X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פגישת אובמה ונתניהו בבית הלבן [צילום: חיים צח, פלאש 90]
סופה הסמלי של הממשלה
ראש הממשלה יצטרך לגלות יצירתיות וגמישות יוצאות דופן כדי לתקן ולו במקצת את היחסים עם הממשל האמריקני

המחווה היפה שהביע רה"מ בהורדת דגלי ישראל לחצי התורן בארץ ובנציגויות ישראליות בעולם כאות הזדהות עם העם הצרפתי, היא אקט חשוב לידידות בין מדינות שמשמעותו הושטת יד למדינה השכנה הנתונה במשבר. מעבר לחשיבות הדיפלומטית יש בכך בדרך כלל גם הושטת יד להנהגה באותה מדינה. מחוות כאלה עוזרות בין היתר, לקרב גם בין מנהיגים. לכן עולה ביתר שאת השאלה היכן נעלמו התבונה, האמפטיה והרגישות כלפי המדינה הידידותית החשובה ביותר לישראל מכל מדינה ידידותית אחרת, והכוונה כמובן - לארה"ב, ונשיאה ברק אובמה.
במבט לאחור, אם כשהתפרסמו התבטאויותיו של רן ברץ בפייסבוק ומשם עלו לכותרות בכל אמצעי התקשורת עוד התנחם נתניהו בסברה שיוכל למסמס ולהדחיק את העלבון האמריקני, הרי שלאחר נאומו של סגן הנשיא, ג'ו ביידן בפני הקהילה הרפורמית בארה"ב ידע נתניהו שהפור נפל והמשחק נגמר. ברץ שעמד להתמנות לראש מערך ההסברה הלאומי כזכור, כינה את הנשיא האמריקני "אנטישמי" ואת שר החוץ קרי השווה ל"סטנדאפיסט". לא ברור מה הנחה את נתניהו לנקוט בקו כה קיצוני ובלתי מתפשר כלפי אובמה, קו שהחל בנאום בקונגרס נגד רצונו המפורש של אובמה, דרך ניסיון לטרפד את ההצבעה בקונגרס נגד ההסכם עם אירן על-ידי הסטת מחוקקים להצביע נגד הנשיא, וכלה במינוי אדם שהוא אולי מבריק, אבל מינוי לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי בעת הזאת היא בבחינת הבקעת גול עצמי. במילים אחרות ירייה עצמית ברגל, אם לא בראש.
מעתה גם אם ישתדל נתניהו ויעשה צעדים פוזיטיביים כלפי הממשל ואף אם יגמיש את עמדותיו המדיניות בנושא הפלשתיני כפי שהתבטא לאחר פגישתו עם הנשיא, לא ימצא יותר בממשל פרטנר לשיח אמיתי ובונה. יוצא שנתניהו לא העריך נכון את סף התגובה האמריקני ולא הבחין שהחבל מתוח עד סף קריעה. אין בכך כמובן רק החמצה טקטית. התלות הישראלית בארה"ב לא קטנה בסך-הכל עם השנים, והמטרייה הדיפלומטית האמריקנית היא נכס הכרחי להישרדותה הדיפלומטית של ישראל בזירה הבינלאומית. ההתפרצויות האנטישמיות ברחבי העולם רק מדגישות זאת. לכן כל עימות עם נשיא ארה"ב חייב לקחת בחשבון שאין מדובר בעימות בין שתי מדינות שוות, אלא במעצמת על מול מדינה חזקה צבאית, אך חלשה לאין ערוך ממנה.
הקיבעון המדיני מול הפלשתינים רק מדגיש את התלות הזאת, מאחר שהיא גומת לפיחות מתמיד בדימויה הדמוקרטי של ישראל, ולאופיה בדעת הקהל העולמית. ככל שהדימוי הישראלי שפוף יותר גדל הצורך בסיוע הדיפלומטי האמריקני, ואם יסתבך עוד יותר נצטרך גם נשק אמריקני, ולאחר מכן גם סיוע כלכלי בשלב השיקום.
הקואליציה הימנית שממנה מורכבת הממשלה הנוכחית אינה מאפשרת בלאוו הכי גמישות מספקת לביצוע צעדים מדיניים משמעותיים באף זירת עימות של ישראל עם שכנותיה. דווקא בשל כך היה על מי שעומד בראש הממשלה שעתידה של ישראל ובטחונה בראש מעייניו, לעשות הכל כדי להדק את היחסים עם ארה"ב לקרובים יותר מאי פעם, לפחות למראית עין.

הכותב הוא עורך דין, עיתונאי, בוגר בית ספר לעיתונאות ולתקשורת, בעל השכלה אקדמאית במדע המדינה.
תאריך:  16/11/2015   |   עודכן:  16/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סופה הסמלי של הממשלה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עוד סמולן הזוי שמתהדר בתוארים
אך חי באשליה  |  16/11/15 18:57
2
LOL אינך מבין דבר.תתחבר . ל"ת
רואה מהרהורי ליבך  |  16/11/15 19:17
3
אובמה לא ציית לעיתונות בארץ
גדעון אמיר  |  19/11/15 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דביר מור
מי בעצם באמת הוביל את האיחוד האירופי, להחליט סופית על סימון המוצרים המגיעים מהמפעלים שמעבר לקו הירוק? ומדוע העניין איבד מערכו המהותי והפך לשטות פוליטית בחסות אנטי ציונית?
אברהם פכטר
התקשורת בישראל, משחקת משחק מסוכן ומזיק לתדמית ישראל ולמלחמתה בטרור    הדבר נובע מהרצון הבלתי מוסבר, להיות תמיד אוביקטיבי כביכול ולהביא בזמן אמת את תגובת הצד השני
עילי צוף
בלילה לפני שנכנסתי לישון, לבשתי את הפיז'מה של החתולים כדי לעשות דווקא לאלה שרוצים להרוג את כל החתולים, וכיוונתי את השעון לאותה השעה שבה התעוררתי היום, כי החלטתי שאני רוצה להיפגש עוד פעם עם הזקן ולדאוג שיהיה לו עם מי לדבר כל בוקר, גם כי היה לי נחמד לדבר איתו, וגם כי זאת מצווה חשובה מאוד, ואני מהסוג שאוהב לעזור, בעיקר לזקנים שאין מי שידבר איתם
מנשה שאול
בין ישראל ופלשתינים, האירנים וסורים, דאעש וישראל, הקופטים והסלפים והאמת והשקר
יצחק מאיר
לאורך ימים אין לבכורה כל ערך. לכן אין לה כבר ערך היום    נזיד עדשים הוא ערכה הסביר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il