X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנדרטת הזיכרון לחללי אסון השריפה בכרמל. איש לא לקח אחריות [צילום: פלאש 90]
גלגול האחריות בישראל הפך למגפה
בעסקים ובפוליטיקה רבים התמחו בגלגול אחריות ובהעמדת פנים תמימות. בסיפור פולקסוואגן המנכ"ל הודח מיד בלי מעשיות ותוך נטילת אחריות

סיכון מוסרי (Moral Hazard) הוא מצב בו פרט או ארגון אשר איננו נושא באחריות לסיכון אליו הוא חשוף, עלול להגביר את מידת חשיפתו לאותו סיכון, במידה וכתוצאה מכך הוא נהנה מתועלת או רווחה גדולים יותר. שוק הביטוח בנוי על האופן שבו אדם שעוסק בספורט אקסטרים או נהג צעיר לדוגמה משלמים פרמיית סיכון מרתיעה במקרה של אירוע ביטוח, וזאת על-מנת למנוע מהם לקיחת סיכונים מיותרים.
בעיית הסיכון המוסרי קיימת בצורה בולטת בשוק הכלכלי של חברות ציבוריות, שבו מנהלים ודירקטורים עלולים לקחת סיכונים לא מחושבים בכספי משקיעים, להעלים מידע ועד חבירה לעסקות שוחד על-מנת לנסות להרוויח אישית בונוסים על מכירות המהווים מרכיב בחבילת השכר שלהם. כאשר מנהלים אלו יידעו שגם במקרה והאמת תצא לאור, הם לא ישלמו אישית בכספם ובמשרתם, תיאבון לקיחת הסיכונים יגדל ויגדל.
דירקטוריון תאגיד הרכב הענק הגרמני, פולסוואגן, פיטר זה עתה את מנכ"ל התאגיד כאשר נחשפה תרמית ענק לגבי זיוף נתוני פליטת מזהמים מרכבי החברה, על-מנת שניתן יהיה למכור דגמים שלה בארצות הברית. מניות החברה איבדו שליש מערכן בשוק (כ-25 מייארד אירו) ומנכ"ל החברה, למרות ששילש את מכירות החברה בשמונה שנים פוטר. מנגנון השוק העניש את החברה, וזאת מימשה את הסיכון המוסרי לגבי נושאי המשרה האחראים.
מנגנון השכר והעונש בישראל לעומת זאת מעוות. בישראל הסתבך בנק לאומי בסיוע ללקוחות בהעלמת מס מהרשויות האמריקניות באמצעות חברות הבת, וסניפיו שלו בשוויץ וארה"ב. אף אחד ממנהליו לא פוטר, למרות הקנס הכבד שהוטל על תאגיד ישראלי אי-פעם, בשיעור של חצי מיליארד דולר. גליה מאור ואיתן רף שהיו בעת הפרשה מראשי הבנק פרשו לגמלאות בינתיים, והבנק עושה ככל יכולתו על-מנת ששערה מראש בכיריו לא תיפול, והם לא יצטרכו חלילה להחזיר את בונוסי הענק שקיבלו בעקיפין, גם כתוצאה מאותן פעולות מושחתות. את הקנסות הם בלאו הכי יכולים לגלגל על הלקוחות או לפטר עובדים, במיוחד שמדובר בשוק דאופוליסטי בו מחזיקים בנק לאומי ובנק הפועלים 60% מהאשראי הבנקאי בישראל.
באירופה ובארצות הברית השוק והמשקיעים מענישים, ומנגנון השכר והעונש עובד ומרתיע מלקיחת סיכונים לא מחושבים. בישראל כנראה שלא. בדומה לזה, הסיכון המוסרי גם במערכות הפוליטיות בישראל לא מתממש. לדוגמה, באסון הכרמל שגבה את חייהם של 44 סוהרים ולוחמי אש, לא מומשה אחריות אישית על-אף נושא משרה. מבקר המדינה דאז, מיכה לינדרשטראוס, הטיל אחריות אישית מיוחדת על שר הפנים, אלי ישי, ועל שר האוצר, יובל שטייניץ. איש מהם לא לקח אחריות. ראש הממשלה דאז והיום, בנימין נתניהו, "שהיה הראשון לזהות את גודל האירוע", לא לקח אחריות, ולא הטיל אחריות על-אף אחד מבכיריו, כנראה משיקולים פוליטיים וקואליציוניים.
כל יום כיפור שחולף שמזכיר גם את הנוראה במלחמות ישראל, ואיתה את הניסיון הנואל של ממשלת גולדה מאיר לגלגל את האחריות למחדל לדרג הצבאי. ביפן מתפטרים שרים על-רקע האשמה בשחיתויות. בגרמניה שר ההגנה נאלץ לפרוש מכל תפקידיו הציבוריים אחרי שהתברר שחלקים נכבדים בעבודת הדוקטורט שלו הועתקו ללא ציון מקור ביבליוגרפי.
בישראל 2015, מתבצעות עבירות מס בידי הגורמים הפיננסים הבכירים ביותר ורשלנות פושעת בידי הפוליטיקאים, אבל איש לא לוקח אחריות או מטיל אחריות, ובמיוחד לא המנהיגים העסקיים או הפוליטיים. הסיכון המוסרי במצב עניינים כזה רק הולך וגודל, וכל מנהל / מנכ"ל / פוליטיקאי יוכל להסתכן יותר ויותר אם בלקיחת סיכונים פיננסים, ואם בהתעלמות מנתונים, כאשר הוא לא משלם "פרמיית סיכון" ואין מנגנון שכר ועונש משפטי או ציבורי שיחייב להתנהל אותו אחרת.

