X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דינו של בית המשפט העליון בנושא פינטו היה צפוי לנוכח מדיניותו הקבועה, ומוצדק לנוכח העובדה שגם כך עונשו של פינטו הוא כמעט מגוחך
▪  ▪  ▪
לא צדיק ולא קורבן

פסק דינו של בית המשפט העליון בעניינו של הרב יאשיהו פינטו (יום ג', 5.1.16) הוא גם צפוי וגם מוצדק. צפוי - משום שהוא עולה בקנה אחד עם פסיקתו המושרשת היטב של בית המשפט העליון. מוצדק - משום שפינטו קיבל עונש קל מאוד ובוודאי שאין סיבה להקל עימו עוד יותר.
נתחיל מה"צפוי". בית המשפט העליון אומר מדי יום, ממש מדי יום, שהוא מתערב בענישה (כלפי מעלה או כלפי מטה) רק אם היא חורגת בצורה ממשית מן המקובל או ממה שראוי בנסיבות המקרה. זה לא המצב אצל פינטו, וכאן נכנס ה"מוצדק". עונש של שנת מאסר בפועל על שוחד של 200,000 שקל לקצין משטרה בכיר, הוא כמעט מגוחך. רוצים השוואה? אהוד אולמרט נדון ל-18 חודשי מאסר על קבלת 60,000 שקל. נכון שהמשוחד נענש כפול מהמשחד, אבל אצל פינטו הסכום גבוה פי שלושה.
יתרה מזו: ההתערבות בענישה שנקבעה במסגרת הסדר טיעון מצומצמת עוד יותר, ומסיבות ברורות. במקרה שלנו, פינטו חתם על הסדר שעונש המקסימום בו היה שנת מאסר - וזה מה שנגזר עליו. הוא לא יכול לבוא כעת ולומר: חתמתי על שנה אבל חשבתי שאקבל פחות. זוהי בדיוק מהותו של הסדר טווח, שמבחינה ציבורית ומשפטית טוב לאין ערוך מהסדר סגור: שני הצדדים נוטלים את הסיכון שבית המשפט לא יקבל את עמדתם. הנאשם מסתכן בכך שעונשו יהיה ברף העליון, התביעה מסתכנת בכך שהעונש יהיה ברף התחתון. התממשות הסיכון אינה סיבה לערעור.
גם הנסיבות לא הצדיקו הקלה נוספת. מצבו הרפואי של פינטו היה ידוע גם לשופט עודד מודריק, והוא הביא אותו בחשבון. כלל ידוע הוא, שמצב רפואי אינו סיבה להקלה בעונש, משום שהשב"ס ערוך לטפל באסירים חולים. ואין להשוות למקרה של אורי לופוליאנסקי, מדגיש השופט מני מזוז: שם נקבע שעצם מאסרו יסכן את חייו, ולכן הוחלט לשולחו לעבודות שירות; זה לא המצב כאן. ואילו לגבי הרבנית דבורה פינטו - בית המשפט העליון אינו מתייחס לכך במפורש, אך דומה שבין השורות אומרים השופטים: המדינה איננה העובדת הסוציאלית של משפחת פינטו, ויש פתרונות אחרים מלבד הימצאותו של פינטו עצמו בבית.
גם העובדה שפינטו הוא עד מדינה נגד מנשה ארביב אינה סיבה להקל בעונשו, כפי שאומרים בצדק מזוז ויצחק עמית (ובלשונו של האחרון: זה לא "כפל מבצעים"). פינטו קיבל את שכרו בכך שהוא עצמו לא יועמד לדין על כך ששיחד - לטענתו - את ארביב; הוא לא יכול לקבל בתמורה גם הקלה נוספת בעונש במקום בו הודה והורשע במתן שוחד לקצין משטרה אחר.
יכול להיות שפינטו צודק בטענות שלו לגבי חומרי החקירה, אבל זה לא המקום להעלות אותן - אומר מזוז. יכול להיות שהוא לא קיבל את כל החומרים, אבל זו לא בעיה של המדינה או של בית המשפט, אלא שלו מול סניגוריו הקודמים (אלי זהר, רועי בלכר, איל רוזובסקי וצבי קלנג). במישור הפורמלי, בית המשפט העליון לא נכנס לטענה הזו משום שפינטו לא טרח לבקש את התייחסותם של זהר ובלכר. במישור המעשי, בית המשפט מזכיר שפינטו חתם על ההסדר - כך שכעת הוא לא יכול לומר שעשה זאת בלי שידע על מה הוא חותם.
בשורה התחתונה, בית המשפט העליון קובע שפינטו אינו צדיק ואינו קורבן. ואכן, כך הוא. מי שמודה במתן שוחד של מאות אלפי שקלים לקצין משטרה בכיר, הוא עבריין הצריך לתת את הדין - יהיו הנסיבות אשר יהיו.

תאריך:  05/01/2016   |   עודכן:  05/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטה צפויה ומוצדקת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר - צפה פגיעה מ- י.י
ארז האחד  |  5/01/16 12:30
2
הנה עיתונאי ראוי לשמו
אבשלום אליצור  |  5/01/16 12:37
3
איתמר השתגעת! לריב עם יואב?
פועה  |  5/01/16 15:05
4
צודק
גימל  |  5/01/16 16:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת פינטו
איתמר לוין
פינטו נדון לשנת מאסר לאחר שהודה במתן שוחד של 200,000 שקל לאפרים ברכה    העליון: כל הנסיבות לקולא כבר נשקלו בידי ביהמ"ש המחוזי
יואב יצחק
בית המשפט המחוזי גזר על הרב יאשיהו פינטו 12 חודשי מאסר בפועל    בערעור שהגיש ביקש להפחית את עונשו    הנימוקים שהציג: מחלתו הקשה ומחלת רעייתו; חומרת העונש ואי-קיום הליך תקין באופן שפגע בזכויותיו
יואב יצחק
רביב דרוקר וברוך קרא נאלצו, "במרווחים הקטנים" בתוכנית 'המקור' בערוץ 10, בין השקרים והעיוותים, לחזור בקולם על המידע המוכיח ומאמת את צדקת News1    בעל כורחם, ההשמצות ודברי השקר שוקעים ומתאיידים. האמת מבצבצת ונחשפת במלואה, ומאירה את החושך. לאט ובטוח. כפי שאנו מחויבים לגולשים ב-News1
אפרים הלפרין
90 דקות של תחקיר ה"מקור" בשני פרקים, עסקו בעניין הרב פינטו ותת ניצב אפרים ברכה ז"ל, העיתונאים שהובילו את התחקירים הם רביב דרוקר וברוך קרא, וסייעה בידם ענת גורן זוגתו של רביב. בתוכנית אנו רואים ביטחון, המצביע אולי על עומק ויסודיות, ובכל זאת ראוי לשאול האם אנו רואים ביטחון או התנשאות, האם אנו רואים עומק ויסודיות או שמא אנו רואים פופוליזם וזחיחות.
איתמר לוין
לפעמים צריך לעצור, לקחת צעד אחורה ולבחון את הדברים מיסודם. מבט שכזה חיוני כדי להבין נושאים שעל הפרק וכדי להחליט כיצד לטפל בסוגיות מהותיות. הנה דוגמאות אקטואליות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il