X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשורה של נושאים חשובים, וגם בנושאים פחות חשובים, את הדיון הציבורי והתקשורתי מובילים גורמים פופוליסטיים שהעובדות לא מעניינות אותם. כך היה בתיק הולילנד, כך זה בנושא הגז, כך יהיה בעניינו של משה קצב
▪  ▪  ▪
ביקורת והסכמה [צילום: פלאש 90]

נגד השופטים (א')

לפי חלק מאמצעי התקשורת, השופט דוד רוזן חטף על הראש מבית המשפט העליון בפסק הדין בפרשת הולילנד. לפי אמצעי תקשורת אחרים, בית המשפט העליון הנחית מכה על המלחמה בשחיתות. לנוכח המהירות בה פורסמו הדברים – פחות מיממה לאחר פרסום פסק הדין – מדובר בלא יותר מאשר פופוליזם שטחי. בזמן הזה הספיקו הכותבים לכל היותר לקרוא את התמצית בת 57 העמודים; במקרה הטוב הם העיפו מבט על כל 948 עמודי פסק הדין.
גם אני לא קראתי הכל, למרות שחלפו שלושה ימים מאז הפרסום. כמי שמכיר היטב את הפרשה, אני מרשה לעצמי לומר שהקריאה החלקית שלי ("לקרוא באלכסון", כינה זאת אדם ברוך המנוח) מאפשרת לי לומר מה באמת יש בפסק הדין. ובכן, יש בו ביקורת לא מעטה על רוזן, כולל ביקורת אישית שאינה שכיחה בפסקי דין של העליון – אבל בסופו של יום, פסק דינו נותר על-כנו עם עשר הרשעות ועונשי מאסר משמעותיים. לצד זאת, העליון אכן הקל בצורה ממשית בכמה מן העונשים, אבל ממש לא פגע במאבק בשחיתות. האמירות שם ברורות ונחרצות, וגם עונשים של שנתיים מאסר אינם קלים.

נגד השופטים (ב')
קופצים כל מיני חכמולוגים

מה שנותר הוא מעשה פעוט-ערך שמבחינה חוקית נחשב לאונס, בבחורה שהייתה עימו בקשר מיני לפני ואחרי האירוע, ושנזכרה להתלונן רק אחרי כמה שנים, כאשר פורסמו התלונות האחרות – מהן כאמור המדינה חזרה בה. קרוב לוודאי שאם המעשה הזה היה עומד בפני עצמו, כלל לא היה מוגש כתב אישום נגד נחמן

כמה מאמצעי התקשורת התנפלו השבוע על שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב מרים דיסקין, ציון קאפח ורענן בן-יוסף, שגזרו רק שישה חודשי עבודות שירות על יניב נחמן שהודה באונס ובמעשה מגונה בכוח. כמו ברוב המקרים הללו, זה היה פופוליזם לשמו מצד מי שלפי כל הסימנים – לא טרחו לקרוא את גזר הדין (שכל אורכו 12 עמודים).
הנה העובדות. נחמן הואשם במקור בשורה ארוכה של עבירות מין קשות, אותן עשה לטענת המדינה לאחר שהשתה לשוכרה את קורבנותיו. אבל המדינה חזרה בה לחלוטין מכל האישומים הללו. מה שנותר הוא מעשה פעוט-ערך שמבחינה חוקית נחשב לאונס, בבחורה שהייתה עימו בקשר מיני לפני ואחרי האירוע, ושנזכרה להתלונן רק אחרי כמה שנים, כאשר פורסמו התלונות האחרות – מהן כאמור המדינה חזרה בה. קרוב לוודאי שאם המעשה הזה היה עומד בפני עצמו, כלל לא היה מוגש כתב אישום נגד נחמן.
נחמן ישב חצי שנה במעצר (שהוא גרוע יותר ממאסר), היה משוחרר שנה בתנאים מגבילים ועבר פרסום שלילי רחב-יריעה אשר מן הסתם לא יימחה לעולם. באו השופטים ואמרו: אחרי כל זה ולאור כל זה – העונש המתאים איננו מאסר בפועל (ויש שם גם ענישה של 40,000 שקל). ואז קופצים כל מיני חכמולוגים, שהתגובות שלהן נשלפות מהמותן ובלי שום קשר לעובדות.
ועוד הערה: חלק מאותם אמצעי תקשורת היו אלו שבשבוע שעבר טענו לחפותו של רומן זדורוב אחרי ששופט אחד מתוך שלושה הציע לזכותו מחמת הספק – ועכשיו לא מספיק להם פסק דין פה אחד של שלושה שופטים.

