X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כספי ביטוח אינם חלק מהעיזבון, אלא מופנים למי שהמבוטח קבע כמוטבים. לעיתים יכול הנפטר להותיר לחלק מקרוביו הפתעות בלתי נעימות בתחום זה
▪  ▪  ▪
אליהו. המנוח היה היוזם [צילום: פלאש 90]

עם פטירתו של אדם עובר עזבונו ליורשיו. אם השאיר צוואה, מתחלק הרכוש לפי הוראותיה, ובאין צוואה יחולקו הנכסים בין קרובי המת לפי חוק הירושה. ומה לגבי כספי ביטוח? נכסים שבדרך כלל נותרים לאחר מותו של אדם הם נדל"ן, מכוניות, תכשיטים, כספים, ניירות ערך, חסכונות, כספי ביטוח. רבים רגילים לחשוב שנכסי ביטוח אינם שונים מנכסים אחרים.
אולם, החוק רואה את הדברים באופן שונה. חוק הירושה קובע שכספים שיש לשלם כתוצאה ממותו של מבוטח (ביטוח חיים, למשל) או לאחר פטירתו של עמית בקרן פנסיה או חבר בקופת גמל, אינם נכללים בעיזבון. פירוש הדבר שהיורשים אינם זכאים לקבל אותם כחלק מהירושה, ואלה הולכים ל"מוטב" - מי שנקבע על-ידי המבוטח, במעמד עשיית הביטוח או ההצטרפות לקרן הפנסיה, כאדם שיקבל את הכספים במקרה של מוות. קביעה שכזו נעשית במסמך ההצטרפות לביטוח והיא נקראת "הוראת מוטבים".
מבוטח רשאי לקבוע כל מוטב שמתחשק לו: קרוב, חבר, שותף, בת זוג. הבעיה היא שלא תמיד מבוטחים זוכרים לעדכן את הוראות המוטבים. לדוגמה: אדם קובע את אשתו כמוטבת בביטוח החיים שלו. כעבור עשור בני הזוג מתגרשים והגבר נישא בשנית. בעיה נפוצה מתעוררת כאשר המבוטח אינו דואג לשנות את הוראת המוטבים ולמחוק מהפוליסה את גרושתו.
הוראת המוטבים ניתנת, כאמור, בהתחלה - בעת עשיית הביטוח או תחילת החברות בקרן הפנסיה. אך לא מדובר בחתונה קתולית, ואפשר לשנות את ההוראה בכל עת באמצעות הודעת עידכון או שינוי לחברת הביטוח. לעתים במקרה שלנפטר היו ביטוח חיים או קופות גמל, על המבטחת לשלם מאות אלפים ואף מיליוני שקלים, ובמות המבוטח כספים אלה מיועדים למי שנקבע על-ידו כמוטב. שוב - על-פי החוק כספים אלה מיועדים למוטבים, ולא ליורשים.
כפי שנאמר בתחילת הדברים, רבים סוברים בטעות שכספי ביטוח מהווים חלק מעזבונו של אדם ולכן מתחלקים, לאחר מותו, כמו כל רכוש אחר - בהתאם לצוואה או לחוק הירושה. לכן לא מעטים המקרים שבהם יורשים מגלים לתדהמתם כי כספי ביטוח של קרוביהם מיועדים למעשה, בהתאם להוראות המוטבים, לאנשים אחרים. אז פורצים קרבות ירושה מרים סביב תגמולי ביטוח. מקרה שהוכרע בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב מדגים זאת היטב.
יוסף (שם בדוי) היה נשוי בשנית, כאשר לו שלושה ילדים מנישואיו הראשונים. באחד הימים חש יוסף ברע, הובהל לבית החולים ושם אובחן כסובל מלוקמיה חריפה. הוא אושפז וזמן קצר לאחר מכן נפטר. לאחר מותו הופתעו ילדיו מנישואיו הראשונים לגלות שכמה ימים לפני שנפטר, אלמנתו ובנה החתימו את יוסף, בחדרו בבית החולים, על הוראת מוטבים חדשה בפוליסות ביטוח, בקופות ההשתלמות ובקופות הגמל. הוראת מוטבים חדשה זו נישלה את ילדי יוסף מנישואיו הראשונים לחלוטין, והפכה את האלמנה למוטבת היחידה.
