X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מבריאת העצים אנו למדים על חשיבותה של הדרך - שלפעמים אינה נופלת מזו של המטרה. במציאות הארצית, הדרך מלווה בקשיים שלא פעם מסתירים את היעד
▪  ▪  ▪
פרי או עושה פרי? [צילום: youtube]

בכיתה ד' אמרה לי המורה לחשבון משפט שנחרת בזכרוני: "לא חשובה רק התוצאה, אלא גם הדרך". המורה בדקה מבחן שבו הצגתי תשובה נכונה אך ללא הדרך לפתרון. לא הבנתי אז מדוע הדרך חשובה; הרי במבחן התוצאה עמדתי והגעתי ליעד, אז מה זה משנה איך הגעתי אליה? שנים חלפו. בגרתי ולימים גם הבנתי את התשובה, אולם מכיוון שונה לחלוטין.
בפרשת בראשית מתוארת בריאת העולם במהלך שישה ימים, שבכל אחד מהם נבראים חלקים אחרים בבריאה: האור, הים, היבשה, הצמחים, החיות והאדם. ביום השלישי, שבו נאמר פעמיים "כי טוב", נבראו הצמחים: "תדשא הארץ דשא, עשב מזריע זרע, עץ עושה פרי למינו, אשר זרעו בו על הארץ". הקב"ה מצווה את האדמה להצמיח דשא, עשב ועצי פרי והיא אכן עושה כן: "ותוצא הארץ דשא, עשב מזריע זרע למינהו, ועץ עושה פרי אשר זרעו בו".
אלא שמבט מדוקדק יראה, כי ישנו הבדל בין הציווי לנעשה בפועל. הקב"ה מצווה את האדמה להוציא עץ פרי עושה פרי, אבל האדמה הצמיחה עץ עושה פרי. הקב"ה מצווה להצמיח עץ שגם הוא עצמו, כלומר הגזע, הענפים והעלים הם בעלי טעם כמו זה של הפרי. הארץ חטאה, "פספסה" והצמיחה עץ רגיל שעושה פרי.
הראי"ה קוק מבאר את הדברים ומסביר, כי טעם נטיעת העץ הוא הפרי שהוא מצמיח. כלומר העץ הוא האמצעי - הדרך, ואילו הפרי הוא היעד. הציווי האלוקי ביקש לשוות גם לעץ טעם של פרי, ובכך להפוך את העולם למקום שבו גם לתהליך יש תחושה והרגשה של מטרה.
אדם שמתחיל מסע ארוך וקשה ולאחר קילומטרים רבים מגיע ליעדו, בוודאי הוא חש תחושה טובה וסיפוק אדיר. הסיפוק איננו מבטל את הקושי שהיה לו מהדרך הקשה והארוכה. מן הסתם היו גם לא מעט פעמים בהן הוא כמעט והתייאש. בעולם של "עץ פרי עושה פרי", אדם שהולך במסע מפרך היה מקבל כוח ואומץ מהדרך שהייתה הופכת קלה יותר ואולי אף מהנה.
הדרך והמטרה נמצאות בכל שלבי החיים שלנו - לימודים, עבודה, זוגיות והתפתחות אישית. אנו מסמנים לעצמנו מטרה שברצוננו להגיע אליה, יעד אותו אנו מבקשים לכבוש ומתחילים במסע. כמה אושר ושמחה היו יכולים להיות מנת חלקנו לו לדרך היה טעם כטעם הפרי. היינו עושים את העבודה בשמחה ובהתלהבות ועם הרבה מוטיבציה.
לצערנו הארץ, כלומר הארציות, גרמה לכך שהציווי לא בוצע במלואו ואנו חיים במציאות חסרה שבה הדרך למטרה מלווה בקשיים ובאתגרים שלא פעם מקשים ומסתירים את המטרה והיעד. דווקא משום כך המורה לחשבון צדקה. הדרך חשובה, אך לא רק כדי למצוא שגיאות, אלא גם כדי ליהנות ממנה ולהפיק את המרב מהדרך שגם בה לעיתים מסתתר לו טעם הפרי.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא הוא ר"מ בישיבת בני עקיבא אלקנה.
תאריך:  09/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
הרב יהושע גרינשטיין
משה הולך לעולמו - ומלמד את בני ישראל שכל אחד נושא באחריות למעשיו-שלו. אותו לקח צריך ללוות אותנו גם במעבר מראש השנה ליום הכיפורים
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
ערב הכניסה לארץ מטיל משה רבינו על כל יחיד מישראל את המשימה לשמור על התורה כדי להבטיח את הישרדותו של העם בארצו
הרב צחי להמן
פרשת מקרא ביכורים מלמדת אותנו בדיעבד מה היה כוחה של צעקת בני ישראל אל ה' מתוך שעבוד מצרים. את הלקח הזה צריך ללמוד כל מנהיג
הרב יאיר בינשטוק
המלחמות האמיתיות אינן נגמרות; אלו הן "מלחמה לדור דור". אבל הידיעה שמדובר במלחמותיו של הבורא, היא הסוד לנצח בהן
רשימות נוספות
"ידינו לא שפכו"  /  הרב שאול ברוכי
שבתי צבי ועזרא שיינברג  /  הרב אלישע קנוהל
דוגמה אישית  /  הרב אלישע אבינר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il