X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מינויו של מנדלבליט

אפקט מצנן

החשש מפני ניגוד עניינים שמוליד את חובת הצינון, הגיע אצלנו לממדים מטורפים הקרובים לאבסורד. מי ששולף את הקלף הזה נגד אביחי מנדלבליט, למעשה מתנגד לכך שהממשלה תמנה יועץ משפטי הרואה איתה עין בעין
▪  ▪  ▪
לא מבאי ביתו [צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90]

האם אביחי מנדלבליט יכול להתמנות ליועץ המשפטי לממשלה מיד לאחר סיום תפקידו כמזכיר הממשלה? התשובה תינתן מן הסתם בידי בג"ץ, אבל אני בכלל לא מבין את השאלה. במבט רחב יותר, ירדנו מהפסים בכל מה שקשור לחובת הצינון.
לפני שבועיים ביקש מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, לקצר את תקופת הצינון שלו, כך ששבעה חודשים לאחר שפוטר - יוכל להעניק ייעוץ לחברות תקשורת שבענייניהן לא עסק בזמן כהונתו. כלומר: בלי אישור מיוחד, איש מקצוע שתרם מזמנו וכשרונו לטובת הציבור, אמור לשבת שנה בבית ולא להתפרנס.
כאשר התמנה רו"ח יוסי בכר למנכ"ל משרד האוצר בנובמבר 2003, הוא הוחתם על הסדר ניגוד עניינים בן שמונה עמודים. כבר אז לא הבנתי את זה. מנכ"ל משרד האוצר יושב באחד הצמתים הרגישים ביותר של מידע ביטחוני. בזה סומכים עליו - אבל בנוגע ללקוחות לשעבר של משרדו לא סומכים עליו?
אמון אינו ניתן לחלוקה
זו נקודת המוצא שלי: אמון אינו ניתן לחלוקה. או שנותנים אמון או שלא נותנים אמון. זה לא מצב של פלגינן דיבורא בבית המשפט, כאשר השופט מאמין לחלק מן העדות ואינו מאמין לחלק אחר שלה. כאן מדובר בתכונה הבסיסית ביותר, שבלעדיה אין אפשרות למנות איש לאף תפקיד רגיש.
היועץ המשפטי לממשלה מרכז בידיו כמות עצומה של מידע סודי ביותר. זה יכול להיות במישור הפלילי - חקירות נגד ארגוני פשיעה ונגד שחיתות ציבורית. זה יכול להיות במישור הביטחוני - התייעצויות על חוקיותן של פעולות מחוץ לגבולות ישראל. הסודיות היא לחם חוקו של היועץ המשפטי לממשלה. חייבים לסמוך ב-110% על אמינותו ומהימנותו.
נכון, יש הבדל בין שמירת סודיות לבין ניגוד עניינים. הראשון הוא ערטילאי-משהו ואין לחצים חיצוניים להפר את הסודיות. השני הוא מוחשי ועלולים להיות לחצים חיצוניים לפעול בניגוד עניינים. קל יותר להיכשל במשוא פנים מאשר בפגיעה בביטחון המדינה. לכן אני מסכים שצריך צינון והסדרים, אבל הגענו בתחום הזה לקיצוניות מופרעת.
במצב הנוכחי, קשה מאוד לגייס אנשים טובים מהמגזר הפרטי לשירות הציבורי, כי הם יודעים שכאשר יסיימו את תפקידם - יצטרכו לחכות זמן רב לפני שיוכלו לחזור ולעבוד. אפשר להביא את הדברים לאבסורד ולומר, שניתן כיום למנות לתפקידים בכירים רק אנשים שלא מבינים כלום בתחום, כי רק להם אין היכרויות קודמות. אז אולי נמנה שרברב ליועץ המשפטי לממשלה, וסנדלר למנהל רשות המיסים. מגוחך? ודאי, אבל בקצב הנוכחי של טהרנות-היתר, אנחנו לא לגמרי רחוקים מהמקומות הללו.
לא סחבק של נתניהו
הטענה העיקרית כלפי מנדלבליט היא, שיקשה עליו מאוד לקבל החלטות בעניינים פליליים הנוגעים לבנימין נתניהו ו/או לשרה נתניהו, משום שהוא מקורב לראש הממשלה ומשום שהיה זה ראש הממשלה שביקש למנותו ליועץ המשפטי לממשלה. ועוד נטען, כי הוא עלול להימצא בניגוד עניינים בבואו להחליט בשאלות שתציג לו הממשלה אותה שירת בשנתיים וחצי האחרונות.
לגבי בני הזוג נתניהו: מדובר אומנם בהחלטות משמעותיות ביותר, אבל רק בשתיים-שלוש מבין אלפי ההחלטות שיהיה על מנדלבליט לקבל בשבע שנות כהונתו. כאן הפתרון פשוט ביותר: בנושא נתניהו הוא יעביר את הסמכות לפרקליט המדינה או למשנה ליועץ המשפטי. בדיוק כמו שנהג יהודה וינשטיין בענייניו של אהוד אולמרט. חשוב לציין, כי מנדלבליט אינו מבאי ביתם של בני הזוג, אינו ידיד אישי שלהם ואינו מסתחבק איתם. חוץ מזה, כל יועץ משפטי לממשלה מתמנה לכל הפחות בתמיכתו של ראש הממשלה, ומבחינה זו מנדלבליט אינו שונה.
לגבי הממשלה ככלל: מזכיר הממשלה הוא תפקיד טכני, לא תפקיד של קבלת החלטות ובוודאי לא תפקיד של ביצוען. נכון, הוא מכיר את השרים - אבל כל יועץ משפטי לממשלה מכיר אותם, תוך כדי עבודתו אם לא לפני כן. נכון, הוא יושב בישיבות הממשלה - אך כך גם היועץ המשפטי לממשלה. חוץ מזה, הבעיה של ההיכרות עם השרים מובנית בכפל התפקידים של היועץ - גם מייעץ להם וגם יכול להחליט להעמידם לדין - והיא תיפתר מאליה אם סוף-סוף יופרדו תפקידי הייעוץ והייצוג.
מי ששולף את קלף הצינון נגד מנדלבליט, מתנגד למעשה לכך שהממשלה תמנה יועץ משפטי שעשוי לראות איתה עין בעין. כל כך התרגלנו לכך שהיועצים אומרים ועושים מה שהם רוצים, עד ששכחנו שהם פקידי ציבור ולא נבחרי ציבור. כל כך התרגלנו לכך שהממשלה צריכה לקבל את אישורו של היועץ שלה, עד ששכחנו שהיא זו שנבחרה על-מנת לקדם את מדיניותה.
אז הנה הפתעה: אפשר לחזור לשפיות. אפשר לחזור לכך שהיועץ יאמר לכל היותר על מה לא יוכל להגן בבית המשפט, ושהממשלה תחליט אם היא לוקחת את הסיכון ואת האחריות שבית המשפט יפסוק נגדה. אפשר לחזור לכך שהשוט הפלילי שביד האחת לא ישמש כאמצעי לאכיפת סמכות הייעוץ שביד השנייה. אפשר לחזור למצב בו היועץ ייעץ והנבחרים יחליטו.

