X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעיני פסק הדין המזכה היא מורה דרך והנחייה לכל מושחת: התעלם מהשחיתות עצמה והתרכז בספק הסביר. מלא בשחיתותך את הכוס כמעט עד סופה אך השאר טיפה ל"ספק סביר" שהוא ורק הוא יצילך
▪  ▪  ▪
אולמרט. היכן פסלון האוסקר? [צילום: גלי תיבון/AP]

דמיינתי לעצמי לרגע קט כי אינני יודע מיהו אולמרט ומעולם אף לא שמעתי את שמו. התבוננתי באיש שעמד מאחורי המיקרופונים ונשא את נאום ה"מודה מודה" שלו ולא הבנתי מדוע הוא אינו מחזיק בידו פסלון כלשהוא שהרי דבריו תאמו להפליא לנאומי זוכי פרס האוסקר היוקרתי. אני מודה לעורכי הדין ש... תודה מיוחדת לעורכת הדין שטיפלה בערעור.. ועוד תודות ותודות והחידה בעינה נותרה: במה זכה האיש הצנוע הזה שמחלק קרדיט לכל מי שעמלו איתו יחדיו ואפילו על נפנוף בפסלון הזכייה מוותר בצניעותו הרבה?
הוריתי לדמיוני להפסיק לשטות בי וזה ציית מיד לפקודתי והפך את זוכה האוסקר שמאחורי המיקרופונים ללא אחר מאשר המושחת המורשע אהוד אולמרט. לאחר כל התודות שהרעיף לכל עבר הודיע מי שבעוד חודשיים יקבל מספר אסיר ייחודי ובלעדי משלו כי מעולם לא קיבל שוחד וכי כל מה שעשה כל חייו היה אך ורק "למען הציבור".
המושחת הודיע לאותו ציבור לו "הקדיש את חייו" כי הוא "מכבד את החלטתם" של העליונים שבהינף קולמוס השיבו לו ארבע וחצי שנות חרות שנשללה ממנו ע"י שופט פחות עליון אך יותר על הקרקע השופט רוזן. למרות "הכבוד" להחלטתם הודיע האסיר, כטבעו של כל אסיר בתבל כולה כי הוא "חף מפשע". בכך ומבלי לומר זאת מפורשות האשים המושחת את מציליו כי אף הם חוטאים בחטאו של רוזן ושוללים את חרותו למשך שנה וחצי על לא עוול בכפו. הם כמובן לא נכללו בדברי התודה שהרעיף לכל עבר.
אינני משפטן אך גם אינני צריך להיות כזה כדי להבין מקריאת נימוקי הוד מעלתם כי בפרשת הולילנד הם לא רק זיכו את אולמרט, אלא בו-זמנית הרשיעו את השופט רוזן. זה ששמע את כל העדויות והתרשם באופן בלתי אמצעי מהנאשמים והעדים קבע נחרצות כי אולמרט ידע גם ידע כי אחיו קיבל חצי מיליון שקל ולא בשל עיניו היפות.
בעברית השמורה למשפטנים בלבד נוזפים עליונינו בשופט רוזן ששלח חף מפשע למאסר של ארבע וחצי שנים. הם מאשימים ומרשיעים את רוזן בלא פחות מהתעלמות מ"כללי יסוד " במשפט ושלילת חרותו של אדם ללא ראיות מספיקות. השאלה העיקרית שעמדה בפני עליונינו מבחינתם הייתה לא האם אולמרט ידע אלא האם בקביעה שהוא ידע עומד לזכותו פטנט "הספק הסביר" והם קובעים נחרצות כי רוזן היה צריך לדעת ולא ידע כי "אין ספק שהיה ספק".
האמנם לא היה ספק שהיה ספק? ספק רב.
השופט ג'ובראן כמו השופט רוזן בניגוד לארבעת עליונינו סבורים שלא היה ספק ולו קל כי המושחת ידע גם ידע .שניהם אינם האילן להתלות בו בעניין זה. האילן היחיד הוא השכל הישר שעם כל הכבוד לשופטינו ניתן באופן שווה לכל בני האדם ולא לשופטים בלבד.דרישתו של השופט הנדל במשל כוס המים השחוק שלו ( למי איכפת מה יאמר פילוסוף על כוס זו ומה זה רלוונטי?) כי על שופט במשפט פלילי לבחון את הכוס "מלמטה כלפי מעלה ואם איננה מליאה אפילו היא כמעט מליאה, לזכות את הנאשם מחמת הספק" מקומה טוב לספרות אך לא למשפט.
מי שאמור לקבוע אם "הכוס מליאה עד סופה" הוא השופט שבפניו התייצבו הנתבעים והעדים במשך חודשים ארוכים. הוא ורק הוא מוסמך ע"פ הראיות שבפניו אך גם ע"פ התרשמותו הבלתי אמצעית מהאנשים עצמם אם אכן הכוס מליאה ואם לא. עם כל הכבוד לעליונינו שדנו בערעור ע"ס ניירת בלבד אין להם כל דרך לדעת כיצד היגיע רוזן לקביעה החלטית שאולמרט ידע ולפיכך הכוס לא רק מליאה אלא שהמים גלשו ממנה החוצה.
