X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניגודי העניינים של השרים

עצם העניין

שאלותיהם של השרים בסוגיית ניגוד העניינים ובעיקר המגבלות שהטילה עליהם דינה זילבר, מביאות אותנו למחוזות האבסורד ומונעות מהדרג הנבחר למלא כראוי את תפקידו
▪  ▪  ▪
בשביל זה נבחרתם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

יש לי רעיון: שר האוצר לא יוכל לעסוק בנושאי מיסים, כי גם הוא משלם אותם. שר הביטחון לא יוכל לעסוק בענייני צה"ל אם אחד מבני משפחתו נמצא בשירות פעיל. ואם במקרה שני קרובי ממשלה יהיו שרים - יהיה אסור לכל אחד מהם להצביע בענייני משרדו של האחר.
נשמע אבסורד? ודאי, אבל זו בדיוק המציאות. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר - השליטה האמיתית בקריית בן-גוריון - אסרה על שר החקלאות, אורי אריאל, לעסוק בענף ההטלה, משום שלאחותו ולגיסו יש מכסת הטלה פרטית. היא גם אסרה על שר האוצר, משה כחלון, לטפל בענייניה של ירושלים כאשר אחיו, קובי כחלון, היה אחד מ-31 חברי מועצת העירייה.
ניגודי עניינים הם בעיה חמורה בעלת פוטנציאל להפוך לשחיתות קשה. אין ספק. זהו השורש של עבירת המירמה והפרת האמונים, העלולה להתפתח עד כדי שוחד. אלא שכמו בכל דבר בחיים, השאלה היא המידתיות. כולם אוהבים שוקולד; תאכלו חפיסה שלמה בבת אחת - ותתחרטו מהר מאוד. ועוד משהו: אי-אפשר לנהל את חיי היום-יום על-פי אמות מידה פליליות. טפיחה חברתית עזה על שכמו של חבר היא מבחינה פורמלית עבירה של תקיפה - אבל ברור שאיש לא יעמיד אתכם לדין על כך.
כאשר בוחנים מהם ניגודי עניינים, חייבים לזכור את הצד השני של המטבע: חובתם של הנבחרים למשול ולעסוק בענייני המדינה. ברור שנבחר ציבור לא יכול לטפל בנושאים המשפיעים במישרין ובצורה נקודתית עליו, על בני משפחתו ועל חבריו הקרובים. אך כאשר מדובר בהחלטות רוחב שנוגעות לציבור שלם, ורק בשוליהן משפיעות על הקרוב/החבר - אנחנו יכולים להגיע מהר מאוד לאבסורדים שהוצבו בראשית הדברים.
יש עוד נקודה. שמחתי לראות שאורי אריאל ובני משפחתו נטועים עמוק בהתיישבות העובדת. זה אומר, שיש לנו שר חקלאות שמכיר את התחום. אני לא אומר ששר החקלאות חייב להיות חקלאי, כשם ששר הרווחה אינו צריך להיות מקרה סעד. אני כן אומר, שראוי לעודד מצב בו שרים יתמנו למשרדים לגביהם יש להם לפחות הבנה בסיסית. אבל אם כל דבר הופך להיות חשש לניגוד עניינים - אין סיכוי שנקבל שרים כאלו. בעיני, עדיף שהשרים יתמצאו בתחומי הפעילות שלהם, גם אם המחיר יהיה ניגוד עניינים שולי.
הבעיה היא, שהטהרנות הגיעה לממדים כאלו, שהשרים שואלים שאלות קיטבג. קחו את איילת שקד, שחששה שמא תימצא בניגוד עניינים משום שהיא מיודדת עם עובדת בכירה מסוימת במשרד המשפטים. זילבר בטובה קבעה שאין בעיה, אך עצם השאלה מלמדת עד כמה היוצרות התהפכו. במקום שהנבחרים ימשלו, הם מבקשים מהפקידים רשות למלא את תפקידם.
זה שורש הבעיה, ועמדנו עליה כאן שוב ושוב: השתלטות המשפטנים על חיינו בכלל ועל המגזר הציבורי בפרט. שיהיה ברור: היועצים המשפטיים הם שומרי סף חשובים וחיוניים מאין כמותם, וחובתם למנוע גם - ובעיקר - מנבחרי ציבור לעשות ככל העולה על רוחם בתפקידים ובמשאבים שהציבור הפקיד בידיהם. זה לא אומר שהיועצים המשפטיים הם חומת ברלין או גדר ההפרדה, שמי שמנסה לעבור אותן - דמו (המטאפורי) בראשו.
החובה המוטלת על השרים וסגניהם לפנות מראש ללשכת היועץ המשפטי ולדווח על ניגודי עניינים פוטנציאליים, חשובה מאוד להבטחת המינהל התקין ונקי הכפיים. השאלה היא - וסליחה שאני חוזר על עצמי - המידתיות, גם מצד הפונים ובעיקר מצד העונים. יש לכך פתרון ביניים: צריך לפרסם בזמן אמת את כל ניגודי העניינים הפוטנציאליים, להגביל את השר רק במקום שהם משמעותיים וישירים, ואת כל היתר להותיר לפיקוח של הציבור, התקשורת והכנסת.
איילת שקד לא צריכה לחשוש שיש לה בעיה עם ידידה אחת במשרד המשפטים. ואילו דינה זילבר לא יכולה להגיע למחוזות מגוחכים כמו המגבלות שהטילה על אריאל וכחלון. ואם היא כן מגיעה - הגיע הזמן שהנבחרים יתחילו לשלוט ויעבירו סוף-סוף את התקנון האתי של הממשלה ושריה. נכון, יהיו שם מגבלות - וחייבות להיות - אך גם יהיה ברור, שמה שאיננו מוגבל הוא מותר. בשביל זה נבחרתם: למשול.