נגד הכשרות

מיקי חיימוביץ' מצאה השבוע יעד חדש לפופוליזם הקבוע שלה: מערכת הכשרות. מונופול הכשרות של הרבנות עולה לנו מאות מיליונים ומשפיע במישרין על יוקר המחיה – קבעה בנחרצות. אלא שכמו תמיד אצל פופוליסטים, העובדות לא מפריעות.
אז ככה. הרבנות היא מונופול הרבה פחות גדול מאשר משרד הבריאות (המאשר כל מוצר מזון שאנחנו אוכלים) או – תתפלאו – מהממונה על ההגבלים (שקובע מי יכול לפעול באיזה שוק). ואני כבר לא מדבר על המונופולים של חברת החשמל, הנמלים ורכבת ישראל. למה? כי יש גם בד"צים חרדיים פרטיים, ויש מי שאוכלים רק מוצרים שבהשגחתם של אלו. אם כבר, אז הבד"צים הללו – שחלקם פועלים בניגוד לחוק – הם שמעלים את המחירים, משום שהם טוענים שהשגחה טובה יותר גם עולה יותר, ומשום שלעיתים הם באים כשכבה נוספת על הרבנות הממלכתית. אבל הרבה יותר קל, נוח ופופולרי להתנפל על משהו בעל אופי דתי.

נגד מתווה הגז

אני מתערב איתכם, ש-90% מאלו שיוצאים לרחובות נגד מתווה הגז הטבעי אינם יודעים אפילו מי הם הזכיינים של שדות הגז. כמה פוליטיקאים פופוליסטיים – כגון שלי יחימוביץ' ואיתן כבל – התקועים בתפישות עולם שאבד עליהן הכלח לפני שני עשורים, הצליחו לשכנע חלקים מהציבור שיש כאן מתנה לעשירים על חשבון כולנו. זה מספיק. לא צריך דיון רציני, לא צריך ללמוד את הפרטים, לא צריך להקשיב לדעות אחרות, ובוודאי שלא צריך להציע חלופות של ממש.
בעיקר מה שלא צריך הוא להתמודד עם שאלה פשוטה: המדינה חתמה על חוזים עם הזכיינים, שהשקיעו את כל הכסף ונטלו את כל הסיכון, ומשלמים למדינה עשרות אחוזים מרווחיהם. אין כבר קדושת חוזים? המדינה לא צריכה לקיים את התחייבויותיה? או שהחובה הזאת חלה רק כאשר המדינה מבטיחה משהו לאזרח מן השורה, ולא חלה כאשר היא מבטיחה משהו לאדם שבעוונותיו הרבים הצליח והתעשר? ואיך רוצים שיבואו משקיעים זרים למקום בו חתימה של הריבון אינה שווה את הנייר שהיא כתובה עליו? פופוליסטים, כמו פופוליסטים, פטורים מסימני שאלה; הם זכאים להסתפק בסימני קריאה.

