X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חמשת הסיפורים הפותחים את התורה מלמדים על חולשות אנושיות עתיקות יומין, איתן גם אנחנו מתמודדים
▪  ▪  ▪
מגדל בבל [ציורו של פיטר ברויגל האב]

אחת מאבני היסוד של עולם החינוך היהודי היא סיפורי הבריאה וראשית האנושות. אנו מתחנכים על סיפורים אלו מגיל צעיר ומחנכים עליהם את הדורות הבאים. אך בחינת הפרטים עלולה להעלות את המסקנה, כי אנו מתחנכים ומחנכים על סיפורים בעייתיים למדי.
אדם הראשון לא עמד באיסור היחיד שהוטל עליו; בנו הבכור, ילוד האישה הראשון, רוצח את אחיו היחידי; העולם כולו חטא והוכחד במבול; בני נֹח לא למדו מלקח הצלתם ופרשת נח מסתיימת בסיפור הטירוף האנושי של מגדל בבל ועוד. האם אלה הדברים שבהם צריך בורא עולם לפתוח את דברו לאנושות? האם קריאת סיפורים אלה תביא לקרבת אלוקים ולדבקות בתורה? מה חוכמה ראתה היהדות המתגאה בספר הספרים לפתוח דברה בסדרת סיפורים שכזו? כדי לענות, ננתח בקצרה את חמשת הסיפורים שהוזכרו לעיל.
כמה אנחנו קטנים
הסיפור הראשון הוא סיפור גן העדן, שבו אדם הראשון מלמד אותנו כמה אנו, בני המין האנושי, קטנים. האדם חי בגן עדן כפשוטו ואין לו צורך במאמץ כלשהו. הוא נדרש להתמודדות אחת בלבד: לא לאכול מעץ הדעת. האדם אינו מצליח בהתמודדות. ברובד עמוק יותר זהו הסיפור שלנו. כולנו, כמו האדם הראשון, בעלי יצר סקרנות עצום ויכולות מוגבלות מאוד בהתמודדות עם איסורים. סיפור זה פותח את התורה כיוון שזו ראשית הלימוד עד כמה כוחו של האדם מוגבל. תגובת ה' בסיפור זה היא עונשים כפולים לכל המשתתפים בחטא.
הסיפור השני הוא סיפורם של קין והבל. תחילתו של הסיפור באי-קבלת מנחתו של קין, אך ההמשך סתום: "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל בל אחיו ויהרגהו". מה אמר קין להבל ומדוע הרג אותו? ברור שאי-קבלת מנחתו על-ידי האל עוררה את קנאתו של קין, אך סיבת הרציחה מובאת רק במדרש (בראשית רבה כ"ב, ז'). דעה אחת שם טוענת, שמדובר בוויכוח על טריטוריה. דעה שנייה גורסת, כי היה שם ויכוח על דת, והשלישית טוענת - על נשים. מאז ומעולם היו אלה הנושאים שהובילו למלחמות ולמאבקים, ונראה שהתורה רצתה לחשוף בפנינו עוד מאפיינים התנהגותיים בולטים של האנושות. לכן ברור כמה חשוב היה לפתוח את התורה גם בסיפור זה. תגובת ה' בסיפור זה היא גירוש קין והפיכת חייו לחיי נדודים שמוות בסופם.
סיבות מוכרות היטב
סיפור המבול הוא הסיפור השלישי והוא נפתח בסוף פרשת בראשית: "ויהי כי החל האדם לרוב על פני האדמה ובנות יולדו להם. ויראו בני האלוהים את בנות האדם עי טובות הנה, ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו... הנפילים היו בארץ בימים ההם, וגם אחרי כן אחרי כן אשר יבואו בני האלוהים אל בנות האדם... וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ... ויאמר ה' אמחה את האדם".
לא צריך להעמיק בקריאה כדי לראות את מוקד החטא. המילה "בנות" מופיעה בקטע שלוש פעמים, ופעם נוספת המילה "נשים". העולם, בעיקר הגברי, גילה את יכולתו להשתמש בכוחו ("בני האלוהים", "הנפילים") כדי לספק את תאוותיו. המדרשים (בראשית רבה כ"ו, ב') מרחיבים ומבטאים את השחיתות המוסרית של העולם כולו, ואפילו של החיות. עָצמת התגובה האלוקית היא החרבה מוחלטת של העולם בשל איבוד הגבולות המוסריים. בכך ישנו תמרור אזהרה רם ונישא לעולם לדורותיו.
