X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חשיפה: המשטרה פתחה בחקירות בעקבות פרסומים של אישי ציבור במדי נאצים מבלי שטרחה להתייעץ עם משרד המשפטים ולשאול האם יש בכלל מקום לחקירה כזאת גורם במשרד המשפטים: המקסימום שבו ניתן להעמיד לדין - בהעלבת עובד ציבור על שטחיות בסיקור התקשורתי ועל אכיפה ביריונית הפוגעת בחופש הביטוי
▪  ▪  ▪
אז מה אם כינו אותך נאצי [צילום: יונתן סינדל/פלאש 90]

סיור במוזאון שבמרכז רבין בתל אביב מסתיים אל מול מיצג שמבקש להמחיש את ההסתה שקדמה לרצח ראש הממשלה. אחד האלמנטים המרכזיים במיצג הזה היא תמונת יצחק רבין במדי קצין אס אס נאצי. בכל מקום שבו מתקיים דיון על הסתה שבה ועולה אותה כרזה כאילו מדובר במקרה המובהק ביותר של הסתה לרצח.
יסלחו לי הקוראים, אבל מדובר בהבל גמור. הטענה שדמותו של רבין במדי אס אס היא הסתה הייתה הבל בימים שקדמו לרצח, והיא נכונה גם כיום, כאשר היא מושמעת בכל מקרה שבו מפרסם מאן דהו תמונת פוטומונטאז' של בכיר כלשהו במערכת הציבורית במדים נאציים. וזה עוד בלי שנזדקק לדיון שנשחק עד דק על מקור אותה כרזה ומי הפיץ אותה.
על-פי סעיף 144ד2 לחוק העונשין, פרסומים מסוג זה - שאינם כוללים קריאה לפעולה באלימות או לפעולת טרור אינם כלולים בחוק למניעת הסתה. הסתה צריכה להיות הסתה למשהו. היא לעולם אינה עומדת לעצמה. במקרים שנדונו בעבר בפרקליטות - דוגמת הספר 'תורת המלך' שבו - בחסות דיון הלכתי כביכול נטען שניתן להרוג ילדים של האויב - נבדקה הנקודה הזאת בדיוק. האם יש בפרסום משום הנעה לפעולה אלימה או לפעולת טרור. אגב, באותו מקרה נקבע על-ידי הפרקליטות שהחשש שדבר שכזה יקרה הוא קטן יחסית ולכן נסגר התיק.
מה יש בהצגת דמות ציבורית כנאצית? הסתה לרצח? גם אם נגיד שבעשרות השנים הראשונות לאחר השואה היה ממש בחשש שהצגת מישהו כנאצי תגרום לניצולי שואה או למי שבני משפחתו נספו בשואה לפגוע בו פיזית. אבל אנחנו כבר ממש לא שם. בעידן שבו מוצג סרטון פארודי על היטלר שמתעצבן על מקומות חניה בתל אביב ועל מה לא בעצם, איש לא מתרגש באמת מהצגת מישהו כנאצי. מקסימום נעלב מעט או הרבה. אבל בטח שאין כאן הנעה לפעולה אקטיבית לפגיעה פיזית. זילות המונח 'נאצי' אינו תופעה חדשה. כבר לפני 20 שנה הופיע ה'סופ נאצי' בתוכנית הטלוויזיה של ג'רי סיינפלד. יהיו מי שינסו למחות על הזילות הזאת, אבל אין מה לעשות - זו כבר עובדה מוגמרת. איש לא מתרגש במיוחד מהצגת מישהו כנאצי.

המשטרה לא טרחה לברר
האם יש מקום לחקירה

אז עם מה נשארנו? עם קריקטורה ילדותית למדי, לא מתוחכמת בעליל. זה הכל. הקריקטורות העלובות הללו חוסות תחת כנפי חופש הביטוי. הדבר הזה ברור לכל מי שעוסק טיפ-טיפה במשפט ובזכויות אזרח.
הוכחה לטענה הזאת קיבלנו השבוע בפסיקת בית המשפט המחוזי שסתר את החלטת בית משפט השלום בתל אביב, ביטל את הארכת מעצרו של חגי עמיר על-אף הדברים הקשים שכתב נגד נשיא המדינה, שכללו ייחול למותו. דברים קשים בהרבה מעוד איזו קריקטורה של איש ציבור במדי אס אס. לטענות המשטרה כי מדובר בהסתה לרצח פשוט לא היה על מה להישען כדי להצדיק אפילו הארכת מעצר של יממה בודדת.
כאן אנחנו מגיעים אל הלהיטות הגדולה מדי של המשטרה לחקור ולעצור אנשים במסגרת חקירות על התבטאויות מעוררות מחלוקת. מסתבר שהמשטרה בכלל לא ניסתה לוודא לפני שהחלה בחקירות ובמעצרים להתייעץ ולבחון האם יש בכלל מקום לפתוח בחקירה שתגביל את זכויות האזרח של הנחקרים.
שאלנו גורמים רשמיים במשרד המשפטים האם מישהו מהמשטרה התייעץ עם המחלקה הייעודית בפרקליטות המדינה, העוסקת בחקירות הנוגעות בחופש הביטוי. "איש לא התייעץ עם הפרקליטות לפני שפתחו בחקירות כאלה לאחרונה", אמרו במשרד המשפטים. "המשטרה עוד ניסתה לבקש מהפרקליטות למצוא עבורה הצדקות למעצר של חגי עמיר, שהיה מיותר כי לא הייתה שום הסתה בדבריו", הוסיפו.
אבל מה לנו כי נלין על המשטרה, שהתגלתה בשנה וחצי האחרונות במלוא עליבותה ומערומיה? אפילו עוד יותר מתמיהה העובדה שהיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע פרגו, פנתה לפרקליטות המדינה בדרישה לפתוח בחקירה נגד גלעד הלפרן, העורך לשעבר בווינט שפרסם את הקריקטורה של נתניהו במדי אס אס. היא הרי אמורה לדעת שמדובר בתלונת שווא משום שאף גורם משפטי ראוי לשמו, בפרקליטות המדינה, לא יאשר חקירה פלילית בנושא הזה.

