X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע מציגה מודל אחד ליחסי ישראל ואומות העולם, אך חשוב לזכור שלא כל הגויים רמאים ושלא כל צאצאיו של עשו הם שונאי יהודים
▪  ▪  ▪
יעקב ועשו [ציור: ג'יוטו די-בונדונה]

מדרש רבה (בראשית ע"ח) מספר על רבי יהודה הנשיא: "'ויאמר לו עשו אציגה נא עימך'. ביקש ללוותו ולא קיבל עליו. רבינו כד הוה סליק למלכותא, הוה מסתכל בהדא פרשתא ולא הוה נסיב ארמאה עמיה. חד זמן לא אסתכל בה ונסב עמיה רומאין, ולא הגיע לעכו עד שמכר הסוס שלו".
ובעברית: כשהיה נוסע רבי יהודה הנשיא לפגישה עם המלך, היה נוהג לעיין תחילה בפרשה זו, ולא היה לוקח אתו מלווים רומאיים. פעם אחת, נסע רבי יהודה הנשיא לפגישה כנ"ל, אולם לא עיין תחילה בפרשה זו, ולקח אתו מלווים רומאיים. התוצאה היתה: עוד טרם שהגיע לעכו נאלץ לשוב על עקבותיו, היות שנגנב כל רכושו.
המסר העולה מהמדרש ברור: פרשת וישלח מהווה מודל ליחס שבין ישראל לאומות העולם. ואוי לו לשוכח זאת. המודל מציג זהירות מהגויים הרמאים. האם אכן זו המציאות כיום?
כל מי שעושה עסקים מעבר לים, יודע שקשה להכליל את כל אזרחי עולם תחת הכותרת "רמאים". ישנם גם כאלה, אך גם לא מעט גויים ישרים והגונים עד למאוד. חלקם גם אינם כלל שונאי ישראל.
למעשה, גם רבי יהודה היה בקשרי ידידות עמוקים עם הקיסר (אנטונינוס) הרומאי. הגמרא (עבודה זרה, י') מספרת שאנטונינוס התייעץ עם רבי יהודה כיצד למנות את בנו (אסוירוס) לקיסר אחריו; שניהם היו מעניקים מתנות יקרות ערך זה לזה, נפגשים תדיר ואנטונינוס אף היה משרת את רבי יהודה בצורות שונות, וכשנפטר אנטונינוס התאבל עליו רבי יהודה.
יתר על כן, אנטונינוס שאל את רבי יהודה: האם אזכה לחיי העולם הבא? רבי השיב: כן. אנטונינוס הוסיף והקשה מפסוקי נבואה שונים המתארים את חורבן עשו ואדום. תשובתו של רבי היתה: הנבואה אינה כוללת את כל האומה האדומית ולא את כל צאצאי עשו, אלא רק את "האוחזים מעשי עשו בידיהם" - המנסים להרע לישראל.
לאור זאת, כיצד ניתן להבין את דברי המדרש שהובאו לעיל על הצורך לחשוד תמיד בגויים? ייתכן שכוונת המדרש לציין, כי לכל מו"מ ולכל עסקה ישנם תמיד כמה רבדים. הרובד הראשון הוא שני הצדדים הישירים לעסקה. אולם ישנם מישורים נוספים המשפיעים על העסקה (ועל הצדדים לעסקה). בין המישורים הללו נמצא גם המישור הלאומי. תהא זו שגיאה להתעלם ממישור זה לחלוטין (גם אם לא תמיד ניתן להבחין בו).
לחברה אירופית הרוכשת חברת טכנולוגיה ישראלית בתחום האנרגיה או בתחום המחקר הרפואי, יש השפעה ישירה על התעסוקה בארץ (לטוב או לרע). יש לדבר השפעה על האקולוגיה ורמת החיים, על החיסכון הצפוי באנרגיה או על יישומים אפשריים לטכנולוגיה הנרכשת, על בריאות האוכלוסייה, תוחלת החיים הצפויה ועוד.
בין המישורים נמצא גם המישור הלאומי: חיזוק אחת המדינות, או שתיהן, יצירת קשר ושיתוף פעולה בין המדינות ועוד. למרות שהמישור הלאומי הוא במעגל החיצוני יותר, הוא בעל חשיבות ואין להתעלם ממנו.
ניתן להוסיף ולומר, כי שאלת אמונתם של הגויים ומידת ריחוקם מאמונתנו, אינה קשורה כלל ליחסם אלינו או למידת היותם מוסריים. כך למשל העולם המערבי, שרובו נוצרי במידה זו או אחרת, שעל-פי רוב הפוסקים מוגדר כעובדי עבודה זרה, קרוב הרבה יותר בערכיו הכלליים לערכי התורה והמוסר, ופחות שונא ומנסה להשמידנו מהעולם המוסלמי, על-אף שזה האחרון קרוב יותר לאמונתנו מבחינת אמונתו בבורא עולם, ואינו מוגדר כעבודה זרה. ייתכן, וזו כוונתו של רבי כשאמר לאנטונינוס שלא כל צאצאי עשו ולא כל האדומיים, נכללים בנבואת החורבן שנאמרה על עשו ואדום.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת "נופי אביב" בית שמש, אב"ד דיני ממונות וחבר מועצת רבני צהר.
תאריך:  27/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנחנו והגויים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה אתה אומר?
שוחר-שלום  |  27/11/15 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב חגי גרוס
חלום יעקב מלמד אותנו על הדרך בה ניתן להתעלות מבחינה רוחנית וערכית - עלייה המשנה גם את עצם מהותו של האדם
הרב יהודה ישרים
יצחק ורבקה טעו כאשר ניסו לחנך בצורה זהה את יעקב ועשו, מבלי לשים לב להבדלים ביניהם - והתוצאה היא יצירתם של ישראל ואדום, המנוגדים בתכלית הניגוד
הרב צחי להמן
בטחונו של אברהם אבינו בכך שעבדו ימצא אישה ליצחק בארם נהריים, הוא שמוביל בסופו של דבר להצלחת השליחות. בטחונו של מנהיג יכול לחולל שינוי
הרב פרופ' נריה גוטל
לוט היה בעל כישורים ואפשרויות להפוך למנהיג, ובשלב מסוים אפילו אנשי סדום מכירים בכך - אך בהיותו נגרר ולא גורר, הוא הופך לדמות פסיבית המגיעה לשפל המדרגה
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
הנדודים הנכפים על אברהם אבינו מוציאים ממנו את המיטב - וכך גם עלה בגורלו של עם ישראל בנדודיו בין העמים
רשימות נוספות
טבע אנושי  /  הרב ד"ר יוסף פריאל
על מטרות ואמצעים  /  הרב מאיר מימון
מנהיג שנכשל  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il