מאבק ירושה
הסיפור הרביעי עוסק בהתנהגות בני נֹח היוצאים מן התיבה: "ויחל נח איש האדמה ויטע כרם, וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה. וירא חם אבי כנען את ערוות אביו ויגד לשני אחיו בחוץ... וייקץ נח מיינו ויידע את אשר עשה לו בנו הקטן. ויאמר ארור כנען, עבד עבדים יהיה לאחיו".
לשון הכתוב סתומה ואינה מבארת מדוע ראויים היו חם וכנען לקללת עולמים על שראו את ערוות הסב שגילו לפחות 601 שנים? איזו הנאה הייתה להם מכך? מסבירים חז"ל (סנהדרין ע', ע"א) שמדובר לא בראייה סתמית. לפי דעה אחת "ריבעו", ולדעה אחרת "סירסו". לא ברור מדוע עושים זאת כנען וחם, בעיקר על-רקע העובדה ששניהם ראו בעיניהם את עונש המבול. וכי לא הבינו את סיבתו של המבול ואת המסר שלו?
רש"י מסביר שהחשש ממתמודד נוסף על ירושת העולם הוביל למעשה הנפשע. אכן, לעתים אין מקום בנפשנו להכיל אנשים נוספים, להתחלק ברכושנו גם אם רב הוא, וכאן גם חשיבותו של סיפור "קטן" זה בסדרת סיפורי בראשית. אם יושם לב, בפועל חטא חם באותו חטא שבגללו בא המבול. כלומר, דרך חטא זה מלמדת אותנו התורה על תופעה נוספת באישיותנו והיא הקושי ללמוד ולהפנים. ה' לא מגיב בעצמו בסיפור זה אלא נח הוא זה שמקלל את כנען קללת עולם.
הסיפור החמישי הוא סיפורו של מגדל בבל. פירושים רבים ניתנו לסיפור זה שהמשותף לרוב הסיפורים הוא הדגשת גאוות האנושות עד כדי אמונה שיהיה אפשר להילחם בה' או להגן על העולם מפניו. סופו של הסיפור הוא הורדת ראשם של המתגאים ובלילתם עד שאפילו את עצמם הם לא יכלו לבטא: "אשר לא ישמעו איש שפת רעהו".
חמישה סיפורים פותחים את התורה, וכמידת איכותם מידת כיעורם. כל תכונות האדם השליליות מתגלות בסדרת סיפורים זו. יוצא אם כן, שסיפורי בראשית הם סדנה להתמודדות אנושית. בחר ה' לפתוח את תורתו בסדרה חדה ועוצמתית של סיפורים, בהם מצד אחד התגלה האדם בחולשותיו, ומנגד מגלה ה' את עצמו בתגובותיו החריפות לחולשות אלה, כאומר: "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי" (קהלת רבה ז').

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, במכללות אורות וגבעת וושינגטון, ורב ביכ"נ באריאל.
תאריך:  16/10/2015   |   עודכן:  18/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טבע אנושי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כמה נשים היו לקיין והבל?
אהרון שחר  |  16/10/15 13:46
2
מאמר נפלא. .. ל"ת
יוסף הצדיק. ..  |  19/10/15 18:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב מאיר מימון
מבריאת העצים אנו למדים על חשיבותה של הדרך - שלפעמים אינה נופלת מזו של המטרה. במציאות הארצית, הדרך מלווה בקשיים שלא פעם מסתירים את היעד
הרב יובל שרלו
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
הרב יהושע גרינשטיין
משה הולך לעולמו - ומלמד את בני ישראל שכל אחד נושא באחריות למעשיו-שלו. אותו לקח צריך ללוות אותנו גם במעבר מראש השנה ליום הכיפורים
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
ערב הכניסה לארץ מטיל משה רבינו על כל יחיד מישראל את המשימה לשמור על התורה כדי להבטיח את הישרדותו של העם בארצו
הרב צחי להמן
פרשת מקרא ביכורים מלמדת אותנו בדיעבד מה היה כוחה של צעקת בני ישראל אל ה' מתוך שעבוד מצרים. את הלקח הזה צריך ללמוד כל מנהיג
רשימות נוספות
מלחמת החיים   /  הרב יאיר בינשטוק
"ידינו לא שפכו"  /  הרב שאול ברוכי
שבתי צבי ועזרא שיינברג  /  הרב אלישע קנוהל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il