X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ בטענה לחוב מזונות עודנה צעד קל ואף סחטני, אך פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה קובע לראשונה שיש לכל הפחות לקבל את עמדת האב לפני הוצאת הצו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

חלק בלתי נפרד מגירושין, נוסף על הצורך לממן עלות מגורים וכלכלה בנפרד, הוא החובה המוטלת על אבות לשלם מזונות עבור ילדיהם הקטינים. סכום המזונות משתנה בהתאם למספר הילדים, והוא יכול להגיע לאלפים רבים של שקלים מדי חודש. על-אף הנטל הכלכלי הכבד, רובם המוחלט של אבות עומדים בדווקנות בחובה החוקית והמוסרית לתשלום מזונות ילדיהם.
כיוון שהדין רואה בטובת הילדים, ובכלל זאת תשלום מזונותיהם, ערך עליון, הוא נוטה באופן מובהק להעדיף את הבטחת תשלום המזונות על פני זכויותיו של הגרוש. כך למשל, בעוד בכל הנוגע לחובות "רגילים", הדין ההיסטורי-מסורתי השתנה וכיום לא ניתן לאסור אדם שאינו משלם את חובותיו, הרי שכאשר מדובר בחוב עבור מזונות ילדים - החוק עדיין מכיר באפשרות של מאסר החייב.
סנקציה נוספת כלפי חייבים במזונות ילדים היא מניעה לצאת מן הארץ. לא אחת נקבע בבתי המשפט, כי זכות הילדים למזונותיהם גוברת על זכות אביהם לחופש תנועה, ומשך שנים רבות ידן של הערכאות המשפטיות השונות הייתה קלה מאוד על ההדק בנוגע להוצאת צווי עיכוב יציאה מן הארץ בשל חובות מזונות.
צווים שכאלה היו ניתנים מבלי שנבדק אם האב משלם מזונות ילדיו במועד או אם בכלל קיים לו חוב. כל שהיה על אם הקטינים לעשות הוא לפנות ללשכת ההוצאה לפועל, לפתוח תיק חוב מזונות נגד הגרוש ולבקש שיינתן נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ - וזאת ללא צורך בהנמקה. עד כמה שאולי יקשה להאמין, צווים שכאלה היו ניתנים במקום, במעמד צד אחד, מבלי שניתנה לגרוש הזדמנות להגיב לטענות וללא כל דיון ענייני בבקשה.
למעשה, נוצר מצב בלתי מתקבל על הדעת שלפיו ככל שהגרושה אוחזת בפסק דין למזונות, די בכך כדי להוציא צו עיכוב יציאה גורף נגד הגרוש במעמד צד אחד, ללא כל ראשית הוכחה כי בכוונת האב לצאת את ישראל במטרה להתחמק מתשלום מזונות. הקלות הרבה הובילה לכך שאמצעי זה, שבמקור נועד להבטיח תשלום מזונות ילדים, לעיתים נוצל לרעה וננקט מטעמים פסולים של נקמנות וסחטנות.
לדוגמה, בתיק שטופל במשרדנו גילתה אישה שבעלה לשעבר עומד להינשא בקרוב בחו"ל. חרף העובדה שהוא תמיד שילם במועד את מלוא המזונות במועד ולא היה לו כל חוב, היא פנתה ללשכת ההוצאה לפועל, פתחה תיק חוב מזונות תוך שהיא בודה חוב פעוט ומגוחך של 100 שקל, ובד בבד ביקשה וקיבלה צו לעיכוב יציאתו מהארץ. האיש גילה זאת רק בהיותו בשדה התעופה.
לאחרונה נדרש בית המשפט המחוזי בחיפה לסוגיה, ואפשר שהפסיקה מתחילה לסמל שינוי מגמה בטיפול בבקשות בלתי מבוססות. השופט חננאל שרעבי קבע (25.8.15), שעל-מנת להוציא לחייב במזונות צו עיכוב יציאה מן הארץ, צריך להראות שיש יסוד להניח שהוא עומד לצאת את הארץ באופן העלול לסכל או להכביד על תשלום המזונות. אם מבקש הצו יניח יסוד כזה, עדיין הגרוש יקבל הזדמנות להגיב לבקשה ולפרט כיצד יובטח תשלום מזונות הילדים. השופט שרעבי הדגיש, כי עם כל החשיבות של תשלום מזונות ילדים, עדיין אין הצדקה למתן צווי עיכוב יציאה מן הארץ מבלי שנשמעה עמדת הגרוש, ובמידת הצורך מבלי שהתקיים דיון בבקשה בנוכחות הצדדים.
פסק דין זה אינו מחולל מהפכה בהלכות המשפטיות של צווי עיכוב יציאה מן הארץ. דבר לא ימנע מבתי המשפט ומלשכות ההוצאה לפועל להמשיך להוציא צווים שכאלה נגד אבות שנפסק שעליהם לשלם מזונות קטינים, גם במקרים של העדר חוב. הבשורה היחידה היא קביעת נורמה חדשה, שלפיה הגרוש יקבל הזדמנות סבירה להשמיע את עמדתו ולהתגונן, תוך שהוא מציג בטוחה לתשלום המזונות.
לא תמיד יש טעם בניהול מלחמת עולם לשם הסרת הצו. הדין והפרקטיקה מכירים בכלים שונים שבאמצעותם ניתן להתמודד בהצלחה רבה עם צווי העיכוב. ניתן, לדוגמה, להציע להעמיד לטובת הילדים בטוחה מתאימה שלא גורמת כל נזק לגרוש, כגון הטלת עיקול ברישום (היינו עיקול שרק נרשם ללא מימוש) על דירה או על חסכונות שאין כוונה לעשות בהם שימוש.

הכותבים הם ממשרד מקונן-בלאייר-איתן העוסק בדיני משפחה, נזיקין וביטוח.
תאריך:  06/12/2015   |   עודכן:  07/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חננאל שרעבי
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אבי שינדלר
הקביעה לפיה נפגעי תאונות דרכים יכולים לתבוע רק את חברות הביטוח ורק לפי חוק הפלת"ד, יוצרת עיוותים כלכליים ומשפטיים. הגיע הזמן לקבוע שניתן יהיה לתבוע בנפרד, למשל, בגין רשלנות רפואית
ד"ר חיים משגב
מחול השדים מתרחש מעת לעת כמעט על-פי תסריט שנכתב מראש. מאי-שם צצות "תלונות" כמו על-פי תזמון שנקבע בידי מחזאי מוכשר - והחגיגה מתחילה    כולם רוצים לראות, כמו בימי הביניים, בראש הנערף מתגלגל לתוך הסל המגואל בדם
יוסי בלום הלוי
בג"ץ נוהג בנוהג פסול של איפה ואיפה בענייני בנייה ביהודה ובשומרון    כאן מוצאים אנו אפליה בוטה של דין יהודי מול דין של ערבי
הרב אוריאל גנזל
יעקב כה שקוע בבניית בית ישראל, עד שלעיתים נדרש הקב"ה להזכיר לו - באירועים מאיימים - את תפקידיו הנוספים. זהו שיעור באיזון בין אידיאלים נשגבים לבין חיי משפחה
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי מרכז הצביע השבוע על כשלים חמורים ביותר, עד כדי עבירות על החוק, מצד שורה של חוקרי משטרה בתיק רצח - ואשר הביאו להודאות שווא של שני קטינים. מבט נוסף על פסק דין מטלטל, הקשה מסוגו שקרא כותב שורות אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il