"מקסימום - העלבת עובד ציבור"

אז מי נשאר לעמוד בפרץ? קודם כל משרד המשפטים. גורמים רשמיים שם ציינו השבוע בתוקף שלא יאשרו פתיחת חקירות פליליות בגין פרסום קריקטורות של אישי ציבור במדי נאצים. "המקסימום שבו ניתן להאשים במקרה כזה הוא על העלבת עובד ציבור", הסבירו. קביעה זו, בתוספת הצהרה שניתנה לפני כחודשיים על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, כי עבירת העלבת עובד ציבור מכוונת לסייע לעובדי הציבור בדרגים הבינוניים והנמוכים ולא לבכירי עובדי הציבור - מביאה לכך שבמקרים של פרסום קריקטורות של עובדי ציבור בכירים במדי נאצים - לא יעמידו לדין באופן עקרוני על העלבת עובד ציבור. קל וחומר כשמדובר בנבחר ציבור שככזה אמור להיות חשוף לביקורת ציבורית גם אם היא נוקבת.
אגב, גם העיתונות אמורה הייתה לעסוק בנושא הזה ביתר מקצועיות ולשאת את דגל חופש הביטוי. אך כאשר מי שנחשבים לפרשנים משפטיים בכירים מתייחסים לקשקושים כמו זה שפרסם גלעד הלפרן כהסתה - מה יגידו אזובי הקיר מבין הצופים, המאזינים והקוראים שאינם יודעי משפט ודין?
אם היה כלי תקשורת שאמור היה להעניק גיבוי להלפרן - זה אתר ווינט שבו הוא עבד. אך מנהלי ועורכי האתר בחרו לפטר את הלפרן. אם היו מנמקים זאת בטענה של הצורך לשמור על אמון הציבור - דיינו. אך בהודעה רשמית שמסרו לאחר הפיטורין נמקו זאת בהסתה: "אתר ynet מגנה כל ניסיון של הסתה ורואה זאת בחומרה רבה. עם היוודע על פרסום התמונה בעמוד הפייסבוק האישי של העובד, הוא זומן לשימוע לאחריו הוחלט על סיום תפקידו באתר", מסרו בתגובה לאחת הידיעות שעסקה בפיטורין.
כאמור, אין ולא הייתה כל הסתה בבדיחה הפרטית הלא מאוד מוצלחת של הלפרן. בהתנהלות של ווינט הייתה גם הייתה בורות, שטחיות וחוסר נאמנות לחופש הביטוי.

תאריך:  30/10/2015   |   עודכן:  31/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז מה אם הוא קרא לך נאצי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
פגיעה בשמו הטוב של מנהיג
אהרון שחר  |  31/10/15 09:12
2
קבלנו הסבר מלומד
אורי פ  |  31/10/15 12:30
3
פלסטינאצים
גדעון להבי  |  31/10/15 13:59
4
המשטרה לא יכלה שלא לחקור
משה, עורך-דין  |  2/11/15 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
רק חלפו עשרים שנה מיום שנרצח ראש הממשלה, יצחק רבין, ובכלי התקשורת נשמע קול של מנהיגת ציבור דתי לאומי, דניאלה ווייס: "קרה הרבה טוב מאז, יצאנו מחוזקים..."
חיים משגב
מותר לשופט עוזי פוגלמן - או לשאר יפי-הנפש בבית המשפט העליון - לחשוב שהליך הריסת ביתו של רוצח אינו מידתי בעיניו, או אינו יעיל, לשיטתו, כדי להרתיע רוצחים אחרים, אבל יש קו שאותו אסור לו לחצות
צבי גיל
קץ למזבחות שווא ולפולחן המוות    הוא, המוות, היה השכן שלי ודלתי הייתה פרוצה. זה לא היה המופתי שרצח את משפחתי
הרב פרופ' נריה גוטל
לוט היה בעל כישורים ואפשרויות להפוך למנהיג, ובשלב מסוים אפילו אנשי סדום מכירים בכך - אך בהיותו נגרר ולא גורר, הוא הופך לדמות פסיבית המגיעה לשפל המדרגה
אברהם פריד (פריצי)
האיש המוזר שגנדי כיהן בממשלתו, שראה צנחנים בריטים משוטטים בירושלים, מאחד את ירושלים עם חומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il