X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שהמכרזים אותם מפרסם משרד השיכון כ'מחיר למשתכן' הינם חנופה מוחלטת לציבור ההדיוט, הרי שעבור הקבלנים והיזמים הם לא פחות מזלזול
▪  ▪  ▪
מחירי מקסימום [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
רוני מזרחי [צילום: יח"צ]

אין ספק שמשרד השיכון נמצא בבעיה.
הצהרות והתחייבויות לציבור נשמעות לפני הבחירות, במהלך הבחירות ולאחר הבחירות. לכך כבר התרגלנו. אולם כשבאים לבחון את ההצהרות על בסיס היתכנותן להתגשם במציאות, מגלים שכלכלני משרד השיכון ממשיכים להטעות את שר השיכון והצוות המוביל, בתחשיבים מופרכים שאין מאחוריהם כל ביסוס חשבונאי-עסקי ריאלי.
הדוח הכלכלי לעלויות הבנייה עליו מבוסס מיזם 'מחיר למשתכן' אולי נכון מספרית באופן חלקי - חוכמה קטנה מאד, כי הוא מציג את העלויות בלבד, ולא מביא בחשבון אף אלמנט נוסף, ובוודאי שאין בו שיקוף ניסיון מעשי כלשהו.
בעוד שהמכרזים אותם מפרסם משרד השיכון כ'מחיר למשתכן' הינם חנופה מוחלטת לציבור ההדיוט, הרי שעבור הקבלנים והיזמים הם לא פחות מזלזול, ומציגים מצג שווא לפיו קבלן אמור להיות בעצם משרת ציבור ללא תמורה.
כך, במכרזים ברמת-שלמה, מחירי הפיתוח הנקובים מסתכמים בכ-360 אלף שקל ליחידת דיור, כאשר אם נוסיף מס רכישה ומע"מ מתקבלת עלות של 500 אלף שקל ליחידת דיור בגין פיתוח בלבד - וזאת לפני עלות הקרקע והבנייה שסביר שתסתכם בלא פחות מ-700 אלף שקל+מע"מ ליחידת-דיור בת 100 מ"ר, ובתוספת עלות הקמת חניונים תת-קרקעיים תסתכם בכ-800 אלף שקל+מע"מ לדירה! יוצא מכך שבעלות של 1.2-1.3 מיליון שקל+מע"מ לא ניתן לעמוד במחירי המקסימום למכירה למ"ר אותם קובע משרד השיכון!

ספר עבה וכבד
לא נמצא כל סעיף פיצוי למקרה בו משרד השיכון לא סיים את עבודות הפיתוח, ובשל כך היזם/קבלן לא מקבל טופס 4 לאיכלוס
▪  ▪  ▪

