X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט שוב נדרש לשאלה האם פציעה בזמן טעינת משאית היא תאונת דרכים. הפעם נפסק שהתשובה חיובית
▪  ▪  ▪
[צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

בניגוד לתפישה המקובלת ולאינטואיציה הבסיסית שלנו, לא כל אירוע תאונתי שמתרחש בכביש ומסתיים בפגיעה בגוף, עונה להגדרה של "תאונת דרכים" כפי שמתכוון אליה החוק. בבסיס חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים עומדת תכלית ראויה ביותר: לסייע לנפגעים לקבל פיצוי מהיר ולפשט ככל שניתן את ההליך. אך בצד הרעיון הנעלה, החוק שופע חסרונות לא מבוטלים. הגדול שבהם הוא ההגדרות העמומות והמבלבלות של המונחים המרכזיים ביותר בו: מהי תאונת דרכים ומהו שימוש ברכב מנועי.
החוק תוקן טלאי על טלאי, מ"כוונות טובות" אומנם ובהשפעה של מקרה מורכב כזה או אחר, אך כתוצאה מכך הגדרותיו כיום רוויות סתירות ומזמינות פרשנויות בלתי פוסקות. כאמור, מצב זה גורם לכך שלא כל אירוע בדרכים שנתפס בעיני הדיוטות כתאונת דרכים לכל דבר ועניין, הוא אכן כזה מבחינה משפטית. מכל מקום, חברות הביטוח לעיתים מנצלות בלבול זה ומקשות מאוד על מבוטחים בקבלת פיצויים, בטענה שכלל לא מדובר בתאונות דרכים, לכן אין אירוע ביטוחי ואין חובת פיצוי.
החוק, כאמור, מורכב מאוד ושופע סתירות. לדוגמא: פגיעת גוף במהלך טעינה או פריקה של מטען מקימה "חזקה" (הנחת מוצא) שהאירוע אינו מהווה "שימוש ברכב מנועי", ועל כן אינו עונה להגדרה של תאונת דרכים. חברות הביטוח לעיתים ממהרות לדחות דרישות לפיצויים בטענה שהנזק נגרם אגב פריקה או טעינה, וככזה אינו בא בגדר תאונת דרכים, ונפגעי תאונות מנהלים הליכים משפטיים מייגעים שמתמקדים בעצם השאלה אם תאונה מסוימת אירעה בנסיבות של פריקה וטעינה, אם לאו.
מקרה שהוכרע לאחרונה (9.9.15) בבית משפט השלום באשקלון ממחיש את הבעיה. שם דובר על נהג משאית שנפגע כאשר נסגרה על כף ידו דלת הארגז של אותה משאית. הנהג העמיס חול על המשאית בעזרת טרקטור שהביא לשם כך. לאחר העמסת החול ומשהתחיל בנסיעה גילה, כי דלת הארגז של המשאית לא נטרקה ולא נסגרה הרמטית. הוא ירד מהרכב, החל לנקות את המסילה של הדלת, ניסה לסגור אותה - ובמהלך ביצוע פעולה זו נפגע בידו.
חברת הביטוח דחתה את דרישתו לפיצויים בטענה, כי לא מדובר בתאונת דרכים. זאת, הסבירה, מאחר שהמקרה התרחש בנסיבות של טעינת מטען למשאית (העמסת חול) - והרי חזקה היא, על-פי החוק, שפגיעה במהלך פריקה או טעינה אינה שימוש ברכב מנועי, ולכן אינה תאונת דרכים. פסק הדין התמקד בשאלה אם האירוע התרחש במהלך פריקה וטעינה ובסופו של דבר קיבל את עמדת הנפגע.
השופטת סבין כהן סברה, שאין היגיון בטענתה של חברת הביטוח. אילו אירע הדבר במהלך טעינת החול, אין סיבה שהנהג יסע במשאית - לפני האירוע אך לאחר העמסת החול - כ-40 מטרים ויעצור, הסבירה השופטת. נסיבות האירוע ומנגנון הטעינה של המשאית מלמדים דווקא על כך שהתאונה התרחשה לאחר סיום פעולת הטעינה:
"לאור מנגנון ההעמסה, כפי שמתואר, הרי שלא סביר, כי כחלק מפעולת הטעינה הנהג יבחין בכך שהדלת אינה סגורה היטב. אם היה מבחין בכך, היה הדבר עם סיום הפריקה הקודמת. הנהג אינו צריך לפתוח את הדלת לצורך העמסת הסחורה, פתיחת הדלת אינה מהווה חלק מפעולת העמסת הסחורה וגם בזמן הפריקה, פתיחת הדלת בוודאי אינה נעשית על-ידי הנהג ידנית, אלא מתוך תא הנהג".
נקבע אפוא שהתאונה אירעה לאחר סיום הפעולה של העמסת חול, כאשר הנהג עצר את הרכב וביקש לנקות את החול מהמסילה כדי לטרוק את דלת הארגז, להשלים את הנסיעה בבטחה ולא לסכן את הנוסעים בכביש. לכן נקבע, כי במקרה זה הייתה תאונת דרכים וחברת הביטוח חויבה לפצות את הנפגע בגין נזקיו.

הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בנזיקין, ביטוח ומשפחה.
תאריך:  20/10/2015   |   עודכן:  20/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סבין כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום חול
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כשפלשתיני דורס יהודי
אהרון שחר  |  20/10/15 20:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ראש עיריית ירושלים "מחמם מנועים" לקראת התמודדות אפשרית מול בנימין נתניהו בליכוד בדרך לראשות הממשלה. על-פי גורמים בליכוד, ברקת רואה עצמו כאלטרנטיבה ראוייה לנתניהו ומחכה לעיתוי המתאים להיכנס למשחק הפוליטי
אמציה חן
כל עוד יתמיד צה"ל לאחוז במורשת המייסדים, המקבעת את מעמדו כחובבן, בעוד הדרג המדיני חסר אונים בהשפעתו על המתרחש - זולת בחקיקה מגבילה, וביציקת עמודי בטון לחציצה בין שכונות. משתרשת התחושה כי למצב העגום אין וגם לא יהיה פתרון. על-אף זאת, "תדע כל אם עבריה" כי לידינו עוצמה אדירה, וגם ידע רב שנאגר לאחר הכרעת הטרור ב-/2 שעד היום לא נוצל
עמי דור-און
בעיה חדשה איתה נאלץ העולם המערבי להתמודד היא איום הפעלת טרור גרעיני ורדיולוגי כולל שימוש בפצצות מלוכלכות. אחד הגופים שחקרו את פוטנציאל הסכנות הוא "הפדרציה של המדענים האמריקנים" שהכין נייר עמדה המצביע על מס' מוקדי סכנה של טרור גרעיני
ציפורה בראבי
כל ילד שלישי רעב, כל קשיש חמישי רעב, ובין לבין יש עוד מגזרים רעבים ועלובים    העוני שולט כי הוא הכי חזק    מי יביס אותו? חוגגים היום את יום העוני
רועי אורן
כמו תוכניות נוספות גם "יומן השבוע" משלם את מחיר הניהול הכושל של רשות השידור במהלך השנים    אך אם תוקם רשות חדשה, רעננה, חדה ובועטת אז נוכל להגיד ש"מעז יצא מתוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il