X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאט-לאט, עקב בצד אגודל, צמחה לה חקלאות לתפארת המדינה השקיעה משאבים בהדרכה ובפיתוח זנים חדשים, אנשים קנו חלקות פרדס לחסכון, והקיבוצים ספקו את התוצרת החקלאית
▪  ▪  ▪
חקלאות לתפארת [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
מפגינים [צילום: דוברות תנועת המושבים]

בספרי הכלכלה מופיעה החקלאות ותוצרתה כענף שבו הביקוש קשיח, וצריך לעבוד עם תוכנית מראש, דהיינו משק מתוכנן. במדינתנו החקלאות קמה יש מאין. החלוצים שעלו ארצה התיישבו בכל מקום שניתן, אמצעים וכסף לא היה, מרבית האדמות היו פנויות מאדם ולכן הדרך לקיבוץ ולמושב הייתה פתוחה לרוחה.
לאט-לאט החלו הכשרות ממוסדות לעולים החדשים היות מלווים בתפישת עולם כי ההאחזות בקרקע תקבע גם את גבולות המדינה. ההתישבות הגיעה לכל מקום אפשרי, אם על-ידי קניית אדמות ואם על-ידי כיבושן פיזית.
החקלאים הערביים לא הפריעו אלא כאשר נוכחו לדעת כי היהודים מפריחים את השממה, או כי אז הגיעו כנופיות הפורעים שמחד השמידו ושרפו יבולים ומאידך גנבו את היבולים הבשלים. לאט-לאט, עקב בצד אגודל, צמחה לה חקלאות לתפארת. המדינה השקיעה משאבים בהדרכה ובפיתוח זנים חדשים, אנשים קנו חלקות פרדס לחסכון, והקיבוצים סיפקו את התוצרת החקלאית הדורשת עבודת ידים והשקעה באמצעים טכניים רבים.
שינוי עמוק
דור הולך ודור בא והכלכלה משנה פניה. ראשית באו מפעלי הלואו-טק, אחריהם הטקסטיל ולבסוף ההייטק. מאידך החקלאות הלכה ודעכה, המוסדות שנבנו בתחילת הדרך, כמו התנועות ההתישבותיות, המשווקים כמו תנובה ודומיהם, החלו לרצות להרוויח על גב החקלאים ומהר מאוד הפכו למשקולת על גב החקלאים בעיקר על החקלאים הבודדים בכפרים ובמושבים.
למדינה היו אתגרים נוספים ובהם השקיעה יותר, ובחקלאות ההשקעה הלכה ופחתה. שיעור העוסקים בחקלאות הלך וירד אולם התפוקה הלכה וגדלה עקב יעילות הגידול, הן במשק הקיבוצי והן במשק המשפחתי. המשבר של הישובים החקלאיים הביא לפרוק אגודות, להפרטת הקיבוצים ולשינוי עמוק בתפישת השלטון שהתגברה כאשר הליכוד עלה לשלטון.
סיסמאת ההפרטה הביאו לחיזוק המגמה של ההתנערות מהחקלאות. שוב לא נתנו משקל רב להתישבות כנרטיב וכמוטו מרכזי בהוויה הארץ ישראלית. נערי האוצר חשבו כי יש מטלות אחרות וצריך להפנות את המשאבים מהחקלאות לתעשיה.
שוק פתוח
עם זאת היה ברור כי תוצרת מיבוא תהיה יקרה יותר ופחות נשלטת על-ידי המדינה. כך קרה ביבוא הביצים הפראי, ולאחרונה ביבוא עגבניות פגועות מירדן. ומכאן עולות מספר שאלות:
1. האם המדינה רוצה חקלאות מקומית
2. אם כן איזה ענפים
3. אם כן באיזה צורת התארגנות משק משפחתי מול קבלנים גדולים
4. כיצד תהיה שליטה על המחירים כאשר הרשתות הגדולות שולטות על מרבית השוק.
5. כיצד שומרים על רמת קיום ורווח לחקלאי
6. כיצד מבטיחים לטווח ארוך את קיום המטעים, ראה משבר הפרדסים.
כמובן שיש שאלות נוספות אולם אלה מקיפות כמעט את כל הספקטרום.
