X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי בעצם באמת הוביל את האיחוד האירופי, להחליט סופית על סימון המוצרים המגיעים מהמפעלים שמעבר לקו הירוק? ומדוע העניין איבד מערכו המהותי והפך לשטות פוליטית בחסות אנטי ציונית?
▪  ▪  ▪
החרמת מוצרים מההתנחלויות [צילום: AP Photo/Mahmoud Illean]

"אני מכירה את המשוואה הידועה הזאת, שאם לא היו התנחלויות אז הייתה מדינת רווחה בתוך גבולות ישראל. אני מכירה את השקפת העולם שאומרת שאם נקצץ את תקציב הביטחון בחצי, יהיה כסף לחינוך. זאת השקפת עולם, שאין לה קשר למציאות" - ח"כ, שלי יחימוביץ', לשעבר יו"ר מפלגת העבודה.
ההחלטה החד-משמעית שהובילה את האיחוד האירופי לסימון המוצרים ממפעלי התעשיה באיו"ש, לא הגיעה סתם כך ביום בהיר אחד. לא מדובר כאן, רק על החלטה המסמלת תמיכה אנטי ציונות מובהקת. מדובר בהחלטה שבנוסף לאינטרס האנטי ציוני, קדם לה בסיס ורקע עם שיקולים כלכליים וגיאו- פוליטיים.
כבר בשנת 2003, לאחר הקמתה של ממשלת שרון השנייה, הוחלט באיחוד האירופי על צעדים אשר נותנים עדיפות להגברת היבוא והקלות במכס על סחורות המגיעות מישראל. כך נוצר מצב שבו היצוא לאירופה צבר תאוצה, היצואנים השונים בישראל הרוויחו, והמשק התעשייתי נע קדימה. במסגרת הסכמי הסחר, הוחלט כי מכיוון שהאיחוד האירופי אינו רואה בשטחי הגדה המערבית (איו"ש וחבל עזה) מבחינה משפטית כחלק ממדינת ישראל, מוצרים המגיעים משטחים אלו לא יהנו מהטבות המכס האירופי.
אחת הבעיות שעלו בשדרוג יחסי המסחר מול ישראל, הייתה כיצד ידעו ברשויות המיסים של האיחוד האירופי מה מיוצר בשטחי הקו הירוק, ומה מיוצר בשטחי איו"ש וחבל עזה (טרום ימי ההינתקות)? וכך החליטו הצדדים, שכללו בצד הישראלי בין היתר את ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, שר התמ"ת אהוד אולמרט, שר החוץ סילבן שלום, וכן גם שר האוצר בנימין נתניהו, שהיה שותף להחלטה לסימון המוצרים מעבר לקו הירוק.
העניין שנוצר סביב כשירותן המשפטית מבחינה בינלאומית של ההתנחלויות, היה ועודנו מרכז מהותי עבור האיחוד האירופי אשר דוגל בפעילות עסקית נקייה ממחלוקות גיאו-פוליטיות. המשמעות עבור המפעלים בהתנחלויות, לא הייתה עניין של החרמה. המפעלים אומנם נפגעו מאפליה לרעה, אך מבחינתם של ראשי מועצת יש"ע, זו הייתה דווקא הזדמנות מצוינת לדרוש פיצוי רחב היקף מההנהגה הישראלית. עשרים ושישה מיליון ש"ח, סך כספי הפיצויים אשר שילמה המדינה מכספי הציבור לטובת חיזוק המפעלים בהתנחלויות.
כאן עולה שאלה לגיטימית, האם לפני ההחלטה האירופית לשדרוג המסחר עם ישראל, קרסו המפעלים בישראל מחוסר הטבות בחומות המכס האירופי? - ככל הנראה שלא. אך כיוון שההנהגה הישראלית היא האחראית על מפעל ההתנחלויות, והיא זו אשר שלחה, השקיעה ושמרה על מפעל זה, היא המקור שמחויב לו ולתושביו. לכן, הפיצוי בין אם מעורר מחלוקת פוליטית או לא הינו חד-משמעית מוצדק.
אך עדיין אי-אפשר להתעלם בהפגנתיות והינף יד מפעולות כאלו שמציג האיחוד האירופי. האזהרה להתנהלות הממשלות בישראל בהקשר של שטחי איו"ש וחבל עזה, התנוססה משך שנים רבות. נעשו ניסיונות, הסכמי אוסלו, ההינתקות מעזה, אבל בפועל התהליכים המדיניים הללו כשלו באופן הכללי, גם אם בצורה כזו או אחרת תרמו בצורה כלכלית.
הצעד המסמן מוצרים מהתנחלויות, עלול להיות רק צעד קטן, במידה והממשלה לא תדע לטפל בצורה מדינית יוזמת, נחרצת, ובהיפוך מגמה למצב הפסיבי.
המדיניות הפסיבית של ממשלות נתניהו בשנים האחרונות, לא רק שהובילה כעת לסימון המוצרים שמעבר לקו הירוק עבור הצרכן האירופי, אפילו החוצפה לבצע דה-לגיטימציה מצד האיחוד האירופי למוצרים המיוצרים במפעלי רמת הגולן, היא רעיון שטותי לחלוטין מצד הנהגת האיחוד, אותו קיבלו שם בנוסף לפעילות האנטי ישראלית (BDS), גם היא תחת השראה של חוסר דיפלומטיה פרגמטית, ואי הצגת פתרונות ריאליים מצד ישראל.
אין ספק שהחלטה כזו, המחרימה מוצרים מתעשיה אשר פועלת בתוך שטח המוגדר תחת ריבונות 'החוק הישראלי', היא פעולה נטולת מהות שתומכת בישראל בגבולות המכילים את חוקיה האזרחיים.
עניין זה הוא למעשה שטות העוקרת את המהות העיקרית שבעיקרה שלילת שליטה צבאית על תושבים זרים, שאינם שווים בפני החוק. המשך מדיניות פסיבית, השוללת בהינף יד, עלולים לגרום להחרפת התמיכה האנטי ישראלית, החלטות בינלאומיות גורפות להקמת מדינה פלשתינית בגבולות 1967, והחרפת הסנקציות הכלכליות.
ההנהגה הישראלית, חייבת לחזור וליטול יוזמה מידית, לנהל פרגמטיות מדינית רצינית ואחראית (לאו-דווקא מול הפלשתינים), ולהציג לכל הפחות אופק (גם אם הוא בלית ברירה חד-צדדי) המתקדם לעבר פתרונות ריאליים ומעשיים.

