, היא זו שתאשר גם את כל בעלי התפקידים הבכירים כמו הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה. ועדת טירקל תתבטל.
|
מינויים פוליטיים במדינות המערב
|
|
ארה"ב היא דוגמה קלאסית לשיטת ממשל בה כמעט כל השירות הציבורי יכול להתמנות פוליטית, אם כי יש פיקוח של הסינאט על כך שכל מינוי יהיה גם מתאים מבחינה מקצועית. אבל ההשתייכות המפלגתית היא יתרון (לא חסרון כמו בישראל), שכן אז יובטח שהמדיניות שקבע הנשיא אכן תיושם במלואה על-ידי הביורוקרטיה. השיטה הנוהגת בארה"ב שונה מן השיטות הנוהגות במדינות האחרות הנסקרות במסמך. בממשל הפדרלי, הסגל המינהלי הבכיר שותף לדרכו הפוליטית של כל נשיא נבחר, ולכן השיטה הנוהגת היא שיטה של מינויים נשיאותיים. המינויים הפוליטיים הם, כאמור, חלק משיטת הממשל. הנשיא מביא עימו לבית הלבן רבים מנושאי המשרות המקצועיות, והם עוזבים עמו בעת חילופי נשיאים. גם מנהלי ועדות הקונגרס מזוהים פוליטית עם יושבי-ראש הוועדות. משרות רבות בממשלה מאוישות בשיטת המינויים הפוליטיים, חלקן בידי הנשיא עצמו. הבולטים הם ראשי משרדים ובכירים במשרדים ושופטים בבתי-המשפט הפדרליים. המינויים מתפרסמים מדי שנה בספר "Plum Book". בשנת 2003 למשל היו 6,722 משרות "במינוי שאינו תחרותי", היינו - מינוי פוליטי. אבל גם בכל המדינות הדמוקרטיות הקלאסיות במערב אירופה, נהוגים מינויים פוליטיים בהרבה או במעט, בראשם - בריטניה, צרפת ואפילו שבדיה הצדקנית.
|
יש לחשוף את השקר המקובל הזה בישראל לפיו מינויים פוליטיים (גם של אנשים מתאימים) נחשבים לעבירה פלילית, למרמה והפרת אמונים. אפשר במסגרת חקיקה מתאימה לנהוג כמו בארה"ב, למנות פעילים פוליטיים שוועדת כנסת תוודא שהם מתאימים לדרישות המקצועיות או כמו במערב אירופה, שם הפקידים הבכירים (המתאימים!) מתמנים על-ידי הנבחרים הפוליטיים. אם העם העניק אמון לקו פוליטי מסוים, הוא היה רוצה גם שהמדיניות שבחר תבוצע בפועל ולא תהיה רק על הנייר, ויש לאפשר זאת בחוק.
|
|
|
הכותב הוא ממייסדי הליכוד, חבר מרכז, חבר מזכירות וחבר לשכה, מוותיקי תנועת בית"ר, עיתונאי, פובליציסט, עורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים
|
|
|
תאריך:
|
27/09/2015
|
|
|
עודכן:
|
27/09/2015
|
מינויים פוליטיים לממשל תקין |
|
1 |
|
|
תקשורתית פושעת בוגדת קירשנבאום לונדון ו הכנופיה ש מבזים את היהודים ו המדינה חובה לעמיד את הכנופיה התקשורתית ל ד י ן |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ישע |
|
|
2 |
|
|
אל תתייחסו ברצינות לנאמר במאמר זה.