כאשר על המגרשים יכולים להיבנות כ-110 יחידות דיור, יוצא שעלות הפיתוח בלבד - לפני רכישת הקרקע - מסתכמת בכ-45 מיליון שקל למגרש, ואם נוסיף מס רכישה ומע"מ יעמוד הסכום על כ-55 מיליון שקל.
וכעת נשאלת השאלה (שלא נשאלת על-ידי כלכלני הבית של משרדי השיכון והאוצר): מי הוא הקבלן האוויל שישקיע 50 מיליון שקל רק בקרקע, עבור פיתוח שלעולם לא יידע מתי יסתיים, וייקח סיכון להיכנס בכלל לפרויקט כזה, כאשר מעליו מונפת חרב הסנקציות אם יסטה מהמסלול אותו מכתיב משרד השיכון.
בכל ספר פרויקט 'מחיר למשתכן' העבה והכבד, לא נמצא ולו סעיף אחד המבטיח פיצוי של המדינה ליזם/קבלן במקרה שהמדינה לא מסרה את הקרקע מפותחת בזמן, שהרי מן הידועות הוא שמינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון מוסרים את המגרש מפותח כמתחייב רק לאחר 3-4 שנים, במקום חצי שנה.
לא נמצא כל סעיף פיצוי למקרה בו משרד השיכון לא סיים את עבודות הפיתוח, ובשל כך היזם/קבלן לא מקבל טופס 4 לאיכלוס. לעומת זאת עמוד שלם מוקדש בספר לאיומים, ולתיאור קנסות, ערבויות וסנקציות אותן יטיל משרד השיכון על הקבלן.
אני אישית לא מכיר קבלן שמוכן לקנות צרות בכסף מלא!
הרי ברור שבמקום לקנות בתנאים כאלה מגרש ברמת שלמה בירושלים, כל קבלן סביר יעדיף לקנות מגרש המיועד ל-80 יח"ד באזור המרכז - בחולון, בת-ים, ראשון לציון או פתח-תקווה - באותו מחיר עלות פיתוח, ויהיה חופשי ועצמאי לכלכל את צעדיו ולקבוע את המחירים בהתאם למצב השוק - ללא 'התמריץ' של שוט משרד השיכון, ומבלי שיסכן את סיכוייו לרווח סביר ונאה.
לא ברור כיצד משרד השיכון מצפה מקבלנים שימכרו דירות במחיר העלות ואף פחות מכך, תוך שהוא משים עצמו (מעשה חמור כשלעצמו), או שבאמת אינו יודע (מה שמלמד על יכולותיו המקצועיות הירודות) שמתוך 2.5 מיליון שקל המשולמים כיום עבור דירה נשאבים מיליון שקלים לקופת המדינה, וכאשר המדובר בקרקע של המינהל ה'בונוס' למדינה מסתכם גם ב-1.5 מיליון שקל. וכל זאת, עוד לפני שדיברנו על הבנקים - שלא ילוו שום פרויקט אשר לא יראו בו רווח של 15% על כל העלויות.
ועל כך כל שנותר לומר הוא שמשמעות מחיר לדייר המשתכן בתרגום של משרד הבינוי הוא מחיר לקבלן המסתכן, ויש לנו מספיק צרות, תודה.

הכותב הוא רוני מזרחי, מנכ"ל והבעלים של קבוצת הבנייה מזרחי.
תאריך:  04/01/2016   |   עודכן:  04/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
העצורים בחשד לפיגוע בדומא משדרים באמצעות סנגוריהם ומשפחתם סיפורי זוועה על חקירות שב"כ, תוך הדגמות וניסיון נואש להכפיש את מאמצי השב"כ להגיע לחקר האמת    אותם עצורים, סנגורים ותומכיהם בפוליטיקה, בכנסת ובתקשורת, לא השמיעו קולם ולא מחאתם בחקירת הטרור הערבי בחשודים, בפיגועים וסייענים שלהם    חקירת "פצצה מתקתקת" לא מבחינה בין החשודים וטוב שכך    ראה בג"ץ 5100/94 (בהרכב 9 שופטים) ועדת לנדוי שהתירה "לחץ פיזי מתון" משנת 1987
נאוה קורן
סרטון המשטמה העכשווי-תורני טלטל אותי היישר אל שנת 1993, לרגע בו החל להתחד"ש עלינו הסיזון שלא נגמר, לקראת הסכמי אסון אוסלו ומעורבותו הדומיננטית של השב"כ שלנו. ולא תאמינו עד כמה לא למדנו דבר ושום לקח לא הופק בשב"כ, בפרקליטות ובתשקורת
רפי לאופרט
האיום הצבאי, הקונבנציונלי, הקלאסי, השתנה בעשור האחרון והוחלף באיומים אחרים. אבל איש אינו יכול לדעת מתי יתחולל השינוי הבא ובו שוב ישתנה תמהיל האיומים ויעמיד בפנינו אתגרים חדשים
אפרים הלפרין
בכל נושא ובייחוד בנושאים אשר משמעותם רבה, אנו נשאף לבצע פיילוט לפני שנגדיל את הסיכונים, במטרה להבטיח ככל הניתן את היתכנות התוצאה. לאור זאת אני רוצה לשפוט את נוהל יועמ"ש לבדיקה מקדימה
משה חסדאי
ההורים במשך הזמן נוטים להתגאות יתר על המידה בבנם הבכור, עד שהם עלולים לחשוב שהוא שייך להם והם אדוניו, ולשכוח שהם בסך-הכל שליחים ושותפים להורדת נשמתו של בנם לעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il