לאחרונה החליט משרד האוצר לערוך רביזיה בענף הפטם, החלב והביצים, לטענתו צריך לבטל את התכנון באמצעות מועצות היצור, שזה מעין מונופול ולעבור לשוק פתוח. התוצאה המיידית הייתה התנגדות החקלאים, (איתם לא ישבו) ואיום לזנוח ענפים אלו.
קבלנים גדולים
לאחר כמה הפגנות הבינו באוצר כי אין מנוס מבחינה יסודית של הנושא והקימו ועדה משותפת לבחינת החקלאות ועתידה. אין ספק כי אם הרפורמה של האוצר הייתה יוצאת לדרך המשק המשפחתי היה מתבטל ומולו היו קמים קבלנים גדולים שהיו מרכזים את כל היצור בידיהם והיו מהווים כוח נגדי לרשתות השווק הגדולות, מי שהיה מפסיד מכך קודם כל המשק המשפחתי ויחד איתו הצרכן הסופי.
על-מנת להשמר מכך צריך להקים גורם אוביקטיבי שיעשה את התכנון בין אזורי הארץ לבין הפריפריה כאשר יש לתעדף את הפריפריה בבחינת יסוד חזק לקיום.
כמו-כן להגדיל את המשק המשפחתי מעבר ל-30 הדונם שיש לו כיום, להגדיר את גבולות היצור שהמדינה רוצה ובעקבות זאת להגדיר את הענפים בהם היא רוצה להתמחות, ואולי לא להתמחות, אלא להחליט אם מגדלים בארץ כל דבר שניתן מבחינה פיזית. כן לקבוע מחירי מינימום לתוצרת החקלאית בכל שלב ושלב של שיווקה ולאכוף זאת בעקר בכל האמור לרשתות הגדולות.
צריך לקבוע את המדיניות כלפי גידולים עתירי ריסוס והוצאתם מחוץ למרכז הארץ הצפוף ביותר מבחינת אנשים פר מטר או ק"מ מרובע לישוב.
את הסימולציה הזו להכניס למחשב ולראות מה אנחנו מקבלים, ואז להחליט על הפרמטרים השונים ואותם לקבע לעשר שנים לפחות בהם החקלאים ידעו מה עומד בפניהם ויוכלו לקבל החלטות שלעיתים הן הרות גורל.

תאריך:  09/12/2015   |   עודכן:  09/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החקלאות לאן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
החקלאות לייצוא לרוסיה
zzzzzz  |  10/12/15 04:14
2
ערך רב וחשוב יש לחקלאות
מאמר צודק מאד  |  10/12/15 05:51
3
הכושי עשה את שלו
חי בלילה  |  13/12/15 17:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקי שרייבר
כדי להעלות את איכות חייהם של חולי הדימנציה, הוקם פרויקט שעוזר לחולים לתקשר עם משפחתם, חבריהם, והעוזרים שלהם, דרך יצירת תוכנית מוזיקה אישית    תוכנית זו נעשית על-ידי אמצעים טכנולוגיים המשמיעים מוזיקה כמו האייפוד
אפרים הלפרין
בבחירות האחרונות שיחקו כמה עמותות את משחק השמאל, הלכו מדלת לדלת, קיימו עצרות ובייחוד עצרת ענק בכיכר רבין, ובפועל ניהלו את קמפיין 30 המנדטים של הליכוד. עתה הם אומרים "הפסדנו" וממשיכים ומדברים על "דרך חדשה". ואני אומר, אם זו דרככם, על אחת כמה וכמה דרככם החדשה, תמשיכו להפסיד, תמשיכו להמליך לעולמי עד את שלטון הימין
מרדכי ליפמן
הוא לא היה כזה    אחת התכונות שהוא הצטיין בהן הייתה יכולתו לשנוא    כן, האיש, במיוחד בפרוס שנותיו, היה בעל מיצי מרה בלתי נדלים
דודו כהן
אין ספק שמעשיו של ינון מגל ראויים לכל גינוי ותיעוב. אבל עם יד על הלב, בכמה מקומות עבודה לא-דתיים שבהם עבדתם, לא נתקלתם בהפקרות דומה? ככה זה: כשלא מקפידים על שמירת נגיעה או על דיבור נקי ומכבד - מה הפלא שכמעט בכל מקום עבודה ישנן הטרדות?
מנחם רהט
מה המשותף לנס מאגר הגז שבקרקע הים, ולנס פך השמן של החשמונאים? - בשני המקרים מדובר באנרגיה שבגדר נס לאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il