X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אילו הייתי המפקד העליון של צבא ההגנה לישראל כשבחזית מולי חיות אדם מובילות מסע שמטרתו רצח חפים מפשע, הייתי משתדל לייצר לעצמי תדמית של יצור אכזר חסר רגשות אנושיים שכול הנזכר בשמו נתקף חלחלה מרתיעה למען יראו וייראו
▪  ▪  ▪
אינתיפאדת הסכינים [צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90]

לפעמים, כאשר הצבאות של שני עמים לא שווי-כוח בצד המספרי, ניצבים זה מול זה לקראת קרב מכריע ואולי אף "היסטורי", האם קיימת דרך לדעת מי ינצח במערכה, או שרק ההימור הוא הפוסק האחרון. לכאורה המספרים היבשים על יחסי הכוחות מתארים את התוצאה הצפויה אבל רק לכאורה. האמת היא שבצד השוויון בכמות הלוחמים והחומר - כמו מערכות נשק, טנקים, מטוסים וטילים - קיימת גם עוצמתה של הרוח האנושית הנושאת בכנפיה ערכים כמו אהבת המולדת, האמונה בכוחו של העם, הרעות, ופעמים רבות אנו זוכים להוכחה ניצחת ביכולתה של הרוח לגבור על החומר.
מתוך בדיקת ההיסטוריה של המלחמות עולה, כי לא נמצאו אירועי קרב ממשיים שתוצאותיהם היו תלויות בהגרלה. הרבה מאוד מן ההצלחה בקרבות היה תלוי באישיות ובנחישות של ראשי הצבאות שבדרך כלל היו המפקדים הצבאיים. אבל זה היה המצב בעיקר בתקופה שבה שיחקו בתפקידי מפתח מפקדים שצבא היה מקצועם ואורח חייהם.
כיום המצב שונה. בראש הלוחמים ניצבים רמטכ"לים שבצבאות רחבי היקף כמו ארה"ב למשל, פעם היו משתתפים בקרב ואילו כיום משמשים ראשי המטה של החילות השונים ומתאמים, כפקידים בכירים, את פעולותיהם. תופעה זו מתרחשת גם בצה"ל, הקטן יחסית לצבאות העולם. קצינים קרביים מתוחכמים עוברים למעמד של מנהלים העוסקים בארגון ולא בהתמחות קרבית. לוחמים הם כבר לא יחזרו להיות. את חתיתם הם כבר לא יפילו על-אף טרוריסט.
הגישה הניהולית-ארגונית הזו כבר חלחלה גם לרמות פיקוד פחות בכירות, כמו שאירע במקרה של אלוף פיקוד המרכז רוני נומה, שעל-פי פרסומים שונים ננזף על-ידי ראש הממשלה ושר הביטחון בנושא הצעתו לטיפול הדרוש לדעתו באינתיפאדת היחידים. על-פי ההצעה שפורסמה בתקשורת, יש לנהוג בסכינאים הרצחניים הללו בדרך אחרת לחלוטין מזו הנהוגה היום. כיוון שמסע ההרג הסכינאי הזה בא לעולם להערכתו מטעמים פסיכולוגיים של תסכול וקיפוח ומחסור בפרנסה, יש להעניק לחבורה הזו שם נויטרלי אולי כמו "מחפשי עבודה" שאינו מעודד פעילות פלילית. ההמלצות אמרו דבר פשוט: כדי לפתור את הבעיות יש לסייע ללוחמים האלה למצוא מקום עבודה ונשק חם להגנה אישית של כל הרשות הפלשתינית מפני כוחו הגובר של הטרור. על כך נאנח בכאב לב אחד הלוחמים הישראלים המסכן יום יום את חייו בחזית הטרור האישי: "עכשיו יהיה לרוצחים האלה יותר קל להרוג אותנו מבלי לסכן את עצמם בטווחים קצרים כמו שקורה בטווחי פעולה בסכינים".
