X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מכשיר הפוליגרף אינו קביל כראיה משפטית בהליך פלילי, וקביל בהליך אזרחי רק בתנאים מסוימים. האפשרות לטעויות בבדיקה ובפענוח מחייבת להימנע משימוש בו ככלי יחיד לקבלת החלטות
▪  ▪  ▪
לכל היותר 90% אמינות

סא"ל אלעד מרום, בנו של אלוף (מיל.) אלי (צ'ייני) מרום, הודח מתפקידו כסגן מפקד בסיס אשדוד של חיל הים בעקבות בדיקת פוליגרף. זוהי דוגמה נוספת לכך שכלי זה עשוי להיות משמעותי ואף גורלי.
בדיקת הפוליגרף בוחנת שינויים פיזיולוגיים בתגובותיו של הנבדק (בדיקת לחץ דם, בדיקת נשימה, רמת הזעה, בדיקת מוליכות חשמלית של העור ובדיקת דופק). ההנחה היא, כי אין באפשרותו של הנבדק לשלוט על תגובות פיזיולוגיות טבעיות כאשר הוא משקר, והדבר יבוא לידי ביטוי במדדים אלו.
ההלכה הפסוקה קובעת, כי בדיקת פוליגרף אינה ראיה מהימנה דיה מבחינה מדעית. על כן נפסק, כי תוצאת בדיקה בפוליגרף אינה מהווה ראיה קבילה בבית המשפט. לו היה השימוש במכשיר הפוליגרף נקי מספקות - ודאי היה מתאפשר השימוש בו גם בהליך פלילי, וגם ללא סייגים בהליך האזרחי. עצם הגבלת קבילות בדיקת הפוליגרף מלמדת על הבעייתיות שבשימוש בו.
יש לזכור, כי מידת הדיוק המיוחסת למכשיר הפוליגרף היא לכל היותר 90%, כאשר לעניין 10% הנותרים - עלולים דוברי אמת להימצא כדוברי שקר ולהפך.
תוצאות הפוליגרף תלויות בין היתר ביכולתו של הבודק לבנות מערך שאלות המתאים לנבדק ולמקרה, וכן מיכולתו לפענח את תוצאות הבדיקה, לרבות מיומנותו בנטרול ההתרגשות מתוך תוצאות האמת.
בהעדר חוק המסדיר את ההסמכה לביצוע בדיקות פוליגרף, כל אחד רשאי למעשה לבצע בדיקת פוליגרף, אף ללא הכשרה מעמיקה. כפועל יוצא מכך, הפערים בהכשרותיהם של בודקים שונים, הרקע המקצועי שלהם, ניסיונם המקצועי ומיומנותם בהגדרת השאלות נשוא הבדיקה, ואופן ניתוח התוצאות על ידם - עלולים להביא לתוצאות הפוכות בבדיקת הפוליגרף.
נטילת תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף עשויה גם היא להשפיע על תוצאות הבדיקה. לכן, לפני בדיקת הפוליגרף על הבודק לבצע טסט מקדים לנבדק, על-מנת לקבוע את רמת הרגישות שלו כאשר הוא משקר. יש גם נבדקים אשר ניחנו ביכולת גבוהה לשלוט על תגובותיהם הפיזיולוגיות, והם קשים לבדיקה וקבלת תוצאות אמינות.
בדיקות הפוליגרף משמשות בהליכים פליליים בשלבי חקירה, לצורך החקירה ולצורך גיבוש המלצות. בדיקת פוליגרף יכולה לסייע באיתור חשודים או בניקוי חשד מחשודים אחרים, וכן לסייע בחקירה, אך אינה קבילה כראיה בהליך עצמו. גם בחקירה לא ניתן לבצע בדיקת פוליגרף אלא בהסכמת הנחקר, ואם הבדיקה מצביעה שאינו דובר אמת - זכותו לבקש בדיקה נוספת בידי בודק אחר.
גם בהליך אזרחי, בדיקת הפוליגרף תהיה קבילה רק בכפוף לשני תנאים מצטברים. האחד: הסכמת שני הצדדים מפורשות, מראש ובכתב, על עריכת הבדיקה כאשר הנבדק מסכים מרצונו החופשי להיבדק במכשיר הפוליגרף ושתוצאות הבדיקה יהוו ראיה קבילה בבית המשפט. השני: התוצאות הן חד-משמעיות. רק בהתמלא שני תנאים אלו, יכול (אך לא חייב) בית משפט בהליך אזרחי לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף. כמו-כן, נעשה שימוש בבדיקות אלו בבחינות תעסוקתיות, בתביעות גירושין ועוד.
לאור כל אלו, מכשיר הפוליגרף הוא כלי חשוב, אשר שימוש בו עשוי להוביל לחקר האמת וחשיפתה, ברם אין לאפשר מצב בו יקום הגולם על יוצרו, ואין לחרוץ גורלות ועתידות אך ורק על סמך מכשיר הפוליגרף. אם אדם הודח מתפקידו רק בעקבות בדיקת פוליגרף - זוהי החלטה בעייתית.

הכותבים הם ממשרד בר-און – כהן, העוסק בליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין.
תאריך:  26/11/2015   |   עודכן:  26/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיל הים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמת על גלאי השקר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יעילות הפוליגרף תלויה בתרבות.
מב"י  |  27/11/15 00:15
2
פוליגרף-אגדה אורבנית
אחיתופל  |  27/11/15 08:12
3
פוליגרף-אגדה אורבנית
אחיתופל  |  27/11/15 08:12
4
פוליגרף
חוקר  |  27/11/15 13:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
עם ישראל בחזית טרור מזדמן שכאילו לא ברור מי אחראי לו והממשלה מנהלת מגעים ומתנים ומתן מתנות עם מחמוד עבאס שבכלל לא אשם. הפלשתינים מכנים אותנו בשמות ופובליציסטים "מביני עניין" מצטטים אותם לתיאבון
יוני בן-מנחם
טורקיה טעתה כשהפילה את המטוס הרוסי ונגררה לעימות מיותר עם רוסיה. הנשיא ארדואן מסרב להתנצל וטורקיה תשלם מחיר כבד על הפגיעה בכבוד הלאומי של רוסיה ונשיאה פוטין
הלל ויס
יש להתמודד עם כל הגנבים והקנאים ולהטיל את משקל האמונה מסיני בהתנהגות היומיומית של המכונה בשם ישראל. כל רואיהם יכירום
יצחק מאיר
מותר לומר שהרוב החילוני הגדול מסתפק בתיחום מאחורי החומה הגבוהה שנבנתה בעמל כפיים משותף על-ידי דתיים וחופשיים כאחד, ומתוך תחום מושבם הם מתערבבים קצתם עם מה שקרוי שמאל, וקצתם עם מה שניכר כימין
אסתר שניאורסון גרי
לפני שנים אנשים היו בהלם, לא הצליחו לצאת ממנו, על כן לא ראינו תגובות בשטח    לא ראינו אזרחים שמשתתפים במרדף אחר הרוצחים, לא דלקו אחריהם, לא תפסו אותם, לא עשו דבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il