X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לא מיותר. כביש 443 [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
בעקבות יהודה המכבי
הקשר בין שתי עריה המרכזיות של ישראל אסור שיתבסס על כביש יחיד, טוב ככל שיהיה. על כן, גם הרחבת כביש 1 אינה מייתרת את כביש 443. יעידו על כך ההפניות הרבות לשימוש בכביש זה, בכל פעם שבכביש 1 מתרחשים אירועים שונים, פגעי מזג אוויר, תאונות גדולות, שריפות, פיגועים, אירועי חמ"ס וכו'
כל חיזוק של ירושלים ושל הדרכים אליה מדגיש את נחישותנו להישאר בה. לטוענים שאין לסלול כביש "פוליטי" ב"שטחים", יש להזכיר שגם דרך המלך הקיימת עוברת בקטע מסוים ב"שטחים".

בשנים אלה מתבצעות עבודות נרחבות לשיפור כביש 1, הכביש הראשי המקשר בין ירושלים לבין מישור החוף. כביש זה הגיע למצב של אי-ספיקה ומתאפיין בפקקים אינסופיים ובתאונות רבות. למרבה הצער, ההרחבה החיונית פוגעת קשה בנוף והורסת את האופי והמשמעות של המושג שער הגיא.
המעלה הטבעי, ההיסטורי והנוח מהשפלה לירושלים הוא מעלה בית חורון. מצביאי ישראל בימים ההם (יהושע בן-נון, יהודה המכבי) ובזמן הזה (יצחק רבין במלחמת ששת הימים) הבינו שהשליטה על מעלה זה היא המפתח לשליטה באזורי ירושלים וגב ההר. התוואי ההיסטורי במעלה זה שודרג והפך להיות כביש 443, ממחלף בן-שמן ועד למבואותיה הצפוניים של ירושלים הבירה. בכביש זה נעשו שיפורים משמעותיים, שהגבירו את נוחות הנסיעה ואת רמת הבטיחות בו, והפכו אותו לחלופה מועילה לכביש הראשי והעמוס לעייפה, הן לעולים לירושלים והן ליורדים לבקעת הירדן ולים המלח. עם זאת, כדי להפיק מכביש זה את המרב, ראוי לשפרו עוד יותר ולהגביר את רמת הביטחון בו.
בכל מצב, הקשר בין שתי עריה המרכזיות של ישראל אסור שיתבסס על כביש יחיד, טוב ככל שיהיה. על כן, גם הרחבת כביש 1 אינה מייתרת את כביש 443. יעידו על כך ההפניות הרבות לשימוש בכביש זה, בכל פעם שבכביש 1 מתרחשים אירועים שונים, פגעי מזג אוויר, תאונות גדולות, שריפות, פיגועים, אירועי חמ"ס, וכו'.
מבחינה כלכלית, עלות שיפורו ואחזקתו של הכביש נמוכה יחסית. השיפועים בו מתונים ואין בו פיתולים וסיבובים מסוכנים כמו בכביש 1, אשר מצריכים פתרונות הנדסיים יקרים מאוד ופגיעה קשה בנוף, לרבות הסתרתו מעיני הנוסעים, הן בכביש ועוד יותר מכך במסילת הרכבת החדשה לירושלים. השקעה בשיפור נוסף של כביש 443 תוחזר תוך זמן לא רב באמצעות חיסכון בזמן הנסיעה של רבבות נהגים וכלי רכב מדי יום, ועל-ידי צמצום ניכר בנזק הכלכלי שגורמות תאונות הדרכים.
מדינית וביטחונית
מבחינה מדינית, כל חיזוק של ירושלים ושל הדרכים אליה מדגיש את נחישותנו להישאר בה. לטוענים שאין לסלול כביש "פוליטי" ב"שטחים", יש להזכיר שגם דרך המלך הקיימת עוברת בקטע מסוים ב"שטחים".
מבחינה ביטחונית, מדובר בכביש חשוב, המהווה דרך מהירה ונוחה לירושלים. דרך זו יכולה לסייע לתנועת כוחות מהירה בזמן רגיעה ובזמן חרום, הן לירושלים ולמחנות צה"ל שמצפון וממזרח לה, והן לבקעת הירדן.
כשם שגוש-עציון הוא אזור הביטחון המבטיח את אגפה הדרום-מערבי של ירושלים, כך חשובים מערב בנימין ומעלה בית חורון להבטחת האגף הצפון-מערבי של העיר. אפילו מי שדוגל בחלוקת ארץ ישראל המערבית חייב להבין שלא ייתכן להחזיר את פרוזדור ירושלים למציאות חיינו, כפי שהיה לפני מלחמת ששת הימים, ואפילו הוא חייב להבין שגם בהסדר על-פי תפישתו, כביש זה חייב להיות חלק ממדינת ישראל.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  10/12/2015   |   עודכן:  10/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות יהודה המכבי
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ההפך הוא הנכון
סב  |  10/12/15 21:04
 
- אפילו אם
יהודי מפוכח  |  11/12/15 23:13
2
הירוקים היו יכולים
יהודי מפוכח  |  11/12/15 21:34
3
אין ספק:הכביש חשוב מאד. לא
וינטר הניה  |  13/12/15 00:37
4
מאמר צודק ל"ת
יישר כוח  |  14/12/15 09:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
בג"ץ דחה את העתירות שביקשו להורות לווינשטיין להעמיד לדין באשמת הסתה לגזענות ולאלימות את שני מחברי הספר ואת הרבנים שנתנו לו הסכמות
עידן יוסף
תוקף את הנשיא: "נהוג שנציגי המדינה לא מבקרים את הממשלה בחו"ל"    ריבלין במאמר נגד הממשלה: הזניחה את הפלשתינים בירושלים והפקירה בכך את רווחתם ואת ביטחון היהודים בעיר
עידן יוסף
מחבל דקר חייל ואזרח באורח בינוני-קשה וקל    חיילים שהיו בסמוך ירו במחבל והרגו אותו    הפיגוע בסמוך למקום הפיגוע שהיה לפני יומיים
איתמר לוין
המשרד מבקש להאריך שוב את תוקפה של ההוראה שנקבעה בשנת 1995 והמאפשרת לגייס יוצאי צבא למשטרה - כך שתחול לפחות עד סוף 2018
איתן קלינסקי
חיילנו מתרוצצים חמושים בלילות לשבור את המאבק המזויין המחומש בפצצות תבערה של דשן פרות ובעשן של כדי חלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il