תאריך:  16/11/2015   |   עודכן:  16/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סימון המוצרים - בין המהות לשטות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אז מה הם
באום  |  16/11/15 18:17
2
לא ברור מה הטענה ברשימה
אלטע קאקער  |  16/11/15 18:19
3
לא הבנתי כלום, אתה בעד הנגד ל"ת
או נגד הבעד ?  |  16/11/15 18:31
4
סהרה המערבית הכבושה ללא סימון
שדגד  |  16/11/15 21:50
 
- באנגליה,אנגלי שרוצה לרכוש נכס
בני בנקר  |  17/11/15 00:48
5
הצלחת לכתוב הרבה מילים בלי
קלאודיה רמות  |  17/11/15 00:44
6
חרם אקדמי בארצות הברית
רוזית  |  17/11/15 01:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
התקשורת בישראל, משחקת משחק מסוכן ומזיק לתדמית ישראל ולמלחמתה בטרור    הדבר נובע מהרצון הבלתי מוסבר, להיות תמיד אוביקטיבי כביכול ולהביא בזמן אמת את תגובת הצד השני
עילי צוף
בלילה לפני שנכנסתי לישון, לבשתי את הפיז'מה של החתולים כדי לעשות דווקא לאלה שרוצים להרוג את כל החתולים, וכיוונתי את השעון לאותה השעה שבה התעוררתי היום, כי החלטתי שאני רוצה להיפגש עוד פעם עם הזקן ולדאוג שיהיה לו עם מי לדבר כל בוקר, גם כי היה לי נחמד לדבר איתו, וגם כי זאת מצווה חשובה מאוד, ואני מהסוג שאוהב לעזור, בעיקר לזקנים שאין מי שידבר איתם
מנשה שאול
בין ישראל ופלשתינים, האירנים וסורים, דאעש וישראל, הקופטים והסלפים והאמת והשקר
יצחק מאיר
לאורך ימים אין לבכורה כל ערך. לכן אין לה כבר ערך היום    נזיד עדשים הוא ערכה הסביר
רפי לאופרט
על השימוש בכלי-טייס לא מאויישים (כט"לים) ללחימה בטרור - ארה"ב, ישראל ואחרים    זה לא הכלי ולא השיטה, זו הגישה הבסיסית למלחמה בטרור האיסלאמי-פונדמנטליסטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il