X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירה באביחי מנדלבליט

היועץ לראש הממשלה

העובדה שאביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אינה צריכה להיות בעוכריו. להפך: היא יכולה להוות יתרון ונקודת פתיחה טובה
▪  ▪  ▪
לממש את המדיניות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
עוד משהו קטן
חבל שאנחנו לא בתקופת דוד בן-גוריון, שהיה מבקש/דורש מאביחי מנדלבליט לעברת את שם משפחתו. אבל אולי בכל זאת, אדוני היועץ המשפטי המיועד? אתה יודע כמה קשה להקליד את השם הארוך הזה? תודה מראש.

זה תלוי באנשים
לעמוד בלחצים [צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90]

אסור להשלים עם המצב – הקיים אצלנו שנים רבות – בו היועצים המשפטיים הופכים לשליטים האמיתיים של השירות הציבורי. חובתו של היועץ המשפטי לתת לדרג הנבחר את מיטב הייעוץ שיאפשר לו לממש את מדיניותו, ואם היועץ מכיר את עמדותיו של הדרג הנבחר ואפילו מזדהה איתן – יש בכך יתרון

אביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. זה יתרון או חיסרון? ואני לא מדבר על התגובות הפבלוביות של ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה, אלא על שאלה הרבה יותר עקרונית שבלב תפקידו של היועץ המשפטי.
זוהי סוגיה בה ההתלבטות קשה. מצד אחד, זכותו של כל אדם – בין אם מדובר ברכישת דירה ובין אם מדובר במכירת קונצרן – לבחור את בא-כוחו, ובדרך כלל אדם בוחר עורך דין בו הוא נותן אמון. מצד שני, לא ייתכן שכל פוליטיקאי יבחר לו יועץ משפטי משלו במטרה לקבל הכשר אוטומטי לכל פעולותיו.
מצד אחד, אסור להשלים עם המצב – הקיים אצלנו שנים רבות – בו היועצים המשפטיים הופכים לשליטים האמיתיים של השירות הציבורי. חובתו של היועץ המשפטי לתת לדרג הנבחר את מיטב הייעוץ שיאפשר לו לממש את מדיניותו, ואם היועץ מכיר את עמדותיו של הדרג הנבחר ואפילו מזדהה איתן – יש בכך יתרון (ואני ממש לא נופל מהכיסא מהמחשבה שהחלפת שלטון תביא גם להחלפת היועץ המשפטי). מצד שני, אסור להגיע למצב בו כל גוף ציבורי יאמץ לו מדיניות משלו, אשר תשתנה יחד עם החלפת הפוליטיקאי שבראש אותו גוף.
בסופו של דבר, התשובה לשאלה תלויה באנשים בהם מדובר. אם היועץ המשפטי הוא מספיק חזק ועצמאי כדי להביע את דעתו גם מול האיש שמינה אותו – אזי כולם יוצאים נשכרים: גם הגורם הממנה, גם היועץ, גם שלטון החוק וגם האינטרס הציבורי. ואם היועץ הוא אומר-הן חלשלוש, אזי בחשבון לטווח ארוך אפילו מי שמינה אותו יוצא נפסד, כי לא יהיה מי שירסן אותו במידת הצורך.
לאור התפקידים שמילא מנדלבליט בעבר, ואשר חייבו אותו לעמוד בלחצים מכיוונים רבים ומגוונים, ניתן לקוות שהוא שייך לזן הראשון. ניתן לקוות שהוא יתן לממשלה ולעומד בראשה ייעוץ שמגמתו תהיה קודם כל לאפשר להם לבצע את מדיניותם, אך לא יהסס לומר להם: זה לא חוקי, זה לא תקין, זה לא יעמוד במבחן בג"ץ.

ההתנגדות של גרוניס
יהיו מי שיחגגו [צילום: איציק וולף]

יהודה וינשטיין היה מנוע מלעסוק בשורה ארוכה של עניינים, כולל באלו של אהוד אולמרט, משום שטיפל בהם בהיותו עורך דין פרטי. ודאי שעדיף יועץ משפטי שיכול לעסוק מהרגע הראשון בכל העניינים שעל שולחנו, אבל הצורך בצינון אינו מבטל יתרונות אחרים שיש למועמד כלשהו

