X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בטחונו של אברהם אבינו בכך שעבדו ימצא אישה ליצחק בארם נהריים, הוא שמוביל בסופו של דבר להצלחת השליחות. בטחונו של מנהיג יכול לחולל שינוי
▪  ▪  ▪
אליעזר ורבקה [ציור: ג'יימס טיסו]

ככל שיש יותר שותפים בהתרחשות, כך היא הופכת מורכבת יותר, שכן ניתן להתבונן בה מנקודות מבט רבות ושונות המשקפות את כל אחד מהשותפים. ממילא עולה לה השאלה מה המוקד של ההתרחשות.
במרכז פרשת השבוע מופיע סיפור בו מטיל אברהם על "עבדו זקן ביתו" את השליחות להביא אישה ליצחק מארם נהריים. גם פה מתעוררת השאלה: מהו מוקד הסיפור? במבט ראשון ישנן שתי אפשרויות: או סיפור נאמנותו של העבד, שהוא הדמות המרכזית, או שמא הסיפור הוא הבאת אישה ליצחק - כלומר השליחות שלשמה הוא יצא לדרך. עם זאת, עצם מיקומו של הסיפור בפרקים העוסקים בדמותו של אברהם, מלמד שאברהם הוא מוקד הסיפור, ונשאלת השאלה מדוע. כדי לענות על שאלה זו נעיין בתחילת הסיפור.
אברהם אבינו קורא לעבדו זקן ביתו ומשביע אותו, כי לא יקח אישה ליצחק מבנות הכנעני, אלא ילך לארצו ולמולדתו ויביא לו אישה משם. העבד פונה לאברהם ואומר: "אולי לא תאבה האישה ללכת אחרי אל הארץ הזאת; ההשב אשיב את בנך אל הארץ אשר יצאת משם?". אברהם עונה: "השמר לך פן תשיב את בני שמה".
לעיתים אופן הדיבור מעביר מסר חזק יותר מהתוכן. כשאני קורא את הפסוק הזה, אני שומע את אברהם שואג: "השמר לך פן תשיב את בני שמה!". שאלתו של העבד נוגעת בעצב רגיש אצל אברהם, ולכן הוא עונה בצורה חד-משמעית, כי בשום פנים ואופן לא יעלה על דעתו של העבד להשיב את יצחק לארם נהריים.
אחר כך אברהם ממשיך ואומר: "ה' אלקי השמים אשר לקחני מבית אבי ומארץ מולדתי, ואשר דעבר לי ואשר נשבע לי לאמר: לזרעך אתן את הארץ הזאת, הוא ישלח מלאכו לפניך ולקחת אישה לבני משם. ואם לא תאבה האישה ללכת אחריך - ונקית משבועתי זאת; רק את בני לא תשב שמה".
אמירה זו היא שחוללה את ההתרחשות כולה, והיא גם זו שממלאת את העבד ביטחון שיצליח בדרכו והיא זו שמעצבת את התנהלותו, כפי שהתורה מתארת: "ויַברך הגמלים מחוץ לעיר אל באר המים לעת ערב לעת צאת השואבות. ויאמר: ה' אלקי אדוני אברהם, הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדוני אברהם. הנה אנכי ניצב על עין המים ובנות אנשי העיר יצאת לשאוב מים. והיה הנער[ה] אשר אמר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה - אותה הוכחת לעבדך ליצחק, ובה אדע כי עשית חסד עם אדני".
ישנם פרשנים שסבורים שאמירתו של אברהם הייתה תפילה, וישנם כאלה הסוברים שאמירתו הייתה נבואה. הרשב"ם, לעומת זאת, סובר, כי לא הייתה זאת תפילה וגם לא נבואה, אלא ביטוי של ביטחון ואמונה. לאברהם אבינו היה ברור שהקב"ה לא הביא אותו מארם נהריים והבטיח לו את הארץ כדי שבנו ישוב לארם נהריים.
לפי פירוש זה מוקד הסיפור איננו העבד, וזאת על-אף שהוא דמות מרכזית בהתרחשות. גם יצחק איננו מוקד הסיפור, וזאת על-אף שמטרת כל השליחות היא להביא לו אישה. מוקד הסיפור היא אמונתו ובטחונו של אברהם בהבטחה האלוקית וכוחם המחולל. אמונתו ובטחונו של אברהם הם שעומדים בבסיס כל התנהלותו של העבד, ובזכותם הגיעה רבקה ליצחק מבלי שהוא נדרש לצאת מהארץ.
גם כאשר העבד צריך לשכנע את משפחתה של רבקה להסכים ולשלוח אותה איתו לארץ כנען, בטחונו של העבד שההשגחה היא שזימנה לו את המפגש עם רבקה, הוא שמביא אותם לומר: "מה' יצא הדבר". נמצאנו למדים שהכוח המניע להוביל מהלך ולחולל שינוי, היא אמונתו ובטחונו של המנהיג. זה מה שמניע אנשים ובסופו של דבר יוצר מציאות.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  06/11/2015   |   עודכן:  08/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב פרופ' נריה גוטל
לוט היה בעל כישורים ואפשרויות להפוך למנהיג, ובשלב מסוים אפילו אנשי סדום מכירים בכך - אך בהיותו נגרר ולא גורר, הוא הופך לדמות פסיבית המגיעה לשפל המדרגה
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
הנדודים הנכפים על אברהם אבינו מוציאים ממנו את המיטב - וכך גם עלה בגורלו של עם ישראל בנדודיו בין העמים
הרב ד"ר יוסף פריאל
חמשת הסיפורים הפותחים את התורה מלמדים על חולשות אנושיות עתיקות יומין, איתן גם אנחנו מתמודדים
הרב מאיר מימון
מבריאת העצים אנו למדים על חשיבותה של הדרך - שלפעמים אינה נופלת מזו של המטרה. במציאות הארצית, הדרך מלווה בקשיים שלא פעם מסתירים את היעד
הרב יובל שרלו
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
רשימות נוספות
אחריות אישית  /  הרב יהושע גרינשטיין
קואוצ'ינג לאומי ופרטי  /  הרב ד"ר יהודה אלטשולר
צעקה קטנה  /  הרב צחי להמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il