הכותב הוא דוקטורנט לאתיקה, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה.
תאריך:  06/10/2015   |   עודכן:  06/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלגול האחריות בישראל הפך למגפה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
יו"כ היה העיתוי של חוסר אחריות
אהרון אלשלג  |  6/10/15 15:20
2
הכל הפך למגיפה
אהרון שחר  |  6/10/15 15:41
3
גלגול אחריות ? חדש ?
אני1  |  6/10/15 15:53
4
תגובה
קורא  |  6/10/15 15:58
5
תגובה
קורא  |  6/10/15 15:58
6
אי לקיחת אחריות היא אסון
ד"ר אלי קצמן  |  6/10/15 16:04
7
הפוליטיקאים בורחים מאחריות
רחל בן טובים  |  6/10/15 16:10
8
נכון
שמ  |  6/10/15 17:02
9
בישראל יש בעיית מנהיגות קשה
צבי הופמן  |  6/10/15 18:54
 
- אין כיום מנהיג רציני בישראל
אחד שמסכים  |  7/10/15 14:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירה כהן
קבוצת רופאים יפנים עמלה במשך עשר שנים על יצירת רחם מלאכותי, שיחליף את הרחם האנושי. למרות שהרעיון המהפכני טרם נוסה על בני אדם, עצם המחשבה על כך, מזעזעת את אמות הספים שלי. מילא רחם, אך היכן הרחמים?
ישראל רוזנבלט
תעשיית השקרים הפלשתינית לא נחה ואינה מסתפקת רק בהפצת השקר העתיק (מיסודו של אל-חוסייני) בדבר "אל-אקצה בסכנה", אלא קוראת להעניק הגנה בינ"ל לפלשתינים. גם אלה שדוקרים לצורך "הגנה עצמית"    הזועק לעזרה הוא דווקא אבו-מאזן, שרק לאחרונה שפך דלק לתבערה בנאום "הרגליים המטונפות של היהודים"
יעקב שטרכר
בעולם העסקים לא מקובל ששני גופים בעלי קשרי מסחר המתעמתים בערכאות חוזרים וממשיכים בקשרים כתמול שלשום, כאילו לא קרה דבר. מדינת ישראל לעומת זאת מתנהגת כנחותה. יש לשנות את הסגנון
רבקה שפק ליסק
עד מתי תמשיך המנהיגות הפלשתינית לאטום את אוזניה לסיבלם של הפליטים, ותסרב להגיע לפשרה שתסיים את סכסוך הדמים המיותר של יהודים ופלשתינים? ערפאת דחה הצעה לפתרון הסכסוך ב-2000 ואבו-מאזן דחה שתי הצעות - את הצעת אולמרט מ-2008 ואת הצעת אובמה-קרי מ-2014
רפאל בוכניק
די אם נזכיר את אירוע פציעת הילד הפלשתיני בשבת האחרונה שקיבלה באחת כותרות ענק בעולם, כאילו מתנחל ירה במתכוון בילד על-מנת להורגו. עלילה זו הוטמעה בתקשורת הבינ"ל ונחרתה כעובדה מוצקה. סביר שמציאות זו תמשיך להיות נחלתנו כל עוד הספקטרום התקשורתי בשפה הערבית נשלט לחלוטין ע"י אויבנו, בהעדר כל יכולת מקבילה בצד שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il