אשר גרוניס היה היחיד שהתנגד למינויו של מנדלבליט, בשל סוגיית הצינון. מנדלבליט מונה בידי נתניהו למזכיר הממשלה ושירת בצמוד לו, פיזית, בשנתיים וחצי האחרונות – מה שאכן מעורר את השאלה האם יוכל להפגין את אותו עמוד שדרה נחוץ בכלל, ולהכריע בענייניהם של בני הזוג נתניהו בפרט.
זו אינה בעיה בלתי-פתירה. יהודה וינשטיין היה מנוע מלעסוק בשורה ארוכה של עניינים, כולל באלו של אהוד אולמרט, משום שטיפל בהם בהיותו עורך דין פרטי. ודאי שעדיף יועץ משפטי שיכול לעסוק מהרגע הראשון בכל העניינים שעל שולחנו, אבל הצורך בצינון אינו מבטל יתרונות אחרים שיש למועמד כלשהו. חוץ מזה, כפי שכבר אמרתי, יש גם יתרונות לא-מבוטלים בכך שהיועץ הוא איש אמונו של ראש הממשלה. אם מנדלבליט ירגיש מחויב לנתניהו, זה לא ישתנה גם בעוד שנתיים; ואם אנחנו סומכים עליו בהכרעות משפטיות סופר-רגישות – אזי צריך לסמוך עליו גם בנוגע ליחסו לנתניהו.
יהיו מן הסתם מי שיחגגו על כך שרק גרוניס התנגד, ויצביעו על העובדה שמנדלבליט נבחר למעשה בזכות תמיכתם של שני הפוליטיקאים שבוועדה – משה נסים וענת ברקו. על כך יש שתי תשובות. האחת: זה המבנה שקבעה ועדת שמגר, ולנשיא בית המשפט העליון בדימוס – בכל הכבוד הראוי – יש קול אחד. השנייה: נכון, אבל גם נציגי האקדמיה ולשכת עורכי הדין, יחיאל כץ וגבריאלה שלו, תמכו בו – אז כנראה שהוא באמת ראוי לתפקיד.

סוגיית הפיצול

האם מנדלבליט יסכים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בין ייעוץ לבין ייצוג? איש אינו יודע. הוא לא נשאל על כך בפרהסיה, ואיננו יודעים מה אמר על כך – אם בכלל – לוועדת גרוניס. נתניהו הבהיר לאחרונה שהוא מתנגד ליוזמתה של איילת שקד לפצל את התפקיד, אבל לא בטוח שזו עמדתו האמיתית. בהחלט ייתכן שהוא אמר זאת משום שלא רצה להרגיז את יהודה וינשטיין, העשוי להחליט על חקירה נגד שרה נתניהו. לכן, העובדה שמנדלבליט הוא המועמד של נתניהו, לא אומרת בהכרח שהוא מתנגד לפיצול.
העניין הוא, שהעמדה התיאורטית יכולה להתהפך אחרי הכניסה לתפקיד. כלומר: נניח שמנדלבליט קיבל את תמיכתה של שקד לאחר שהבטיח לתמוך בפיצול. נצא גם מנקודת הנחה שהבטחה שכזו (שכאמור איננו יודעים אם ניתנה) הייתה כנה. אלא שלאחר שמתחילים למלא תפקיד כלשהו, באופן טבעי לא מתלהבים מן האפשרות שהיקפו יצטמצם וכוחו יתמעט. מה עוד, שבזמן אמת לפעמים מתוודעים לנתונים שלא נראים מבחוץ. הניחוש שלי: התפקיד לא יפוצל גם בקדנציה של מנדלבליט.

יצטרך ללמוד

הקריירה המשפטית של מנדלבליט התמקדה בצה"ל, כך שהוא עסק בתחום הפלילי הרבה יותר מאשר בתחום האזרחי. לתחום הזה מנדלבליט מביא הן נקודת מבט של תובע והן נקודת מבט של סניגור – יתרון גדול על פני וינשטיין הסניגוריאלי. אלא שהתחום הפלילי אינו כל עיסוקו של היועץ המשפטי ואפילו לא רובו. יש לו המון עבודה בתחום המינהלי, בתחום החוקתי ובתחום האזרחי.
על וינשטיין אמרו שהוא לא מבין ב-80% מהנושאים שבטיפולו, ושב-20% שהוא כן מבין – אסור לו לגעת בגלל ניגוד עניינים. מבחינת נקודת ההתחלה, מצבו של מנדלבליט טוב יותר, כי אין לו כזו מגבלה לגבי 20 האחוזים, אבל הוא יצטרך לעבוד קשה כדי לסגור את הפער לגבי 80 האחוזים. כמזכיר הממשלה הוא כבר נתקל רבות בסוגיות שאינן פליליות, אבל לא במישור המשפטי אלא במישור הניהולי והפוליטי.
מנדלבליט הוא ודאי אדם חכם מאוד, ומן הסתם יצליח ללמוד לא-מעט על התחומים בהם הוא חלש יותר. ובכל זאת, לפחות בתחילת הדרך, הדבר הנכון ביותר מבחינתו יהיה לומר: אני צריך ללמוד את זה, אני רוצה לשמוע דעות, אני מוכן להאציל סמכויות. בניגוד למה שקרה בפרשת הרפז, הפעם איש לא יבוא אליו בטענות אם יבקש "לישון על זה".