פסק הדין המזכה הוא הרשעה ברורה לשופט רוזן שלא ראה את "הספק הסביר" שכל כך בלט לעיני עליונינו וששלח לכלא אדם "על סמך תחושות וחשדות אפילו אינם מבוטלים". בכישרונם הרב אין הם מאשימים את רוזן ישירות, אלא משתמשים בניסוח כללי של "בית המשפט חייב להזהיר את עצמו שלא לבסס הרשעה ע"ס תחושות או חשדות".
לו הייתי אני השופט רוזן הייתי מתקשה מאוד להשלים עם האשמה שכזו המאשימה אותי מפורשות בשלילת חרותו של אדם למשך ארבע וחצי שנים בהתבסס על "תחושות וחשדות" בלבד. למזלי אינני רוזן ולא הייתי רוצה להיות רוזן שבעיני הוא הדמות הטראגית במשפט זה.
רוזן הוקרב על מזבח "השיטה החוקתית שהעצימה את עקרון כבוד האדם וחירותו" כדברי עליונינו בהחלטתם ושבעיני כל מי ששכל ישר מנחה אותו בתיק אולמרט העצימה את כבוד המושחת וחירותו ופתחה פרצת ענק שמונעת כל הרתעה במלחמה בשחיתות.
בעיני פסק הדין המזכה היא מורה דרך והנחייה לכל מושחת: התעלם מהשחיתות עצמה והתרכז בספק הסביר. מלא בשחיתותך את הכוס כמעט עד סופה אך השאר טיפה ל"ספק סביר " שהוא ורק הוא יצילך.
המושחת המורשע הודיע כי "אבן נגולה מעל ליבי" ואותה אבן עצמה שזה עתה נגולה מליבו הונחתה ישירות על ליבי ועל ליבו של כל מי שמבין בשכלו הישר כי דין אולי היה כאן אך אין לו דבר וחצי דבר עם צדק.

תאריך:  30/12/2015   |   עודכן:  30/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבוד המושחת וחרותו
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לו היה קורא את המאמר הזה,
אורח מעולם אחר,  |  30/12/15 15:52
2
העליון זיכה את אולמרט והרשיע
שבץ חלובה   |  31/12/15 00:10
3
עמית יהיר לדעתו הציבור לא מבין
חרטת המשפט  |  31/12/15 00:38
4
מאמר מעניין
מאיר אא  |  31/12/15 01:37
5
ואחרי כל אלה, מתפלאים מדוע רוב
קורןנאוה טבריה  |  31/12/15 03:45
6
יעקב עמר על שופטי העליון
אמציה גיבורי  |  1/01/16 08:33
7
תרבות, תרבות, תרבות
אהרון שחר  |  1/01/16 21:22
8
עם כל הכבוד לכותב המאמר
איל  |  2/01/16 12:39
9
המציאות שמרה לכם
יוסי מ  |  2/01/16 14:25
10
ספק סביר ע"פ הגיון האדם הסביר
אחד העם  |  2/01/16 15:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת אולמרט
מוטי קפלן
אם אנחנו שואפים לחברה מתוקנת ולא מושחתת הגיע הזמן להפסיק עם המצב שרשע ומושחת טוב לו. הגיע הזמן שהאחראים לחקיקה ואכיפה של חוקים שנועדו להגן על חושפי שחיתות, ידאגו לוודא כי אכן מתייחסים ברצינות ובכבוד לאותם אנשים נדירים, ומעריכים את מעשיהם
ראובן לייב
חשיפת פרשת השחיתות של אולמרט באתר "News1" קוצרת עכשיו את פירותיה. גם לאחר שהופחת עונשו על-ידי בית המשפט העליון - הרשעתו עדיין נותרה על-כנה, והיא אפילו התבקשה מאליה
מנחם רהט
אהוד אולמרט, האיש שכמעט חיסל בזחיחות דעת את המפעל הציוני, חושף את פשעיו המדיניים: מדינת אויב פלשתינית-דאעשית בקווי 67', ויתור מלא על הר-הבית, הכותל והעיר העתיקה, ועוד
יואב יצחק
דרשה כ-4-3 מיליון דולר לתקופה של חמש שנים    החלטתה של זקן לשבור שתיקה ולהסגיר את אולמרט לא נבעה מחמת זלזול מצדו של אולמרט או יחס מעליב כלפיה וכלפי בני משפחתה, ולא נוכח רצונה "להתנקות" ו"להיטהר", אלא נבעה בעיקרה מתאוות בצע שלא ידעה שובע: כסף, כסף, ועוד כסף
איתמר לוין
אומרת בתוכנית "עובדה": חיברנו בין הארגונים על-מנת ליצור עודף    רומזת ששיקרה עבור אולמרט בפרשת החשבוניות בליכוד    מספרת שאולמרט לא התקשר אליה אחרי פסק הדין בירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il