X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בין חזרתם של פיגועי הדקירה בירושלים לבין הניסיון של החמאס ליטול בעלות על גל הטרור, ישראל צריכה לנקוט כמה צעדים בשני כיוונים: הגברת ההרתעה והרגעת השטח
▪  ▪  ▪
מוצאים את הדרך לעבור

חזרה איטית

השבוע חזרו אירועי הדקירות בירושלים, אחרי כמעט שבועיים של שקט יחסי. הפעם היה מדובר בשני ילדים משועפאט שביצעו פיגוע דקירה בתחנת הרכבת הקלה בשכונת זאב, וגם מחבל מעיסאוויה שניסה לבצע פיגוע דקירה בשער שכם. אירועים אלו התרחשו זמן מה לאחר שמשטרת ירושלים החליטה להסיר את המחסומים שהציבה במזרח העיר. לטענת המשטרה וגורמים ממשרד ראש העיר, אין קשר בין הסרת המחסומים לבין פיגועים אלו.
יכול להיות שהימצאות המחסום לא הייתה מונעת את הפיגועים, מאחר שהמחבלים היו מחפשים דרך בכל מקרה. עם זאת, יש להבין שהמחסום הוא גם גורם מרתיע. הימצאות מחסום מעלה את רמת החשש אצל מחבל פוטנציאלי, כי הוא רואה במו עיניו את המחסום ואת החיילים הנמצאים בו שיכולים לנטרל אותו במידת הצורך. בלית ברירה המציאות כעת מחייבת את החזרת המחסומים למזרח ירושלים, בתקווה שהדבר יעורר חשש בקרב מחבלים וכך אולי יימנע הפיגוע הבא.

לא עניש

פיגוע הדקירה שבוצע בשכונת זאב השבוע בוצע על-ידי שני ילדים, אחד בן 14 והשני בן 11. מבחינה חוקית לא ניתן להעמיד לדין את הילד בן ה-11, משום שחוק העונשין קובע שלא ניתן לשפוט קטין מתחת לגיל 12, ושאין אחריות פלילית למבצע עבירה בגיל זה. בשל זאת, הילד ישוחרר לביתו לאחר שיחלים מפצעיו.
ניתן להגיד שזה די מקומם שילד ששלף סכין במטרה לרצוח, לא ניתן יהיה להעמידו לדין משום שהוא צעיר מדי. במקרה הזה המחוקק קבע גיל מסוים, ואם ירצו לשנותו הרי שאין לדבר סוף, כי ישנה אפשרות שיהיה מחבל צעיר עוד יותר. במקרה הזה צריך להוסיף תיקון לחוק שיתייחס לנושא הטרור, ויקבע שניתן להעמיד לדין כל מחבל בכל גיל. זו יכולה להיות החלטה קשה אך נכונה.

הדלת המסתובבת

בשבועיים האחרונים התרחשו לפחות שני מקרים, בהם מחבלים בחרו להסגיר עצמם לידי הרשות הפלשתינית, כך שקרוב לוודאי שהם לא יוסגרו לידי ישראל. הערכת מערכת הביטחון היא שמחבלים אלו ביצעו זאת, לאור הבנתם שישראל לא תפעל לתפיסתם וכליאתם בשטחה. לדברי גורמי מערכת הביטחון, אין מדובר כאן במדיניות הדלת המסתובבת של האינתיפאדה השנייה, כאשר הרשות הייתה עוצרת את המחבלים לכמה שעות ואז משחררת אותם.
מדיניות זו של הרשות הפלשתינית והיחס למחבלים בבתי הכלא הישראלים, מביאים למעשה לרווח משני הצדדים עבור המחבלים. מעצר בידי מנגנוני הביטחון של הרשות יביא לשחרורם לאחר זמן מה, ובבתי הכלא הישראלים הם יקבלו השכלה וזכויות אחרות. גם כאן נראה, כי הדבר היחיד שיעבוד הוא הרתעה. שלילת זכויות יתר מהמחבלים בכלא הישראלי ופגיעה ברשות הפלשתינית במקרה של חוסר אכיפה, יכולות להביא ללחץ ולהשפעה על מחבלים פוטנציאליים שלא לבצע את מעשיהם.