הילדים מיהרו לעתור לבית המשפט לענייני משפחה בדרישה שיבטל את הוראת המוטבים האחרונה ויקבע שהשינוי נעדר כל תוקף. בתביעתם טענו, כי השינוי נעשה כאשר אביהם לא היה בדעה צלולה, וכי מחמת מחלתו לא היה כשיר לחתום על המסמכים. כל זאת, הדגישו, שעה שהאלמנה ובנה פעלו בדרכי עורמה ותחבולה כדי לשכנע את יוסף לשנות את המוטבים, תוך שהפעילו עליו השפעה בלתי הוגנת.
אלא שהתביעה כשלה. לאחר שנשמעו עדים רבים הגיע השופט יחזקאל אליהו למסקנה, שהילדים לא הביאו מספיק ראיות כדי להצדיק ביטול של הוראת המוטבים. עם כל הרצון הטוב, אין די בעובדה שיוסף היה חולה בלוקמיה סופנית, חלש, תשוש ומבולבל, הסביר השופט. היה על ילדיו להוכיח, כי במועד החתימה על הוראת המוטבים החדשה היה מצבו כזה, שכלל לא אפשר לו להבין משמעותה של הפעולה לשינוי מוטבים.
בית המשפט העיר שאמנם הוטל ספק בכשירותו של יוסף, אך בנסיבות העניין מדובר בספק שלא די בו, והילדים לא הביאו מספיק ראיות כדי לבסס על ספק זה ביטול של הוראת המוטבים. בהתחשב בנסיבות, מצופה היה שהילדים יגישו חוות דעת רפואית שתתמוך בטענותיהם לעניין אי-כשירותו של יוסף ותגרום לאותו ספק להפוך לראיות ממשיות. אלא שחוות דעת שכזו לא הוגשה. בית המשפט גם דחה הטענה להשפעה בלתי הוגנת מצד האלמנה, והתרשם שהיוזמה לשינוי הוראת המוטבים הייתה של המנוח דווקא.

תמ"ש 24621-12-09
הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בדיני משפחה, ביטוח ונזיקין
תאריך:  11/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוטב כך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ירשתם דירה? אתם חייבים לקרוא
יוסף האוסף  |  13/10/15 15:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
במקום לדווח בצורה מלאה על ההמלצות בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות, בחר מוטי גילת לשקר לקוראיו: להעלים המלצות מרכזיות, לסרס את משמעותן של אחרות ולהציג את כולן כ"ניצחון לוועד הפרקליטים"
איתמר לוין
גל הטרור הנוכחי אינו קשור לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אלא לעלילה כאילו ישראל פוגעת בהר-הבית. המאבק בו מחייב פגיעה קשה ותמידית במסיתים, חיסול של המחבלים ומסע הסברה בינלאומי מקיף
מנחם רהט
לפני 60 שנה בדיוק, 59 שנה לפני הקמת דאעש ו-33 שנה לפני הקמת אל-קאעידה, היטיב לנבא ד"ר עזריאל קרליבך, עורכו המיתולוגי ומייסדו של מעריב, את מזימות העולם האיסלאמיסטי שלא השתנו במאומה מאז
יובל ברנדשטטר
בעקבות המהומות של החודשים האחרונים, החליט ראש הממשלה לאסור על הגעת סמלי-שלטון יהודיים להר. במקביל, נאסרה הגישה להר של סמלי-שלטון מוסלמיים, כלומר הח"כים הערבים, שכל הוויתם היא ערעור המדינה היהודית. טוב מאוד. עכשיו יש ללכת עוד צעד אחד, ולחלן את ההר מבית מקדש דתי לבית מקדש חילוני, הפתוח לכל
נחמן פביאן
המשבר בסוריה משמש לנשיא הרוסי כלי ייחודי להחזיר את נוכחות ארצו במזרח התיכון לממדיה בעבר ולבססה. פוטין שואף להשיב את רוסיה למעמדה כמעצמה, ועיניו מופנות גם לירדן, למצרים ולמדינות נוספות במרחב. נשיא סוריה בשאר אסד משמש כלי משחק נוח בשחמט של פוטין, המצהיר מעל במות בינלאומיות כי בכוונתו של המשטר הסורי למנוע את נפילת אזרחיו לידיהם של דאעש ושל המורדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il