X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע מלאו שנתיים לתחילת המתקפה של דאעש על הערים העירקיות רמאדי ופלוג'ה - אירוע המפנה ששם את הארגון על המפה העולמית. כיצד זה החל, מדוע זה נמשך והאם זה יסתיים?
▪  ▪  ▪
[צילום: Balkis Press/Sipa USA/AP ]

שוב סייקס-פיקו

שנתיים קשות עברו על עירק. מוזר לומר זאת, מאחר שעשורים קשים עוברים על עירק. השבוע לפני שנתיים החלה המתקפה של דאעש על הערים רמאדי ופאלוג'ה. מאז הממשלה העירקית נאבקת בצורה יום-יומית בארגון שנטל את בכורת הג'יהאד מאל-קאעידה, והפך לשם נרדף לטרור וברוטליות. לאור העובדה שהשנים הקשות של עירק החלו לפני דאעש, ניתן להעריך, כי הבסת הארגון לא תפתור את בעיות המדינה. אך מה הביא מלכתחילה לבעיות אלו, שרק הוחמרו בשנתיים האחרונות?
עירק שוכנת באחד האיזורים העתיקים בעולם, לו יש היסטוריה עשירה ביותר. שם הוקמה הציוויליזציה הראשונה, שם שלטו מלכים מוכרים כמו כורש וחמורבי, ומשם יצא אברהם אבינו לארץ ישראל. בעת המודרנית עירק הייתה חלק מהאימפריה העות'מאנית. לאחר מלחמת העולם הראשונה נקבעו גבולות המדינה בהסכם סייקס-פיקו המפורסם, כאשר אותם גורמים אירופים לא הבינו את ההתנהלות האזורית והסכסוכים הנלווים אליהם. אי-הבנה זו, הביאה להקמת עירק עם כורדים בצפון, שיעים בדרום ובמזרח וסונים במערב.

הדיכוי של סדאם

תחילה היה בעירק ממשל מלוכני, בה המלך הראשון היה פייסל, שקיבל את עירק כפיצוי לאחר גירושו מסוריה. תקופת שלטונו ושלטון בנו התאפיינו בניסיונות של הצבא לתפוס את השלטון, בהתקוממויות שיעיות נגד הסונים ובמרידות כורדיות. בשנת 1958 בוצעה הפיכה במדינה והצבא תפס את השלטון. בשנת 1963 התחוללה הפיכה שנייה של הצבא שהחזיק בשלטון עד 1968, כאשר מפלגת הבעת' תפסה את השלטון ובשנת 1979 הפך סדאם חוסיין לנשיא עירק.
תקופת שלטונו של סדאם חוסיין התאפיינה בהפרות חוזרות ונשנות של זכויות אדם, ובעיקר בדיכוי האוכלוסייה השיעית והכורדית במדינה. בין היתר נעשה שימוש בנשק כימי וביולוגי נגד האוכלוסייה הכורדית, ובוצע טבח המוני של האוכלוסייה השיעית והכורדית לאחר מלחמת המפרץ הראשונה. סדאם החזיק בשלטון עד מרס 2003, כאשר הופל על-ידי ארה"ב במלחמת המפרץ השנייה.

הטעות האמריקנית

נקודת זמן זו היא המשמעותית ביותר להבנת המצב הנוכחי של עירק. אמריקנים בכירים מאוד העידו, כי לא היו להם תוכניות מסודרות ליום שאחרי שלטון סדאם. לאחר חודשים של אי-סדר, הוציאו האמריקנים שתי פקודות. הראשונה קבעה דה-לגיטימציה של שלטון הבעת' (De-Ba'athification), במטרה לפרק את המפלגה ואת כל מוסדות שלטונה. השנייה הייתה פירוק הצבא העירקי. אמריקנים בעלי ידע ומחשבה התנגדו לפקודות אלו, אך הם נדחו.
התוצאה הייתה שמאות אלפי חיילים סונים נשלחו לבתיהם, ללא יכולת לקיים את עצמם, אבל עם נשק וידע צבאי. מספר ימים לאחר ביצוע הפקודה, החלו מתקפות של פליטי צבא נגד הכוחות האמריקניים. מתקפות אלו משכו גורמי ג'יהאד למדינה. הם היו ראשיתו של אל-קאעידה בעירק, שהפך לארגון דאעש.