עיר סודית

השבוע פורסם שישראל מקדמת בניית עיר פלשתינית, דבר שיוסיף אלפי מקומות עבודה, יניע את הכלכלה ואולי אף ירגיע את השטח. עוד נאמר, כי פעילות זו של ישראל נעשית בחשאי. ככל הנראה החשאיות נובעת מהתרעמות אפשרית של גורמים פוליטיים מצד ימין של המפה נגד עזרה זו לרשות הפלשתינית במהלך גל הטרור. עם זאת, פרסום ברבים ובעיקר בעולם של פעילות זו, יכול להעלות את קרנה של ישראל. אם הממשלה תדע להציג בצורה ברורה כיצד היא ממשיכה לעזור לפלשתינים למרות גל הטרור, יכולה להיווצר אהדה מסוימת כאשר ישראל תוצג כצד שמנסה לבנות ולעזור, וגורמי טרור פלשתינים יוצגו כצד שמנסה לפגוע ולהרוס.

החמאס מרים ראש

השבוע נעצרו 24 אנשי חמאס באזור קלקיליה, אשר פעלו לחידוש פעילות החמאס בעיר ובסביבתה והכשירו את הקרקע לפעילות טרור. החמאס הודיע בתגובה שמעצרים אלו לא יצליחו להכשיל את האינתיפאדה, והם רק מגבירים את העקשנות להמשיך בה.
לא ידוע כמה זמן גורמי ביטחון ידעו על התארגנות זו, אולם ניתן להעריך, כי אחת הסיבות למעצר התארגנות זו כעת היה למנוע את הפיכתה למבצעית, דבר שכנראה היה קורה בקרוב לאור גל הטרור הנוכחי. מעבר לכך, אמירה זו של החמאס לא רק מצביעה (שוב) על הקריאה לגל טרור זה "אינתיפאדה", אלא גם על הרצון והכוונה של הארגון לקחת עליו בעלות. הסלמת המצב יכולה אכן להביא לבסוף לבעלות של החמאס על אירועים אלו, דבר שיביא לפיגועי טרור משמעותיים וחזקים יותר.

תאריך:  12/11/2015   |   עודכן:  12/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שגרת טרור
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
להקת המעודדים מעזה
סתם אחד  |  12/11/15 08:56
2
תגובה שהארץ מצנזר
בבר  |  12/11/15 09:41
 
- נו, יש מישהו שעדיין לא יודע
ישראל עם רם  |  12/11/15 13:24
 
- בהנחה שלא יושג שלום
עובדיה הוכמן  |  12/11/15 15:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עופר וולפסון
ההנחיות היו בהכנה מאז שנת 2012    הצרכנים האירופים יראו סימון ברור של כל מוצר שיוצר מעבר לקו הירוק    משרד החוץ: "צביעות בלתי נסבלת"
מיכל חטואל-רדושיצקי
גל הביקורת הנוכחי על מועצת הביטחון של האו"ם לווה בשלוש הצעות לרפורמה במנגנון הווטו. לפיכך, סימן שאלה גדול מעיב על הסיכוי של כל אחת מהרפורמות המוצעות לתת מענה לביקורת על הכשל התפקודי הנמשך של המועצה    וגם: מהן ההשלכות האפשריות על ישראל
מנחם רהט
מעניין מי באמת ממלא בסאגה הכאובה הזו את תפקיד הבריון האמיתי? מערכת המשפט? שר הביטחון?    על הבריון האמיתי שהורס בית כנסת בגבעת זאב    ועל נשיא טַהֲרָני בפיג'מה
אסתר שניאורסון גרי
ד"ר חורחה גרסיה גרנדוס היה נציג גואטמלה שהשתתפה בכל המוסדות שטיפלו בבעיית ארץ-ישראללאחר כ"ט בנובמבר. מסתבר שנוכרי, שאיננו בן הארץ הזאת, איננו יהודי, מסוגל להבין את המצב טוב יותר מאשר אנשים שחיים את הטרור על בסיס יומיומי, ועיניהם טחו מלראות
איציק וולף
שר החינוך, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, תוקף את ראש הממשלה על שטען כי הוא נכון למהלך ישראלי חד-צדדי ביהודה ובשומרון    בנט: צריך לעשות מהלך חד-צדדי - להחיל את הריבונות ביישובים הישראלים ביהודה ובשומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il