נגד משה קצב
שתי פריזמות עיקריות [צילום: AP]

האם קצב הוא עבריין מין מסוכן, העלול לחזור על מעשיו? התשובה היא לא בא' רבתי. הוא ביצע את העבירות תוך ניצול ציני ומגעיל של מעמדו הציבורי, וממעמד זה כידוע לא נותר אפילו צל-צילו של זכר. לא נראה שבשנותיו האחרונות יהיו בסביבתו נשים שבהן יוכל לפגוע, והוא לא האנס התופס קורבנות אקראיים בסימטה חשוכה

יריית הפתיחה בסוגיית קיצור עונשו של משה קצב נורתה השבוע, כאשר פורסם שוועדת השחרורים תדון בעוד חודשיים בבקשתו להשתחרר בתום ריצוי שני שלישים משבע שנות המאסר שנגזרו עליו. אין צל של ספק: הדיון בנושא יהיה מלווה ברעש וצלצולים פופוליסטיים, בעיקר מצד ארגוני נשים וח"כיות מאוד מסוימות.
בקשות לניכוי שליש נבחנות, על-פי החוק לשחרור על תנאי ממאסר, בשתי פריזמות עיקריות: התנהגות ומסוכנות - האם האסיר התנהג למופת והאם נשקפת ממנו סכנה לשלום הציבור. הוויכוח סביב קצב לא יהיה סביב המרכיב הראשון אלא השני, משום שבדרך כלל מצפה הוועדה שהאסיר יביע חרטה וישתלב בפעילות שיקומית כדי להוכיח שאיננו מסוכן לציבור. קצב, כידוע, דבק בתוקף בחפותו וממילא אינו מודה ואינו מוכן לקבל את הטיפול הרגיל המוצע לעברייני מין.
אלא שאין להתבלבל בין העיקר לטפל. האם קצב הוא עבריין מין מסוכן, העלול לחזור על מעשיו? התשובה היא לא בא' רבתי. הוא ביצע את העבירות תוך ניצול ציני ומגעיל של מעמדו הציבורי, וממעמד זה כידוע לא נותר אפילו צל-צילו של זכר. לא נראה שבשנותיו האחרונות יהיו בסביבתו נשים שבהן יוכל לפגוע, והוא לא האנס התופס קורבנות אקראיים בסימטה חשוכה. לכן, סירובו להודות ולקבל טיפול לא אמור להשפיע על ההחלטה בעניינו. אלא שכאמור, קשה לראות את הדיון מתנהל באווירה עניינית ואוביקטיבית. יהיה מה שיהיה, אין כמעט ספק שבסופו של יום מי שיכריע יהיה בית המשפט העליון.

נגד הפופוליסטים

אם רוני אלשיך היה רוצה לקבל החלטה פופוליסטית, הוא היה שולח את ניצב רוני ריטמן הביתה או ליחידה אחרת, פחות יוקרתית ורגישה מאשר להב 433. אבל המפכ"ל הטרי מוכיח, שהוא קרוץ מחומר אחר – חומר של מפקדים אמיתיים, כאלו שפועלים לגופו של עניין ולטובת הארגון.
הטענות כאילו ריטמן הטריד מינית היו נקודתיות, של קצינה אחת (שאיננה בדיוק חסודה וצנועה), והתייחסו לאירועים שלפי הנטען התרחשו לפני חמש שנים. היועץ המשפטי לממשלה קבע שזה לא פלילי ואפילו לא משמעתי, ואלשיך החליט שבשבילו זה מספיק. הוא צודק. נגד ריטמן אין ראיות, אלא רק טענות בעייתיות וישנות. לא הורסים קריירה וחיים בגלל דבר כזה, לא פוגעים במשטרה כולה בגלל דבר כזה.
לעומת זאת, אלשיך שלח מיידית לחופשה כפויה את תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין, נגדו הועלו טענות לקשר אינטימי עם קצינה בפיקודו ולהתעמרות בפקודיו. כאן מדובר על ממצאים של ועדת בדיקה פנימית, המתייחסים לאירועים אקטואליים. כך שאלשיך בהחלט יודע להפעיל יד קשה – במקומות הראויים.