העדתיות של אל-מאלכי

הבחירות שהתקיימו במדינה לאחר זמן רב לא עזרו לדיכוי האלימות. בבחירות נבחרה ממשלה שיעית, לה התנגדו הסונים. הדבר הביא את הכוחות הסונים להפנות את נשקם לא רק לעבר האמריקנים, אלא גם לעבר הממשלה החדשה. בנושא זה יש להדגיש את פעילותו של ראש-הממשלה, נורי אל-מאלכי, ששימש בתפקיד בשנים 2014-2006. אל-מאלכי השיעי הנהיג מדיניות עדתית בוטה נגד הסונים, דבר שהביא למחאות רבות ופיגועים.
דוגמה לכך היא סיפורו של טארק אל-האשמי, שכיהן כסגן נשיא עירק בשנים 2012-2006. בדצמבר 2011 אל-מאלכי ביקר בבית הלבן לציון נסיגת הכוחות האמריקנים מעירק. במהלך ביקורו הוא קיבל שיחת טלפון, בה נודע לו שאל-האשמי ושומרי ראשו מעורבים בפעילות טרור. כאשר אל-מאלכי אמר זאת לנשיא ברק אובמה, ענה הלה שלכל מדינה יש את החוק שלה, ויש ליישם חוק זה. אל-מאלכי ראה זאת כאישור לפעול כראות עיניו נגד הסונים בכלל ונגד אל-האשמי בפרט, מאחר שארה"ב לא תתערב. בסופו של דבר, אל-האשמי הצליח לברוח מעירק ונדון למוות שלא בפניו. מכאן ואילך פעל אל-מאלכי ביד חזקה נגד הסונים.
אירוע משמעותי בפעילות העדתית של אל-מאלכי התרחש בסוף דצמבר 2013, כאשר הצבא העירקי פירק בברוטליות רבה את מאהלי המחאה של האוכלוסייה הסונית בערים רמאדי ופאלוג'ה. כדי לפייס את הסונים, הורה אל-מאלכי על הסגת כוחות הצבא מהאזור. פעולה זו נתנה את האות לפעילי דאעש להשתלט על ערים אלו, בתמיכה רבה של אוכלוסיית המקום שמאסה בשלטון השיעי. אירוע זה היה אות הפתיחה ללחימה בעירק שנמשכת עד ימים אלו.

עוד יותר ברוטלי?

ניתן לראות, כי הכל החל בהדרת הסונים מהשלטון בתקופה שלאחר מלחמת המפרץ השנייה. דבר זה חייב את האוכלוסייה הסונית לפנות לגורמים אחרים שייצגו אותם. גם כאשר החלו פוליטיקאים סונים לקחת חלק בפוליטיקה המקומית, גורמים שיעים טענו שמדובר בבוגדים ובתומכי טרור, וחלק מפוליטיקאים אלו נדונו למוות שלא בנוכחותם.
כדי להביס בצורה פוליטית את דאעש, יש לתת קול לסונים בעירק. מדובר במשימה קשה, מאחר שרוב השיעים במדינה מתנגדים לכך. אם ממשלת עירק לא תצליח לשלב כראוי את הסונים בפוליטיקה המקומית, הם יחפשו שוב מישהו שישמש כקולם. אם יהיה מדובר בארגון טרור חדש, הוא יהיה מן הסתם ברוטלי וקיצוני עוד יותר מדאעש. לאור פעילותו האחרונה של דאעש, הדבר לא מהווה סכנה לעירק לבדה, אלא לעולם כולו.

תאריך:  31/12/2015   |   עודכן:  31/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
שחרור העיר רמאדי מידי דאעש מסמל שינוי מגמה וכניסת הארגון למגננה בעירק. שיתוף פעולה הדוק בין רוסיה לארה"ב הינו הכרחי להבסת הארגון בעירק ובסוריה
שמעון שטיין, שלמה ברום
בחלוף כחודש מאז מתקפת הטרור בפריס אפשר לסכם ולומר, שכנראה אין מדובר באירוע מכונן, שיחולל שינוי פרדיגמטי בהתמודדות עם איום הטרור מצד 'המדינה האיסלאמית' - לא בהיבט הלחימה בסוריה ועירק וגם לא במה שנוגע למאבק באיום בזירה הפנים-אירופית
יוני בן-מנחם
סעודיה הקימה קואליציה צבאית חדשה למלחמה בארגוני דאעש ואל-קאיעדה. אחת המטרות של הקואליציה היא להציג את האיסלאם כדת מתונה ולנקות את סעודיה מההאשמות כי היא תומכת בארגוני הטרור בסוריה
אריאל י. לוין
זירות הלחימה בסוריה ועירק אינן שקטות אפילו לרגע: דאעש והמערב, דאעש והכורדים, אסד והאירנים, חיזבאללה והמורדים - כולם בתוך הקלחת הרותחת, כאשר הגבולות בין שתי המדינות נעלמו מזמן
צבי מגן, גליה לינדנשטראוס, שרה פיינברג
ניתן לראות את המשבר המתפתח בין רוסיה לטורקיה כנדבך נוסף של המשבר האזורי במזה"ת בכלל ושל המשבר בסוריה בפרט, ולהעריך כי הסוגיה תידון בין המעצמות במסגרת המאמץ לקדם לו פתרון    רוסיה מוכנה לשלם מחיר כלכלי זה משום שהיא מבקשת להצר את צעדיה של טורקיה במחלוקת על עתידם של סוריה והסדר האזורי
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
פיצוי לכומר על השוואתו לאל-בגדדי  /  איתמר לוין
דוח חושף: דאעש מחזיק בנשק מ-24 מדינות  /  איציק וולף
5 תושבי נצרת הקימו חוליית דאעש  /  מירב ארד
זהירות: דאעש כבר כאן!  /  ראובן לייב
בימים הללו, בזמן הזה  /  אריאל י. לוין
החלופה של דאעש  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il