ומה עשה נומה בתגובה לדעות החלוקות על המלצתו המוזרה כאשר פורסמה? הוא אמר שהייתה זו אי-הבנה והכוונה הייתה למצב של אי-לוחמה אם וכאשר יתרחש. ומה עשה איזנקוט לנומה ולהמלצתו הלא מובנת? שלח אותו לקורס ללימוד עברית מובנת כהלכה? הוא לא עשה דבר.
על הדברים האלה אמר ח"כ בנימין סמוטריץ' מ"הבית היהודי" כי בעקבות התדרוך ננזף נומה על-ידי ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל איזנקוט, טענה אותה מכחישים במערכת הביטחון. עוד כתב סמוטריץ' "עצם העובדה שזו תפיסת העולם של אלוף הפיקוד ושהוא ננזף על הפרסום ולא על כך שזו תפיסת עולמו - מטרידים מאוד".
בקיצור: היה או לא היה, העובדה היא כי אלה שהגו את רעיון הנפל הזה לא נענשו או לפחות ננזפו על איוולתם.
הנה מה שכנראה התחולל בראשם של אותם קצינים בכירים שהגו את ההמלצה? לאחר השינוי הגיאו-אסטרטגי שהתרחש בזירה האירנית, הסתבר לצה"ל לפתע כי השאיפות המגלומניות של הקמת צי צוללות תקיפה ברמה עולמית שוב אינה הולמת את המציאות החדשה, החליט מישהו חשוב בצה"ל - כנראה הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שככול הנראה הפך גם הוא למנהל בכיר, כי הכוונה היא לצמצום תקציבי, כיוון שהכסף הרב דרוש עכשיו למטרות חדשות. ולכן מערך הצוללות החדישות מדגם דולפין לא יעלה על חמש. החיסכון הצפוי - 1.5 מייארד אירו. דעתו זו היה על הרמטכ"ל להביא להחלטת הממשלה או ראש הממשלה.
סוף דבר: אילו הייתי המפקד העליון של צבא ההגנה לישראל כשבחזית מולי חיות אדם מובילות מסע שמטרתו רצח חפים מפשע, הייתי משתדל לייצר לעצמי תדמית של יצור אכזר חסר רגשות אנושיים שכול הנזכר בשמו נתקף חלחלה מרתיעה למען יראו וייראו.

תאריך:  16/12/2015   |   עודכן:  16/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סכינאים לא פוחדים מפקידים בכירים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צה"ל ממליץ?
ד"ר רון בריימן  |  16/12/15 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
ב-2015, חרף "מועדון ההפחדה הדמוגרפית", הדמוגרפיה היהודית מציגה זינוק של 68% במספרי הלידות השנתיות מ-1995 ל-2014, כאשר מספר הלידות הערביות מתייצב עקב תהליכי מודרניזציה
ראובן לייב
לאמירתו של השליט הטורקי, כאילו יש מקום לנרמול היחסים שבין טורקיה לבין ישראל - אין שום אחיזה במציאות. הגיעה, לפיכך, העת להתפכח מתעתועיו
מרדכי ליפמן
נשיא המדינה חצה כל גבול אפשרי במהלכיו האחרונים    החל בהתבטאותו האומללה לאחר הרצח בכפר דומה, והמשך בהופעתו המביכה בבית הלבן שם הדליק נר חנוכה עם הסבר מביך עוד יותר על תפקידו של ה"שמש" בטקס
יעקב עמר
העדר השלום אצלנו הוא עצבת ההווה ואת שאיפתנו לחיים של שקט ושלווה משליך דמיוננו אל העתיד בצורת "תקווה"
יובל לובנשטיין
רשתות המזון מוציאות סכומי כסף אדירים על-מנת לפרסם את מרכולתן    קיימות בגדול שתי אסכולות: הראשונה, דוגלת בפרסום מוצרים עם מחירים והשנייה, פרסום תדמית בלבד ללא ציון מחיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il