תחום הטואלטיקה תופס בשנים האחרונות שטח רב ברשתות המזון והפארם. אחת לבקרים אנו מתבשרים על סדרה חדשה למוצרי טיפוח לשיער, אשר עושה "ניסים לאבותינו" ואשר רק היא יכולה לשפר את הברק, המגע והמרקם של שערנו המדלדל והמאפיר.
מדוע הרשתות מקדישות לתחום השמפו / המרכך / תחליב הרחצה, שטח כזה גדול? והאם גם לכם יש במקלחת ישנם הרבה יותר סוגים של שמפו / מרכך מאשר תחליב רחצה בערך ביחס של 1:2?
במקלחת ישראלית ממוצעת ישנם כשישה עד שמונה סוגים שונים של שמפו / מרכך "ורק" שלושה עד ארבעה סוגים שונים של תחליב רחצה, בעוד שמספר סוגי משחות השיניים בבית, מצומצם יותר ועומד על 3-1 סוגים שונים בלבד - למה "הולך ופוחת הדור"?!
ההסבר "לתופעה" הוא פשוט והגיוני. ככל שהמוצר קרוב יותר פיסי / אינטימי לאדם, אזי מידת הנכונות שלנו לנסות דברים חדשים קטנה יותר. בהשוואה, משחת שיניים היא מוצר אינטימי יותר ומידת הפתיחות שלנו לניסיונות קטנה, בעוד ששמפו לשיער הוא "לשימוש חיצוני" ולכן מידת הנכונות לנסות מוצר חדש, גדולה יותר.
לאחר שהתרגלנו למשחת שיניים, מידת הנכונות שלנו לנטוש אותה קטנה בדרך-כלל, מה שקיים פחות בשמפו או בתחליב רחצה. אגב, תחום תחליבי הרחצה היה אחד הטרנדים הבולטים ב-15 השנים האחרונות ולמעשה צמצם באופן משמעותי את תחום הסבונים המוצקים. רשתות המזון והפארם, מקדישות לתחום שטח רב, שכן מידת הרווח שלהם, במיוחד על מוצרים חדשים, אשר עדיין לא שחקו להם את המחיר, גדולה באופן יחסי ובדרך-כלל היא מעל לממוצע הרווח הגולמי שלהם, מה שמעלה את האחרון על כל קניה של אחד ממוצרי הקטגוריה.
הידעת? - מקור השם shampoo (שמפו), הוא הודי ואומץ כניב לשפה האנגלית בשנת 1762 ונקרא על שם פעולת העיסוי / הלישה "צ'אמפה", של תערובת צמחים ופירות, מהם היו מכינים שמן ארומטי לעיסוי השיער והקרקפת;
- טיהור השיער ועיסוי הגוף champu, היה פינוק של סוחרים קולוניאליים וכשחזרו לאירופה הציגו הרגלים חדשים אלה, שכללו גם טיפול שיער - "שמפו";
- השמפו הסינטטי (מהסוג שנמכר ברשתות המזון והפארם) נוצר לראשונה בשנת 1930 ועדיין רחוק כ-15 שנה מיום ההולדת המאה שלו ומכיל בעיקר מים, חומרים פעילים להסרת שומן מהשיער והקרקפת וחומרי ריח.