X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוות הדעת של אליעזר גולדברג נותנת לנציבת הביקורת יותר סמכויות מכפי שהיו לה עד עתה, ואף מוסיפה לפרקליטים ביקורת נוספת בדמות גוף ייעודי במשרד המשפטים
▪  ▪  ▪
גרסטל. יהיה חוק [צילום: יוסי זליגר]

ארגון הפרקליטים מיהר להוציא הודעה לפיה חוות הדעת של אליעזר גולדברג היא הישג עבורו: לא ניתן המודל הנוכחי של נציבות הביקורת, התלונות יוסדרו בחוק ויהיו במקרים מצומצמים. יו"ר הארגון, לימור פלד, אף טענה שחוות הדעת קובעת שהנציבות פעלה ללא בסיס חוקי, והשתלחה בצורה בוטה בנציבה הילה גרסטל.
אפשר רק לקוות, שבעבודתם היום-יומית הפרקליטים קוראים בצורה מעמיקה יותר, מבינים בצורה טובה יותר ומתבטאים בצורה מדויקת יותר. מה שפלד אומרת לא כתוב בחוות הדעת וגם לא נרמז בה, ומה שהארגון אומר הוא במקרה הטוב הוצאת דברים מהקשרם. בשורה התחתונה, חוות הדעת של גולדברג היא ניצחון מוחלט לגרסטל ותבוסה מוחלטת לפלד (מה שכנראה מסביר את התגובה הגסה שלה).
אחרי כל הרקע והציטוטים שב-23 עמודי חוות הדעת, אנחנו נשארים עם ההמלצות המרכזיות הבאות:
  • גוף הביקורת יעוגן בחקיקה. הפרקליטים התנגדו לכך בכל תוקף, וזו הסיבה היחידה לכך שהוא לא עוגן בחוק. המלחמה שלהם נגד הנציבות הייתה מבחינה זאת ירייה ברגל: כעת, אם תאומץ חוות הדעת, זה יהיה חוק והם לא יוכלו להתנגד לביקורת או לפעול נגדה.
  • תהיה ביקורת פרטנית. הפרקליטים רצו שהנציבות לא תוכל בשום מקרה לבדוק תלונות נגד פרקליטים בודדים. גולדברג קבע: הנציבות תוכל לבחון תלונות בעלות חשיבות ציבורית - והיא זו שתחליט, לבדה, מהי אותה חשיבות ציבורית. סביר להניח שגרסטל ממילא לא התכוונה לבזבז זמן ומשאבים על תלונות סרק ועל זוטי דברים.
  • ניתן יהיה לבדוק תלונות על הליכים תלויים ועומדים. נכון, ככלל לא ייבדקו תלונות כאלו - אבל לגרסטל יהיה שיקול דעת בלעדי להחליט מתי לחרוג מן הכלל ובלבד שתנמק את שיקוליה.
  • ישתנה המודל של הנציבות. זה לא אומר הרבה. נכון להיום, כפי שאומר גולדברג, זהו יצור כלאיים שבין ביקורת פנימית לבין ביקורת חיצונית. החוק שהוא מציע יגדיר במדויק את אופיה, תפקידיה וסמכויותיה של הנציבות. לא עושה רושם שזה ישנה בצורה משמעותית את עבודתה.
  • תוקם יחידת ביקורת פנימית נפרדת על הפרקליטות. זהו רעיון מקורי של גולדברג, שלא עמד עד עתה על סדר היום. הפרקליטים לא רצו את הנציבות וטענו שיש עליהם מספיק ביקורת - ועכשיו, אם תאומץ חוות הדעת, הם יקבלו גם את הנציבות וגם יחידת ביקורת ייעודית שתעסוק בפרקליטות כגוף.
  • הביקורת תוחל על היועץ המשפטי לממשלה. יהודה וינשטיין דאג להוציא את עצמו מתחולת הביקורת, מנימוקים ממש לא ברורים. גולדברג קובע: אין שום סיבה שמי שעומד בראש המערכת ומשתתף אישית בהחלטות החשובות ביותר לא יהיה נתון לביקורת.
  • יינקטו צעדים להקטין את הסכנה של שימוש לרעה בנציבות. אלו צעדים חשובים וחיוניים, ויש אף מקום להוסיף עליהם. במקביל יש לזכור, שאם הפרקליטים אכן נתונים כבר כיום לפיקוח נרחב כפי שהם טוענים - הרי שממילא יכול כל מאן דהוא לאיים עליהם בתלונה למבקר המדינה, למבקר משרד המשפטים או ללשכת עורכי הדין.
בשורה התחתונה: אם לזה ארגון הפרקליטים קורא "הישג" - לא ברור כיצד הוא מגדיר "כישלון".

תאריך:  08/10/2015   |   עודכן:  08/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצחון מוחלט לגרסטל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר ממשיך לחפף
ע  |  8/10/15 11:43
2
כתבת היטב
אורי פ  |  8/10/15 12:06
3
גרסטל הדבר הכי טוב שקרה לנו
מ.ל.   |  8/10/15 14:13
4
אני שמח להמלצתו של השופט
צורי  |  8/10/15 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
ממליץ לעגן בחוק את נציבות הביקורת ולהחיל אותה גם על היועץ המשפטי לממשלה    מציע שהנציב יבדוק רק תלונות פרטניות להן יש חשיבות ציבורית - כאשר הוא שיקבע האם יש חשיבות כזאת
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי בירושלים הורה לשופטת התעבורה לדון מחדש בעניינו של נאשם, אותו הרשיעה למרות שלא הקריאה לו את כתב האישום כנדרש בחוק
איתמר לוין
מכתב גלוי לשופט בדימוס אליעזר גולדברג, ערב פרסום המלצותיו בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות ובעיקר בנוגע לשאלת קיומה של ביקורת פרטנית
איתמר לוין
סגן נשיא המחוזי בירושלים: המדינה העזה לבקש מאסר בפועל למי שחלקו בעבירה היה קטן משל נאשם שנדון לעבודות שירות - ולכן לא התחשבתי כלל בעמדתה
איתמר לוין
סכסוכים בין תושבי אריאל מגיעים לפתרונות מוסכמים בעידודו הנמרץ של השופט אילן בן-דור. הבעיה היא שהדיונים לוקחים זמן רב, בין היתר משום שבאולם שלו נרשמת בפרוטוקול כל מילה, פשוטו כמשמעו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il