X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה קורה כאשר חברה מקבלת פיצוי במסגרת הסכם פשרה המשנה את תנאיה של עסקה מקורית? במקרה של לוקסמבורג פמול קבע ביהמ"ש העליון, כי סכום זה אינו חייב במס נפרד
▪  ▪  ▪
[צילום: ישראל מלובני]

חברה חתמה על הסכם, אשר לא יצא לפועל במלואו, ועקב כך נערך בין הצדדים לאחר שנים הסכם פשרה. האם הסכם הפשרה המאוחר מהווה אירוע מס חדש, או שהוא חלק מאירוע המס של ההסכם המקורי?
סוגיה זו נדונה בעניין פמול (ע"א 1381/13). בית המשפט העליון קבע, כי הסכם הפשרה אינו מהווה אירוע מס חדש, אלא הוא חלק מאירוע המס שאירע עם חתימת ההסכם המקורי, ויש להביאו בחשבון לצורך חישוב רווח ההון לפי החוזה בהסכם הראשוני בניכוי הסכום אשר שולם כפיצוי בהסכם הפשרה.
לוקסמבורג פמול מכרה במאי 1998 לחברת לימא דלתא את פעילותה בתחום הייצור, לרבות ציוד, מוניטין וידע. במסגרת פרה-רולינג שביקשה לוקסמבורג, אישר פשמ"ג ביוני 1999 את בקשת לוקסמבורג לגבי ייחוס התמורה לציוד המוחשי, המוניטין והידע שמכרה, וקבע כי חישוב המס הסופי הנוגע למכירת הציוד המוחשי, ייערך לאחר השלמת ההשקעה במפעל.
הניכוי, המחלוקת והפשרה
בדוח רווח הון שהגישה לוקסמבורג לשנת המס 1998, היא ניכתה 15 מיליון שקל כנגד התמורה שהתקבלה בעד מכירת הנכסים, בטענה שהתמורה בעד הנכסים המוחשיים, כללה בנוסף למכונות והציוד גם התחייבות של לוקסמבורג להשלים את המפעל על חשבונה בסכום זה, באשר נכון למועד הגשת הדוח טרם מומשה התחייבות זו. לוקסמבורג ציינה, כי הניכוי נעשה בהתאם להסדר המס, וכי כאשר תסתיים ההשקעה במפעל, יוגש דיווח מתקן בגין רווח ההון שצמח ללוקסמבורג מהמכירה. הפשמ"ג הכיר בניכוי זה.
לפני שהשלימה לוקסמבורג את התחייבותה להשלמת המפעל, ירד מחיר החומר בשווקים העולמיים באופן דרמטי, והתברר כי ייצורו על-ידי דלתא אינו משתלם. לנוכח עובדה זו, התגלעו מחלוקות בין הצדדים. בשנת 2000 הוקפאה הפעילות במפעל, לפני סיום ההשקעה שנדרשה להשלמתו.
על-רקע כישלון המיזם המשותף וטענות דאו כלפי לוקסמבורג להפרת הסכם המיזם המשותף, נחתם במרס 2003 הסכם פשרה, לפיו לוקסמבורג תשלם לדאו 7.5 מיליון דולר בגין הרכיבים הבאים: 1.3 מיליון דולר עבור מניות דלתא שיועברו ללוקסמבורג מדאו, 3.2 מיליון דולר בגין המחאת הלוואת בעלים, שנתנה דאו עבור דלתא ללוקסמבורג, ו-3 מיליון דולר בגין אי-השלמת המפעל על-ידי לוקסמבורג.
עם החתימה על הסכם הפשרה הגישה לוקסמבורג דוח רווח הון, בו נתנה ביטוי לעובדה שלא הושלמה בניית המפעל ולכך שנאלצה לשלם לדאו 3 מיליון דולר בגין אי-השלמתו.
טענתו העיקרית של פשמ"ג הייתה, כי ללוקסמבורג כלל לא הייתה התחייבות להשלמת המפעל, ולכן לא היה מקום לנכות 15 מיליון שקל מתמורת המכירה מלכתחילה. לחלופין טען פקיד השומה, כי גם אם כללה התמורה בעד הנכסים המוחשיים התחייבות של לוקסמבורג להשלמת המפעל, ההתחייבות בוטלה בשנת 2000, עם הקפאת היצור במפעל, ולכן כבר בשנה זו היה על לוקסמבורג לבטל את ההפרשה ולדווח עליה כרווח הון.
