X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועץ המשפטי לממשלה הפך למנכ"ל המדינה בעיקר משום שאין חוק הקובע את סמכויותיו ודרכי עבודתו. את המצב הבלתי-סביר הזה יש לשנות, והנה גם כמה הצעות לכללי היסוד של החוק הדרוש
▪  ▪  ▪
הבסיס: לפצל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הנה נתון שקראתי השבוע והצליח להפתיע אותי: סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה מופיעות ב-140 חוקים. שוב: 140 חוקים. אבל איזה חוק אין? - חוק שיגדיר את מעמדו וסמכויותיו של היועץ עצמו. הללו מבוססים כבר למעלה מיובל על המלצות של ועדות, על פסיקה של בית המשפט העליון ועל הנחיות של היועץ עצמו. חקיקה - אין.
במילים אחרות: במידה רבה, היועצים המשפטיים לדורותיהם הם שקבעו מה מותר להם (ולא מה אסור להם), מי כפוף להם (כולם), מתי מותר לחלוק עליהם (אף פעם) ומה עושים אם לא מסכימים איתם (כן מסכימים). ראו למשל את המסמך המצורף כאן: הנחיה של היועץ המשפטי הקובעת את מעמד-העל של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, שכולם כפופים לו.
כך נוצר המצב הנוכחי, בו היועצים המשפטיים הם השליטים האמיתיים של השירות הציבורי. יכול להיות שהפוליטיקאים משתמשים בייעוץ המשפטי כתירוץ למחדלים שלהם עצמם, אם כי הרושם הוא שיש יותר מקרים בהם הייעוץ המשפטי אכן מונע דברים מאשר מקדם אותם. ולכך יש להוסיף את הבעיה שהיא אולי שורש כל הרע: היותו של היועץ המשפטי לממשלה גם ראש התביעה - מה שיוצר מאזן אימה חד-צדדי בינו לבין נבחרי הציבור.
לקבוע כללי יסוד מחייבים
הפתרון הוא לשנות את זה מן היסוד - על-ידי חקיקת חוק היועץ המשפטי לממשלה. אין שום נימוק הגיוני לכך שב-67 שנותיה של המדינה נחקקו חוקים המסדירים את פעילותם של כל הרגולטורים - פרט לזה של החשוב מכולם. אין שום נימוק הגיוני לכך שבשנת 2015 התפקיד המרכזי הזה יפעל על בסיס בליל של מסמכים בלתי סדורים שנכתבו לאורך עשרות שנים.
את החוק הזה צריכים להכין מומחים חיצוניים ולא משרד המשפטים, מסיבות ברורות מאליהן. הרי לא ייתכן להפקיד את מי שהחוק יחול עליו - ומן הסתם אמור להגביל אותו - על מלאכת הכנתו של החוק. יש מספיק עורכי דין טובים שיכולים לעשות את העבודה. הממשלה צריכה לקבוע את עקרונותיו הבסיסיים של החוק, לשכור שלושה עורכי דין מהמגזר הפרטי, לתת להם את כל החומר הקיים, להסמיך אותם לשמוע את מי שירצו ולקצוב להם שנה להכנת החוק.
החשוב ביותר הוא לקבוע מראש את עקרונות היסוד של חוק היועץ המשפטי ולהבהיר למנסחיו שהוא חייב לכלול אותם ולעמוד בהם. הגישה הבסיסית צריכה להיות איזון בין תפקידו החיוני של היועץ המשפטי בהבטחת תקינות פעילות השלטון ומניעת פוליטיזציה פסולה, לבין הכרה במעמדו של הדרג הנבחר במשטר דמוקרטי. להלן עקרונות יסוד אלו, לעניות דעתי.
פיצול, תקנות ועצמאות
  • היועץ המשפטי לממשלה עוסק בייעוץ ובחקיקה. פרקליט המדינה הוא ראש התביעה הכללית והממונה על ייצוג המדינה בערכאות. השניים מצויים במעמד שווה וכפופים מינהלתית לשר המשפטים. הממשלה תמנה שלושה שופטים בדימוס של בית המשפט העליון, שכל אחד מהם יופקד על הכרעה בחילוקי דעות בין היועץ לפרקליט בתחום ספציפי (אזרחי, פלילי ומינהלי-חוקתי).
  • חוות דעתם של היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו היא הפרשנות המוסמכת מבחינת כל הגופים הציבוריים. אם גוף ציבורי יחליט שלא לפעול לפיהם, יהיה עליו להצטייד בחוות דעת נגדית המצדיקה את עמדתו והוא לא יקבל ייצוג משפטי מפרקליטות המדינה.
  • תוקם ועדת חריגים, בה יהיו חברים נציג של פרקליטות המדינה ושני נציגי ציבור (שופט בדימוס ומנכ"ל משרד ממשלתי לשעבר), אשר תוכל לאשר לגוף ציבורי או לנבחר ציבור לשכור על חשבון המדינה עורך דין פרטי שייצג אותם, במקרה של חילוקי דעות עם היועץ המשפטי. במקרים שלא יאושרו, יהיה על הגוף/הנבחר להחליט האם לאמץ את עמדת היועץ או לייצג את עצמו על חשבונו, תוך שהפרקליטות מציגה את העמדה המנוגדת של היועץ.
  • היועצים המשפטיים הם עורכי דינם של הנבחרים והפקידים הנזקקים לשירותיהם, על כל המשתמע מכך. לצד חובתם הברורה לשמירת החוק והמינהל התקין, יש להם גם חובת נאמנות וסודיות ללקוחותיהם הספציפיים. ייתכן שלשכת עורכי הדין תצטרך לתת את דעתה על קביעת כללים אתיים שיענו על צרכים אלו, העלולים להיות נוגדים.
  • היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והיועצים המשפטיים של הגופים הציבוריים יתמנו לקדנציה אחת בת חמש שנים. כיום היועץ המשפטי מתמנה לשבע שנים - כמו נשיא המדינה ויותר מהרמטכ"ל, המפכ"ל ונגיד בנק ישראל. אין סיבה לחריגה שכזו. הממשלה תמנה את היועץ המשפטי ופרקליט המדינה מבין שלושה מועמדים שתציג לה ועדת איתור ציבורית.
  • לצד היועץ המשפטי לממשלה ימונה משנה בכיר, שיהיה ממלא מקומו הקבוע של היועץ. גם הוא ימונה בידי הממשלה, באותה צורה בה מתמנים היועץ המשפטי ופרקליט המדינה.
  • פרטי עבודתם וסמכויותיהם של היועץ המשפטי ושל פרקליט המדינה יוסדרו בתקנות שיקבע שר המשפטים באישורה של ועדת חוקה, חוק ומשפט. ההנחיות הקיימות יישארו בתוקף לתקופת מעבר של שלוש שנים, שעד סיומה הן יעודכנו או יאושררו.
  • על-מנת להבטיח את עצמאותם של היועצים המשפטיים, ייקבעו נהלים מיוחדים לאישור תקציביהם, בדומה לתקציב משרד מבקר המדינה: הם יאושרו בידי הכנסת על-פי הצעותיהם של היועצים המשפטיים. במקרים של חילוקי דעות מהותיים, תועבר המחלוקת להכרעת בורר שימונה בידי נשיא בית המשפט העליון. היועצים המשפטיים לבדם יקבעו את צוותי לשכותיהם, שוב - בדומה למבקר המדינה. זאת, פרט למשנים ליועץ המשפטי לממשלה, אשר ימונו בידי שר המשפטים מבין שלושה מועמדים שתציג לו ועדת איתור.
  • תקציבה של הפרקליטות יישאר חלק מתקציב משרד המשפטים. עם זאת, תקציב לשכתו של פרקליט המדינה (כולל המשנים לפרקליט וכן ראש מח"ש והסניגור הציבורי הארצי) ייקבעו כמו תקציביהם של היועצים המשפטיים. שר המשפטים ימנה את המשנים, ראש מח"ש והסניגור הארצי מבין שלושה מועמדים שתציג לו ועדת איתור.