תאריך:  13/11/2015   |   עודכן:  15/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עצם העניין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זהו עצם של הכלב
אהרון שחר  |  13/11/15 12:55
2
אני
שמ  |  13/11/15 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
עידן יוסף
נחשפה שיחה פרטית בה אמרה שרת התרבות "איזה זבל" על היועמ"ש לממשלה בעקבות החלטתו בעניין משרדה    ועוד: מינויים פוליטיים שייעד לכאורה יועץ השרה לפעילי ליכוד
עופר וולפסון
פילבר: "לא גיבשנו עמדה ברורה ביחס לעסקה עם סלקום... מה שמדאיג את המשרד זה ההידרדרות המהירה בהשקעה בתשתיות"    מנכ"ל האוצר: "הסיבה היחידה שמשלמים 1.2 מיליארד שקל לגולן היא כדי להעביר 900 אלף לקוחות לסלקום"    יו"ר הוועדה כבל: "גולן ביקש להיפגש עמי בארבע עיניים. סירבתי".
איתמר לוין
מלצר: המינוי לתפקיד שר הבינוי קיבל את אישור הכנסת, גלנט הביע חרטה על מעשיו בנוגע לביתו במושב עמיקם, הסמכויות בנושא רמ"י הועברו לכחלון ויש לו זכויות רבות בשירות הציבור
איתמר לוין
משרדו של שמרון, עורך דינו האישי של נתניהו, מייצג לקוחות רבים בתחום התקשורת - תיק בו מחזיק נתניהו    כחלון לא יטפל בנושאים הקשורים לירושלים בשל כהונת אחיו במועצת העירייה
איתמר לוין
השופטים ג'ובראן ורובינשטיין: השאלה איננה האם סביר שנתניהו יחזיק בתיקים נוספים אלא האם יש לו סמכות לעשות זאת
רשימות נוספות
הממשלה דנה ביישום ההסכמים הקואליציוניים  /  עידן יוסף
נתניהו משהה את מינוי ברץ  /  עידן יוסף
אריה דרעי התפטר ממשרד הכלכלה  /  איציק וולף
ד"ר רן ברץ = הליכוד האמיתי  /  איתן קלינסקי
כמה מדלגים וקוסם אחד  /  אסתר שניאורסון גרי
רן ברץ - בצלו ובדמותו של נתניהו  /  צ'לו רוזנברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il