X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם ועדות הקבלה הן כלי בקרה הכרחי על-מנת לשמור על המרקם הקהילתי בישוב שבו ההשפעה והתלות בחברי הקהילה היא גבוהה, או שמא זהו כלי נוח שנועד לדאוג ששכניי יהיו 'כמוני' והקהילה לא תאלץ להתמודד עם אתגרים שלא נוחים לה?
▪  ▪  ▪
ועדת קבלה - סינון לצורך נוחות או בריחה מאתגרים? [צילום: מועצה אזורית גולן]

בראשית דבריי גילוי נאות-הנני מתגוררת בשנים האחרונות ביישוב קהילתי. כדי להתהדר בבייתי הנאה, בשכניי המקסימים ובנוף הקסום הנשקף מחלון בייתי, נאלצתי לעבור תהליך קבלה ממושך, המורכב מבדיקות אישיות ואינטליגנציה שונות במכון אבחון פסיכולוגי, וכן ראיון זוגי בפני וועדת הקליטה.
אך לפני הכל רקע: מהי וועדת קבלה?
ועדת הקבלה דנה בבקשות של אזרחים המבקשים להתגורר ביישוב קהילתי. נציגיה נמנים עם תושבי היישוב וממונים או נבחרים על-פי תקנון היישוב. כיום, לאחר תיקון החוק לפקודות האגודות השיתופיות, הוועדות פועלות על-פי החוק.
האם ועדות הקבלה הן כלי בקרה הכרחי על-מנת לשמור על המרקם הקהילתי בישוב שבו ההשפעה והתלות בחברי הקהילה היא גבוהה, או שמא זהו כלי נוח שנועד לדאוג ששכניי יהיו 'כמוני' והקהילה לא תאלץ להתמודד עם אתגרים שלא נוחים לה?
בנוסף, גם אם נאמר שזהו כלי נדרש והכרחי להצלחת הקהילה, מי מגדיר את הקריטריונים לקבלה? מי מגדיר מהו הסטנדרט הנדרש ומי נחשב קהילתי ומתאים? הרי זוהי קביעה סובייקטיבית למהדרין.
יתרה מכך-הקרקעות עליהן נבנו בתי היישוב אינן פרטיות, או של חברי ועדות הקבלה-הקרקעות הן ציבוריות, ושייכות למדינה ( או גוף אחר מטעמה). באיזו זכות, אם כן, יחליטו חברי הוועדה מי יגור על קרקעות אלה?
לרוב וועדות הקבלה, אין קריטריונים מוגדרים, למעט אולי שני פרמטרים ברורים - סוגיית הלאום, והדת. את הסוגיה הראשונה אפשר אולי להבין, וודאי על-רקע מצב ביטחוני מתמשך ומציאות מורכבת במדינתנו, ולא שמישהו היה רוצה להיות מיעוט לכאן או לכאן. על סוגיית הדת אפשר להתווכח.
מאידך המצדדים בוועדות הקבלה יאמרו - החיים ביישוב הם כל כך צפופים, ומורכבים מתלות הדדית, חיי שיתוף ומעורבות גבוהה, ומשום שכך-כדאי ואף זכותו של היישוב לקבוע ולמיין את האנשים הבאים בתוכו. החיכוך יקטן ככל שאנשי היישוב ידמו זה לזה מבחינה תרבותית וחברתית.
המצדדים בוועדת קבלה יביאו דוגמה ליישוב פלוני שבו אין ועדת קבלה וקמו בוקר בהיר וגילו כת שמשתלטת על יישובם או סיפור על יישבו אחר שהיה בו התושב הבעייתי שהרס הכל.
מהו אם כן הדבר הבא שאותו מבקשות הוועדות לסנן? ואיך בכלל ניתן לדעת בוודאות שמי שנראה לא מתאים-אכן לא מתאים ומי שנראה מתאים-אכן ישתלב בקלות ויתרום למרקם קהילתי בריא? ואיפה יגורו אותם עולים, חד הוריים ושאינם בורגנים, אלו שרק רוצים "לעשות לביתם" ולחיות חיים שקטים מחוץ לעיר ההומה והסואנת. אותם הוועדה לא תקבל, ולא חלילה בגלל שהם כאלה-חד הוריים, לא בורגנים - אל דאגה, תוצאות המבחן הפסיכולוגי יקשקשו משהו על מבנה אישיות לא ברור, על חוסר התאמה חברתית ועל פסיביות יתר, או אקטיביות יתר. ובכל מקרה - 'זה לטובתכם'.
האם סינון זה הוא לא רק נוחות ובריחה ממורכבות ואתגרים? אילו ילדים גדלים בסביבה כזאת ומה הם מפסידים בכך שהם לא רואים את הקצת שונה שדורש הסבר והבנה או הכלה?
בעיניי, ילדיי וגם אני, ניתרם יותר מהמפגש עם מי שדעותיו לא בהכרח עולות בקנה אחד עם דעותיי, עם מי שרחמנא ליצלן נראה אחרת ממני, חושב אחרת ממני, ואורח חייו שונה משלי בתכלית. הפער - הוא הבסיס לדיאלוג, להפרייה וללמידה. וודאי שלא להדרה, הרחקה וסינון חד-צדדי.
דעתי היא שיש אתגר משמעותי ומצמיח ביישוב מעורב והטרוגני, שבו שכניי בהכרח אינם אנשים 'כמוני', והגם שהדבר אינו פשוט כלל.

תאריך:  28/12/2015   |   עודכן:  28/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדות הקבלה - התנשאות או כורח המציאות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
את טועה טעות מרה
אהרון שחר  |  28/12/15 21:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
אנחנו צומחים בקצב מסחרר ואנחנו מצליחים בכל שיעור עולמי וקנה-מידה גאוגרפי    הארץ גואה בגלי בניה ועשייה
נסים גבאי
אם ארדואן רוצה להיכנס לעזה בכל עת שירצה, יחד או לחוד עם הנסיך הסעודי, יחד או לחוד עם אובמה, יחד או לחוד עם מלכת אנגליה... בבקשה
יעקב עמר
למזלו של כל "שמאלן נאה" ליהודים היום יש מולדת    קיטורים על אופיה של המולדת בטלים בשישים לנוכח האמת המשמחת והכמעט דמיונית שלא הייתה לצווייג ולשישה מיליון יהודים אחרים
עמי דור-און
לכול המתנגדים לשינויים ב"הדסה" מכין הזאב הפתעה. מסתבר כי פרופ' רוטשטיין, יחד עם עמיתיו פרופ' גבי ברבש ופרופ' רפי ביאר בנו תוכנית חדשנית ומפורטת של שר"פ מודרני, צודק והוגן חברתית. את התוכנית הזו מתכוון פרופ' רוטשטיין ליישם ב"הדסה". אם יצליח הדבר תהיה זו מהפכה שלא הייתה כמותה. אבל כמו בכול מהפיכה גם זו תהיה כרוכה במאבקי כוח
מור הלפרין
בעוד שבעבר אוכלוסיות מוחלשות התלוננו על חוסר בשוויון הזדמנויות, כיום יש הצפה במשאבים ותוכניות העצמה לאוכלוסיות אלה, עד כדי כך שהן מאבדות את מטרתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il