תאריך:  21/12/2015   |   עודכן:  21/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפקט מצנן
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
המסקנה ברורה- הפרדת תפקידים
שמעון אמסלם  |  21/12/15 08:38
2
לפתע כל באושי השמאל יוצאים
צורי  |  21/12/15 09:58
3
למעשה אין מינוי שהאופזיציה
ושלוחיה לא מנסים  |  21/12/15 10:09
4
הכותב ממש מיתמם.....
דודו מהשרון  |  21/12/15 10:40
5
איתמר לוין מתעלם מנקודה מכרעת
משה, עורך-דין  |  21/12/15 10:51
6
הנשיא * גרוניס מבין יותר ממך !
יותר מלוין  |  21/12/15 12:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העובדה שאביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אינה צריכה להיות בעוכריו. להפך: היא יכולה להוות יתרון ונקודת פתיחה טובה
יובל לובנשטיין
האיש החשוב ביותר בחנות הוא לא מנכ"ל הרשת ולא מנהל הסחר ומנהל האזור - אלא אדם אחד יחיד ומיוחד, ששמו הלקוח ורק הוא והוא בלבד ואותו יש לקבל כל יום עם חיוך, אדיבות ובלי כעסים ובסבר פנים מחייכות ונעימות
דרור אידר
עמירה הס: "כל מי שמתכנן לעלות לישראל, שיידע שהוא עומד לעשות פשע". קשה לבקש ממנה להקצין יותר. זה שנים שקרעה קריעה על עמה ונכרתה מאיתנו למחוזות ההזדהות עם אויבינו ומבקשי נפשנו    השמאל הציוני גוסס
תרצה הכטר
בין אם הדבר נובע מסיבות לא מודעות או מודעות לחלוטין כל אימת שעולה על הפרק סוגיית הסמלים בישראל - ובמקרה זה, על גבי שטרות כסף - הספרדי נדחק מפני האשכנזי
איתן קלינסקי
ביום השבעה למותו של יוסי שריד, אני מבקש להדליק בשורות אלו נר נשמה לשכן מקרית שמונה, שבאותם הימים היה חבר בכנסת ישראל, המורה בבית הספר התיכון "דנציגר" והנוסע המתמיד בתחבורה הציבורית. יוסי שריד חסר לי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il