תאריך:  16/10/2015   |   עודכן:  16/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש: חוק היועץ המשפטי
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
יכול להיות שזה מקרי
אהרון שחר  |  16/10/15 12:30
 
- אהרון שחר הצדק עמך. ל"ת
צורי  |  17/10/15 10:52
2
מומלץ לחפש בגוגל את "חוק האבן"
אקטואלי  |  16/10/15 13:05
3
כח מוחלט
חרד  |  16/10/15 13:28
4
אני תומך בכל לב בחוק שיעגן
רפי לאופרט  |  16/10/15 13:53
 
- לא די בהפרדה=החוק לעיל נכה100%
ע_הראל  |  18/10/15 15:47
5
הבעיה האמיתית
יוסי מ  |  16/10/15 13:56
 
- עו"ד פישר יכול להיות יועץ מעול
מקס פאואר  |  16/10/15 18:56
 
- היוםכל ר"מ חייב לרצות המשפטנים
ע_הראל  |  18/10/15 16:14
6
מספר הערות והארות
פרשנדתא  |  16/10/15 14:58
7
היועץ אומר מה שביבי מצווה
כנכל  |  16/10/15 15:07
8
צודק בכללי. לא בטוח בכל פרט
מבין  |  16/10/15 15:27
9
העדר חוקה בישראל וחוסר
אורח  |  16/10/15 15:59
10
למה אף עיתון לא כותב על ל"ת
רות דוד שברחה !!?  |  16/10/15 16:30
11
הכנסת נגד בוחריה?
בן שלמה  |  16/10/15 16:39
 
- קל לעקוף את הכנסת ע"י משאל עם!
ע_הראל  |  18/10/15 18:42
12
מי בוחר יועץ משפטי לממשלה?
אורח  |  17/10/15 08:55
13
דרוש גם יועץ שמצית לחוק ל"ת
קשה למצוא  |  17/10/15 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירת יועמ''ש
איתמר לוין
סבור: תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא להבטיח שהממשלה לא תפרוץ את חומת הדין, אך הדין מותיר לממשלה שיקול דעת רחב ויש לאפשר לה לפעול במסגרתו
איתמר לוין
ערוץ 2 חושף חוות דעת שכתב לדור ואשר הוצגה בידי מנדלבליט לוועדת גרוניס, בה יוצא פרקליט המדינה לשעבר נגד וינשטיין בנוגע לחלקו של מנדלבליט בפרשת הרפז
איתמר לוין
כמה מחשבות לקראת סבב המינויים בצמרת המשטרה, בחירת היועץ המשפטי לממשלה, מינוי נציב השב"ס, איוש משרת הממונה על ההגבלים העסקיים והחלפתו הצפויה של מאמן נבחרת הכדורגל. וגם מבט עקרוני על מקומו של בג"ץ בתהליכים אלו
איתמר לוין
מי בעל הבית במדינה? מדוע קצינים במשטרה מרשים לעצמם להתבטא נגד השר? למה ארה"ב לא מגיבה על הפעילות הרוסית בסוריה? למי יש ספק בדבר הצורך בביקורת פרטנית על הפרקליטות? איך יורם טורבוביץ יכול להיות מועמד לתפקיד היועץ המשפטי? ולמה אני צריך לחכות חודשיים לטיפול במכבי?
איתמר לוין
המשנה ליועץ המשפטי לעניינים פליליים וראש המרכז האקדמי פרס מביאים את מספר המועמדים לעשרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il