מתי לרשום את הרווח
המחלוקת מתמקדת במועד בו הייתה לוקסמבורג צריכה לבטל את ההפרשה ולזקוף אותה כרווח הון: האם בשנת 2000, במועד הקפאת הייצור במפעל, כטענת פשמ"ג, או בשנת 2003, עם החתימה על הסכם הפשרה כטענת לוקסמבורג. קבלת עמדת פשמ"ג משמעה, כי לוקסמבורג לא תוכל לנכות את הסכום של 3 מיליון דולר שהתחייבה לשלם לדאו במסגרת הסכם הפשרה בשנת 2003, כנגד רווח ההון שצמח לה עם ביטול ההפרשה בשנת 2000, כדרישת פשמ"ג, ולכל היותר תוכל לנכות סכום זה כנגד הכנסה הונית ככל שהייתה לה בשנת 2003 או לאחר מכן.
מאידך-גיסא, קבלת עמדת לוקסמבורג, לפיה רק עם החתימה על הסכם הפשרה היה עליה לדווח על ההפרשה כרווח הון, משמעה שרווח ההון שנוצר לה עם ביטול ההפרשה בשנת 2003, מתקזז למעשה עם הסכום שהתחייבה לשלם באותה שנה במסגרת הסכם הפשרה. לשיטה זו, יש לחשב את רווח ההון שנצמח על-פי הסכם המכר, תוך הפחתת הסכום של 3 מיליון דולר מסכום התמורה.
בית המשפט קבע, כי יש להכריע לטובת לוקסמבורג משתי סיבות עיקריות ומצטברות:
  • הסדר המס: בין לוקסמבורג לפקיד השומה נעשה הסדר מס שנתן תוקף לקיומה של התחייבות לוקסמבורג להשלמת המפעל, ואיפשר למעשה את דחיית הדיווח על הרווח שנוצר בגין המכירה.
  • הסכם הפשרה: פקיד השומה לא טען באופן מלא ולא הוכיח, כי סכום ההשבה או הפיצוי שנקבע בהסכם הפשרה עם דאו, נקבע באופן מלאכותי או באופן שאינו משקף את המהות האמיתית של התשלום לדאו.
ולבסוף, ולא אחרון בחשיבותו, באספקלריה של גביית מס אמת, הכף נוטה לעמדתה של לוקסמבורג, דאו שילמה מראש במסגרת הסכם המיזם המשותף תמורה בסכום כולל של 23,625,000 דולר מתוכם 19.5 מיליון דולר בגין הנכסים המוחשיים, כנגד התחייבותה של לוקסמבורג להשלים את המפעל בסכום שהעורך בשעתו ב-15 מיליון שקל. משלא הושקע סכום זה, תבעה דאו וקיבלה במסגרת הסכם הפשרה השבה או פיצוי בגין אי-השלמת ההשקעה במפעל.
בית המשפט דחה את טענת פשמ"ג לפיה מדובר בשתי עסקות נפרדות - הסכם המכר והסכם הפשרה. הוא קבע, כי מדובר בשני הסכמים המשלימים זה את זה כהסכם אחד.

תאריך:  11/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רמי אריה /  "
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יצחק איתן (פרנלדס), עו"ד ארתור בלאייר
כספי ביטוח אינם חלק מהעיזבון, אלא מופנים למי שהמבוטח קבע כמוטבים. לעיתים יכול הנפטר להותיר לחלק מקרוביו הפתעות בלתי נעימות בתחום זה
איתמר לוין
במקום לדווח בצורה מלאה על ההמלצות בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות, בחר מוטי גילת לשקר לקוראיו: להעלים המלצות מרכזיות, לסרס את משמעותן של אחרות ולהציג את כולן כ"ניצחון לוועד הפרקליטים"
איתמר לוין
גל הטרור הנוכחי אינו קשור לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אלא לעלילה כאילו ישראל פוגעת בהר-הבית. המאבק בו מחייב פגיעה קשה ותמידית במסיתים, חיסול של המחבלים ומסע הסברה בינלאומי מקיף
מנחם רהט
לפני 60 שנה בדיוק, 59 שנה לפני הקמת דאעש ו-33 שנה לפני הקמת אל-קאעידה, היטיב לנבא ד"ר עזריאל קרליבך, עורכו המיתולוגי ומייסדו של מעריב, את מזימות העולם האיסלאמיסטי שלא השתנו במאומה מאז
יובל ברנדשטטר
בעקבות המהומות של החודשים האחרונים, החליט ראש הממשלה לאסור על הגעת סמלי-שלטון יהודיים להר. במקביל, נאסרה הגישה להר של סמלי-שלטון מוסלמיים, כלומר הח"כים הערבים, שכל הוויתם היא ערעור המדינה היהודית. טוב מאוד. עכשיו יש ללכת עוד צעד אחד, ולחלן את ההר מבית מקדש דתי לבית מקדש חילוני, הפתוח לכל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il