תאריך:  01/01/2016   |   עודכן:  01/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אדם ברוך / Adam Baruch  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי כרמל / Uri Carmel  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  איריס ניב-סבאג  אירית באומהורן  איתן כבל / Eitan Cabel  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלון ביכלר  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אריאל קצב  אריה פטר  ג'ואי אש  ג'ורג' קרא / George Kara  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גילה קצב  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הלל צ'רני  הלל צ'רני  יהודית שבח / Yehudit Sevah  יובל גבעון  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth  יפעת מנור-נהרי  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק תשובה  ליאור קצב  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מיקי חיימוביץ' / Miki  Haimovich  מני מזוז / Meni Mazuz  מרים דיסקין  מרים סוקולוב  משה קצב / Moshe  Katsav  נוית נגב  נחשון שוחט / Nahshon Shohat  ניל הנדל / Neal Hendel  נעמי גרנות  סלים ג'ובראן / Salim Joubran  עדנה ארבל / Edna Arbel  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  צבי זילברטל / Zvi Zylbertal  ציון אמיר / Zion Amir  רוני אלשיך / Roni Alsheh  רונית עמיאל  רועי בלכר  רכבת ישראל  רענן בן-יוסף  רענן בן-יוסף  שלומי אילון  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמואל קליין  שמואל דכנר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפופוליסטים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
כמו שאיתמר כתב בכתבה אחרת,
בני בנקר  |  1/01/16 11:26
 
- לבני בנקר.
יוסי מ  |  1/01/16 13:26
 
- כל מילה בסלע למעט ההתיחסות
בני בנקר  |  1/01/16 17:22
 
- נ.ב. בהקשר לכתבלב דן מרגלית,
בני בנקר  |  1/01/16 17:28
 
- בכל זאת בני.
יוסי מ  |  2/01/16 13:48
2
השרלילה של רמון נאנסה להתלונן.
בבון זה קוף.  |  1/01/16 11:59
3
לבעל הגיבנת שלא מביט במראה
יוסי מ  |  1/01/16 12:52
 
- יוסי ז,קוטל השליחים....
י.ש העזתי...  |  2/01/16 10:28
 
- יוסי מ' השם ירחם....
אמנון111  |  2/01/16 16:52
4
הפרקליטות לא ערערה על קולת העו
עיניה  |  1/01/16 13:48
5
הוכחה לעדות שקר בשלוש שורות
אהוד פרלסמן  |  1/01/16 16:59
 
- סליחה, טעות בעריכה
אהוד פרלסמן  |  1/01/16 18:39
6
האם התעמרות רוזן בלופוליאנסקי
על רוזן  |  1/01/16 18:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
אפרים הלפרין
תראו לי אחד במדינה שחושב ברצינות שלשמאל/מרכז יש כאן סיכוי בשנים הקרובות    מפלגות כמו מפלגת העבודה לא מתות. אפילו אם הן גוססות הרבה שנים
איתמר לוין
התנועה לאיכות השלטון, אדם טבע ודין והפורום לאנרגיה מבקשים לבטל את המתווה כולו בטענה שהוא ינציח את מונופול הגז ויפתח פתח לשחיתות
איתמר לוין
פוגלמן דחה בקשות לצווי ביניים נגד יישום מתווה הגז הטבעי ונגד הרפורמה במשק החשמל    קובע: לא תהיה מניעה ממתן צווים אפקטיביים במהלך הדיון בעתירות נגד שני המהלכים
איתמר לוין
מבקשת מבג"ץ לדחות את בקשתה של גלאון להקפיא את יישומו של מתווה הגז הטבעי עד להכרעה בעתירתה נגדו    טוענת שצו ביניים יפגע בתחרות בתחום
מרדכי ליפמן
"חייבים לעשות משהו לפני שהגז יוריד את הוצאות האנרגיה ואת יוקר המחיה, חייבים לעצור את המהלך לפני שהתעשיה תקבל גז זול וכך תוכל לייצר יותר, לייצא יותר, להעסיק יותר עובדים ואף להעלות את שכרם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il