X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט חייב חברות ביטוח לפצות אדם שנפגע ממערבל בטון בעת פריקת מטענו, בקובעו שמדובר בתאונת דרכים
▪  ▪  ▪
כלי רכב לכל דבר

אדם נפגע ממשאית אשפה, ממערבל בטון, מרכב גרר וכדומה. האם זו תאונת דרכים? האם מבטח החובה של הרכב הפוגע חייב לפצות את הנפגע? התשובה לכאורה ברורה, שהרי משאית היא רכב, ופגיעה מרכב משמעה תאונת דרכים.
אלא שהחוק - חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים - אינו עולה תמיד בקנה אחד עם השכל הישר. החוק מונה שפע של חריגים וחזקות (הנחות מוצא) שמערימים קשיים לא-פשוטים בבירור השאלה אם אירוע תאונתי מסוים על הכביש בא בגדר תאונת דרכים כמובנה בחוק. כלומר: האם אדם שנפגע בגופו כתוצאה מאירוע שכזה, זכאי לפיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע.
החוק קובע, שיש לצאת מנקודת הנחה לפיה אירוע תאונתי שמתרחש תוך כדי פריקה וטעינה של מטען, אינו תאונת דרכים. בגלל קביעה זו מתעוררות לעיתים בעיות במקרים של תאונות שמעורבים בהן רכבים המשלבים כמה ייעודים, דוגמת מערבלי בטון, משאיות לפינוי אשפה, רכבי גרר וכיוצא באלה. מאחר שעצם השימוש ברכבים אלה כולל בחובו פעולה של פריקה וטעינה (יציקת בטון, העלאה והורדה של רכבים נגררים, העמסת אשפה ועוד), הרי שבמקרים של תאונות שבהן אנשים נפגעים בגופם מאותם רכבים, חברות הביטוח מסרבות לעיתים לפצות את הנפגעים בטענה שאין המדובר בתאונות דרכים.
מקרה שהוכרע באחרונה (29.7.15) בבית משפט השלום חדרה ממחיש את הסוגיה. התובע נפגע בגופו ממשאית שעליה הורכבה משאבת בטון. כאשר דרש פיצויים מהנהג ומגדל והראל, שביטחו את המשאית, טענו חברות הביטוח שהפגיעה אירעה תוך כדי פריקה וטעינה של המשאית, ולכן לא מדובר בתאונת דרכים. על כן הנפגע נותר ללא פיצוי.
הנפגע לא הסכים עם עמדת המבטחות ופנה לבית המשפט, אשר חייב את חברות הביטוח לפצות את הנפגע. בית המשפט הזכיר לחברות הביטוח את שאולי נשתכח מהן. השופטת הדסה אסיף הפנתה את המבטחות לפסיקה המושרשת היטב של בית המשפט העליון, שקבע לא אחת, כי במקרים בהם מדובר בתאונות המערבות רכבים דו-תכליתיים שאחת מפעולותיהם היא פריקה וטעינה של משאות, בדרך כלל לא ייעשה שימוש בחריג והנפגעים יפוצו מכוח החוק.
בכך בית המשפט נוטה להרחיב את מעגל הנפגעים שלא מוצדק למנוע מהם פיצוי. במקרה שנדון בחדרה נמצא, כי הרכב הפוגע מילא, ככל מערבל בטון שמשולב במשאית, שתי תכליות בסיסיות: האחת תעבורתית, והשנייה - ערבול, העמסה ויציקה של בטון, ושתכליות אלה אינהרנטיות לרכב לפי ייעודו. לכן לא הייתה כל הצדקה להחריג את התאונה מגדר תאונות דרכים רגילות.
בעוד חברות הביטוח תדיר מנסות את מזלן לפי שיטת מצליח ולעיתים מסרבות לשלם, מומלץ למי שנפגע בתאונה ממשאית ונדחה בטענה מלאכותית כזו או אחרת, לברר היטב את זכויותיו, ובמקרים המתאימים לפנות לערכאות.

הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בדיני נזיקין, ביטוח ומשפחה.
תאריך:  30/09/2015   |   עודכן:  01/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הדסה אסיף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצוק בבטון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדינת אליטות
אהרון שחר  |  30/09/15 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
אחרי פרסום דבריו של אהוד ברק על ישיבת ממשלה בה דנו באפשרות תקיפה באירן, הצנזורה השיבה בהצטנעות, שהדברים אינם חדשים וכבר פורסמו בעבר. אינני זוכר את הפרסומים מן העבר, אבל לא דומות הדלפות לא מזוהות לדברים שאומר בקולו שר, שהשתתף באותה ישיבה
אהרון שחר
ריכוז מתומצת של עיקרי התובנות שלי עד כה, מוגש לאנושות כתרומה ללא תמורה    חלק שישי סיכום חוקי הטבע
יצחק מאיר
בַּסֻּכֹּ֥ת תֵּשְׁב֖וּ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים כָּל-הָֽאֶזְרָח֙ בְּיִשְׂרָאֵ֔ל יֵשְׁב֖וּ בַּסֻּכֹּֽת. לְמַעַן֘ יֵדְע֣וּ דֹרֹֽתֵיכֶם֒ כִּ֣י בַסֻּכּ֗וֹת הוֹשַׁ֙בְתִּי֙ אֶת-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בְּהוֹצִיאִ֥י אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲנִ֖י ה' אֱלֹהֵיכֶֽם (ויקרא כ"ג,מ"ב-מ"ג)
עידן יוסף
השבתת שירות הרכבות הקלות בירושלים נובעת מהתנהלות חסרת אחריות של הנהלת סיטיפס בצירוף חבל ארוך אותו היא מקבלת ממשרד התחבורה, והכל על-חשבון הציבור שנפגע
ארווין קליין
יום יום, בנוסעי לעבודה בת"א אני רואה אותו עומד ליד הרמזור    איש קטן, רזה וחיוור מאוד, הוא עובר בין המכוניות מקבץ נדבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il