סטירת לחי

המלצתה של ועדת גרוניס על מנדלבליט היא סטירת לחי לווינשטיין ולמשנהו, רז נזרי, שטענו שהוא הטעה את החוקרים ואולי אף שיקר להם בפרשת הרפז. כל חברי הוועדה – ובנקודה הזו גם גרוניס סבר כך – הגיעו למסקנה שאין ממש בטענות הללו. חברי הוועדה גם מצאו, שהעובדה שווינשטיין התעקש שלא לנמק את סגירת התיק נגד מנדלבליט ב"העדר אשמה" – אינה מהווה מכשול בפני מינויו. אקורד סיום צורם למדי לקדנציה בעייתית, בלשון המעטה.

אוי ואבוי, הוא דתי!

כמה זמן יקח עד שמישהו ידרוש לגנותו של מנדלבליט את הכיפה שעל ראשו? כמה זמן יקח עד שמישהו יתחלחל מן העובדה שגם המפכ"ל וגם היועץ המשפטי לממשלה הם חובשי כיפות? כמה זמן יקח עד שמישהו יזכיר ששרת המשפטים מייצגת מפלגה דתית-לאומית, שראש המוסד הנכנס הוא אדם מסורתי, שמבקר המדינה הוא דתי לשעבר ושפרקליט המדינה הוא דתי לשעבר?

תאריך:  20/12/2015   |   עודכן:  20/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היועץ לראש הממשלה
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
גרסטל החילונית המוסרית עדיפה
דורין אלן בל-דותן  |  20/12/15 17:49
 
- הם גם עושים מצות עם דם ילדים
asde  |  20/12/15 19:51
2
כן מנדלבליט לא מנדלבליט העיקר
שוינשטיין יעוף   |  20/12/15 17:54
 
- הצרה שאינני בטוח
ארי כספי  |  20/12/15 20:40
3
הענין לא אם מנדלבליט מתאים
פועה  |  20/12/15 18:10
4
שיהיה בהצלחה
יוסי מ  |  20/12/15 18:26
5
באנגליה בוחר ראה''מ את היועץ
אברהם שלום  |  20/12/15 18:47
 
- לפי השיטה האנגלית ר"מ וכל
שבץ חלובה   |  20/12/15 23:40
6
השמעת גם על 'בלמים ואיזונים' ?
ל'משפטן' לוין  |  20/12/15 18:54
7
היכן למד 'מבקר המדינה' ?
שאלות ללוין  |  20/12/15 18:59
8
סוף כל סוף הימין למד לשלוט .. ל"ת
רחבות   |  20/12/15 19:18
9
דיקטטורה אוליגרכית דתית
המבקר  |  20/12/15 19:19
10
ממבו ג'מבו משפטי
משהמוישה  |  20/12/15 20:10
11
לא ברור כל כך
שאלה ללוין  |  20/12/15 20:39
12
בל נשכח שגם גלעד ארדן
רמי רצון  |  21/12/15 05:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירת יועמ''ש
איתמר לוין
מזכיר הממשלה הנוכחי הוא המועמד היחיד שזכה לתמיכתם של לפחות ארבעה מבין חמשת ועדת האיתור בראשותו של גרוניס    יחליף את וינשטיין בסוף חודש ינואר
יואב יצחק
עו"ד איל רוזובסקי פעל תוך ניגוד עניינים בוועדה לבחירת היועץ המשפטי לממשלה ודחף לבחירת וינשטיין    לחברי הוועדה הוא מסר דיווח מצומצם ביותר לפיו הוא מייצג את האוליגרך אולג דריפסקה במשותף עם וינשטיין    בעוד שהאמת הייתה: וינשטיין הוא שיזם ושכר בפועל את רוזובסקי, בשמו של דריפסקה, לייצג את דריפסקה בשכר של מיליונים    בנסיבות אלה, היה רוזובסקי פסול מלכהן בוועדה
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה הפך למנכ"ל המדינה בעיקר משום שאין חוק הקובע את סמכויותיו ודרכי עבודתו. את המצב הבלתי-סביר הזה יש לשנות, והנה גם כמה הצעות לכללי היסוד של החוק הדרוש
איתמר לוין
סבור: תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא להבטיח שהממשלה לא תפרוץ את חומת הדין, אך הדין מותיר לממשלה שיקול דעת רחב ויש לאפשר לה לפעול במסגרתו
איתמר לוין
ערוץ 2 חושף חוות דעת שכתב לדור ואשר הוצגה בידי מנדלבליט לוועדת גרוניס, בה יוצא פרקליט המדינה לשעבר נגד וינשטיין בנוגע לחלקו של מנדלבליט בפרשת הרפז
רשימות נוספות
שקד הוסיפה את נזרי ורון שפירא  /  איתמר לוין
שמונה מועמדים עלו לשלב השני  /  איתמר לוין
הערכות: מנדלבליט וגרסטל - המובילים  /  איתמר לוין
המינויים שבדרך  /  איתמר לוין
אני רק שאלה  /  איתמר לוין
הימים הקשים המצפים לעו"ד יהודה וינשטיין  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il