כותב המאמר יושב יותר מדי זמן בסאונה והמוח שלו התבשל והפך לדייסה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אדון עולם |
|
|
3 |
|
|
צודקים אלה הטוענים שהליכוד בשלטון כל כך הרבה שנים ועדיין הפקידות ובעיקר המשפטוקרטיה שולטת ביד רמה. כך הרועץ ווייינשטיין הפך בעצם לראש הממשלה בפועל. זאב, אתה מציע לחוקק חוק שיסדיר מינויים פוליטיים ויאפשר סוף סוף משילות שלא קיימת בממשלות נתניהו. אבל מי מנע במשך כל שנות שלטונו של נתניהו לחוקק חוקים דומים כדי לקדם המשילות, כדי להחזיר הדמוקרטיה שנשדדה על ידי בג"ץ והמשפטוקרטיה ושאר הפקידות השמאלנית? ובכן מי שמנע זאת ועדיין מונע הוא ראש הממשלה עצמו. לכן צודקים אלה המלינים על כך שהליכוד כוחו בפיו אך בפועל דבר לא זז, אלא אם כן זז שמאלה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
דוד איש 1 |
|
|
4 |
|
|
הטענה שמובילה את הרשימה היא שה״סמולנים״ בשירות המדינה מונעים מינויים שהיו מאפשרים לממנים לממש את תפישת עולמם. עם זאת, המציאות דווקא מוכיחה את ההיפך מהנטען. אם הייתי צריך לנחש מי אכל יותר ערבים לארוחת בוקר ולמי תהיה עמדה תקיפה יותר מבין הירש ואלשיך הייתי שם את כספי על האחרון. אתה יודע מה הבונוס? אלשיך גם כנראה מתאים לתפקיד. ההתבכיינות על היועץ המשפטי שמונה על ידי נתניהו בדיוק בגלל עמדותיו הנוחות והלא סמולניות היא מופרכת. ויינשטיין הוא חותמת גומי של נתניהו, רק שבמקרה של הירש הצחנה הייתה רבה מדי וגם כנראה שנתניהו נהנה (ואולי רצה) לראות את ארדן סובל. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלטע קאקער |
|
|
5 |
|
|
תחשבו: 20+ שרים, כל אחד הבטיח הרים וגבעות לציבור שלו, לרוב ההפך המוחלט של הבטחות השרים האחרים. איך כל אחד יממש את מלוא השטויות שפיזר לפני הבחירות, ומה המינויים הפוליטיים יעזרו?
ומה יהיה על תהליכים כלכליים שדורשים יותר מ-3 שנים לביצועם? הוצאה לפועל של רפורמה בחינוך לוקחת 7-8 שנים, שרים מתחלפים כל 3, וכך מערכות החינוך, הבריאות, בניית תשתיות נהרסות במקום להיבנות עם תכנון ארוך טווח.
המערכת היחידה שלא ניזקת היא זו ששמה קצוץ על כל הפוליטיקאים בחסות שר הביטחון וראש הממשלה, נחשו מי? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אחד העם |
|
|
איתמר לוין
המינוי של סגן ראש השב"כ למפכ"ל המשטרה הוא מוצלח ביותר - בתנאי שיוכל לעמוד באתגר של מעבר מגוף שהחשאיות היא לחם חוקו, לגוף חשוף שחייב להיות אמין בכל מאת האחוזים
|
|
|
|
|
|
יואב יצחק
המאבק החשוב ביותר בימים אלה לא התמקד רק על תפקיד מפכ"ל המשטרה, אלא בשאלה: מי ישלוט באגף החקירות במשטרה מוזס פעל באמצעות ידיעות אחרונות לקידום ניצב יורם הלוי למפכ"ל באחרונה הוא פעל למינויו לסגן מפכ"ל ולאחראי לאגף החקירות נתניהו, שחושש מתפירת תיקים ומחקירות מוזמנות נגדו ונגד רעייתו, פועל להדיפת השפעתו ההרסנית של מוזס
|
|
|
|
|
|
יואב יצחק
הדרמה הגדולה שאירעה מאחורי הקלעים: סגן ראש השב"כ (ר') שראה עצמו מועמד ראוי ורציני לתפקיד ראש השב"כ הסכים לקבל על עצמו את תפקיד המפכ"ל רק לאחר שקיבל התחייבות שלטונית מנתניהו: מינויו למפכ"ל לא יחסום דרכו להציג בעוד שלוש שנים את מועמדותו לתפקיד ראש השב"כ מינויו למפכ"ל מחייב עתה את הסגן השני לשוב מחופשה לשירות השב"כ
|
|
|
|
|
|
איציק וולף
ר', נשוי ואב לשבעה ילדים, כיהן בעשר השנים האחרונות בארבעה תפקידים המקבילים לאלוף השר לביטחון פנים יביא את המינוי לאישור הממשלה בכפוף לאישור ועדת טירקל
|
|
|
|
|
|
יואב יצחק
ההעדפה למנותו נובעת גם מהצרכים הדחופים שנוצרו בתקופה האחרונה: בלימה וטיפול במה שמסתמן כראשיתה של אינתיפאדת אבנים חדשה המיועד לתפקיד נתן את הסכמתו למינוי זה
|
|
|