X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הייחוד במצווה חשובה זו הוא החיוב לכנס את כל העם כולו, כולל הטף שהם התינוקות, שהיו נאספים בבית המקדש המשמעות של מימוש הערבות ההדדית היא החיוב לכנס את כולם, כולל הטף לישות אחת ולגוף אחד
▪  ▪  ▪
"כל ישראל ערבים זה בזה" [צילום: מיכה בונד-פלאש 90]

השנה ציין עם ישראל בחול-המועד סוכות את מצוות "הקהל" ברוב עם והדרת מלך בכותל המערבי. מדי שבע שנים, בחג הסוכות, מייד אחר תום שנת השמיטה, מגיעה זמנה של מצוות "הקהל".
הייחוד במצווה חשובה זו הוא החיוב לכנס את כל העם כולו, כולל הטף שהם התינוקות, שהיו נאספים בבית המקדש. משה מנהיג העם בתקופת המקרא והמלך בתקופות מאוחרות יותר, היו קוראים מתוך ספר התורה פרשיות אחדות מחומש דברים באוזני כל העם כפי המובא בפסוק: "ויצו משה אותם לאמר מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסוכות... הקהל את העם האנשים והטף... (דברים ל"א, י'-י"ב).
מטרת הכינוס הייתה "למען ישמעו ולמען ילמדו" כדי לשמור את דברי התורה שהוקראו במעמד חשוב זה. השאלה הנשאלת היא מדוע היה צורך להביא את הטף שאינם ברי לימוד וברי הבנה? עונה על-כך הגמרא (חגיגה ג', א') כדי לתת שכר למי שטורח להביאם.
המשמעות של מימוש הערבות ההדדית היא החיוב לכנס את כולם, כולל הטף לישות אחת ולגוף אחד: "למען הקים אותך היום לו לעם והוא יהיה לך לאלוקים... (דברים כ"ט, י"ב).
רעיון הערבות ההדדית קיים בעם ישראל מאז תקופת אבות האומה. אין לך אדם שאינו מכיר את אימרת חז"ל: "כל ישראל ערבין זה בזה" (שבועות ל"ט, ע"א).
המילה ערב מופיעה לראשונה כאשר ניגש יהודה אל אחיו יוסף כדי להציל את בנימין. הוא מטיח בו דברים קשים ותוך כדי דבריו מסביר מדוע הוא מתמסר לעניין זה יותר מכל אחיו: "כי עבדך ערב את הנער" (בראשית מ"ד, ל"ב). לשון הערבות מוזכרת גם קודם-לכן, כאשר שכנע יהודה את אביו יעקב לשלוח עמו את אחיו בנימין: "אנכי אערבנו" (בראשית מ"ג, ט').
ואכן, על-פי דעה אחת בתלמוד (בבא בתרא קע"ג, ע"ב), לומדים את דין הערבות מיהודה. זו ערבות שבה הערב עומד במקומו של הלווה, כאילו הוא עצמו קיבל מהמלווה את הכסף. כך שעיבד את עצמו באורח מוחלט לאחיו כאילו הוא עומד ממש במקומו, עד שהוא מתמסר להצלתו כשם שאדם נלחם להצלת עצמו.
המושג של "כל ישראל ערבים זה בזה", פירושו כל ישראל אחראים זה לזה. אף אדם לא יכול להגיד שחברו עשה משהו וזה לא עניינו. יש לנו אחראיות חברתית על כל האומה. לדוגמה, אם קרה אסון בעם ישראל או קרה תהליך מסוכן שעלול להשפיע לרעה על העם, אין אנו יכולים להגיד שזה באשמת אדם או אוכלוסייה מסוימת, יש לנו אחריות הדדית וכל אחד מאיתנו צריך לעשות בדק בית.
מובא בספר ויקרא: "וכשלו איש באחיו מפני חרב ורדף אין ולא תהיה לכם תקומה לפני אויביכם" (פרק כ"ו, ל"ז). מוסיף על הדברים המדרש (ספרא בחקותי פרשה ב' פרק ז'): "וכשלו איש באחיו אינו אומר איש באחיו אלא איש בעוון אחיו, מלמד שכל ישראל ערבים זה בזה".
אם נשים לב למינוח של המדרש, המדרש אינו אומר ערבים זה לזה. כלומר, אחד לשני. אלא זה בזה אחד בתוך השני. ולכן חטאים של האחד הם החטאים של השני.
עם ישראל אינו רק קבוצה של אנשים פרטיים, אלא ישות עצמית שיש לה אחריות, משקל וייעוד, במידה ומישהו חוטא הייעוד הכללי של כולם מופסד, ועל-כן על כל אחד ואחד באחריותו לדאוג שזה לא יקרה.
הערבות ההדדית הינה בסיס קיומו של עם ישראל והיא גם חוסנו. אם כל אחד ואחת מאיתנו ישתדל לשמור על אהבה ואחווה אמיתית בינינו, אהבת חינם. או אז נזכה לגאולה האמיתית והשלימה.

תאריך:  12/11/2015   |   עודכן:  12/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הדרת נשים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצוות הקהל כביטוי למושג ערבות הדדית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חמש הערות על סערת מירי רגב: מה באמת חמור, מדוע מחפשים את רגב, למה סיפור הג'ובים חסר משמעות, איזו דרישה חסרת יסוד העלתה רגב ומה אומרים המשפטנים על הפוליטיקאים
יוני בן-מנחם
שלטונות ירדן הטילו איפול על חקירת האירוע שבו ירה קצין ירדני למוות בכמה אזרחים זרים בתוך בסיס צבאי סמוך לרבת-עמון. ירדן חוששת שדאעש הצליח להסתנן למנגנוני הביטחון שלה ולגייס תומכים בו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - כליון עיניים, הוצאה, הצערה, חסין ומונעים
ראובן לייב
לדברי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, לא הצליחו עד היום שתי המפלגות המתמודדות לנשיאות למצוא מישהו שההמונים באמת ירצו לנהור אחריו
ראובן דינור
ערבוב הולכי הרגל ברוכבי האופניים יוצרים אנדרלמוסיה וסכנות נפשות של ממש להולכי הרגל החשופים לסילוני האופניים שדוהרים בסמוך אליהם. התחושה היא שכפסע בין רוכב האופניים לפוסע רגלית לתאונה קשה שסופה מי ישורינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il