אריזות חיסכון או ה-multi-pack/saving pack הן הנשק הסודי והמוביל בחנויות הענק בארה"ב, אריזות המציעות ללקוחות אכן חיסכון ניכר, לעיתים עד 30% בקניית המוצר בכמות גדולה יותר או במארז חסכון.
מדוע, שיטה זו לא נפוצה בישראל? ומדוע מה שטוב באמריקה הגדולה לא תמיד מצליח אצלנו, למרות שרובנו מזדהים עם התרבות של התפוח הגדול?
ראשית נגדיר מה זו אריזת חיסכון - אריזה זו היא אריזה דומה למוצר המקורי, אך מכילה לפחות 50% יותר בכמות ולרוב גם אריזה כפולה בתכולה ואף למעלה מזה ומחירה לצרכן זול באופן ניכר. בכל מקרה אריזת חיסכון זה לא המוצר המקורי באריזתו הסטנדרטית אשר ארוז בכפולות או ברביעיות עם הנחה של 5% במחיר לצרכן (כנהוג בישראל).
קיימות שלוש סיבות עיקריות לעובדה, שנוהג זה לא קיים בישראל:
ָָ- הבתים בישראל קטנים יותר ומקומות האחסון צרים מלהכיל אריזות אלה.
- העדר כדאיות כלכלית למפעלים לייצר את אותו מוצר ביותר מאריזה אחת, בגלל גודל השוק הקטן ועלויות יקרות להפעלת מספר אריזות. (רואים בשוק הישראלי מעט מאוד מוצרים עם אריזות חסכון ורק במוצרים שהמכר שלהם גבוה במיוחד למשל במבה ונייר טואלט.
- המודעות הצרכנית בארה"ב גדולה ומשמעותית באופן ניכר, שם לחסוך זו לא מילה גסה.
בצפון אמריקה, לקנות בזול ולסוע אף מרחק מה, על-מנת לקנות בהנחה, אינו מבייש אף אחד ואינו מעיד על מצבך הכלכלי הנמוך, נהפוך הוא, מקובל בארה"ב לציין ואף להשוויץ בעובדה שהמוצר נרכש בהנחה ואו ב-sale. שם ללקוחות יש כוח וברצונם הם מחרימים יצרנים ואו רשתות אשר מפקיעות מחיר ואו מבצעים לא מעניינים.
מה שיותר נפוץ בישראל זו "כאילו" אריזת חיסכון, בה אורזים את אותו מוצר בשרינק /ניילון נצמד לזוגות ואו שלשות בתוספת מדבקה מאירת עיניים "אריזת חיסכון" בתוספת הנחה לא משמעותית של גג 5%, אשר מגלמת בתוכה את עלות האריזה הנוספת, אך לא מטיבה באופן משמעותי עם הלקוח.
לאחרונה נולדה בארץ שיטת קופיקס אשר "מייצרת" מוצרים במחיר קבוע של 5 שקלים, כאשר כאן מתאימים את גודל המוצר למחיר קבוע מראש - ניתן לראות בסופרקופיקס, קונספט אשר פונה בעיקר למשרדים וליחידים - החיסכון כאן הוא בעיני המתבונן, לא חיסכון במובן המקובל של מחיר זול ליחידת מידה, אלא הוצאה נמוכה למוצר.