X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרד המשפטים לא צפוי להמליץ על חנינה סמוך להרשעה, וכאשר אולמרט ממשיך לטעון לחפותו גם אם ריבלין יחליט להיענות לבקשה כזו, תוכל שקד לטרפד את מתן החנינה אם תסרב להוסיף לה את חתימתה
▪  ▪  ▪
אין הצדקה

סיכוייו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לזכות בחנינה הם אפסיים עד בלתי קיימים. כך מעלה בדיקת החוק והנהלים שנקבעו לאורך השנים.
מתן חנינה מחייב הגשת בקשה מטעם האדם המורשע. הבקשה מועברת למחלקת החנינות במשרד המשפטים, המעבירה את המלצתה לשר המשפטים (לאחר קבלת מידע מודיעיני מן המשטרה וחוות דעת של שירות בתי הסוהר) וממנו - לנשיא המדינה.
מחלקת החנינות במשרד המשפטים מדגישה: "נשיא המדינה מוסמך להקל בעונשי מאסר, או להמירם בעונשים אחרים. מוסד החנינה אינו מהווה תחליף לערכאת ערעור, ואינו מהווה ערכאת ערעור נוספת, ולפיכך הקלה בעונש מאסר בפועל ניתנת רק במקרים חריגים ויוצאי דופן במיוחד, ורק כאשר יש שינוי משמעותי בנסיבות לאחר שבית המשפט אמר את דברו".
בנובמבר 2010 פסק בג"ץ, בהרכב של תשעה שופטים, כי סמכותו של הנשיא בתחום החנינות אינה מוחלטת. בלא חתימת קיום של שר המשפטים - אין תוקף לחנינה, ולא ניתן לכפות על שר המשפטים לתת את חתימתו, קבע ההרכב בפסק דין שכתבה הנשיאה דאז, דורית ביניש.
יתרה מזאת: מתן החנינה כפוף לביקורת שיפוטית, כך שבג"ץ יכול להתערב ולבטל את החלטת הנשיא. ביניש אמרה באותו פסק דין: "אין לזנוח את העיקרון לפיו אין סמכות שלטונית שאינה כפופה לבקרה, לרבות כאשר מדובר בסמכויות הנתונות לנשיא המדינה... בקרה זו, ראוי שתופעל במתינות ובהתחשב בטיבה של סמכות החנינה ובמעמדו הרם של נשיא המדינה, שהוא בעל הסמכות".
לדברי ביניש, "דווקא ייחודיותה של סמכות החנינה - שהפעלתה כרוכה בשיקולים לבר-משפטיים של חסד ורחמים; סמכות שלא חלה עליה חובת הנמקה; סמכות שתוצאתה עשויה להיות התערבות ושינוי פועלן של כל אחת משלוש הרשויות האחרות - היא המחייבת קיום הליך של בקרה וביקורת, גם אם אלה יישמרו למקרים חריגים ויוצאי דופן בהם עולה חשש כי החלטת הנשיא לוקה בחוסר סבירות קיצוני או מונעת משיקולים זרים".
לדעת ביניש, הביקורת על החלטות החנינה של הנשיא צריכה להיעשות במסגרת חתימת הקיום ולא בדיעבד, רק לאחר קבלת ההחלטה. כלומר: שר המשפטים יכול למנוע מראש, במקרים חריגים, מתן חנינה - במקום מצב בו בית המשפט יצטרך להתערב לאחר מעשה בהחלטתו של הנשיא.
כל אלו מובילים למסקנה, כי קלושים ביותר הסיכויים שאולמרט יזכה לחנינה, ודאי עוד לפני שיחל לרצות את עונשו ב-15.2.16. בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון כבר הביאו בחשבון את כל הנסיבות לקולא להן טענו סנגוריו של אולמרט, ולצד זאת ציינו את חומרתה של עבירת השוחד ואת הכלל לפיו העונש חמור יותר ככל שמעמדו של העבריין גבוה יותר. לאור זאת, אין כל הצדקה להתערבות חריגה של הנשיא ראובן ריבלין.
יתרה מזו: אין אפשרות ממשית שמשרד המשפטים ימליץ על חנינה חודש וחצי בלבד לאחר שאולמרט הורשע - ובלא המלצה שכזו, תוכל השרה איילת שקד להימנע מלחתום על חנינה, אפילו אם ריבלין יחליט להעניק אותה. דבריו של אולמרט מיד לאחר פסק הדין בעליון, ולפיהם מעולם לא קיבל שוחד, מרחיקים אותו עוד יותר מן החנינה, בשל סירובו להודות במעשיו ולהביע חרטה עליהם; ואם יעשה זאת בהמשך - תעלה השאלה האם לא מדובר בדברים שמן השפה ולחוץ בלבד, לצורך קבלת החנינה.

פסק-דין: דנג"ץ 212902 שר המשפטים נ' ניר זוהר
בית המשפט העליון קובע בהרכב תשעה שיש להפעיל סמכות זו רק במקרים חריגים ביותר.
תאריך:  30/12/2015   |   עודכן:  30/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיכויי אולמרט לחנינה - קלושים ביותר
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מה פתאום חנינה? גם אם יביע
אורמנדי  |  30/12/15 09:40
2
יש תקדים=חנינה"מראש"לגבי קו300
ע_הראל  |  30/12/15 09:51
3
11 הנכדים של אולמרט ילמדו
בבר  |  30/12/15 09:56
 
- די למידת הדין&בואי מידת הרחמים
ע_הראל  |  30/12/15 12:47
4
אין דין ו אין דין בחסות דקטטור
ישע   |  30/12/15 11:46
5
אולמרט הוא הפושע הכי מושחת בתו
זאב13  |  30/12/15 16:42
6
הוא כבר קיבל את החנינה שלו
שבץ חלובה  |  30/12/15 18:22
7
לשופטים לא היה אומץ לזכות!!! ל"ת
אבנר אברהם   |  31/12/15 09:40
8
אני מקווה שלאחר גזר דין עלוב
צורי  |  31/12/15 15:00
9
בקרה על הנשיא? הצחקתם אותו
משה, עורך-דין  |  1/01/16 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד - הערעור
איתמר לוין
חגיגות הניצחון של אורי לופוליאנסקי התעלמו מכך שהוא הורשע בקבלת שוחד ב-2.5 מיליון שקל    מי שנושא אות קלון של עבירת השחיתות החמורה ביותר, מן הראוי שיישב בביתו ויעשה חשבון נפש
איתמר לוין
עשרה מורשעים, 8 מיליון שקל שוחד בתיק כולו, 6 מיליון שקל שהסתובבו בפרשת הולילנד, שלוש שנות מאסר בממוצע. בניגוד למה שמנסים למכור לכם, הר הולילנד ממש לא הוליד עכבר
איתמר לוין
אולמרט מעז להמשיך ולטעון שהוא לא קיבל שוחד, אבל התוצאה בבית המשפט העליון מאפשרת להגיש סוף-סוף את כתב האישום על הדחתה של זקן ועל שיבוש משפטי טלנסקי והולילנד
איתמר לוין
העליון קובע: לנוכח שקריו וזיופיו הרבים מספור של דכנר, יש צורך בראיות מחזקות משמעותיות יותר מהמקובל    קביעה זו הביאה לחלק מן הזיכויים בתיק
איתמר לוין
השופטים עמית ופוגלמן מחדדים קביעות עקרוניות בעבירת השוחד: היסוד הנפשי ומתן שוחד באמצעות תרומות למוסדות ציבור    השופט הנדל קורא להילחם בשוחד גם בתפיסות חברתיות, מוסר וחינוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il